Permalänk
Medlem

Problem med nytt grafikkort --Solved--

--- Löst, mitt BIOS var inte uppdaterat som jag trodde. -----

Jag har precis köpt ett nytt Palit GeForce GTX 1060 och misstänker att det är något fel på det men innan jag returnerar det vill jag bara kolla med er om det finns något jag glömt.
Jag monterade det nya kortet och en ny SSD men när jag startar datorn så stannar den vid BIOS. Det händer ingenting när jag trycker på F9, DEL eller liknande.
Tar jag ut grafikkortet startar datorn som vanligt, sätter jag i det gamla grafikkortet startar datorn som vanligt.
Sätter jag i det nya så hänger den sig.
Övriga datordelar finns i signatur.

Finns det något mer att kolla innan jag kontaktar återförsäljaren. Kan det vara så att min dator är för gammal för grafikkortet? Den har ju några år på nacken.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Intel Core I5 3570K | Gigabyte GA-Z77M-D3H | GTX 1060 3Gb | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair 620W |

Permalänk
Medlem

Det enda andra jag kan komma på är om din dator försöker boota från den nya SSD:n?

Permalänk
Medlem

Har du testat att cleara CMOS/Ta bort MB batteriet?

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1763515/installed-gp...

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Medlem

Uppdaterat bios antar jag du har redan gjort.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk

jag har nästan samma problem, ser bild men när jag går in i bios så är det bara muspekaren som syns som jag inte kan röra, startar den till windows så är det bara 1024*768 upplösning trots nyinstallerade grafikkortsdrivrutiner. har Gigabyte gtx 1060

Visa signatur

Overloaded

Permalänk
Medlem
Skrivet av DiceIT:

Det enda andra jag kan komma på är om din dator försöker boota från den nya SSD:n?

Glömde skriva att jag lyckats installera Windows på den nya SSD:n men då utan grafikkort.

Skrivet av Lolpold:

Japp, det har jag.

Skrivet av Ten:

Uppdaterat bios antar jag du har redan gjort.

Jag har för mig att det ska vara det senaste men jag ska kolla igen. Den nyaste versionen kom 2013, det var ju några år sedan. Tänkte att det kanske var detta som var anledningen att det inte funkar.

Datorn låser sig alltså när den kommer till skärmen där man kan trycka DEL för att komma in i BIOS, F9 för Boot options osv.
Händer inget när jag trycker på någon knapp. Den går inte vidare heller för att klaga på att det inte finns någon bootbar enhet (innan jag tog ut grafikkortet och installerade windows alltså).
Den låser sig bara.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Intel Core I5 3570K | Gigabyte GA-Z77M-D3H | GTX 1060 3Gb | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair 620W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ten:

Uppdaterat bios antar jag du har redan gjort.

Jag får skämmas, mitt BIOS var inte uppdaterat. Jag var helt säker på att jag gjort det men tydligen var det BIOS jag hade från stenåldern.
Det är nu uppdaterat och allt funkar som det ska.
Tack för att du gjorde så jag kollade en gång till.

Nu ska jag bara hitta en liten guide för att klocka CPU:n, bara lite. En fegisklockning.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Intel Core I5 3570K | Gigabyte GA-Z77M-D3H | GTX 1060 3Gb | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair 620W |