Sony presenterar Playstation 4 Pro

Permalänk
Melding Plague

Sony presenterar Playstation 4 Pro

Speljätten Sony slår på stort inför julhandeln och lanserar en ny, slimmad Playstation 4 till lågpris. Samtidigt presenteras mytomspunna Neo – Playstation 4 Pro.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Billigare än vad jag förväntade mig. Men även sämre prestanda än vad jag förväntade mig.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Herre jösses. Denna grafik i en konsol kommer vara helt stört för 4000kr!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Ändå rätt förvånad över att den inte blev dyrare. Nu ser man fram emot att se prestandan.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Billigare än väntat.

GE MIG!!

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk

Varför inkluderar man inte en UHD spelare? Sony brukar alltid annars vara snabba med att stödja senaste mediaformaten med sina konsoler.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Printscreen:

Herre jösses. Denna grafik i en konsol kommer vara helt stört för 4000kr!

Ja jävlar.

Bara ett RX 480 4GB kostar ju för bövelen från 2500kr och uppåt!
Visst är chippet i Playstation 4 Pro nedklockat men med lite optimerings-magi för en hårdvarukonfiguration så löser ju det sig ganska snabbt.

Jag får väl trösta mig och mitt hyfsat nya GTX 1060 med att jag kan spela i 120FPS... så det så

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Undrar hur många som köper att det kommer renderas många spel i 4k på den maskinen, då lär man ta fram den stora yxan när det kommer till att skruva ner detaljnivå, på sin höjd lär inte gpu prestandan överskrida ett RX480 även om det optimeras bra på konsol och kikar man hur ett sådant presterar i 4K så förstår man att det lär bli svettigt. Det är väl snarare tal om max 2560 uppskalat till 4K som det var sagt tidigare.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

399 dollar = 3999kr? Det sitter ju AMD i varför kostar den inte 4500?

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

Givet köp. Inget snack, om prestandan är som de påstår.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Prestandan är tämligen oväsentlig om det inte finns några intressanta speltitlar som drar nytta av den. Lite som att ha en sportbil med 1000 bhp som får stå parkerad i en bilhall.

Permalänk
Medlem

Cdon listar den för 4 490 kr just nu, http://cdon.se/spel/playstation_4_pro-37794483

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mycket nice.

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Medlem

Blir sugen på att köpa en... däremot har de nästan enbart pratat om hur fantastiskt HDR är. Köpte en ny tv för två år sedan så det blir ingen ny sådan direkt men lite rädd att man tappar för mycket av upplevelsen. Däremot rätt imponerande att nya CoD är i 4K och 60fps. Jag hoppas verkligen att man kan få köra singlrplayerspel åtminstone i 60fps och 1080p. 4K i all ära men 30fps är inget kul...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Väntade på denna för att kunna köra Uncharted 4 och ha en UHD Bluray-spelare. Det sket ju sig. Hur fan kan de inte inkludera det? Känns så jävla hopplöst att jag måste köpa två nya enheter för att få den funktionalitet jag eftersträvar. Och nej, jag är inte intresserad av Xbox One S trots att den har UHD Bluray. Microsoft måste ha något form av avtal som gör att Sony inte kunde inkludera UHD-spelaren på Ps4 Pro. Annars är ju detta vansinne.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Headman:

Väntade på denna för att kunna köra Uncharted 4 och ha en UHD Bluray-spelare. Det sket ju sig. Hur fan kan de inte inkludera det? Känns så jävla hopplöst att jag måste köpa två nya enheter för att få den funktionalitet jag eftersträvar. Och nej, jag är inte intresserad av Xbox One S trots att den har UHD Bluray. Microsoft måste ha något form av avtal som gör att Sony inte kunde inkludera UHD-spelaren på Ps4 Pro. Annars är ju detta vansinne.

Är verkligen bitraten på till exempel Netflix så dålig i UHD då?
För det är ju just det som är argumentet från Sonys sida att ta bort den antar jag.

Har inte provat det själv så är därför jag undrar

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Förvånansvärt dåligt att den inte kan spela upp 4K Blu-ray.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Datavetare

PS4Pro blir en självklar julklapp till mig själv

En stort mått av Osborne effekt från PS4Pro dock. Var på väg att köpa en PS4 för att köra Uncharted 4 men kändes helt fel då PS4 Neo ryktena började ungefär samtidigt.

Ska bli kul att se hur strömeffektiv Polaris 10 faktiskt kan vara. En GPU-frekvens på 911 MHz i PS4Pro är nog allt annat än en slump när man ser detta

Polaris 10 kretsen kallas "Ellesmere" och man ser att strax efter 900 MHz måste man börja öka spänningen för att kretsen ska uppföra sig korrekt.

Rent praktiskt betyder det att fram till 900 MHz ökar effekten linjärt med frekvens, efter 900 MHz ökar den med frekvensen i kubik!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Konsolgrävare

Blir ett köp för mig!

Äntligen kommer man få testa dessa spel:
Uncharted, inFamous, Kingdom Hearts, Ratchet & Clank, The Last of Us, Bloodborne, Until Dawn, Heavy Rain, Beyond: Two Souls, LittleBigPlanet, God of War, Crash Bandicoot och fler spel som kommer som visades på E3!

Ägde inte ps3an så kommer bli riktigt kul att få testa på tex The Last of Us!

Spel man är sugen på:
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3098072&view=m

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Hoppas någon är villig att byta sin PS4 pro mot ett vanligt PS4 och låt säga 1000:- i mellanskillnad? O:)

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Är verkligen bitraten på till exempel Netflix så dålig i UHD då?
För det är ju just det som är argumentet från Sonys sida att ta bort den antar jag.

Har inte provat det själv så är därför jag undrar

Ja det är iaf överlägset sämre bild än från en vettig bluray i 1080p. Dessutom är verkligen inte alla intresserade av Netflix, exempelvis jag själv. Då jag skyr serier som pesten så känns Netflix helt klart så där intressant...
Och kostnaden för att inkludera en UHD-spelare mot den vanliga bluray som sitter i kan omöjligtvis vara särskilt stor. Nu förlorar man nog många potentiella kunder till MS men det är givetvis något som de räknat med och ändå ansett ge högre vinst.

Permalänk
Medlem

Synd att de inte uppdaterade den optiska läsaren, kan bero på att de lade ner Sony-Optiarc.

Slipper alltså inte ifrån att köpa en stationär Ultra HD Blu-ray-spelare även om man köper den uppdaterade konsolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Blir ett köp för mig!

Äntligen kommer man få testa dessa spel:
Uncharted, inFamous, Kingdom Hearts, Ratchet & Clank, The Last of Us, Bloodborne, Until Dawn, Heavy Rain, Beyond: Two Souls, LittleBigPlanet, God of War, Crash Bandicoot och fler spel som kommer som visades på E3!

Ägde inte ps3an så kommer bli riktigt kul att få testa på tex The Last of Us!

Spel man är sugen på:
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3098072&view=m

Kan bara instämma, finns många titlar som lockat mig men PS4an kändes allt för utdaterad vid releasen.

Dock kommer jag avvakta lite och för att se hur det kommer fungera i 4k och hur stor skillnad det kommer göra i spel i verkligheten. Har inte köpt en konsol på över ett decennium, men PS4 pro kanske kan få göra mina datorer sällskap...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

För 4000:- är det väldigt bra...

Lustigt att datorkomponenter inte kan sättas i samma pris i Sverige..Te.x här i Sverige blir ett prissatt ~199USD grafikkort lätt ~3299:-...

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Headman:

Microsoft måste ha något form av avtal som gör att Sony inte kunde inkludera UHD-spelaren på Ps4 Pro. Annars är ju detta vansinne.

Eh, Sony var ju med och grundade bluray. Microsoft försökte ju sig på Toshibas HD-DVD.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Köpte en LG OLED med 4K+HDR-stöd. Sålde min PS4 för att köpa en PS4 Pro. Då PS4 Pro inte stödjer UHD Blu-Rays så kommer jag inte köpa den. Inte heller PS4 Slim för att den stödjer inte heller UHD Blu-Rays. Inte heller kommer jag köpa XBOX One S då den har undermålig grafisk prestanda. I guess I'm 100% PC Masterrace nu. By consoles, and thanks for all the fish!

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av anon15480:

Köpte en LG OLED med 4K+HDR-stöd. Sålde min PS4 för att köpa en PS4 Pro. Då PS4 Pro inte stödjer UHD Blu-Rays så kommer jag inte köpa den. Inte heller PS4 Slim för att den stödjer inte heller UHD Blu-Rays. Inte heller kommer jag köpa XBOX One S då den har undermålig grafisk prestanda. I guess I'm 100% PC Masterrace nu. By consoles, and thanks for all the fish!

Om du köpt dig en LG OLED med 4K+HDR så borde du kanske tänka på att skaffa dig en bättre Blu Ray spelare än dom som kommer med i konsoler. Just idag så finns det bara två alternativ: Panasonic DMP-UB900 och Samsung UBD-K8500. Annars kan du vänta på att OPPO ska komma med sin 4K Spelare som man hoppas kommer ha stöd för Dolby Vision! Själv skaffade man sig Panasonic och är verkligen nöjd!

Vilken LG OLED 4K HDR TV köpte du?

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Det lär stressa upp Microsoft med sin Project Scorpio.

Cirka 365 dagar tills vi får se Xbox One Pro? från lanseringen av Playstation 4 Pro.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Men oj vad svalt jag känner med denna nyheten.

Jag minns glansdagarna med FFXIII i spetsen....

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem

Den ser klen ut. 4K?

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)