Dell XPS 13 9350 9360 varför så skilda recensioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Bara ladda ner senaste BIOS från dells support, den kommer dra upp en skärm där nuvarande version står o vad du försöker uppdatera till...så bara avbryt om det är samma.

Jag testade precis nu o jag kan glida runt med fönstrena bara finfint med musplattan.

Jag har stängt av högerklick i hörnet o låter bara 2 fingrar vara högerklick..

Med vänlig hälsning Lazze

Eller så startar man bara om datorn och går in i BIOS så står det väl (förmodligen kanske det står även utan att gå in i BIOS men var så länge sen jag använde min XPS13 att jag inte minns)

Permalänk
Medlem

Eller skriv följande i CMD:

wmic bios get smbiosbiosversion

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av bayhazed:

Eller skriv följande i CMD:

wmic bios get smbiosbiosversion

Tack! Fick lära mig ngt nytt!

Spär på med detta då:

https://blogs.technet.microsoft.com/askperf/2012/02/17/useful...

// Lz

Permalänk
Medlem

Sådär, nu har jag kört burken ett litet tag!
Kör Arch GNU/Linux på den och det funkar kanon.
Det tog mig en stund att installera då NVM disken + GPT verkade vara stökigt för Grub, hittade en trevlig Gist som jag tog hjälp av.
https://gist.github.com/binaerbaum/535884a7f5b8a8697557

Köpte en USB-C till DisplayPort adapter för att kunna köra till extern skärm, funkar bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jherrlin:

Sådär, nu har jag kört burken ett litet tag!
Kör Arch GNU/Linux på den och det funkar kanon.
Det tog mig en stund att installera då NVM disken + GPT verkade vara stökigt för Grub, hittade en trevlig Gist som jag tog hjälp av.
https://gist.github.com/binaerbaum/535884a7f5b8a8697557

Köpte en USB-C till DisplayPort adapter för att kunna köra till extern skärm, funkar bra!

Vad får du för batteritid .med den och hur funkar scaling för QHD+ skärmen i linux?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 3600, 6700 XT 12GB, Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200Mhz, 1 TB M.2 SSD, Windows, PopOS 21.04
Bärbar: Macbook Pro 13" M1 2020 och Steam Deck 512 GB
Telefon: iPhone 12

Permalänk
Medlem

@Acce22: Batteriet har jag inte testat på riktigt, har bara använt maskinen hemma medans jag sakta migrerar till den.
Ska försöka ta en timing på det.

Skalnigen funkar fint tycker jag! Kör Mate och inte haft några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jherrlin:

@Acce22: Batteriet har jag inte testat på riktigt, har bara använt maskinen hemma medans jag sakta migrerar till den.
Ska försöka ta en timing på det.

Skalnigen funkar fint tycker jag! Kör Mate och inte haft några problem.

Skönt å höra med skalningen! Var det jag var ite rädd för. Funderar på att sakta gå över till Linux och vore jobbigt om skalningen vore det första problemet jag måste överkomma!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 3600, 6700 XT 12GB, Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200Mhz, 1 TB M.2 SSD, Windows, PopOS 21.04
Bärbar: Macbook Pro 13" M1 2020 och Steam Deck 512 GB
Telefon: iPhone 12

Permalänk
Medlem
Skrivet av jherrlin:

Sådär, nu har jag kört burken ett litet tag!
Kör Arch GNU/Linux på den och det funkar kanon.
Det tog mig en stund att installera då NVM disken + GPT verkade vara stökigt för Grub, hittade en trevlig Gist som jag tog hjälp av.
https://gist.github.com/binaerbaum/535884a7f5b8a8697557

Köpte en USB-C till DisplayPort adapter för att kunna köra till extern skärm, funkar bra!

Härligt. Mina problem med värmen och touchpaden verkade ha löst sig när jag uppdatera nya drivers så behåller min maskin också. Jag köpte med deras överprisade och kassa adapter som jag dock skickar tillbaka så tänkte också köpa en USB-C till DP. Vilken köpte du?

Edit: Kan även ta rek på USB-C till HDMI som funkar bra (den klarar att visa mer än FHD på den externa skärmen) också om någon har.

Permalänk
Medlem

Har läst igenom denna tråd och runt på olika forum, youtube osv osv. Drog en beställning på xps 13 9369 i5 FHD igår, men annullerade beställningen idag. Har galen beslutsångest över FHD eller QHD.

Skärm är nog den viktigaste punkten för mig, men folk säger att batteritiden blir så dåligt på QHD, stämmer det?
Som jag har förstått det med QHD får du ca 5 - 6 timmar, med FHD 12 timmar +. Blir det verkligen sån stor skillnad?

Jag ska ha datorn för främst studier och programmering. Så batteritiden är rätt viktig. Galet vilken beslutångest!

Ni som har datorn vad säger ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quzham:

Har läst igenom denna tråd och runt på olika forum, youtube osv osv. Drog en beställning på xps 13 9369 i5 FHD igår, men annullerade beställningen idag. Har galen beslutsångest över FHD eller QHD.

Skärm är nog den viktigaste punkten för mig, men folk säger att batteritiden blir så dåligt på QHD, stämmer det?
Som jag har förstått det med QHD får du ca 5 - 6 timmar, med FHD 12 timmar +. Blir det verkligen sån stor skillnad?

Jag ska ha datorn för främst studier och programmering. Så batteritiden är rätt viktig. Galet vilken beslutångest!

Ni som har datorn vad säger ni?

Satt i precis samma sits jag också. Brutal beslutsångest ang skärmen och läste de mesta som kunde hittas i ämnet. Landa tillslut i en FHD och tycker den är riktigt grym. Har tyvärr inte sett en QHD så kan tyvärr inte jämföra dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quzham:

Har läst igenom denna tråd och runt på olika forum, youtube osv osv. Drog en beställning på xps 13 9369 i5 FHD igår, men annullerade beställningen idag. Har galen beslutsångest över FHD eller QHD.

Skärm är nog den viktigaste punkten för mig, men folk säger att batteritiden blir så dåligt på QHD, stämmer det?
Som jag har förstått det med QHD får du ca 5 - 6 timmar, med FHD 12 timmar +. Blir det verkligen sån stor skillnad?

Jag ska ha datorn för främst studier och programmering. Så batteritiden är rätt viktig. Galet vilken beslutångest!

Ni som har datorn vad säger ni?

Var i precis samma sits som.dig och beställde till slut en i5 med QHD+. Verkar vara typ en 2 timmars mindre batteritid, men verkar ändå vara 7h+ i batteritid på QHD+ versionen. Det tycker jag verkar en toppen balans mellan en underbar skärm med Touch och batteritid. Men ja, jag har velat en del efter också om det verkligen var rätt val, men är nästan övertygad om att jag kommer vara nöjd när jag väl fått den! Har du pengarna och inte behöver mer än dryga 7-8h batteritid så tycker jag kör QHD+ nästan!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 3600, 6700 XT 12GB, Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200Mhz, 1 TB M.2 SSD, Windows, PopOS 21.04
Bärbar: Macbook Pro 13" M1 2020 och Steam Deck 512 GB
Telefon: iPhone 12

Permalänk
Medlem

Jag har FHD i5, får mellan 12-15 h batteritid

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk

Finns det några gällande rabatter? Tänkte beställa en 13" med i7

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Finns det några gällande rabatter? Tänkte beställa en 13" med i7

Tror du tyvärr precis missade en rabatt som var på 1000 kr på alla XPS och Alienware datorer tyvärr. Verkar bara vara ngt för Alienware just nu! Men dem kommer och går så det kan mycket väl komma tillbaks väldigt snart igen!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 3600, 6700 XT 12GB, Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200Mhz, 1 TB M.2 SSD, Windows, PopOS 21.04
Bärbar: Macbook Pro 13" M1 2020 och Steam Deck 512 GB
Telefon: iPhone 12

Permalänk
Skrivet av Acce22:

Tror du tyvärr precis missade en rabatt som var på 1000 kr på alla XPS och Alienware datorer tyvärr. Verkar bara vara ngt för Alienware just nu! Men dem kommer och går så det kan mycket väl komma tillbaks väldigt snart igen!

Anade det, tack!

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acce22:

Är i precis samma situation som dig och hoppas på att det ska funka! Väntade egentligen på Macbook Pro som presenterades nu här om dagen, men känns lite som en flopp med tanke på hur mycket den kostar för vad man får! Här är en som fått det att fungera https://www.youtube.com/watch?v=BOFZGCwoRmo med razer core till XPS 13.

Ja macbook pro den ny varianten skulle vara intressant till en annan prislapp än va den blev på och är på för tillfället.

Där ser man, det kanske finns hopp med extern grafik ändå. Är väldigt nära på att köpa dells Ubuntu variant med Qhd+ skärmen. Batteritiden verkar vara mer än helt okej. Får fundera ett tag till och kolla vidare på extern grafik.

Någon som äger en dell 9360 och har möjlighet att testa om det funkar vore guld värt

Visa signatur

Imac 27" Retina 5k | 3x Dell P2715Q | Intel i7- 3820 @ 4.3 Ghz | Asus P9X79 DELUXE| G.Skill 24GB | Corsair HX 850W | EVGA GTX 1080 TI SLI | EVGA GTX 460 | Fractal Design Define R4 | Vortex POK3R RGB MX Nature White | W 10 Pro 64-bit | Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ewelyn:

Ja macbook pro den ny varianten skulle vara intressant till en annan prislapp än va den blev på och är på för tillfället.

Där ser man, det kanske finns hopp med extern grafik ändå. Är väldigt nära på att köpa dells Ubuntu variant med Qhd+ skärmen. Batteritiden verkar vara mer än helt okej. Får fundera ett tag till och kolla vidare på extern grafik.

Någon som äger en dell 9360 och har möjlighet att testa om det funkar vore guld värt

Precis samma sits som du, macbooken blev på tok för dyr tyvärr! Tror XPS 13 är det bästa alternativet helt ärligt! Får min hyffsat snart så kan jag lägga upp en liten recension av den då

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 3600, 6700 XT 12GB, Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200Mhz, 1 TB M.2 SSD, Windows, PopOS 21.04
Bärbar: Macbook Pro 13" M1 2020 och Steam Deck 512 GB
Telefon: iPhone 12

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Finns det några gällande rabatter? Tänkte beställa en 13" med i7

Tycker Dell verkar generösa med att erbjuda rabatter. Jag fick som sagt 10% rabatt när jag skrev till dem på fb för jag är student. Men hade turen att de körde någon 12% på hemsidan när jag beställde för någon vecka sedan. Sjuka är att jag även fick 8% extra rabatt för jag glömde att ta med en sleeve till Dellen. Så för att inte jag skulle voida min beställning gav de mig 8% tillbaka när jag fick dator för att köpa mig samma sleeve från nått annat ställe :). Med de sagt tror jag inte de är så svårt att snacka till sig några % rabatt med Dell via kundtjänst/Facebook. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quzham:

Har läst igenom denna tråd och runt på olika forum, youtube osv osv. Drog en beställning på xps 13 9369 i5 FHD igår, men annullerade beställningen idag. Har galen beslutsångest över FHD eller QHD.

Skärm är nog den viktigaste punkten för mig, men folk säger att batteritiden blir så dåligt på QHD, stämmer det?
Som jag har förstått det med QHD får du ca 5 - 6 timmar, med FHD 12 timmar +. Blir det verkligen sån stor skillnad?

Jag ska ha datorn för främst studier och programmering. Så batteritiden är rätt viktig. Galet vilken beslutångest!

Ni som har datorn vad säger ni?

Jag beställde min XPS13 med FHD skärm, men efter en Dellservice så blev det istället felaktigt en QHD skärm som var trevlig och fin men då jag främst var ute efter bra batteritid för en resedator så bad jag att få tillbaka det jag beställt. Tycker touch på en normal dator är överskattat. Den som verkligen prioriterar skärmkvalité bör nog satsa på något större än 13" tycker jag.

Permalänk
Medlem

Jag beställde, efter mycket velande, en FHD i5a i söndags. Jag är fortfarande osäker på om detta var rätt val. Riktigt synd att dessa inte går att se/köpa i vanlig butik.

Vad jag läst så ska skärmen i Kaby Lake versionen dra betydligt mindre än tidigare generation. Med detta sagt så lär det fortfarande skulja ett par timmar vid normalt surfande melllan QHD och FHD.

Härligt att se att ni som fått era verkar nöjda med era val.

Permalänk
Medlem

Jag har fått min nu, och är mycket nöjd!

Den kom installerad med Windows 10 eftersom Developer Edition inte finns tillgänglig ännu i Sverige. Varför kan man fråga sig...

Hur som helst var det enkelt att lägga in Ubuntu 16.10, och *allting* fungerar utan att behöva konfigurera något! Inte ens touchpaden

Som sagt, mycket nöjd. Rekommenderas varmt

edit: Glömde nämna att det är 1080p versionen med Intel i7

Permalänk
Medlem

Vad är enklaste sättet för att bli av med bloat nu för tden? Var några år sedan jag köpte en laptop.

Går det att bara använda återställningsfuntktionen i Windows 10 och på det sättet får en ren nyinstallation? Eller är det bättre att göra en installationssticka via Microsofts egna verktyg och inställera den vägen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaphood:

Vad är enklaste sättet för att bli av med bloat nu för tden? Var några år sedan jag köpte en laptop.

Går det att bara använda återställningsfuntktionen i Windows 10 och på det sättet får en ren nyinstallation? Eller är det bättre att göra en installationssticka via Microsofts egna verktyg och inställera den vägen?

Om jag minns rätt så var det bara en utvärderingsversion av McAfee installerad, och 20gb gratis Dropbox utrymme (1år).

Permalänk
Medlem
Skrivet av krft:

Om jag minns rätt så var det bara en utvärderingsversion av McAfee installerad, och 20gb gratis Dropbox utrymme (1år).

Jag blåser alltid helt och hållet och installerar nytt själv. Förmodligen rätt onödigt men är man kontrolfreak så är man

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Jag blåser alltid helt och hållet och installerar nytt själv. Förmodligen rätt onödigt men är man kontrolfreak så är man

Jag håller med dig. Men vet du om återställningsfunktionen blåser helt rent?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaphood:

Jag håller med dig. Men vet du om återställningsfunktionen blåser helt rent?

Beror väl på om det man installerar från är "brandat" eller inte. Själv tar jag aldrig risken utan lägger alltid på helt nytt från referensinstallationsmedia så att säga.

Edit:
Brukar dessutom alltid uppgradera Windowsversionen från den Home som ofta är standard då jag behöver Hyper V med mera.

Permalänk

Kanske frångår trådens ämne, men nu när datorn är beställd så måste jag även hitta ett sleeve. Har kvar ett par från tidigare datorer i samma storlek (air samt macbook pro), passar dessa eller gör jag bäst i att beställa nytt?

Edit: Sleeves för andra 13" verkar inte passa något vidare, Surface Pro 12" -sleeves ska funka bäst om man ska tro på det internet har att säga.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

Har ni andra tänkt något på värmen? Kan ni tex ha datorn i knät och kika på ett lägre YT-klipp innan datorn blir väldigt varm och fläkten kickar igång med full kraft? Kikade valet i natt och fläkten och värmen var ganska extrem under större delen av tiden. Även om jag höll upp dator så fläktarna var fria under så la sig aldrig fläkten.

Upplever inga som helst värmeproblem under skoldagarna dock.

Mvh

Permalänk
Medlem

jag har ju en i5 FHD, kollar mkt Netflix - där går fläktarna aldrig igång. När jag kör Visual Studio så snurrar de ibland, men inte så farligt.

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Kanske frångår trådens ämne, men nu när datorn är beställd så måste jag även hitta ett sleeve. Har kvar ett par från tidigare datorer i samma storlek (air samt macbook pro), passar dessa eller gör jag bäst i att beställa nytt?

Edit: Sleeves för andra 13" verkar inte passa något vidare, Surface Pro 12" -sleeves ska funka bäst om man ska tro på det internet har att säga.

Då denna dator har infinity edge, dvs den är typ 12" med 13" skärm, så tror jag sleeves kan bli tricky. Du får mäta datorn i cm o kolla om det finns några

// LZ