Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

GTX 1080 coil whine, hjälp!

Permalänk
Medlem

GTX 1080 coil whine, hjälp!

Hejsan!

Jag har nu haft mitt 1080 i ca fyra månader och varit väldigt nöjd med det.
Men idag hände det som vill alla fruktar, coil whine och inte lite heller.

Jag satt i TW3 huvudmenyn, tog av mig lurarna och hörde ett fruktansvärt oväsen. Jag tror det är coil whine, inte upplevt något liknande på tidigare kort. Och jag tror inte det har varit tidigare, spelar alltid med hörlurar på.

Så nu undrar jag om det finns något man kan göra. Någon lösning som jag själv kan pröva? Om inte, täcker garantin? Kortet har varit överklockat hela tiden.

Det jag har är ett Asus GTX 1080 Strix ("vanlig", inte OC eller advanced). Har enligt mig alltid gått förhållandevis varmt, 55 grader vid lätt arbete ex surfning, och 70-72 grader vid spelande.

Tack på förhand.
Olle Hansson

EDIT* Jag kopplade ur två extra skärmar och temperatur i lågt arbete sjönk till 38 grader! What?!?

Permalänk
Medlem

Finns inget att göra förut att cappa fps:en (hög fps = mer spoltjut) eller reklamera kortet och hoppas att det nya inte har så mycket spoltjut (det kommer det antagligen ha).

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Skrivet av alex5555:

Finns inget att göra förut att cappa fps:en (hög fps = mer spoltjut) eller reklamera kortet och hoppas att det nya inte har så mycket spoltjut (det kommer det antagligen ha).

Lånar tråden till en fråga, dock on topic tycker jag.
Hur cappar man FPS då?
Görs det spel för spel, lr kan man cappa generellt till låt säga 60/120/144FPS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EsoxLucius:

Lånar tråden till en fråga, dock on topic tycker jag.
Hur cappar man FPS då?
Görs det spel för spel, lr kan man cappa generellt till låt säga 60/120/144FPS?

Finns lite olika sätt. Till exempel:

  • Använda V-sync

  • Använda en inställning eller kommando i spelet (om det finns)

  • Använda ett tredjepartprogram som RivaTuner (följer med MSI Afterbrurner om man "bockar i det")

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Har också coilwhine i TW3 i menyn, inte så konstigt när fps där ligger över 2000 eller nåt. Inget oljud alls inne i spelet däremot.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

TW3 = witcher3?

Mitt strix låter ingenting. Aldrig varit med om några spoltjut. Kan knappt höra att datorn är på.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Jag har Coilwhine på mitt MSI GTX 1070 Gaming X i varenda spel. Oavsätt hög eller låg fps, ska skicka tillbaka kortet imorgon

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

jag har lite coilwhine på mitt 1070 strix.. dock är det endast när jag spelar wow av någon anledning, kör med vert sync på

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Skrivet av alex5555:

Finns lite olika sätt. Till exempel:

  • Använda V-sync

  • Använda en inställning eller kommando i spelet (om det finns)

  • Använda ett tredjepartprogram som RivaTuner (följer med MSI Afterbrurner om man "bockar i det")

Tack, kör nu riva tuner med cappad fps - funkar bra

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Mig veterligen finns det inget att göra mot coil whine, jag har precis själv fått mitt MSI 1080 Gaming X och det har lite coil whine.
Man kan bara reklamera kortet om det är av extrema fall av coil whine.

Prövade du med att cappa FPSen som ovannämnda föreslog och isf gick det bra?

Permalänk

Tjena, gammal tråd men svarar ändå då jag hittade en potentiell lösning som iallafall funkade för mig.

Mitt GTX 1080 hade coil whine, löste problemet igenom att ändra GPU "Core Voltage" via afterburner.

Värt att testa! Funkar det för några andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accelerox:

Tjena, gammal tråd men svarar ändå då jag hittade en potentiell lösning som iallafall funkade för mig.

Mitt GTX 1080 hade coil whine, löste problemet igenom att ändra GPU "Core Voltage" via afterburner.

Värt att testa! Funkar det för några andra?

Intressant. Vilket märke på kortet och vad ändrade du till för värde?

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem

@Accelerox: Som ovan. Ändrade du volten upp eller ned och har du cappat fps med?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

@mame: Kortet är ett Asus Strix 1080 och använder inte några cappade fps @SCORPIUS:. I mitt fall så sänkte jag volten från att maxa vid 1.094 V till 1.080 V.

Kortet har alltså alltid körts överclokat sen jag fick det. Problemet uppenbarade sig för några dagar sen med ett extremt tjut/vissel men även ett högt "click" när GPUn börja jobba i tex 3Dmark.

Whinet försvinner direkt när jag sänker volten. Möjligt att det är något liitet tjut som kommer men det är inte ens 10% av innan. Whinet kommer tillbaka om jag höjer volten och låter 3Dmark stå på över natten. Endast testat att återproducera en gång.

Som en följd av den lägre volten så är även "core" och "mem" sänkta en aning, men tror whinet försvann på grund av den ändrade volten då coilwhine tydligen ska vara ett strömrelaterat problem som jag förstått det. Men kan inte riktigt konfirmera detta då jag sänkte all OC i ett svep.

Beroende på om ni kör överclockat eller inte så kanske man kan testa att ändra på volten i båda riktningarna, kanske även andra OC inställningar.

Har inte sett någon annan stans på webben där detta föreslagits som lösning så blev ganska förvånad när det sluta. Men de gjorde de! Hoppas detta kan vara en lösning i varje fall. Helvete vad det störde mig, speciellt när man för inte så länge sen köpt några noctua ultrasilent just för att det skulle vara just det... tyst

Permalänk
Medlem

@o97olle: Coil whine är ju helt ofraligt, det man kan göra är att sätta smältlim på coilsen. Men som sagt helt normalt och ofarligt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, I7 9700K, 16GB RAM, SSD 128GB, SSD 256GBx2, HDD 2 TB, NVIDIA GeForce GTX 1080, Logitec MX518, Tangentbord LIDL "Mekaniska is for sissys", WIN 10 Ultimate 64Bit.

Permalänk
Medlem

@Accelerox: Har du försökt lokalisera ljudet? Det är väldigt ofta det kommer från PSU'n, man hör ganksa omgående om det är från grafikkortet. Som andra nämnt tidigare kan ett alternativ vara att sätta på V-sync samt sänka fps cappen till hz du har i skärmen (Någon fps under skärmens högsta hz)