Permalänk

Väggfäste för Sony KDL TV ?

Hejsan alla,

Jag har nyligen införskaffat mig en Sony KDL48W705C som jag vill ha upp på väggen. Dock har jag en fråga gällande vägg/tv fästen. Min TV är VESA kompatibel och ska enligt manual ha måtten 300x200. Då undrar jag om det är så att jag måste köpa SONY´s egna fäste för min TV ( fästet ska tydligen heta SU-WL450) eller om man kan få tag på ett billigare och bra alternativ som även skulle passa just min tv? Att montera TV´n kommer nog inte vara problem, men att hitta rätt fäste för just min TV har visat sig aningen komplicerat med tanke på allt som finns därute.

Någon kunnig som kan hjälpa till? Skulle uppskattas väldigt mycket.

Mvh
K

Permalänk

Du fick väl med dom där distanserna som du ska skruva fast i de övre hålen?
Sedan är det bara köpa valfritt väggfäst med rätt dimensioner

Permalänk
Medlem

Det funkar med vilket VESA-fäste som helst. Allt du behöver tänka på är att måtten ska stämma samt att fästet ska hålla för vikten.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1639#rparams=m=s2919126...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Karim-21K:

Hejsan alla,

Jag har nyligen införskaffat mig en Sony KDL48W705C som jag vill ha upp på väggen. Dock har jag en fråga gällande vägg/tv fästen. Min TV är VESA kompatibel och ska enligt manual ha måtten 300x200. Då undrar jag om det är så att jag måste köpa SONY´s egna fäste för min TV ( fästet ska tydligen heta SU-WL450) eller om man kan få tag på ett billigare och bra alternativ som även skulle passa just min tv? Att montera TV´n kommer nog inte vara problem, men att hitta rätt fäste för just min TV har visat sig aningen komplicerat med tanke på allt som finns därute.

Någon kunnig som kan hjälpa till? Skulle uppskattas väldigt mycket.

Mvh
K

Det brukar heta "upp till VESA 400x400" tex. Det betyder att du kan justera in bredd och höjd så att det passar med 300x200.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Det brukar heta "upp till VESA 400x400" tex. Det betyder att du kan justera in bredd och höjd så att det passar med 300x200.

Skrivet av Mulle:

Det funkar med vilket VESA-fäste som helst. Allt du behöver tänka på är att måtten ska stämma samt att fästet ska hålla för vikten.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1639#rparams=m=s2919126...

Tackar.
Sista frågan jag har då, hur är det med det här med skruvar.
Jag ser att min TV har 4 skruvhål där det ska monteras ett fäste.
Är det så att de skruvar som kommer med ett alternativt fäste alltid passar?
Tar jag en chansning genom att inte köpa Sonys egna dyra fäste?

Skrivet av bergggren:

Du fick väl med dom där distanserna som du ska skruva fast i de övre hålen?
Sedan är det bara köpa valfritt väggfäst med rätt dimensioner

Förstår inte riktigt vad du menar med "distanserna"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Karim-21K:

Tackar.
Sista frågan jag har då, hur är det med det här med skruvar.
Jag ser att min TV har 4 skruvhål där det ska monteras ett fäste.
Är det så att de skruvar som kommer med ett alternativt fäste alltid passar?
Tar jag en chansning genom att inte köpa Sonys egna dyra fäste?

Förstår inte riktigt vad du menar med "distanserna"

Du tar inte en chansning, men se till att använda skruvar som bara är tillräckligt långa. Tar du skruvar som är för långa och skruvar in dem så kommer du att förstöra själva panelen. Sony har alltid rätt längd på skruvarna. Men det brukar komma ett antal längder med väggfästena, så det brukar inte bli något problem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Du tar inte en chansning, men se till att använda skruvar som bara är tillräckligt långa. Tar du skruvar som är för långa och skruvar in dem så kommer du att förstöra själva panelen. Sony har alltid rätt längd på skruvarna. Men det brukar komma ett antal längder med väggfästena, så det brukar inte bli något problem.

Tackar giplet, det uppskattas.

Permalänk
Skrivet av Karim-21K:

Förstår inte riktigt vad du menar med "distanserna"

Distanserna är de där väldigt tjocka skruvarna som är gängade i metall.
TVn har ju en liten låda där högtalare och annat sitter på baksida som är lite unikt för Sony, och då behöver man distanser för att komma ut till en jämn nivå för att fästa tvn på en plan yta.
Dessa distanser ska du ha fått med tvn.

Permalänk
Skrivet av bergggren:

Distanserna är de där väldigt tjocka skruvarna som är gängade i metall.
TVn har ju en liten låda där högtalare och annat sitter på baksida som är lite unikt för Sony, och då behöver man distanser för att komma ut till en jämn nivå för att fästa tvn på en plan yta.
Dessa distanser ska du ha fått med tvn.

Konstigt, det enda jag fick med var ett enkelt bordsstativ och skruvar till det. Jag ser 4 hål där bak (två uppe, två nere) där jag antar distanserna ska sitta men fick inget sådant med. Nåväl får se vad man hittar på.

Edit.

Kan något av dessa saker vara distanserna som du talar om (sidan 5). Det här är väggfästet Sony vill att man ska köpa separat från dom för min TV modell.

http://download.sony-europe.com/pub/manuals/swt/Z007/Z0075531...

Kan det vara så att det inte ingick i tvn utan att Sony vill att man ska köpa det separat med väggfästet?