Permalänk
Medlem

Surfdator 4-5k

Hej,

Är i behov av hjälp med köp av laptop. Även fast man har hållit på med datorer en hel del genom åren har jag knappt kollat på bärbara så nu vänder jag mig till er.

Laptopen kommer inte användas till spel utan lättare surf och kanske lite streaming av filmer och liknande. Därför är självklart en SSD det första och största kravet för att allting ska gå snabbt, även någorlunda vettig batteritid finns på listan. Förutom det ska den vara 15.6 tum, och sen är det helt enkelt mest prestanda för slanten. Den ska kosta 4-5k så jag förstår att man inte kan förvänta sig allt för mycket.

Vad har ni för förslag?

Permalänk
Skrivet av mixxo:

Hej,

Är i behov av hjälp med köp av laptop. Även fast man har hållit på med datorer en hel del genom åren har jag knappt kollat på bärbara så nu vänder jag mig till er.

Laptopen kommer inte användas till spel utan lättare surf och kanske lite streaming av filmer och liknande. Därför är självklart en SSD det första och största kravet för att allting ska gå snabbt, även någorlunda vettig batteritid finns på listan. Förutom det ska den vara 15.6 tum, och sen är det helt enkelt mest prestanda för slanten. Den ska kosta 4-5k så jag förstår att man inte kan förvänta sig allt för mycket.

Vad har ni för förslag?

Inte för avancerad, gör jobbet och har mycket utrymme för bilder och filmer. Har 8GB i ram så du kan göra många saker samtidigt.

https://www.komplett.se/product/891231/datorer/datorer-barbar...

Klarar du inte av färgen så skulle jag köpa denna, samma specs nästan.
https://www.komplett.se/product/892313/datorer/datorer-barbar...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X | 500 GB SSD | 1TB HDD | RM750X | MSI GTX 1660 TI GAMING X | 16 GB 3200 MHz | GIGABYTE B550 GAMING X V2 | CM 212 EVO V2 |

Permalänk
Medlem

Ingen av dom hade SSD som mer eller mindre var det viktigaste. Jag verkar inte kunnat hitta bättre än denna:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/232454-l...

Permalänk
Skrivet av mixxo:

Ingen av dom hade SSD som mer eller mindre var det viktigaste. Jag verkar inte kunnat hitta bättre än denna:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/232454-l...

Ser bra ut! Får be om ursäkt då jag missade ssd totalt! Den ser bra ut! Jag tror att de flesta i den prisklassen kommer klara det du vill och lite mer. Lycka till!

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X | 500 GB SSD | 1TB HDD | RM750X | MSI GTX 1660 TI GAMING X | 16 GB 3200 MHz | GIGABYTE B550 GAMING X V2 | CM 212 EVO V2 |

Permalänk
Medlem

Du kan alltid slita ut en 2,5-tums HD och uppgradera till en SSD själv. Dock kräver det en klon av HDn eller att du har en windowsverion du kan installera.

Då kan du köpa en billigare burk och få mer än 128 GB lagring. 128 GB tar slut fort kan jag lova! Men ska du aldrig installera några stora program alls eller spara några bilder/filmer/Civilization saved games så visst. Då räcker det så klart.

Edit: Jag har inte en aning om hur laptopmarknaden ser ut heller. Ville bara lägga in ett alternativ så att du inte utesluter en bra dator bara för att den har mekanisk hårddisk från fabrik. Personligen skulle jag leta efter en dator med en så bra skärm som möjligt, dvs ej TN-panel. TN-paneler suger i laptops eftersom dom ofta har dåliga betraktiningsvinklar i vertikalled. Men jag tvivlar på att det finns många IPS-baserade paneler i den prisklassen. Värt att titta efter dock!

Jag gillade även Lenovon ovan. Gillar Lenovo generellt bara man rensat bort all medföljande bloatware.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Nu är det så att datorn inte är till mig egentligen utan till en 50 årig bekant och därför måste det hållas lite simpelt!

Permalänk
Skrivet av mixxo:

Nu är det så att datorn inte är till mig egentligen utan till en 50 årig bekant och därför måste det hållas lite simpelt!

Tror inte du behöver göra en så stor sak av det. Gå in på typ Elgiganten och köp en dator som har tillräckligt med utrymme, alla laptops i den prisklassen kan surfa nätet och mer.
Tror att vi på SC är lite overkill, du kan nästan köpa vilken dator som helst som kommer göra jobbet. Ditt val.

Mvh

Visa signatur

R7 5800X | 500 GB SSD | 1TB HDD | RM750X | MSI GTX 1660 TI GAMING X | 16 GB 3200 MHz | GIGABYTE B550 GAMING X V2 | CM 212 EVO V2 |