Hur står sig FE med blowerkylare i varmt chassi?

Permalänk
Medlem

Hur står sig FE med blowerkylare i varmt chassi?

Hej,
Har en gammal trotjänare som ska få nytt grafikkort, troligtvis ett 1070:

Fractal Define R1 (Fractals "R1-fläktar" 2x120mm in, 1x120mm ut.)
i5 760 @ 4GHz, 1.4v
Gigabyte Windforce 670, 112% powerlimit.

Chassitemperaturen blir hög efter några timmars spelande. Jag har inte mätt temperaturer, men man kan känna att chassit blir varmt att ta på, jag skulle gissa att plåten ovanpå blir 40-45c, så säkerligen ännu varmare inuti.
Jag tror en stor del av detta beror på att mitt grafikkort vispar runt varmluft istället för att blåsa ut den ur lådan. Därför kör jag numera med chassisidan av, men det skulle jag föredra att låta bli.

En möjlighet i fractalchassit är att sätta dit en sidofläkt vid grafikkortet och en eller två fläktar i toppen. Men då får jag betala med att jag tar bort ljuddämpning och får högre ljudnivå vid skrivbordsjobb. Sen har jag aldrig gillat idén på att ha fläktar i toppen, så att skräp, vätska och annat kan trilla ner i lådan.

Av denna anledning funderar jag på om nästa grafikkort ska vara founders edition med lövblås istället. Jag kan nämligen inte minnas att jag hade denna typ av problem varken med 8800GTS eller GTX285, där båda var referensdesign. Dessa korten lät förvisso lite vid full last, men var väldigt tysta och beskedliga vid surf och film.

Därför undrar jag;
Har ni sett några tester på hur FE-kylaren presterar i varmare lådor?
Hade det varit smartare att byta hela chassit eller köpa fler fläktar?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

En möjlighet i fractalchassit är att sätta dit en sidofläkt vid grafikkortet

En sidofläkt vid grafik-kortet kan göra under. Sänkte tempen på mitt grafik-kort ganska ordentligt (och därmed tempen i chassiet).
Nu har jag dock den att blåsa in luft mot grafik-kortet, vilket ju kan ställa till det värre om man inte har andra som kan dra ut luften ur chassiet.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.