Fejknyheter och demokrati

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfi:

Absolut, källkritik ska gälla åt alla håll.
Samtidigt som du säger kan man inte bara välja läsa en sida av myntet, för att få en bildad uppfattning behöver man titta på alla sidor innan man ska forma sig en uppfattning (åtminstone är det min åsikt).
Jag har försökt söka och leta efter motsvarande dokumentation om högerväljare, hittat mycket fånigt och i många fall skrattretande men inget i linje med vad vi ser sker nu sett till mängd och beteende.
Du kan heller inte försvara hur människor beter sig genom att säga att det kan finnas andra som beter sig värre men att dessa inte blivit avslöjade/filmade? Jag hade sagt samma sak oavsett vem som betedde sig så där men fakta är att en grov majoritet av hemskheterna verkar komma ifrån den vänstra sidans väljare. Sen om du hittar två videor som visar högerväljare, ja dom precis som dessa får väl tala för sig själv eller?

Nej precis, hade alla incidenter filmats hade det varit hundratusentals troligen, kanske miljoner.
Men om tusen dyker upp inom ramen av en vecka och alla illustrerar olika grupper, eller delar av samma grupper men olika incidenter och inte en enda verkar dyka upp mot det motsatta lägret, ska man då utgå ifrån att det hux flux bara råkar vara kameror på vänster sidan och inte höger sidan? För isåfall hade det varit första gången på två års tid det skett.

Mvh

"..men fakta är att en grov majoritet av hemskheterna verkar komma ifrån den vänstra sidans väljare."

Du förespråkar källkritik och kommer lite senare i din text med ovanstående, där du för övrigt titulerar det som fakta. Kanske en aning motsägelsefullt?

Extremism finns både till vänster och höger gällande den politiska skalan. De är ofta ganska få och väldigt högljudda. Någon "fakta" om att det däremot skulle vara de till vänster som är värst känner jag dock inte till, du kanske kan länka till den faktan?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det närmsta jag kommer att försvara någon är de Clintonföljare som inte är ute och förstör. De som antingen fredligt demonstrerar eller håller sig till sitt dagliga liv. Sedan en majoritet av hemskheterna kommer från vänstern? Vänta whaaat..? Pratar du om USA nu?

Ja, det är de enda protester jag nämnt.
I Sverige är vänstra och högra sidans extremister precis lika jävla störda och troligen ungefär lika många också (eller få, beroende på hur man vill se det)

Skrivet av Tumnus:

Dessutom hur vet du att alla är Clintonsupportrar? Kan finnas Sanderssupporter bland dem eller tom. Cruz eller Jill supportrar som ser sin chans att bete sig som svin bara därför allt?

Eller vad sägs om Trumpsupportrar som hotade att skjuta poliser om de kom och tog ifrån dem deras vapen? Finns tonvis med filmer på dessa.. Måste betyda att majoriteten tycker så? Eller kanske bara att dessa personer tycker så? Vad tror du?

Alla är inte hillary supportrar, det var just därför jag skrev vänsterväljare.
Precis som alla högerväljare inte var Trump supportrar. Eller är. Eller var. Sak samma
De som värnar om sin rätt att bära vapen i USA tar den friheten mer allvarligt än vi tar vår yttrandefrihet, så jag blir inte förvånad. Sedan precis som jag sa, de filmer på de individer eller grupper som hotade att skjuta poliser ifall de försökte ta deras vapen ifrån dem talar ju för sig själva, precis som de videor som dokumenterar vänsterväljarna i USA just nu.
(Hade dessa videor representerat alla vänsterväljare hade ju 60 miljoner människor protesterat, men det är inget jag sagt).

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

"..men fakta är att en grov majoritet av hemskheterna verkar komma ifrån den vänstra sidans väljare."

Du förespråkar källkritik och kommer lite senare i din text med ovanstående, där du för övrigt titulerar det som fakta. Kanske en aning motsägelsefullt?

Extremism finns både till vänster och höger gällande den politiska skalan. De är ofta ganska få och väldigt högljudda. Någon "fakta" om att det däremot skulle vara de till vänster som är värst känner jag dock inte till, du kanske kan länka till den faktan?

Fan då att jag lyckades smyga in ordet fakta i det där, missar väl saker när man smattrar på tangentbordet och försöker svara alla.
Bra att du såg det och sa till och samtidigt värt att notera, det är inte fakta. Det är min åsikt och hur jag uppfattat det. Har förgäves försökt utmana den åsikten men antingen så har saker och ting tagits bort, eller så är de överrepresenterade åtminstone för stunden.

Som sagt, hade ju varit intressant att se hur högerväljarna hade reagerat ifall Hillary vann, tyvärr inget vi har facit på men med lite tur kan få, ifall elektorerna ändrar sina röster vilket återstår att se.

Väl mött

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Vad finns det att kritisera bortsett från att några av deras anhängare sagt några "kränkande" ord och hotat med järnrör?

Du får inte ha den åsikten för då är du minsann både rasist, kvinnohatare och SD-anhängare!
Jo just det, du är emot fri rätt till religion, lika löner och etablissemanget också, troligen bor du i skogen, längst upp i norrland, bakom ett berg, i en grotta och duschar inte.

*glimten i ögat*

Ungefär så har debatten låtit "om" du inte tycker precis som sossarna/vänsterpartiet.
Kanske därför svensk debatt har slagsida just nu, vem vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Sedan kan ju sambandet mellan unga och dålig arbetsmoral/attityd vara ngt förenklat i nämnda artikel. Ponera istället att orsakssambandet är att dålig lön / dåliga villkor leder till dålig arbetsmoral/attityd, och att unga ofta har just dålig lön och dåliga villkor. Självklart vill Företagarna inte ta sin del av ansvaret för att saker och ting funkar dåligt på arbetsmarknaden, betydligt enklare att skylla på ngn annan. (Sanningen ligger troligtvis någonstans däremellan, men alla vinklar ju saker efter sin egen position.)

Ja, lite om det skrev Sydsvenskan om istället: http://www.sydsvenskan.se/2016-11-17/lata-ungdomar-problem-fo...

Permalänk
Medlem

Denna nyhet vet jag inte vad jag skall tro om.
Det är SR iofs, men detta är så absurt att jag börjar tro att någon hamnat i fel dimension.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...

The sky is the limit....jaja, eller hur?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har tappat räkningen men det är nog närmare 50 än 20 inlägg som är raderade. Spontant kan jag inte säga annat än att diskussionsnivån emellanåt varit skrämmande låg. Skärpning!

En mängd inlägg är raderade för att inlägg som helt klart är trollning (§1.2) startat loopar av ickeargumentation, där flera av någon anledning ignorerar regel § 5 och istället gör det än värre. Några har varit § 1.2, alltså mer fokus på att attackera person. Sedan har vi en mängd § 1.6, inlägg som innehåller inget annat än åsikter som repeteras i det oändliga utan någon som helst substans.

Vill ni att tråden ska förbli öppen?

/KimTjik
Moderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av bdea:

Ja det är intressant hur obildade människor är gällande kärnkraft. Nedan följer CO2 utsläpp per kWh:

"En livscykelanalys tar hänsyn till hela kedjan från byggande till rivande av kraftverket, framtagande av bränsle samt själva driften. En sådan analys visar att kärnkraften släpper ut knappt 3 gram koldioxid per kWh, vattenkraften drygt 5 gram, vindkraften drygt 10 gram och ett biobränsleeldat kraftverk knappt 16 gram. I jämförelse släpper ett kolkraftverk över sin livscykel ut ungefär 700 gram koldioxid per kWh."

Där har ni att begrunda, vindkraft är ingen hjälte.

Källa:http://www.skgs.org/om-energin/klimat/

Siffrorna om vattenkrafts CO2 utsläpp verkar variera lite. Såg nån siffra på 1g/kWh när jag kollade runt idag. Påstods att det hade med vattentemperaturen att göra (dvs att våra älvar är kalla). Hittar just nu inte tillbaka till sidan jag läste det på, så jag får återkomma med källa om jag hittar den.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfi:

Som sagt, hade ju varit intressant att se hur högerväljarna hade reagerat ifall Hillary vann, tyvärr inget vi har facit på men med lite tur kan få, ifall elektorerna ändrar sina röster vilket återstår att se.

Just det scenariot är jag rätt ambivalent till. Nog för att jag anser att Hillary är mer lämplig som president och nog för att USAs system där kandidaten med minst röster kan vinna är märkligt i mina ögon, men frågan är om det verkligen skulle vara bra om hon blev president genom att elektorerna röstar "vilt" tvärsemot valresultat och gängse normer.

Jag menar, enligt gängse spelregler så vann Trump, visst han spelade i mitt tycke ett rätt lågt spel, men han vann faktiskt valet enligt det system som finns och om då Hillary blir president så kan det lätt ses som odemokratiskt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

off topic:

Idag talar vi knappast om vilken massmördare Alexander den store var, eller Ceasar för den delen. Vi talar bara om allt bra de gjorde. Undrar vad det kommer stå i historieböckerna om 1000 år, kommer förintelsen bara nämnas som en fotnot och allt bra som Hitler gjorde lyftas fram? Värt att tänka på.

Lyssnat på hardcore history? Om inte så borde du göra det. Han tar upp det här på ett mycket intressant sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Wow, vi har alltså kommit till punkten där folk börjar tala gott om Hitler, trodde faktiskt inte att vi skulle sjunka så långt under min livstid.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23929027.ab

http://www.cnbc.com/2016/11/16/more-facebook-users-engaged-wi...

Fejknyheter spreds mer under valrörelsen i usa än riktiga nyheter.
Även om det inte är bevisat att fejknyheter och desinformation avgjorde valet i usa kan förmodligen ingen neka till att det påverkade starkt.

Kan en demokrati fungera om påhittade och medvetet vinklade artiklar tillåts florera? Gemene man kan ofta inte se igenom desinformation

Facebook ransakar sig och diskuterar hur man kan komma ät problemet. Twitter lika så.
Google kommer hindra fejknyheter i payed adds.

En snabb titt i swecl egna forum hittar man diverse trådar som på fullaste allvar argumenterar för saker som

- klimatförnekning
- kärnkraft är renare än vind och sol
- hitler är god
- hillary ville starta ww3

Dingding värld grejjer som för ett par år sedan gemene man bara hade skrattat åt och eventuella trådar låsts då det är troll flaming.

Hur påverkar fejknyheter sveriges demokrati, vilket ansvar har svenska forum för att stävja desinformation? Är detta något som bör regleras i lag då ideella krafter inte kommer åt problemet?

intressant om sk filterbubblor. forskning visar att gemene man inte vill, blir ledsen över samt bortser från info som inte följer deras världsbild. mao man kan inte övertala genom att visa på fakta.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3938&arti...

Orkar inte läsa hela tråden men jag skulle argumentera mot alla dina punkter.
Det syns att du håller dig till tex Aftonbladet,tt,expressen mm Tyvärr så är den Svenska media eliten ett stort skämt.
Rekommenderar alla att dubbelkolla allt i dessa medier. ser du en artikel i någon av dom, kolla på utländska medier vad dom säger.
Samt vad som sägs på så kallad alternativ media, Du kommer då marka snabbt vilka det är som modifierar artiklarna för att passa deras syn på saker. (Du får tycka vad du vill bara du tycker som oss är lite av deras syn på saker)

Kärnkraft renare en vind och sol, korta svaret är Ja. rekommenderar att du tittar på tex pandoras promise samt vilka det var som
skapade den negativa syn på kärnkraft oinsatta har idag. (ps det var kol och oljebolagen stom stod bakom kampanjerna)
( detta ämnet är väldigt stort om varför man bör expandera kärnkraften och jag orkar inte skriva allt här)

Hitler var god, Nja men han var inte bara ond, man ska tänka på att det alltid är vinnaren som skriver historian.
tex skapade Hitler dom första djurskyddsreglerna (dock kan man kanske säga att djuren byttes mot Judarna)
han skapade autobahn och moderniserade Tyskland. Sedan har det visat sig att Hitler själv inte (officiellt ) visste vad som föregicks i lägren då han vägrade motta skriva order om det och fick bara muntlig information. (hmm kommer inte ihåg vad dokumentären heter som tog upp detta)
Missförstå mig dock inte som någon Hitler Vän, jag påpekar bara att allt inte är svart och vitt.
Han var dock jäkligt ond sett ur vårt synsätt.

Klimatförändring, Ja det pågår en klimatförändring, Dock är min åsikt att jorden går i cykler, vilket betyder att det är svårt att veta hur mycket vi människor påverkar det. Sedan är det inte bilar och fabriker som är det stora problemet utan djurhållningen och allt vad det innebär. (med andra ord ät mindre kött) har för mig en bra dokumentär som visar på detta heter cowspiracy.

Ja! med hillary som president skulle risken öka markant för ett tredje världskrig, Nu i dagarna sänktes hotnivån till den lägsta på mycket länge tack vara att trump vann. Tittar man på retoriken hillary använt mot tex ryssland blir det ganska uppenbart att risken skulle ökat markant för ett tredje världskrig ( wikileaks är din vän)

/

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Detta är exakt vad denna tråd tar upp. Du sprider i bästa fall väldigt bristfällig statistik som det vore fakta.

Det är mycket jag skulle kunna ta upp, men vill inte skapa en rasistisk debatt som spårar ur.

Men ditt påstående är fel och är vad tråden handlar om, att väst världen är väldigt politiskt korrekt med väldigt liberala rättighets värdering, som sedan rent politiskt påverkar media. Jag säger såklart inte att mänskliga rättigheter, kvinnliga eller rent av rätten att tro på sin egen religion är fel. Problemet är att det skapar personliga principer som går mot en logisk tanke ställning.

Mitt resonemang handlar inte bara om Sverige, utan hela Europa, när du ser det i helhet så styrker det vad jag säger. Du kan t.ex kolla upp nyårs afton i Cologne Tyskland och vilka lagar de införde därefter, och tänk efter vad nyårs afton står för vad gäller religion. Ha även åtanke att Tyskland tog in över 1 miljoner invandrare 2015.

Eftersom media är så vinklat, politiskt korrekt med införda värderingar i samhället så måste du utbilda dig själv över hur det egentligen är och sedan dra egna slutsatser.

Permalänk

@KimTjik: Meningen med tråden var egentligen att föra diskussioner hur vi gemensamt kommer åt fejknyheter och propaganda, hur man hindrar spridningen.

både extremhögern och vänstern borde ha intresse av att stoppa spridningen av fabricerad fakta alt fakta förvriden till den grad att det rör sig om ren desinformation?

Till det kommer att forskning belägger att man inte med logiska argument kan övertala någon som fallit in i filterbubblor med ensidigt falsifierade / vinklade åsikter att byta åsikt. (försök få en religiös att sluta tro på gud)

utöver alternativmedia har även ab nämnts i negativ favör. Aftonbladet, sveriges mest lästa nyhetstidning erkänner öppet att de har en socialdemokratisk oberoende syn på världen.
Om det sker en vinkling är det omedvetet. dvs deras syfte är inte att ljuga som de flesta med lite vett förstår

Hur kommer propaganda och fake news påverka svenska valet? och vad görs för att stävja? Det kan väl inte bara vara säpo och myndigheten för sammhällsskydd som tar tag i saken? vad kan vi göra?

det som idag för mest aktivitet

- rysk propaganda
- högerextrem propaganda
- is propaganda

gå in och gör testet på msb myndigheten för sammhällsskydd "Vilken information litar du på" så kan man se vem som är mer eller mindre källkritisk när resultaten presenteras.

www.msb.se

ps. mitt förslag är att hålla tråden öppen någon dag till för att se om tråden bättrar sig.

ps. vi har regler mot att påverka marknadskurser med felaktig info, borde inte samma regler gälla val?

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Orkar inte läsa hela tråden men jag skulle argumentera mot alla dina punkter.
Det syns att du håller dig till tex Aftonbladet,tt,expressen mm Tyvärr så är den Svenska media eliten ett stort skämt.
Rekommenderar alla att dubbelkolla allt i dessa medier. ser du en artikel i någon av dom, kolla på utländska medier vad dom säger.
Samt vad som sägs på så kallad alternativ media, Du kommer då marka snabbt vilka det är som modifierar artiklarna för att passa deras syn på saker. (Du får tycka vad du vill bara du tycker som oss är lite av deras syn på saker)

Jag festilade en lite bit i ditt citat som jag tycker är intressant. Här har vi (återigen) synpunkter på att vanlig media vinklar det dom rapporterar. Och visst, det går att hitta artiklar som är klart vinklade. Det går och också att se en viss vinkling i urvalet av artiklar. Men återigen, om det är det man stör sig på men vanlig media så kan jag inte förstå hur man kan hänvisa till alternativmedia istället. Där är urvalet av vad man rapporterar i princip totalt styrt till ett fåtal frågor med en klar och tydlig infallsvinkel: Invandring är dåligt, muslimer/islam kommer att förstöra landet, feminismen har redan förstört landet, SD är sveriges enda chans. Mycket annat finns inte att läsa där, och som grädde på moset så vinklar man i princip alltid artiklarna så mycket det bara går. Kort sagt så vinklingen i princip total vilket jag tycker borde vara uppenbart för de flesta.

Man väljer alltså att gå från något som man tycker är vinklat till något som är extremt mycket mer vinklat än det man stör sig på...kort sagt så är det jag fetstilar något som borde få folk att inse att alternativmedia i princip uteslutande använder sin rapportering i agendadrivande syfte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

Här är för ovanlighetens skull en sann nyhet
http://www.di.se/nyheter/unga-rapporteras-ha-dalig-arbetsmoral/

den kan jag gå i god för att den stämmer.

Jag med. Det ynka 7åren jag har jobbat. Så har jag märkt att dom i min ålder har dålig arbetsmoral. SÅ jag går i God för den nyheten.

(Jag är bara 21år så jag är den generationen som har dålig arbetsmoral. )

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

@KimTjik: Meningen med tråden var egentligen att föra diskussioner hur vi gemensamt kommer åt fejknyheter och propaganda, hur man hindrar spridningen.

både extremhögern och vänstern borde ha intresse av att stoppa spridningen av fabricerad fakta alt fakta förvriden till den grad att det rör sig om ren desinformation?

Till det kommer att forskning belägger att man inte med logiska argument kan övertala någon som fallit in i filterbubblor med ensidigt falsifierade / vinklade åsikter att byta åsikt. (försök få en religiös att sluta tro på gud)

utöver alternativmedia har även ab nämnts i negativ favör. Aftonbladet, sveriges mest lästa nyhetstidning erkänner öppet att de har en socialdemokratisk oberoende syn på världen.
Om det sker en vinkling är det omedvetet. dvs deras syfte är inte att ljuga som de flesta med lite vett förstår

Hur kommer propaganda och fake news påverka svenska valet? och vad görs för att stävja? Det kan väl inte bara vara säpo och myndigheten för sammhällsskydd som tar tag i saken? vad kan vi göra?

det som idag för mest aktivitet

- rysk propaganda
- högerextrem propaganda
- is propaganda

gå in och gör testet på msb myndigheten för sammhällsskydd "Vilken information litar du på" så kan man se vem som är mer eller mindre källkritisk när resultaten presenteras.

www.msb.se

ps. mitt förslag är att hålla tråden öppen någon dag till för att se om tråden bättrar sig.

ps. vi har regler mot att påverka marknadskurser med felaktig info, borde inte samma regler gälla val?

Skulle tro att både extremhöger och extremvänster sysslar med vridning av fakta till den grad att det blir desinformation, så ett eventuell intresse i att stoppa spridningen av desinformation handlar nog mer om att stoppa motpartens spridning.

Sedan ska man också vara medveten om att vi exempelvis även utsätts för anti-rysk propaganda. Det har ju visats sig lite då och då att saker som vi anklagar ryssland för visas sig vara något helt annat (ryska ubåtar -> fisande fiskstim). Det finns krafter som aktivt motarbetar rysk desinformation vilket även kan slå över till att bli antirysk desinformation.

Angående aftonbladet så skulle jag tro att eventuell vinkling både är avsiktlig och oavsiktlig, men att syftet skulle vara att ljuga är att dra det hela lite väl långt. Samtidigt ska man återigen vara medveten om att aftonbladet (som i vissa kretsar anses vara extremt vänstervriden) ger en ofantligt mycket mer mångfacetterad bild än ens den mildaste alternativmedia...som tyvärr ofta inte drar sig det minsta för att vrida saker till oigenkännlighet.

Permalänk

@Frispel: allt pekar på rysk ubåtsjakt förra året enligt ÖB.

Sen har vi ju stratcom som startades förra året för att motverka desinformation från öst. Men att försöka möta troll armeer med ett ganska fjuttigt info organ som ingen läser är inte mycket till "motpropaganda".

men jo, annars instämmer jag .helt.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

@Frispel: allt pekar på rysk ubåtsjakt förra året enligt ÖB.

Sen har vi ju stratcom som startades förra året för att motverka desinformation från öst. Men att försöka möta troll armeer med ett ganska fjuttigt info organ som ingen läser är inte mycket till "motpropaganda".

men jo, annars instämmer jag .helt.

Och jag tror att det var ÖB som hävdade att det var ryska ubåtar även tidigare...som sedan visade sig vara fisande fiskstim. Delades väl ut ett Ig Nobelpris för den upptäckten om inte jag minns fel.

Sedan vet vi inte om det finns trollarméer även från väst sida. Inte speciellt långsökt att tro att det finns en hel del propagandaarbete åt alla håll som vi inte är medvetna om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Här påstår Aftonbladet att demonstrationen är mot flyktingar. Detta är inte sant.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22177440.ab

Om detta hade varit en ren fejknyhet så hade det inte funnits någon demonstration överhuvudtaget. Det är stor skillnad. Här fanns det ju en demonstation, med ett politiskt syfte, som ledde till en del oroligheter. Alltså är nyheten inte tagen helt ur luften.
Var demontraterna eller demonstrationerna mot flyktingar ? Det är en tolkningsfråga. Det är just det som är att göra en vinkling, man väljer en viss tolkning. På sin hemsida skriver Folkets demonstration att man kräver att regeringen "Skall i första hand värna och prioritera Sverige och dess medborgare." Kan man göra detta, och samtidigt vara "för flyktingar" ? Jag vet inte exakt vilken grund AB hade för att påstå att demonstrationen var mot flyktingar, men det är inte helt gripet ur luften som du ser.

Skrivet av ozric:

Att vinkla något medvetet så budskapet blir totalt annorlunda är väl samma sak som att fejka. Aftonbladet gör detta systematisk.

Nyhetsförmedling skall inte handla om "budskap", tvärt om kräver lagen att man aktivt undviker sådant. Nyhetsförmedling skall vara opartisk i sak, däremot så måste den inte vara konsekvensneutral. Jag tycker att du inte verkar se de här nyanserna. Att berätta om något som faktiskt finns / hänt men att göra en tolkning som passar en själv av vad det innebär är inte att sitta och hitta på rena lögner, ärligt talat, kan du inte se att det finns en skillnad mellan de två sakerna ?

Jag har fattat att du ogillar AB. Det är inte så konstigt att många ogillar en tidning som i så hög utsträckning ägnat sig åt kampanjjournalistisk och dragit ner nivån på debatten. Traditionell media har med rätta tappat i förtroende, speciellt hos unga. AB har många gånger legat nära att förtala SD och deras väljare. Men din kritik av AB blir inte tyngre av att du blandar ihop det här med fejknyheter, tvärt om.
Mvh.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oldskool:

Om detta hade varit en ren fejknyhet så hade det inte funnits någon demonstration överhuvudtaget. Det är stor skillnad. Här fanns det ju en demonstation, med ett politiskt syfte, som ledde till en del oroligheter. Alltså är nyheten inte tagen helt ur luften.
Var demontraterna eller demonstrationerna mot flyktingar ? Det är en tolkningsfråga. Det är just det som är att göra en vinkling, man väljer en viss tolkning. På sin hemsida skriver Folkets demonstration att man kräver att regeringen "Skall i första hand värna och prioritera Sverige och dess medborgare." Kan man göra detta, och samtidigt vara "för flyktingar" ? Jag vet inte exakt vilken grund AB hade för att påstå att demonstrationen var mot flyktingar, men det är inte helt gripet ur luften som du ser.

Nyhetsförmedling skall inte handla om "budskap", tvärt om kräver lagen att man aktivt undviker sådant. Nyhetsförmedling skall vara opartisk i sak, däremot så måste den inte vara konsekvensneutral. Jag tycker att du inte verkar se de här nyanserna. Att berätta om något som faktiskt finns / hänt men att göra en tolkning som passar en själv av vad det innebär är inte att sitta och hitta på rena lögner, ärligt talat, kan du inte se att det finns en skillnad mellan de två sakerna ?

Jag har fattat att du ogillar AB. Det är inte så konstigt att många ogillar en tidning som i så hög utsträckning ägnat sig åt kampanjjournalistisk och dragit ner nivån på debatten. Traditionell media har med rätta tappat i förtroende, speciellt hos unga. AB har många gånger legat nära att förtala SD och deras väljare. Men din kritik av AB blir inte tyngre av att du blandar ihop det här med fejknyheter, tvärt om.
Mvh.

Man kan inte förtala ett parti just sayin..

Visa signatur

Intel pentium III xeon 667 // Intel 815EG // 3dfx Voodoo 5 5500 // 125mb samsung DDR // 250W PSU //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hankburger:

Man kan inte förtala ett parti just sayin..

Nej, det är såklart inte fråga om förtal i lagens mening. Hade det varit det, så hade AB säkert varit stämda många gånger om. Däremot så är det fråga om det vi i dagligt tal kallar förtal. Det är just därför jag säger att det ligger "nära" förtal.
Hade det gått att förtala ett parti, eller väljare av ett parti som grupp, så hade man nog fått anse att AB gjort just det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Vänligen länka, för hur mycket jag än söker så kan jag inte hitta videon där de inte klippt bort inledningen.

Ska se om jag kan hitta infon om detta igen.. Oavsett vad så kan jag tycka att du alltid kan hitta exempel på idioter på båda sidor, finns ingen anledning att tänka att just detta ska vara symptomatiskt / representativt för endera sidan.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av Oldskool:

Nyhetsförmedling skall inte handla om "budskap", tvärt om kräver lagen att man aktivt undviker sådant. Nyhetsförmedling skall vara opartisk i sak, däremot så måste den inte vara konsekvensneutral. Jag tycker att du inte verkar se de här nyanserna. Att berätta om något som faktiskt finns / hänt men att göra en tolkning som passar en själv av vad det innebär är inte att sitta och hitta på rena lögner, ärligt talat, kan du inte se att det finns en skillnad mellan de två sakerna ?

Jag har fattat att du ogillar AB. Det är inte så konstigt att många ogillar en tidning som i så hög utsträckning ägnat sig åt kampanjjournalistisk och dragit ner nivån på debatten. Traditionell media har med rätta tappat i förtroende, speciellt hos unga. AB har många gånger legat nära att förtala SD och deras väljare. Men din kritik av AB blir inte tyngre av att du blandar ihop det här med fejknyheter, tvärt om.
Mvh.

Det var nog det mest skärpta och intelligenta jag läst på länge. Rekommenderad läsning ovan.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Blir mörkrädd av att läsa i denna tråd,

Moderator
Har det inte dragit väg ordentligt från trådskaparens frågeställning?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Blir mörkrädd av att läsa i denna tråd,

Moderator
Har det inte dragit väg ordentligt från trådskaparens frågeställning?

På vilket sätt har det "dragit iväg" tycker du?

Det diskuteras fortfarande medier och trovärdighet.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

När man skall bedöma hur farlig en energikälla är för klimatet måste man först bestämma vad det är man skall mäta.

När man säger att Kärnkraften är ren mäter man i CO. Hade man mätt i hur lång tid restprodukterna är farliga, eller hur lång tid det tar innan restprodukterna är ofarliga, hade kärnkraften varit den smutsigaste energikällan.

Hade man mätt i hur högt buller och åverkan på naturen, hade vatten och vindkraften varit i topp.

Vi har inget problem med Kolmonoxid (CO) i Sverige så för oss är den frågan ganska irrelevant. Bilarna står för 80% av utsläppen men har sedan katalysatorn infördes i stort sett tagit bort problemet för oss.
För oss i Sverige är buller, naturpåverkan och smutsigt, livsfarligt och fruktansvärt långlivat avfall ett större problem.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd

(VARNING: Detta inlägg har jag till syfte att påverka dig att bli mer intresserad i skeptiskt tänkande, länkar inkluderade!)

Sättet jag analyserar om något är "fejknyheter" är att först kolla vart den har skrivits, av vem och varför den dök upp just vid den tidpunkten som den anses ha skrivits & publicerats.

Om jag vet vart den har skrivits så kan man fundera på om det är i enighet med deras politiska och/eller ideologiska propaganda? Om jag vet vem som har skrivit den senare och vet vad denna person har för politiska åsikter och/eller ideologier så kan jag fundera på om vad denna person skriver gynnar hans/hennes politiska/ideologiska agenda eller inte?

Om det gynnar dem, dvs., framställer deras åsikter som positiva, så tar jag det med en nypa salt. Om inte så tar jag ändå det med en nypa salt. För verkligheten går aldrig att skildra 100% på grund av bristande perceptionsförmåga hos oss människor. Allt är varken svart eller vitt, det är alltid nyanser mellan.

MEN.

Vem FAN orkar göra det jag ens skrev nu? Vi är utvecklade att ta "mentala genvägar" så därför är vi alltid lättare "offer" för "fejknyheter".

Vi är ännu mer "offer" för "fejknyheter" som bekräftar våra fasta åsikter som vi har beslutat oss för att ändra på.

Googla gärna: "Confirmation Bias" och läs gärna https://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias (många referenser som används går att kontrollera för korrekt faktaanvändning och enligt mig så är Confirmation Bias ett "verkligt" mentalt fenomen)

Jag rekommenderar oxå att lyssna på alla avsnitt som tar upp (mass)media här: http://www.theskepticsguide.org/podcast/sgu detta kmr att stärka ditt skeptiska tänkande.

Skrivet av KingCobra:

När man skall bedöma hur farlig en energikälla är för klimatet måste man först bestämma vad det är man skall mäta.

När man säger att Kärnkraften är ren mäter man i CO. Hade man mätt i hur lång tid restprodukterna är farliga, eller hur lång tid det tar innan restprodukterna är ofarliga, hade kärnkraften varit den smutsigaste energikällan.

Hade man mätt i hur högt buller och åverkan på naturen, hade vatten och vindkraften varit i topp.

Vi har inget problem med Kolmonoxid (CO) i Sverige så för oss är den frågan ganska irrelevant. Bilarna står för 80% av utsläppen men har sedan katalysatorn infördes i stort sett tagit bort problemet för oss.
För oss i Sverige är buller, naturpåverkan och smutsigt, livsfarligt och fruktansvärt långlivat avfall ett större problem.

Länka källa och berätta VARFÖR din länkade källa publicerar den där informationen, dvs., vad är deras syfte att ens publicera sådan slags information? (en myndighet i syfte att informera, en sida med en politisk och/eller ideologisk propaganda?)

Annars måste jag tolka det, som du skrivit eller copy&pastat utan redogjort källan och gett den trovärdighetsbetyg, som fejknyhet.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Jag festilade en lite bit i ditt citat som jag tycker är intressant. Här har vi (återigen) synpunkter på att vanlig media vinklar det dom rapporterar. Och visst, det går att hitta artiklar som är klart vinklade. Det går och också att se en viss vinkling i urvalet av artiklar. Men återigen, om det är det man stör sig på men vanlig media så kan jag inte förstå hur man kan hänvisa till alternativmedia istället. Där är urvalet av vad man rapporterar i princip totalt styrt till ett fåtal frågor med en klar och tydlig infallsvinkel: Invandring är dåligt, muslimer/islam kommer att förstöra landet, feminismen har redan förstört landet, SD är sveriges enda chans. Mycket annat finns inte att läsa där, och som grädde på moset så vinklar man i princip alltid artiklarna så mycket det bara går. Kort sagt så vinklingen i princip total vilket jag tycker borde vara uppenbart för de flesta.

Man väljer alltså att gå från något som man tycker är vinklat till något som är extremt mycket mer vinklat än det man stör sig på...kort sagt så är det jag fetstilar något som borde få folk att inse att alternativmedia i princip uteslutande använder sin rapportering i agendadrivande syfte.

Håller inte med dig, samt så kan jag bemöta dina punkter, Nu vet jag inte vilka alternativ media du syftar på, Men jämför du tex nyheter idag eller fria tider med utländsk media eller polisrapporter om det är gruppvåldtäkter eller våldsbrott så påstår jag att dom rapporterar korrekt som en riktig reporter ska göra ( jag skiter fullständigt i reporterns personliga syn på saker, jag vill bara ha ren fakta från dom utan att det vinklas varken åt höger eller vänster) Jämför man samma rapporter med så kallad vanliga median så stämmer det oftast mycket dåligt. Fast att det står mycket om invandring och problemen med det visar ju bara på att vanlig media inte rapporterar alla negativa saker som händer om det visar sig ha med invandring att göra, (eller menar du att dom hittar på artiklar i samarbete med polisen och utländsk media?) Sedan brukar åtminstone jag läsa mycket som inte handlar om invandring på dessa sidor så fråga är vem som stör sig på vad?

För att bemöta möta några av dom sakerna du tog upp. (bara för skojs skull)
talar vi om ideologin islam så är min åsikt att den bör motarbetas så mycket det går. Jag talar nu om riktiga islam dvs bokstavstrogna muslimer som föredrar sharia lagar eller låter den styra sitt och sin familjs liv
och inte så kallade sekulära.
( fast enligt islam så finns det inga/får inte finnas några sekulära muslimer, så blanda inte ihop det med tex utvecklingen av kristendomen) Men ska vi gå in i en diskussion om Islam bör du vara påläst, Ifall du vill försvara det så bör du inte basera dina svar på personliga känslor utan fakta. Jag kan dock garantera att du kommer känna en stark motvilja till islam när du läst på om det, om du har någorlunda Västerländska värderingar vill säga (När jag läste koranen, sunna och haditherna blev jag helt ställd av det hat som som förespråkas mot alla som inte följer koranen.

När det gäller så kallad svensk feminism, För det första är et min åsikt att vi i sverige inte har någon riktig feminism, vi har mans hat.
Riktig feminism
handlar inte så mycket om mannen utan att kvinnor ska ha samma rättigheter, ( samma jobb samma lön osv)
Istället för att arbeta så kvinnor i hela världen ska ha samma rättigheter fokuserar dom svenska "feministerna" mer på hur männen är,
tex så han inte sitter för bredbent eller står på ett sätt som stör. att normen med pappa,mamma barn måste motarbetas,
eller som när dom ska göra uppror mot hijab då sätter man på sig den i stället för att göra det enda riktiga, det vill säga göra som man gjorde som i irak där man kastade den För man vet vad den står för och dom vill kräva sina rättigheter.

Ett annat stort problem med den svenska feminismen är den genus pedagogik som spridits.
Dock inte för flickor men för pojkar
tex små pojkars mentalitet, små flickor fixar genus tänkandet utan problem, medans småpojkar blir otroligt förvirrande och osäkra.
Jag satt för några månader sedan med en av Sveriges absolut bästa barn och familje psykologer och hade just denna diskussion, och han påvisade precis detta. Han menar på att tjejerna är starkare/mognare mentalt tills dom är i övre tonåren och klarar en velande uppväxt utan större problem medans pojkar kräver en mycket mer konsekvent uppväxt och att genuspedagogiken har en mycket negativ påverkan på pojkars utveckling.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

När man skall bedöma hur farlig en energikälla är för klimatet måste man först bestämma vad det är man skall mäta.

När man säger att Kärnkraften är ren mäter man i CO. Hade man mätt i hur lång tid restprodukterna är farliga, eller hur lång tid det tar innan restprodukterna är ofarliga, hade kärnkraften varit den smutsigaste energikällan.

Hade man mätt i hur högt buller och åverkan på naturen, hade vatten och vindkraften varit i topp.

Vi har inget problem med Kolmonoxid (CO) i Sverige så för oss är den frågan ganska irrelevant. Bilarna står för 80% av utsläppen men har sedan katalysatorn infördes i stort sett tagit bort problemet för oss.
För oss i Sverige är buller, naturpåverkan och smutsigt, livsfarligt och fruktansvärt långlivat avfall ett större problem.

Tips: titta på cowspiracy samt pandoras promis det öppnade mina ögon rätt markant.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.