Permalänk

Gjorde jag ett vettigt köp?

Tjena

Jag har köpt en ASUS ROG G752VT T7006T gaming laptop härifrån.

Det var en kompis som rekommenderade den och jag litar på denne personen. Dock efter köpet har flera kommenterat att den är på tok för dyr för mig. Jag är ingen seriös gamer i nuläget, främst eftersom jag är helt slut efter (pågående) sommarjobbet - men nu har jag fan tänkt att spela allt möjligt som jag kan få tag på, jag har därför köpt Origin Access.

Jag undrar främst om ni kunniga tycker att det var värt det - plånboken kan hantera priset men om det känns för dyrt för er så finns det säkert andra billigare alternativ.

Mvh

Permalänk
Medlem

Köpte du en laptop av någon speciell anledning? En gaming laptop är aldrig värd sett mot en desktop om man inte har speciella behov

Permalänk

Ville du ha den?
Tydligen.

Hade du råd med den?
Tydligen.

Är det mycket pengar?
Ja.

Är det värt pengarna?
Det vet bara du.

Spelare det någon som helst roll vad andra tycker?
Nej.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

tycker inte den datorn va speciellt prisvärd,,

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Skrivet av Karazhan:

Köpte du en laptop av någon speciell anledning? En gaming laptop är aldrig värd sett mot en desktop om man inte har speciella behov

Jag har tyvärr inte plats för en stationär dator.

Permalänk
Skrivet av Pentagram:

Spelare det någon som helst roll vad andra tycker?
Nej.

Tja, om ni tycker att det är överpris - så kommer jag returnera den (fick den idag) eftersom så många har sagt det.

Permalänk
Medlem

@WardenBerret: Fundera på att bygga ett mitx system eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardenBerret:

Jag har tyvärr inte plats för en stationär dator.

Då var svaret enkelt?

Om det var bästa för pengarna vet jag ej, men tycker du det var bra köp så kör så det ryker. Antar att du kollade runt lite innan du köpte den?
Det hade jag gjort, själv skulle jag inte vilja spela på en laptop men smaken är olika som tur är.

Lycka till i spelen

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

@WardenBerret: Borde du inte ha frågat detta INNAN du köpte datorn?!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardenBerret:

Jag har tyvärr inte plats för en stationär dator.

få man fråga vad det innebär? inte för att försöka få dig att känna du har gjord ett dåligt köp. är mest bara nyfiken och det finns ju tillräcklig små mITX chassi som tar ungefär lika mycket plats some en större gaming laptop + plus och eventuellt tangentbord beroende på hur man organisera grejerna.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Skrivet av WardenBerret:

Jag har tyvärr inte plats för en stationär dator.

Inte plats? Vad menar du?

Visa signatur

nVidia Titan X (Pascal), Intel i9 9900K, 32 GB DDR4@3200 MHZ, Samsung 970 EVO 1TB, Asus Maximus Gene XI.

Acer Predator X34, Logitech G900, G513, G13, G933.
Creative GigaWorks S750 - 7.1 högtalare

Permalänk
Medlem

Vänta någon månad till pascal kommer till bärbara

Permalänk
Skrivet av Pentagram:

Ville du ha den?
Tydligen.

Hade du råd med den?
Tydligen.

Är det mycket pengar?
Ja.

Är det värt pengarna?
Det vet bara du.

Spelare det någon som helst roll vad andra tycker?
Nej.

OP vill uppenbarligen ha andras åsikt, hur mycket det spelar roll är irrelevant.
Om man inte erhåller mycket kompetens inom ett område är det viktigt att fråga vad andra tycker för att sedan forma en egen åsikt. Vad SweC tycker kan i detta fall betyda mycket!

Visa signatur

Define C, GTX 1070, R5 1600, ROG STRIX B350-F, AX860
Logitech G533, Logitech G502, QPAD MK 80

Samsung Galaxy S8 Plus, Synology DS218+ 8TB, AKRACING GaMiNGl33t-stol, Lenovo Yoga 710

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

få man fråga vad det innebär? inte för att försöka få dig att känna du har gjord ett dåligt köp. är mest bara nyfiken och det finns ju tillräcklig små mITX chassi som tar ungefär lika mycket plats some en större gaming laptop + plus och eventuellt tangentbord beroende på hur man organisera grejerna.

Skrivet av Alexi Estada:

Inte plats? Vad menar du?

Han kanske inte har en dedikerad plats att ha datorn på utan plockar bara fram den och lirar vid mat- eller tv-bordet. Visst finns det små mITX-chassin, men du behöver också skärm och tangentbord samt en herrans massa sladdar utöver chassit.

Skrivet av WardenBerret:

Tja, om ni tycker att det är överpris - så kommer jag returnera den (fick den idag) eftersom så många har sagt det.

Priset verkar rimligt om man jämför datorn med andra som har liknande specifikationer. Det är bara att börja spela

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Smaken är som baken
Men det var inte mycket dator för pengarna om man säger det så, enligt mig.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem
Skrivet av rj45:

Smaken är som baken
Men det var inte mycket dator för pengarna om man säger det så, enligt mig.

Ta gärna fram en laptop med bättre prestanda till honom i så fall

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av shineonyou:

@WardenBerret: Borde du inte ha frågat detta INNAN du köpte datorn?!?

Jag var ganska självsäker då Inte nu längre..

Skrivet av Bernd_P1:

få man fråga vad det innebär? inte för att försöka få dig att känna du har gjord ett dåligt köp. är mest bara nyfiken och det finns ju tillräcklig små mITX chassi som tar ungefär lika mycket plats some en större gaming laptop + plus och eventuellt tangentbord beroende på hur man organisera grejerna.

Skrivet av Alexi Estada:

Inte plats? Vad menar du?

Precis som Kote sa, jag har inget skrivbord eller liknande som jag kan ha min dator på och chassit under.

Permalänk
Skrivet av Mogwaii:

Då var svaret enkelt?

Om det var bästa för pengarna vet jag ej, men tycker du det var bra köp så kör så det ryker. Antar att du kollade runt lite innan du köpte den?
Det hade jag gjort, själv skulle jag inte vilja spela på en laptop men smaken är olika som tur är.

Lycka till i spelen

Enligt mig så var den det, dock så finns det ju flera tusen olika sorters gaming laptopar och jag kan ju inte gå genom alla

Jag såg specsen, tyckte de såg tillräckligt bra ut för de nästkommande 5 åren och tog då tillfället att köpa den och iaf testa på. Nu har jag ca 2 veckor på mig att fundera om jag gjorde ett bra val, därför frågar jag här och därför är jag helt öppen för kritik från kunniga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardenBerret:

Jag var ganska självsäker då Inte nu längre..

Precis som Kobe sa, jag har inget skrivbord eller liknande som jag kan ha min dator på och chassit under.

som sagt var bara nyfiken. sen vet jag ju inte om du spela vid TV eller så. för då är ju en HTPC/mITX rig ändå ett alternativ. men visst är du tvungen att samtidigt dela TV med någon annan som hellre vill titta på TV så faller ju den lösningen bort.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Den är snygg tycker jag. Om du gillar den och den fungerar bra så behåll den. Särskilt laptops kan vara svåra att hitta som man är helt nöjd med. Hittar man någon som passar ska man inte räkna kronor.:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Ta gärna fram en laptop med bättre prestanda till honom i så fall

Jo nä på så sätt har du ju rätt. Men man kan bygga en burk med liknande specs för några spänn mindre

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem

Om den ska klara 5 år hoppas jag att du inte spelar nya krävande titlar. Laptops är rätt klena.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

OK laptop, bra kvalite, OK hårdvara, och ska man ha en laptop primärt till spel så ska man inte gå under GTX970m.
Alla dessa laptop i denna klass är inte helt billiga, finns nån enstaka med GTX970m som ligger på 13000:- men då är det mindre SSD och RAM och klenare CPU i dessa.

Tror nog att du kan vara nöjd både över dator och pris.

Visst kommer det under hösten säkert Laptops med GTX1070 men man får vänta tills dess, samt blir knappast billigare utan högst troligen lite mer om övrig hårdvara är samma.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardenBerret:

Tjena

Jag har köpt en ASUS ROG G752VT T7006T gaming laptop härifrån.

Det var en kompis som rekommenderade den och jag litar på denne personen. Dock efter köpet har flera kommenterat att den är på tok för dyr för mig. Jag är ingen seriös gamer i nuläget, främst eftersom jag är helt slut efter (pågående) sommarjobbet - men nu har jag fan tänkt att spela allt möjligt som jag kan få tag på, jag har därför köpt Origin Access.

Jag undrar främst om ni kunniga tycker att det var värt det - plånboken kan hantera priset men om det känns för dyrt för er så finns det säkert andra billigare alternativ.

Mvh

fattar inte sånna som du, som köper en kraftfull bärbar dator för 15 lax för att en kompis rekommenderar den och du har råd, och när du egentligen inte behöver kraften i nuläget, för att sen komma till ett forum och fråga om du gjort ett vettigt köp eller inte. varför våra åsikter nu skulle spela nån roll när det bara är du som avgör om det va bra eller inte. Så jag ger dig min irrelevanta och personliga åsikt och säger att nej, du gjorde inget bra köp, faktum är att du gjorde ett riktigt uselt köp. Du hade gjort mycket bättre ifrån dig om du köpt en laptop för 4k och sen en stationär speldator för 11k.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WardenBerret:

Jag har tyvärr inte plats för en stationär dator.

Har man plats för en lap top så har man plats för en stationär, en itx dator tar inte mycket mer plats än en skokartong och den kan man ju hänga upp under skrivbordet, sen finns det ett gäng chassin som är gjorda för att hänga på väggen.
Annars kan du ju ställa datorn i ugnen och äta ute om det är så tight med plats

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Har man plats för en lap top så har man plats för en stationär, en itx dator tar inte mycket mer plats än en skokartong och den kan man ju hänga upp under skrivbordet, sen finns det ett gäng chassin som är gjorda för att hänga på väggen.
Annars kan du ju ställa datorn i ugnen och äta ute om det är så tight med plats

sen ska man ha ett bord att sätta en skärm på 22-40 tum på, tangentbord, musmatta och mus.
då är det inte längre datorn som tar plats utan är bordet.

OP. jag tycker den är i det dyrare laget och hade istället valt https://www.inet.se/produkt/1978153/acer-predator-g9-791-i7-8... eftersom den har ett 980m istället för 970m som din dator har. dyrare men hade varit mitt val bland överprisade laptops

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Du hade gjort mycket bättre ifrån dig om du köpt en laptop för 4k och sen en stationär speldator för 11k.

Va? Skulle han ha gjort bättre ifrån sig att spendera 11k på en dator han inte har plats med PLUS en bärbar för 4k?

Skrivet av kaya:

Har man plats för en lap top så har man plats för en stationär, en itx dator tar inte mycket mer plats än en skokartong och den kan man ju hänga upp under skrivbordet, sen finns det ett gäng chassin som är gjorda för att hänga på väggen.
Annars kan du ju ställa datorn i ugnen och äta ute om det är så tight med plats

Nej, bara för att man har plats för en laptop så betyder det inte att man har plats för en stationär. Killen kanske har tänkt att han endast ska ha datorn framplockad när han ska spela. Det är betydligt mycket mer jobb att montera upp och ner en stationär dator jämfört med en bärbar. Det spelar ingen roll om chassit är lika tunn som en brödskiva, du har fortfarande skärm och tangentbord att trassla med.

Du har inte tänkt på att han kanske inte har ett skrivbord tillgängligt? Ska han hänga upp datorn under mat- eller tv-bordet istället? Det skulle ju inte bli så snyggt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Va? Skulle han ha gjort bättre ifrån sig att spendera 11k på en dator han inte har plats med PLUS en bärbar för 4k?
Nej, bara för att man har plats för en laptop så betyder det inte att man har plats för en stationär. Killen kanske har tänkt att han endast ska ha datorn framplockad när han ska spela. Det är betydligt mycket mer jobb att montera upp och ner en stationär dator jämfört med en bärbar. Det spelar ingen roll om chassit är lika tunn som en brödskiva, du har fortfarande skärm och tangentbord att trassla med.

Du har inte tänkt på att han kanske inte har ett skrivbord tillgängligt? Ska han hänga upp datorn under mat- eller tv-bordet istället? Det skulle ju inte bli så snyggt.

Ja, det skulle han. Har man plats för en laptop på ett bord, då har man plats för en stationär.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Sötast
Skrivet av Marticus:

Ja, det skulle han. Har man plats för en laptop på ett bord, då har man plats för en stationär.

Skickades från m.sweclockers.com

Jasså?

Så t.ex köksbord är lämpligt att ösa upp en stationär dator på?

Varför inte mitt på tvbordet så man knappt kan se tvn bakom?

Nej, det är enorm skillnad på laptop och stationär, det borde väl vem som helst förstå?

Eller ehh, för att överdriva lite...

Antar att stationär dator på tåget lär lika smidigt då också, eller?

Permalänk
Medlem

@WardenBerret: Går ju bra att ställa en mindre burk bredvid tv:n och köra med trådlöst som man lägger under soffbordet sen, då blir det både smidigt och platsbesparande och du får betydligt mer kraft för pengarna

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]