Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Det kommer den 25e Blir det stor skillnad?

högst 3-4 fps men det borde flyta på bättre med mindre fps drops också.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

en video som är 3 år gammal??

https://www.youtube.com/watch?v=cvTWmNEpg3Q

https://www.youtube.com/watch?v=JDlFyd6GS6g

det ger att par extra fps samt att köra dual istället för quad gör ännu större skillnad på ett x99 moderkort.

jag gick från 1600mhz och 2133mhz och spelar till 95% enbart WoW och fick i snitt 10 fps extra med v-sync avslaget och drops jag hade vid doom lord kazzak förbättrades från 20 fps till att hålla sig mellan 40-50 fps och att jag lyckades kräma ut 100mhz extra ur CPU'n efter jag bytte ut mina minnen jag kan ha den sämst överklockande i7 3770k i hela världen känns det som..

Låter väldigt intressant detta. Då borde skillnaden mot DDR 3 1600mHZ upp till nu bli markant.

Ska helt klart köra med Quad channel om det ger 3-4 FPS. Det är det värt.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

en video som är 3 år gammal??

https://www.youtube.com/watch?v=cvTWmNEpg3Q

https://www.youtube.com/watch?v=JDlFyd6GS6g

det ger att par extra fps samt att köra dual istället för quad gör ännu större skillnad på ett x99 moderkort.

jag gick från 1600mhz och 2133mhz och spelar till 95% enbart WoW och fick i snitt 10 fps extra med v-sync avslaget och drops jag hade vid doom lord kazzak förbättrades från 20 fps till att hålla sig mellan 40-50 fps och att jag lyckades kräma ut 100mhz extra ur CPU'n efter jag bytte ut mina minnen jag kan ha den sämst överklockande i7 3770k i hela världen känns det som..

Principen är fortfarande den samma. Det är inte hastigheten i sig som gör skillnad utan förhållande mellan latens och hastighet. Eftersom det till en början av tråden och även du bara refererar till hastighet anser jag ger en felaktig bild på den faktiska prestandan.

Vad hade du för latens på dina minnen ?

kollade lite snabbt på dom YT du länkade och dom berör inte heller latensen alls?

Permalänk

"Bästa möjliga FPS i WoW"
Men du vill bara ha 100fps... missledande titel...

Jag hade köpt ett 1070 eller ett nytt/begagnat 980ti sen satsa på i6700k så du kan få ut så hög klock som möjligt och sen snabba DDR4 minnen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av semiretarded:

Ni som tjatar om RAM borde ta en titt på detta

https://www.youtube.com/watch?v=dWgzA2C61z4

särskilt när dagens höghastighets ram har hög latens

Även om ett högre klockat minne har högre latens mätt i klockcykler så kan det mätt i tid vara exakt samma latenser det handlar om.
T.ex. så ger ett 1500MHz minen med CL10 samma väntetid för CPU'n som ett 3000MHz med CL20.
Men 3000 MHz minnet ger mycket högre bandbredd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av semiretarded:

Principen är fortfarande den samma. Det är inte hastigheten i sig som gör skillnad utan förhållande mellan latens och hastighet. Eftersom det till en början av tråden och även du bara refererar till hastighet anser jag ger en felaktig bild på den faktiska prestandan.

Vad hade du för latens på dina minnen ?

kollade lite snabbt på dom YT du länkade och dom berör inte heller latensen alls?

både mina gamla och mina nya har CL9 i latens.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Garderoben:

"Bästa möjliga FPS i WoW"
Men du vill bara ha 100fps... missledande titel...

Jag hade köpt ett 1070 eller ett nytt/begagnat 980ti sen satsa på i6700k så du kan få ut så hög klock som möjligt och sen snabba DDR4 minnen.

I wow handlar ingenting om MAX fps. För det har jag gott om. Det handlar om minimum FPSen. När det sker mycket är det lätt att dimpa ned runt 25-40 och det är det som man vill undvika.

Grafikkort Är inget som flaskar för mig i dessa scenarion, men kommer uppgradera mig snart ändå. Hade blivit som du säger, 6700k med ddr4, men blev en 6800k till slut då det var 2% skillnad i IPC på samma klock.

Skrivet av Svensktiger:

Även om ett högre klockat minne har högre latens mätt i klockcykler så kan det mätt i tid vara exakt samma latenser det handlar om.
T.ex. så ger ett 1500MHz minen med CL10 samma väntetid för CPU'n som ett 3000MHz med CL20.
Men 3000 MHz minnet ger mycket högre bandbredd.

Allright, så mer mHZ är i 95% av fallen alltid bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Allright, så mer mHZ är i 95% av fallen alltid bättre?

Japp, framförallt i spel.
Det dock finns såklart undantag

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

I wow handlar ingenting om MAX fps. För det har jag gott om. Det handlar om minimum FPSen. När det sker mycket är det lätt att dimpa ned runt 25-40 och det är det som man vill undvika.

Grafikkort Är inget som flaskar för mig i dessa scenarion, men kommer uppgradera mig snart ändå. Hade blivit som du säger, 6700k med ddr4, men blev en 6800k till slut då det var 2% skillnad i IPC på samma klock.

Allright, så mer mHZ är i 95% av fallen alltid bättre?

mer MHZ är det du vill ha i WoW för att döda de där dropsen, mixtra lite med inställningarna också, jag kör 7/10 med view distance på 10 och märker ingen markant skillnad i grafik och får smooth gameplay där jag i 99,9% av fallen bibehåller 60 fps.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

mer MHZ är det du vill ha i WoW för att döda de där dropsen, mixtra lite med inställningarna också, jag kör 7/10 med view distance på 10 och märker ingen markant skillnad i grafik och får smooth gameplay där jag i 99,9% av fallen bibehåller 60 fps.

Brukar Dra av Shadows och sedan View distance till 3/10 som standard då det tar på CPU något enormt.

Bibehållen 60 FPS, får jag det med detta så är jag nöjd