Permalänk
Skrivet av joakim99:

Vad var aktiekursen när avkastningen angavs till 5%?

Den ligger på 153,95 för närvarande. Direktavkastningen är 5,26% det är Cibus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Den ligger på 153,95 för närvarande. Direktavkastningen är 5,26% det är Cibus.

Utdelningen var 0.08+0.08+0.08+0.06+0.10+0.08+0.08+0.08+0.09+0.08+0.08+0.09=0.98 euro så typ 11kr.
Beräkningen från innan:
((154+11)/308-1)*100=-46,4%

För att räkna ut det mer exakt skulle du behöva ta reda på växelkursen vid varje utdelningstillfälle samt använda aktiekursen från i början av året. Nu tog jag bara det dubbla.

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Utdelningen var 0.08+0.08+0.08+0.06+0.10+0.08+0.08+0.08+0.09+0.08+0.08+0.09=0.98 euro så typ 11kr.
Beräkningen från innan:
((154+11)/308-1)*100=-46,4%

För att räkna ut det mer exakt skulle du behöva ta reda på växelkursen vid varje utdelningstillfälle samt använda aktiekursen från i början av året. Nu tog jag bara det dubbla.

Tack men hur får du fram 0.08? Är inte direktavkastningen 5,26 utav 153,93kr? Typ 146 kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tack men hur får du fram 0.08? Är inte direktavkastningen 5,26 utav 153,93kr? Typ 146 kr?

1% av 154 kr är 1.54 kr. 5% blir då 7.5 kr.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

1% av 154 kr är 1.54 kr. 5% blir då 7.5 kr.

Jag menade 8,1 kr inte 146 kr. 146 kr var om jag ägde 18 st aktier. Ändå får jag betalt runt 15 kr varje månad fastän jag äger 18 aktier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag menade 8,1 kr inte 146 kr. 146 kr var om jag ägde 18 st aktier. Ändå får jag betalt runt 15 kr varje månad fastän jag äger 18 aktier.

Det är inte så konstigt. Direktavkastningen på 5% är beräknad på helåret. Varje månad får du 1/12 av detta, dvs runt 0.8 kr per aktie.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Det är inte så konstigt. Direktavkastningen på 5% är beräknad på helåret. Varje månad får du 1/12 av detta, dvs runt 0.8 kr per aktie.

Okej då fattar! Uppskattar dina svar! Tack!

Permalänk

Är det köpläge på amazon?

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tack men 150kr är dagens värde på aktien den har gått ned -50% i år dvs 1:a Januari. Hur räknar man det?

Det fina med att räkna procentuellt är att det absoluta kursvärdet i kronor inte spelar någon roll. Det gör utvecklingen jämförbar mellan olika aktier, oberoende om en kostar 5 öre och en annan 500 kronor. Detta är även anledning till att direktavkastning visas i procent och per år

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Det är inte så konstigt. Direktavkastningen på 5% är beräknad på helåret. Varje månad får du 1/12 av detta, dvs runt 0.8 kr per aktie.

Vänta en sak undrar jag. Utdelningen är 8,12kr per aktie och tar det sedan delat på 12 då blir det ju bara 0,67666... inte 0,8kr. Var får du 0,8kr ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vänta en sak undrar jag. Utdelningen är 8,12kr per aktie och tar det sedan delat på 12 då blir det ju bara 0,67666... inte 0,8kr. Var får du 0,8kr ifrån?

Cibus delar ut bonus vaje månad.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Cibus delar ut bonus vaje månad.

Det visste jag och det var inte det jag frågade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det visste jag och det var inte det jag frågade.

Det är ju på grund av bonusen de delar ut varje månad som det blir 0,8 och inte 0,6. Eller missförstår vi kanske frågan?

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Skrivet av MadMantiz:

Det är ju på grund av bonusen de delar ut varje månad som det blir 0,8 och inte 0,6. Eller missförstår vi kanske frågan?<Uppladdad bildlänk>

Ja jag undrade precis varför de betalar ut 0,2kr varje månad utöver 0,6. Så totalt tillsammans blir de 0,8kr?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MadMantiz:

Det är ju på grund av bonusen de delar ut varje månad som det blir 0,8 och inte 0,6. Eller missförstår vi kanske frågan?<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av Dinkefing:

Ja jag undrade precis varför de betalar ut 0,2kr varje månad utöver 0,6. Så totalt tillsammans blir de 0,8kr?

Det pratades om att Cibus skulle dela ut D-aktier, dessa D-aktier skulle sedan dela ut det som nu klassas som "bonus-utdelning".
D-aktiesplitten ogillades och lades ned. Cibus väljer att dela ut denna kassa som skulle gått till D-aktiernas utdelningar istället för att bara skita i splitt och allokerad utdelningskassa.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Det pratades om att Cibus skulle dela ut D-aktier, dessa D-aktier skulle sedan dela ut det som nu klassas som "bonus-utdelning".
D-aktiesplitten ogillades och lades ned. Cibus väljer att dela ut denna kassa som skulle gått till D-aktiernas utdelningar istället för att bara skita i splitt och allokerad utdelningskassa.

Okej då förstår jag. Dock har det blivit lite strul med deras utdelningar i somras då de gjort två separata utdelningar per månad.

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om PLUS indexfonder? Är dem vettiga alternativ att spara i kombinerat med sin egna aktieportfölj? Tar man tex deras fastighetsfond så har den ju betydligt lägre avgift jämfört med de mer aktivt förvaltade fonderna. Finns det risk att man får exponering mot bolag som drar ner värdeökning rejält med tanke på att den måste följa ett visst index eller är den skillnaden marginell? Det jag är ute efter är väl eg om en sådan indexfond är ett bättre eller sämre alternativ kontra en dyrare aktivt förvaltad fond samt om det är bra eller dåligt att köpa just sådana nischade indexfonder.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Är det köpläge på amazon?

Vet inte. Man kan nog argumentera för båda hållen.
De har tappat mycket.
Men var värderingen uppblåst av stimulanspaket som nu är slut - så kommer ju kursen knappast komma tillbaka upp dit. Just nu är det åtstramningar snarare än stimulanser som gäller. Om så är fallet så är kursen snarare korrigerad till mer normala ickedopade nivåer. Och det kan fortsätta ner.
Hushållens krediter ökar just nu i USA. Folk lever än mer på lån. Och mant tar antagligen ur sparkonton för att fortsätta konsumera just nu. Köpkraften kan komma att vika än mer i samhället när de högre räntorna verkligen sätter in - men det tar ju ett tag för bundna lån fortsätter ju ha låg ränta ett tag till. Så där finns en tröghet som vi rimligen inte ser full effekt av ännu.

Samtidigt - det är ett företag som verkar må väldigt bra. Välskött sett ur ägarperspektiv. Jag tror inte de nått sin peak. På sikt kommer de säkerligen kunna växa mer.

Så frågan är väl - kommer kurserna på hela marknaden fortsätta ner än mer kommande året. Det blir en makroekonomifråga skulle jag säga. Who knows.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dinkefing:

Okej då förstår jag. Dock har det blivit lite strul med deras utdelningar i somras då de gjort två separata utdelningar per månad.

Strul? Nej, som jag sa har det att göra med att det som är bonus ursprungligen var tänkt att gå på D-aktien.
Då ingen D-aktie splittades ut så ligger det som en "bonus" utdelning. Denna betalas ut som en separat utdelning från den ordinarie.
Det kom en dubbel bonus i Maj (efter bolagsstämma i April) och sedan en ordinarie bonus sedan Juli. Utdelningarna bestämdes det om på årsstämman så det är först from Maj 2023 som det blir en ensam ordinarie utdelning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Vad tycker ni om PLUS indexfonder? Är dem vettiga alternativ att spara i kombinerat med sin egna aktieportfölj? Tar man tex deras fastighetsfond så har den ju betydligt lägre avgift jämfört med de mer aktivt förvaltade fonderna. Finns det risk att man får exponering mot bolag som drar ner värdeökning rejält med tanke på att den måste följa ett visst index eller är den skillnaden marginell? Det jag är ute efter är väl eg om en sådan indexfond är ett bättre eller sämre alternativ kontra en dyrare aktivt förvaltad fond samt om det är bra eller dåligt att köpa just sådana nischade indexfonder.

Det du får ta reda på är om fastighetsfonderna följer samma index.

Permalänk
Hedersmedlem

För er som missat - avgiften för ISK 2023 är nu fastställd.
Går från 0,375% till 0,882%.
Rekordhögt.
Inte så konstigt med det höga ränteläget - men värt att notera.

https://www.morningstar.se/se/news/229539/isk-skatten-f%C3%B6...

För den som undrar vad ISK egentligen kostar jämte ett vanligt aktiekonto så har morningstar skrivit en artikel på det också:
https://www.morningstar.se/se/news/229540/n%c3%a4r-l%c3%b6nar...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

För er som missat - avgiften för ISK 2023 är nu fastställd.
Går från 0,375% till 0,882%.
Rekordhögt.
Inte så konstigt med det höga ränteläget - men värt att notera.

https://www.morningstar.se/se/news/229539/isk-skatten-f%C3%B6...

För den som undrar vad ISK egentligen kostar jämte ett vanligt aktiekonto så har morningstar skrivit en artikel på det också:
https://www.morningstar.se/se/news/229540/n%c3%a4r-l%c3%b6nar...

När vi ändå är inne på skatt på ISK. Tänker jag rätt om jag tänker att jag tar ut pengar nu i december och sedan sätter in dem igen någon gång nästa år så slipper jag dubbelbeskattning som vanligtvis blir om man tar ut och sätter in pengar fram och tillbaka under samma år?

EDIT: Tack för ett matnyttigt inlägg btw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

När vi ändå är inne på skatt på ISK. Tänker jag rätt om jag tänker att jag tar ut pengar nu i december och sedan sätter in dem igen någon gång nästa år så slipper jag dubbelbeskattning som vanligtvis blir om man tar ut och sätter in pengar fram och tillbaka under samma år?

EDIT: Tack för ett matnyttigt inlägg btw.

Skatten sker kvartalsvis. Så om jag fattar din fråga rätt så är svaret ja, dvs. om du tar ut pengar ett kvartal, och sätter in nästa betalar du skatt en gång för både kvartalen som om du låtit pengarna ligga kvar där, istället för att få dubbelbeskattning om du både tar ut och sedan sätter in samma summa igen under samma kvartal och har de kvar under nästa. Dvs. du skattar två kvartal istället för tre.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

När vi ändå är inne på skatt på ISK. Tänker jag rätt om jag tänker att jag tar ut pengar nu i december och sedan sätter in dem igen någon gång nästa år så slipper jag dubbelbeskattning som vanligtvis blir om man tar ut och sätter in pengar fram och tillbaka under samma år?

EDIT: Tack för ett matnyttigt inlägg btw.

Du skattar på insättningar, så du slipper inte undan.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Songless:

När vi ändå är inne på skatt på ISK. Tänker jag rätt om jag tänker att jag tar ut pengar nu i december och sedan sätter in dem igen någon gång nästa år så slipper jag dubbelbeskattning som vanligtvis blir om man tar ut och sätter in pengar fram och tillbaka under samma år?

EDIT: Tack för ett matnyttigt inlägg btw.

Ja nä det där kommer du inte undan med ;).

Skatten på ISK räknas ut genom att ta summan på kontot vid 4 tillfällen på året plus alla insätningar och så adderas allt ihop. Sedan delar man på 4.

Så man får betala för det man sätter in också. Just för att undvika att folk tar ut och sätter in pengar sådär ;).
Finns alltså ingen vinst med den manövern. Men man förlorar däremot courtage på att köpa/sälja innehav.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/invest...

Men ja - har du ändå alla pengar stående oinvesterade och inte tänkt ge dig in närmsta halvåret så kan det ju vara lönt att flytta ut dem tills det kvartalet du tänkt köpa in dig på marknaden igen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Nioreh83 Om man tar ut pengarna kvartal X och sedan sätter in dem igen kvartal X+1, slipper man en kvartalsskatt jämfört om man både tar ut och sätter in dem igen kvartal X.
@Söderbäck Tror frågan snarare gäller att temporärt "låna pengar" från sitt ISK för att köpa julklappar eller liknande, snarare än att försöka undvika skatt

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av e1m1:

@Nioreh83 Om man tar ut pengarna kvartal X och sedan sätter in dem igen kvartal X+1, slipper man en kvartalsskatt jämfört om man både tar ut och sätter in dem igen kvartal X.
@Söderbäck Tror frågan snarare gäller att temporärt "låna pengar" från sitt ISK för att köpa julklappar eller liknande, snarare än att försöka undvika skatt

Du har rätt. Jag fattade nog frågan fel.
Ska man ändå ta ut pengarna så är det väl rimligen aningen bättre att sätta in dem efter årsskiftet igen ja.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Du skattar på insättningar, så du slipper inte undan.

Man slipper inte skatt, men man slipper onödigt mycket skatt när man gör som beskrivet, beroende på vad man avser göra. Det är likadant med kapitalförsäkringar, fast halvårsvis istället för kvartalsvis. På grund av hur beskattningen fungerar bör man om möjligt undvika att t ex ta ut och sätta in pengar i schablonbeskattningslådan samma kvartal eller halvår, utan i så fall ligga utanför över skiftet mellan perioderna.

Permalänk

Om man köper 100st Cloetta AB aktier för 20,80 med en direktavkastning på 4,81%. Hur mycket får man ut per år genom utbetalningarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Om man köper 100st Cloetta AB aktier för 20,80 med en direktavkastning på 4,81%. Hur mycket får man ut per år genom utbetalningarna?

Totala summan du köper för x procenten på utdelningen

2080 x 0.0481 = 100.048
så 100 kr

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)