Dator "stängde av sig", startar inte igen, Q-Code 00

Permalänk
Medlem

Dator "stängde av sig", startar inte igen, Q-Code 00

Satt och använde datorn i signatur Asus X99-A II, i7 6850K, BeQuiet DarkPower Pro 850W när den plötsligt stängde av sig.
Inget slags snäll avstängning utan bara plötsligt svart skärm och tystnad.

När jag efteråt försöker starta den igen så drar fläktar, diskar, LEDs på moderkort & grafikkort, m.m. igång men den POSTar aldrig.
Q-Code som visas på moderkortet är 00 hela tiden från start tills dess att man ger upp (verkar inte hända någonting).

Det framgår inte riktigt i manualen vad 00 faktiskt innebär men visst sökande säger att det verkar handla om att CPUn inte kunnat initialiseras.

Det jag testat för att utesluta något enkelt fel (en sak i taget förstås):

Se till att strömmatning till moderkortet sitter i ordentligt (24pin, 8pin, 4pin)
Rycka ur alla enheter utom CPU och RAM
Kortsluta CLRTC (pinnarna på moderkortet för "clear cmos")
USB BIOS Flashback (moderkortets funktion för att självständigt flasha BIOS, gick igenom utan fel men hjälpte inte)
Testa med annan PSU, mina övriga har dock bara 24pin + 8pin (ingen ytterligare 4pin utöver detta) så jag vet i ärlighetens namn inte om det var ett giltigt test.
Testat att plocka ur CPU ur sockel, inspektera båda utan att se något uppenbart fel och montera tillbaka

Vad ska man tro är fel? Jag lutar ju åt främst moderkort eller CPU, möjligen PSU men den ger ju uppenbart fortfarande ström.
Systemet har varit i drift i ett par månader utan att jag rört innehållet, så jag är rätt överraskad.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Bara att testa uteslutningsmetoden! Testa nätaggregatet i en annan dator, startar den? Om inte, fel på PSU, om den gör det fel på CPU!

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fakkahe:

Bara att testa uteslutningsmetoden! Testa nätaggregatet i en annan dator, startar den? Om inte, fel på PSU, om det gör det fel på CPU!

Jo, jag försöker vara systematisk men det är ju en bra poäng att PSUn går att testa separat också, det får bli nästa steg.

Du tror att det borde vara CPUn som är boven om nu PSUn fungerar, dvs inte moderkortet?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Har du provat att koppla skärmkabeln till moderkortet istället för grafikkortet eller vice versa?

Här är en som hade samma fel som dig
http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2679979/asus-x99-del...

Permalänk

Har haft samma problem, då har clr cmos hjälp. Kan vara värt ett försök innan urkoppling av delar.

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Har du provat att koppla skärmkabeln till moderkortet istället för grafikkortet eller vice versa?

Här är en som hade samma fel som dig
http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2679979/asus-x99-del...

Det låter väl riktigt vanskligt? Eldar man inte bara upp saker då? Är väl olika pinout på PCIe-strömmen och EATX-8pin?

Han verkar ha haft en defekt CPU, intressant.

Skrivet av OpWildChild:

Har haft samma problem, då har clr cmos hjälp. Kan vara värt ett försök innan urkoppling av delar.

Är med i listan över saker jag redan testat.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Har du provat att koppla skärmkabeln till moderkortet istället för grafikkortet eller vice versa?

Då får han ta i.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Har du LED:n på moderkortet runtom CPU sockeln som lyser upp och slocknar systematiskt (gör en check för CPU, RAM, GPU:n m.m.) vid boot? Inte alla moderkort har dessa, men kolla gärna manualen!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Hehe...ja, den var bra!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Är den nyligen monterad? Lutar åt att så inte är fallet, men ändå. Hur länge har den varit i drift? Inga andra konstigheter med den under sin livstid?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Var med om en liknande händelse med samma modell utav moderkort vid ett bygge åt en vän! Allt fungerade fin fint i ett par dagar sen så la den bara av efter en reboot. Satt och felsökte i ett par timmar men hittade ej vad som var boven i dramat. Antingen var det CPU eller mobo som la av.

Då vi inte hade ett X99 mobo liggandes eller en ny CPU så skickade vi tillbaka allting .Han har nu byggt en ny dator med samma specs förutom moderkort som blev ett X99-A istället för A-II och har nu fungerat ett par månader problemfritt. Så i värsta fall om du inte får igång datorn igen så är det RMA som gäller.

Visa signatur

Intel Core i7 9700K | Corsair H80i GT Kylare | ASUS ROG STRIX F-GAMING | EVGA GTX 1080 Founders Edition | G.Skill 16GB DDR4 3200Mhz | BitFenix Whisper 450W | Fractal Design Define S | Windows 10 Pro | Samsung 830 256GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Är den nyligen monterad? Lutar åt att så inte är fallet, men ändå. Hur länge har den varit i drift? Inga andra konstigheter med den under sin livstid?

Han skrev att den har varit i drift ett par månader och att han hade monterat om CPU.

T.S. Prova med ett annat nätagg först, sedan gå på CPU'n!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Är den nyligen monterad? Lutar åt att så inte är fallet, men ändå. Hur länge har den varit i drift? Inga andra konstigheter med den under sin livstid?

Ca två månader. Inte något sånt här, hade problem med en glappande sata-strömkabel direkt när jag byggde systemet men det är väl också det problem jag haft.

Skrivet av JakoP95:

Var med om en liknande händelse med samma modell utav moderkort vid ett bygge åt en vän! Allt fungerade fin fint i ett par dagar sen så la den bara av efter en reboot. Satt och felsökte i ett par timmar men hittade ej vad som var boven i dramat. Antingen var det CPU eller mobo som la av.

Då vi inte hade ett X99 mobo liggandes eller en ny CPU så skickade vi tillbaka allting .Han har nu byggt en ny dator med samma specs förutom moderkort som blev ett X99-A istället för A-II och har nu fungerat ett par månader problemfritt. Så i värsta fall om du inte får igång datorn igen så är det RMA som gäller.

Trist. Ja, det är ju ingen större chans att man själv skall ha passande komponenter att felsöka med i ett sånt här fall.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@DatorMuppen:

Fan missade sista raden... ^^

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

Han skrev att den har varit i drift ett par månader och att han hade monterat om CPU.

T.S. Prova med ett annat nätagg först, sedan gå på CPU'n!

Okej, ja. Jag får se om jag kan få fram ett till nätagg som verkligen kan tillhandahålla 24+8+4, verkar lite dåligt med det bland grejerna som finns över här.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

@DatorMuppen:

Fan missade sista raden... ^^

Hehe, ja det är lätt hänt.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Okej, ja. Jag får se om jag kan få fram ett till nätagg som verkligen kan tillhandahålla 24+8+4, verkar lite dåligt med det bland grejerna som finns över här.

Ja, försök med det för det är ju nu bara att utesluta en sak i taget för du har ju redan provat en hel del saker.

EDIT: Sitter här och funderar och det lutar mer åt att moderkortet har sagt upp sig...knepigt!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Okej, ja. Jag får se om jag kan få fram ett till nätagg som verkligen kan tillhandahålla 24+8+4, verkar lite dåligt med det bland grejerna som finns över här.

Kör du verkligen med både 8 och 4 till CPU:n på moderkort som har bägge kontakterna? Trodde den extra fyran bara var för extrem överklockning. Ska gå att sparka igång med bara 8:an i.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jo, jag försöker vara systematisk men det är ju en bra poäng att PSUn går att testa separat också, det får bli nästa steg.

Du tror att det borde vara CPUn som är boven om nu PSUn fungerar, dvs inte moderkortet?

Googlade någon halvtimme på ditt problem och det stod att det antigen va CPU eller GPU. Dock så kanske det kan vara moderkortet som har fått fnatt och visar fel felkod. Håller tummarna för dig att allt löser sig och att det inte är CPUn, den kostar ju en del :/

All lycka!

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem

IMHO så är det extremt ovanligt att en CPU går sönder "bara så där".

Moderkort kan dock smälla då o då, så det kan ju vara moderbrädan som tog livet av sig

Du kanske kan testa cpu:n i ngn kompis maskin? Mot en låda öl eller så

// LZ

Permalänk
Medlem

Jag har nu haft möjlighet att testa mer, dels ett annat nätagg med 24+8+4 och dels en annan CPU.

Nätagget gjorde ingen skillnad (var inte vad jag i första hand trodde var fel men när jag nu hade möjlighet att testa så är det klart jag passade på).

Den andra CPUn (en 6800K) däremot startar utan knussel (har i skrivande stund bara sett Q-Code hoppa runt "som vanligt" men ska bygga ihop ett lite mer komplett system innan jag nöjer mig och returnerar min processor).

Mycket underligt tycker jag. Jag tycker inte att jag varit elak heller, den har suttit med en Noctua NH-U14S och inte haft någon kamikaze-klockning eller något sådant.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

hade i förrgår samma problem som du (kör dock med X99E-WS), datorn kom till qcode 00 och sedan startade om sig oändligt. För mig löse det sig med att trycka på Clr CMOS och fick gå in och ändra om min överklockning igen.

När den är i loopen, om du håller inne start knappen så datorn stänger av sig och startar igen, fungerar det som vanligt? det gjorde det för mig. men såfort jag stängde av datorn och startade igen så blev det en oänlig omstartsloop.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

hade i förrgår samma problem som du (kör dock med X99E-WS), datorn kom till qcode 00 och sedan startade om sig oändligt. För mig löse det sig med att trycka på Clr CMOS och fick gå in och ändra om min överklockning igen.

När den är i loopen, om du håller inne start knappen så datorn stänger av sig och startar igen, fungerar det som vanligt? det gjorde det för mig. men såfort jag stängde av datorn och startade igen så blev det en oänlig omstartsloop.

För mig är det ingen omstartsloop. Jag slår på strömmen, trycker på "på"-knappen och då går till synes allting igång men ingen POST och Q-Code "00" fortsätter att visas så länge man inte stänger av.

Jag tycker jag har testat alla kombinationer av att trycka på/hålla inne "på/av"-knappar, bryta strömmen, osv utan att något ändrats i det beteendet. Ja, förutom när jag bytte till den här andra CPUn då, med den bara fungerar allting.

Direkt när jag sett 6800K-processorn fungera så testade jag att koppla in min 6850K en sista gång men det var "00" igen då. Efter det byggde jag ihop systemet med 6800K så jag kunde se att den verkligen startade som den skulle och allt verkar helt i övrigt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Butiken godkände iaf returförfrågan och CPUn är postad. Förhoppningsvis blir det inga konstigheter.

Tack för alla svar!

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304