Batchfil körs inte (eller felaktigt) från shell:start

Permalänk
Medlem

Batchfil körs inte (eller felaktigt) från shell:start

Jag har lagt en genväg till en batchfil (.bat) i shell:start som ska köra igång diverse program vid uppstart av datorn, bl.a. webbläsare och epostklient. Det jag har problem med är att den verkar inte köras korrekt, eller alls vid uppstart. Jag får bara upp en svart cmd-ruta i typ 5 sekunder och sen försvinner den igen utan att några program startats. Om jag däremot går och dubbelklickar på genvägen till batch-filen i shell:start (själva batchfilen ligger i roten på C:) så körs scriptet helt korrekt.

Vad kan detta bero på och hur löser man det? Jag kör Windows 10.

Permalänk
Inaktiv

Kolla vilken typ av användare skriptet körs som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Kolla vilken typ av användare skriptet körs som.

Jag har varit och bockat i "Run as administrator" i egenskaperna för genvägen som ligger i shell:startup.
Eller menar du något annat?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tommy:

Jag har varit och bockat i "Run as administrator" i egenskaperna för genvägen som ligger i shell:startup.
Eller menar du något annat?

Fast du vill kanske inte köra som admin, du vill väl köra som din användare. Annars kanske du kan prova att fördröja körandet av skriptet ett litet tag så du hinner logga in och så.

Personligen hade jag kört det som en "Sheduled Task" som kör efter inloggning, då får du väldigt mkt bättre kontroll över det hela

Permalänk
Medlem

har du skrivit in hela sökvägen till programmet som ska köras?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

En annan enkel lösning är att lägga in en genväg i "Autostart" som finns under Start > Alla Program, möjligt att den döpts om efter Windows 7. Men motsvarande finns i alla fall.

//zekel

Visa signatur

I'd rather hate you, for everything you are
Then ever love you, for something you are not

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Fast du vill kanske inte köra som admin, du vill väl köra som din användare. Annars kanske du kan prova att fördröja körandet av skriptet ett litet tag så du hinner logga in och så.

Personligen hade jag kört det som en "Sheduled Task" som kör efter inloggning, då får du väldigt mkt bättre kontroll över det hela

Jag behöver inte köra scriptet som admin så som det ser ut just nu, ska prova att stänga av det då jag läste nånstans på nätet att man inte kan starta filer med adminrättigheter vid startup.

Skrivet av pellski87:

har du skrivit in hela sökvägen till programmet som ska köras?

Ja, det funkar ju när jag dubbelklickar på batch-filen själv..?

Skrivet av zekel:

En annan enkel lösning är att lägga in en genväg i "Autostart" som finns under Start > Alla Program, möjligt att den döpts om efter Windows 7. Men motsvarande finns i alla fall.

//zekel

Tror att shell:startup är ungefär motsvarigheten till Autostart, men ska kolla på det när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Jag behöver inte köra scriptet som admin så som det ser ut just nu, ska prova att stänga av det då jag läste nånstans på nätet att man inte kan starta filer med adminrättigheter vid startup.

Ja, det funkar ju när jag dubbelklickar på batch-filen själv..?

Tror att shell:startup är ungefär motsvarigheten till Autostart, men ska kolla på det när jag kommer hem.

aa så var det för mina cs servrar hade bara skrivit srcds.exe men autostart ville inte dra igång dom förrens jag la till hela\sökvägen\srcds.exe tänkte att det kunde vara nå sånt genväg osv fungerade men just autostart fungerade ej

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellski87:

aa så var det för mina cs servrar hade bara skrivit srcds.exe men autostart ville inte dra igång dom förrens jag la till hela\sökvägen\srcds.exe tänkte att det kunde vara nå sånt genväg osv fungerade men just autostart fungerade ej

Det är nog inte problemet i mitt fall, men tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämns så kör en task istället, dra dessutom igång den med cmd /K så kommer inte fönstret stängas förrän du gör det. När du hittat vad som är fel så byter du bara till /C.

Permalänk
Medlem

Jag kryssade ur "Run as adminstrator" i egenskaperna för genvägen i shell:start, och nu funkar skriptet perfekt. Härligt med enkla lösningar ibland.