SSD-enheter under 2,50 kronor per gigabyte

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon159643:

De måste ner i pris mer, jag köpte nyss nyligen en bärbar dator till en bekant i 7000kr klassen. Alternativen med 500GB ssd lyste i sin frånvaro så det blev en mekanisk hårddisk. Och jag är knappast ensam, så frågan är om inte nästan alla märkesdatorer idag än kör med gamla hårddiskar?
(snikmodeller med 120GB ssd räknas bort)
*edit*
Självklart kan jag byta hd i min bekants laptop, men jag har ej tid och en fräsch windows installation på hd är rätt snabb första året.

Det brukar finnas ~250 GB i den prisklassen, vilket brukar räcka och bli över för alla som inte spelar. Ingen borde behöva ha en snigeldisk som systemdisk, särskilt inte i en laptop.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Nja för många spelare i SSD branschen, det där fungerar bättre i HDD branschen, men de känner sig kanske lite pressade för tillfället...

Är det inte bara tre som tillverkar NAND? Iofs bara två som gör hårddiskar så är ju 50% mer.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ErtosuN:

Jag köpte min ocz vertex 4 256 gb för 4000kr när den var ny
Menar ni att jag gjorde en dålig deal?

Bra deal, tänk va tid du sparat nu som du gjort annat på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Tycker att det går långsamt, egentligen i hela branschen. Var mycket roligare att uppgradera på 90- och 00-talet. SSD går ju ned otroligt långsamt i pris om man jämför med HDD utvecklingen. Siffrorna nedan kanske inte är exakta men de illustrerar ialaf skillnaden...

HDD prisutveckling
År: 2000 HDD 7 USD/GB
År: 2010 HDD 0.0733 USD/GB

SSD Prisutveckling
År: 2013 SSD 9 USD/GB
År: 2016 SSD 2.50 USD/GB

Fel valuta på SSD. En 500GB SSD kostar inte 11000 kr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Det brukar finnas ~250 GB i den prisklassen, vilket brukar räcka och bli över för alla som inte spelar. Ingen borde behöva ha en snigeldisk som systemdisk, särskilt inte i en laptop.

Kanske finns om man letar lite och köper på vettiga ställen, i mitt fall skulle personen köpa den direkt på stan då det är en person som måste känna på datorn osv.

I alla fall håller jag med dig om snigeldisk som systemdisk, men jag tror att för vanliga laptops så kommer dessa vara vanligast i ett år till och priset måste ner mer..

Permalänk
Medlem

Vad kör ni för hårddiskar egentligen? Seagate? Min 2TB WD Green som jag har som backupdisk i datorn är inte hörbar genom chassiet trots plexidörr, och viberar gör den inte heller
De fyra som sitter i Microservern är hörbara. De sitter dock i slädar utan dämpning Men tror fortfarande fläkten hörs över dom.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Att SSD skulle nå samma priser som HDD 2016 var ett rent önsketänkande.
Frågan är om det ens uppnås 2017.

http://www.sweclockers.com/nyhet/20735-ssd-enheter-spas-na-sa...

Så länge det finns hårddiskar på marknaden kommer SSD vara dyrare, eftersom de är snabbare än hårddiskar. Och hårddiskar lär det finnas länge till. Så tror nog man får vänta många år innan det skulle bli billigare. Möjligen i de små storlekarna.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Jag har beställt 1TB SSD för bra pris!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag har beställt 1TB SSD för bra pris!

SanDisk X400 SSD 2.5" 7mm 1TB?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

MLC diskarna är alldeles för dyra för att ersätta hdd. Som lagringsdisk är TLC inget att hänga i julgranen då flera lagringspunkter än två per cell innebär spänningsfall över tiden. Ett problem som bla Samsung har löst genom att cellerna skrivs över lite då och då med jämna mellanrum. Två lager har inte det problemet och teoretiskt kan du lägga en sådan disk i 20 år och fortfarande ha samma innehåll kvar. En TLC kan du inte plocka ur datorn och tro att några år senare att innehållet ska vara intakt. Nä jag tror inte att SSD någonsin kommer att slå igenom som en primär lagringsdisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk

Känns som om jag är ensam om att köra endast en klassisk hårddisk i en stationär. Jag har bara plats för en disk och prioriterar utrymme framför hastighet. När 2TB SSD är nere i humana priser kommer jag också ta steget, men som sagt de är inte där än.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Kanske dags att investera i 2 nya SSD då, sitter med en 80GB intel SSD som systemdisk sedan många år, fungerar bra men lite halvsnålt med utrymme i dagens läge.
Spel har jag på en vanlig mekanisk disk.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

När jag kan hitta 500GB Samsung 850 EVO för en lax så slår jag till på två.

Har 2 som speldiskar till Steam, Origin och Gog, sedan en till för tillfälliga Windows 10 installationer (en VM och en konventionell för dualboot) och en Kingston HyperX Predator M.2 via PCIE kort som Linux hårddisk. Sedan en blandad kompott med 8st konventionella diskar, börjar ju bli dags att få ordning på NAS:en som inte vart igång och konfigurerad på 1år samt att rensa lite i datorn..

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

@Anonymous FTW:
Köpte nyss min första SSD men jag måste ändå säga att en vanlig mekanisk disk funkar väldigt bra.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

Okej @skogsvilden. Jo, Samsung diskarna verkar bra. Lagom stora.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

@Anonymous FTW:
Köpte nyss min första SSD men jag måste ändå säga att en vanlig mekanisk disk funkar väldigt bra.

Ja vi får se när jag gör premiären.

Från avstängd tar det i alla fall 19 sekunder så är jag inne på skrivbordet i W10 med min 2600K, har en USB kortläsare installerad också.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

OCZ, Kingston, SanDisk, Intenso(?)...*gäsp*.

Väck mig när Samsung och Intel m.fl. är nere i samma GB/krona med sina kvalitets-SSD:er.
Ska man köpa en ny SSD med närmare 1 TB lagringsutrymme kan man lika gärna köpa en som håller i några år...

Skrivet av Vangen:

Minns att jag köpte en OCZ SSD Vertex 2 120GB - 1 390 kr.

Back in 2011

Om 10 år skrattar vi år SSD. Vad har vi om 10 år må tro?

Skrivet av anon246659:

Snart blir det ju utbyte av mina 4x3GB wd red till 4st svala, tysta, snabba SSDs! Ok har bara SATA2 i servern men vafan... Tyst ;D

Det finns "drajvar (min gissning till vad SAOL kommer att kalla dem) men Samsung är bakåtsträvande lika mycket som trafikverket. Motorvägar och bilar som går säkert att använda i 200 blås, blir reglerade till en EU anpassning och internationellt dravel bla bla bla. Vem fan kör en SAAB 96 idag på motorväg? Den byter fil automatiskt vid sidvind.
Samsung tänker säkert likadant, folk klarar sig på 120Gb till 1Tb, och tänker suga marknaden först på konkurrenter eller liknande innan highend bigspace SSD släpps. Det blir lite tokigt.
Vi konsumenter får sitta snällt och titta på ett tag.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Har kollat på en M.2 NVME men svårt att motivera ett sådant köp när man får det dubbla med en vanlig ssd och det knappt är någon skillnad om man inte håler på med stora filöverföringar

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Anonymous FTW:

Känns som om jag är ensam om att köra endast en klassisk hårddisk i en stationär.

Det borde egentligen vara så. Men av de 274946 medlemmarna finns det tyvärr säkert ett antal med OEM-burkar från Elgiganten.

Citat:

Jag har bara plats för en disk och prioriterar utrymme framför hastighet. När 2TB SSD är nere i humana priser kommer jag också ta steget, men som sagt de är inte där än.

Du har gissningsvis inte ett moderkort med M.2, så vi får begränsa oss till SATA. En SATA-SSD tar inte mycket plats (särskilt inte jämfört med den 3,5″-disk jag gissar att du har) och måste ju inte monteras på något sätt. Den kan silvertejpas fast, ligga löst på valfritt ställe eller bara hänga i sina kablar om man vill. Hur har du inte plats för en SSD?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Orisons: Vad som skulle vara mer intressant att se är ju hur priset på Hd ändrade från 2000 till 2003.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Asus Z97-P | I5 4690K | Crucial Ballistix 8GB 1600MHz | Gigabyte 970 G1 Gaming | Corsair TX 650W

Permalänk
Skrivet av Alling:

Det borde egentligen vara så. Men av de 274946 medlemmarna finns det tyvärr säkert ett antal med OEM-burkar från Elgiganten.

Tror man av att det bara säljs datorer bland medlemmar så kan man säkert ha den åsikten att det beror på "OEM från Elgiganten" också.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av echotuva:

Denna annons var överst i nyhetsbrevet som kom från Sweclockers för ett par timmar sedan men priserna verkar inte alls stämma med verkligheten när man klickar sig vidare...
http://adserver.adtech.de/adserv/3.0/792/2829635/0/1643/ADTECH;grp=[group];cookie=no;uid=no

Säljaren i butik matchade priset så fort jag visade utskicket. Knepigt att de skiljer sig på webben dock :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

MLC diskarna är alldeles för dyra för att ersätta hdd. Som lagringsdisk är TLC inget att hänga i julgranen då flera lagringspunkter än två per cell innebär spänningsfall över tiden. Ett problem som bla Samsung har löst genom att cellerna skrivs över lite då och då med jämna mellanrum. Två lager har inte det problemet och teoretiskt kan du lägga en sådan disk i 20 år och fortfarande ha samma innehåll kvar. En TLC kan du inte plocka ur datorn och tro att några år senare att innehållet ska vara intakt. Nä jag tror inte att SSD någonsin kommer att slå igenom som en primär lagringsdisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Allt nand tappar laddningen, men olika fort. Mlc i 16nm är inte så lämpligt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Fel valuta på SSD. En 500GB SSD kostar inte 11000 kr

Skickades från m.sweclockers.com

Fick mina siffror härifrån, http://www.jcmit.com/diskprice.htm kanske missade en decimal då deras priser är /MB

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

@Halloojj: Går att se här http://www.jcmit.com/diskprice.htm Finns en tabell för SSD också..

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

@Halloojj: Går att se här http://www.jcmit.com/diskprice.htm Finns en tabell för SSD också..

Sedär. tackar!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Asus Z97-P | I5 4690K | Crucial Ballistix 8GB 1600MHz | Gigabyte 970 G1 Gaming | Corsair TX 650W

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av ErtosuN:

Jag köpte min ocz vertex 4 256 gb för 4000kr när den var ny
Menar ni att jag gjorde en dålig deal?

Den "deal'en" gjorde jag med!

... Haha, ja jävlar!
Så är det när man skall ligga i "bräschen" och alltid ha nya grejer

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Bra att dom sjunker ner i pris:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av echotuva:

Denna annons var överst i nyhetsbrevet som kom från Sweclockers för ett par timmar sedan men priserna verkar inte alls stämma med verkligheten när man klickar sig vidare...
http://adserver.adtech.de/adserv/3.0/792/2829635/0/1643/ADTECH;grp=[group];cookie=no;uid=no

Skrivet av xoxava:

Säljaren i butik matchade priset så fort jag visade utskicket. Knepigt att de skiljer sig på webben dock :/

Det tackar vi för! Jag fick mig en 480 GB-disk för 990 kr ute på Elgiganten Backaplan idag efter att säljaren pratat med sin chef.

Permalänk
Medlem

Bara något år till innan en sådan här artikel dyker upp om SSD då: http://www.sweclockers.com/nyhet/7950-harddiskar-snart-under-...

om 2 år kanske? så är det 10 år emellan pris droppen