Permalänk
Medlem

Lösenord Win 7

Hej, hej.

Skulle hjälpa en jobbarkompis son att få igång ljudet i sin dator i kväll, men stötte på problem. Det går inte ens att köra en troubleshoot utan att ange lösenord till admin.

Problemet är att pappan har lämnat in datorn på "lagning" för att det inte kommer något ljud ur högtalarna.

"Verkstaden" kunde inte fixa problemet på två veckors tid, så dom gav tillbaka datorn utan att ta betalt.
Den var i en verkstad som dom inte kommer ihåg namnet på och inget kvitto eller telefonnummer fick dom. Det enda jag vet är att datorn var inlämnad hos *bort/mod
"Verkstaden" har inte gjort ett skit förutom att skapa en ny användare vad jag kan se (David).

Enligt sonen som är 10 år (lite svårt att förstå vad pojken säger då hans modersmål inte är svenska) hade han windows 10 innan "lagningen" och nu är det windows 7 på datorn med en admin och två guests och en "David" som användare.
Är inte så säker på att sonen talar sanning ang win10 och pappan är helt lost.
Varken pappan och sonen fick något lösenord till admin efter "lagningen" och sonen har loggat in som gäst sedan dess.

Är det bara köpa eller "köpa" ett nytt windows och köra in, eller går det att fippla till på något annat sätt?

Alla försök jag gjort har slutat med att windows kräver lösenord.

§1.2 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Finns en uppsjö av sätt att återställa admin lösenord på windows maskiner. Du kan testa Hirens Boot CD eller bara googla på problemet, finns massvis med guider.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

@Storage Jar
Du kan prova ta hem Keyfinder och plocka ut nyckeln och se om de går att installera med den om det nu är en äkta Windows licens.

Om det nu var Win10 innan så kanske ni har en licens nyckeln eller om ni har tur kanske de bara är att installera om med Win10 och sen koppla upp mot internet så borde Windows aktiveras automatisk om det är en äkta licens.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Rekordmedlem

Var det win 10 innan och det var aktiverat så är det enklaste att installera om det för det behöver ingen nyckel.
Visserligen är det ganska enkelt att radera alla lösenord om det inte är några andra skydd aktiverade men installera om är nog bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Finns en uppsjö av sätt att återställa admin lösenord på windows maskiner. Du kan testa Hirens Boot CD eller bara googla på problemet, finns massvis med guider.

Skrivet av bärplockaren:

@Storage Jar
Du kan prova ta hem Keyfinder och plocka ut nyckeln och se om de går att installera med den om det nu är en äkta Windows licens.

Om det nu var Win10 innan så kanske ni har en licens nyckeln eller om ni har tur kanske de bara är att installera om med Win10 och sen koppla upp mot internet så borde Windows aktiveras automatisk om det är en äkta licens.

Ett problem är ju att det inte bara är att googla och ladda hem ett program. Hur säkert är det?

Anledningen till att jag tvivlar på att grabben hade windows 10, i alla fall äkta, innan är att han varken visste vad han hade för användarnamn (mail) eller lösenord innan datorn lämnades in.

Självklart hade dom inget USB-minne hemma heller....

Ed: Pappan fyllde på mitt vinglas under hela kvällen. Återkommer imorgon. Tack för svar.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk

med infon du gett skulle jag inte ta i problemet med tång.

luktar stöldgods om de hela eftersom de inte äns vet vad de hade för login på det tidigare win 10 operativsystemet...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Var över idag igen med en USB-sticka och installerade Windows 10 och nu fungerar allt som det ska. Antar att det grabben sa stämde då det bara var att köra igång med win10 utan några krusiduller.

Datorn köptes begagnad i en liten butik som sålde begagnade datorer och mobiltelefoner men den butiken finns inte längre kvar. Hur butiken kom över datorn kan man ju inte veta men jag tvivlar på att den var stulen.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Heder åt Dej Storage Jar att Du fixade datorn till 10 åringen. Jag blir glad när jag läser sådant.