SLI gtx980tim, 1 vanligt & 1 överklockat

Permalänk

SLI gtx980tim, 1 vanligt & 1 överklockat

Hej!

1.Har ett 980ti OC edition, och tänkte köpa ett till begagnat. hittar dock bara 980ti de vanliga som inte är fabriksöverklockat som det jag har nu. Kommer de köra på olika klockfrekvenser och balla ur helt eller kommer den överkockade klocka ner sig precis som ram-minnen gör,

2.Hur är eran erfarenheter av sli, funkar det bra eller bara massa krångel?

3.Visst borde 2 av dessa prestera bättre än att köpa ett 1080?

tacksam för bra svar!

/Tobbe

Permalänk
Medlem

@nofear_00:

1. GPU:s i SLi kan köra olika klockfrekvenser och olika minnesfrekvenser, det enda som behöver stämma är att det är samma grafikkrets (exempel : 980Ti) och att vramen stämmer överens vilket det gör i ditt fall!

2. Av min erfarenhet av sli så funkar det bra!

3. Det beror helt på spelet du spelar. om Spelet inte har en SLI- profil kan du knappast förvänta dig en fps-förbättring. Detta beror också på hur väl spelutvecklarna lyckas optimera spelet till att kunna använda sig av flera grafikkort.

Permalänk

@os_97: tack! men de stora spelen borde la vara optimerade för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nofear_00:

@os_97: tack! men de stora spelen borde la vara optimerade för det?

Det beror väldigt ifall du kommer att "tjäna" fps på det eller inte. Man pratar om hur väl ett spel "skalar" dvs hur väl ett spel fördelar workloaden mellan de två (eller flera) grafikkorten. Jag kör själv SLI med två 780 och fick en perfekt skalning i the Witcher där jag gick ifrån 45fps med höga inställningar till 90fps med samma inställningar. Övriga AAA titels vet jag ärligt inte, skulle tro att frostbitemotorn som DICE använder till battlefieldserien kan visa sina framfötter här men ärligt talat vet jag inte.

Du kan kolla in denna video, tror den är rätt bra trots att du troligtvis inte ska lira i 4K: https://www.youtube.com/watch?v=UnS0xWtoRzk

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Kan inte tänka mig annat än att nyare spel har stöd för SLI fullt ut.
Jag har aldrig haft problem med mina GTX 770 i sli iaf.

Men vill du vara säker är det ju bara att kolla recensioner på 980 ti sli. Då ser du massvis med speltester med just 980 ti i sli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nofear_00:

@os_97: tack! men de stora spelen borde la vara optimerade för det?

Det är hackat som malet tycker jag. Battlefield har det senaste generationerna haft exemplariskt SLI-skalning. Fallout 4 och Doom har inte SLI stöd alls. Tror inte senaste Tomb Raider har det heller.

Optimalt så har du ett till likadant grafikkort. Ibland får man hålla koll på marknaden tills det dyker upp. Exakt vad är det för märke och modell du söker?

Permalänk
Medlem

Så här aktiverar ni SLI i Fallout 4

www.youtube.com/watch?v=MmkZ_JkJibU

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Kan inte tänka mig annat än att nyare spel har stöd för SLI fullt ut.
Jag har aldrig haft problem med mina GTX 770 i sli iaf.

Men vill du vara säker är det ju bara att kolla recensioner på 980 ti sli. Då ser du massvis med speltester med just 980 ti i sli.

Det är faktiskt inte självklart att alla nyare spel har SLI-stöd. De flesta pc:s har inte två grafikkort och då kan det kännas onödigt som spelutvecklare att koda för SLI-stöd. Dessutom kan man knappast förvänta sig en 100%-ig skalning. Vanligtvis får jag cirka 20-50%fps+ vilket ligger i linje med vad man kan förvänta sig av ytterliggare ett grafikkort. I vissa spel får jag ingen fps-ökning alls. Det ligger i kodningen och grafikkortsdrivrutiner.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av os_97:

Det är faktiskt inte självklart att alla nyare spel har SLI-stöd. De flesta pc:s har inte två grafikkort och då kan det kännas onödigt som spelutvecklare att koda för SLI-stöd. Dessutom kan man knappast förvänta sig en 100%-ig skalning. Vanligtvis får jag cirka 20-50%fps+ vilket ligger i linje med vad man kan förvänta sig av ytterliggare ett grafikkort. I vissa spel får jag ingen fps-ökning alls. Det ligger i kodningen och grafikkortsdrivrutiner.

Nu ska vi nog ta och sluta överdriva.
Har du några källor på dina påståenden? Jag har kört SLI sen 2006 och aldrig haft problem med SLI stöd förutom på spel som kräver såpass lite att det ändå inte behövs.