AMD Zen i större volymer dröjer till första kvartalet 2017

Permalänk
Medlem

Så 40% snabbare än en 7850 som inte ens när upp till den billigaste i3 processorn från den senaste generationen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Läser man detta där AMDs VD ger sina tankar om Zen

"We’ll do very well in multithreaded workloads and workloads that benefit from a lot of parallelism. When you think about some of the cloud workloads that do that, we’ll target those segments. We also believe there are opportunities to grow the one-processor server base as well. We do have a good sub-segmentation of where things go. Our overall focus is trying to get those highly multithreaded workloads an advantage."

så låter det främst som AMD siktar på en konkurrent till Intels Xeon-serie och inte kanske direkt mot desktop Kaby Lake.

Med tanke på mycket det trycks på multitrådade scenarion så är inte frågan om Zen matchar Intel i enkeltrådprestanda, frågan är nog: hur långt ifrån kommer man i praktiken hamna?

Ur AMDs perspektiv är det nog vettigare att satsa på datacenter än på desktop PC. Även Intel ser ju minskade intäkter på desktop sidan, är inte lägre frågan om datacenterdelen går om i vinst utan när (är nu $1,91 miljarder mot 1,77 miljarder i kvartalsvinst för dessa grupper).

AMD har också allt att vinna och inget att förlora på servermarknaden då man idag har under 1 % av den kakan idag!

Tack för länken!

Det låter som ett väldigt bra drag med tanke på hur mycket pengar där är inom datacenter. AMD har tråkigt nog som du själv säger ingen större närvaro inom servermarknaden idag så de gör helt rätt att satsa på det men någonstans tror jag att de även prioriterar konsumentmarknaden även om den börjat stagnera vilket vi sett på Intels siffror tex.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@Fisken1986: varför måste amd alltid vara billigare än intel och nvidia om dom har lilvärdiga eller bättre produkter?

Han använde ordet "hoppas"

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Så 40% snabbare än en 7850 som inte ens när upp till den billigaste i3 processorn från den senaste generationen?

Skickades från m.sweclockers.com

A10 7850K är "kaveri" inte "Excavator" så snarare 50% snabbare ipc

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Det brukar vara den jargongen som går när det gäller amd här på forumet. Alltid billigare men bättre aen blir folk snea när dom tar samma priser som konkurenten.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@Fisken1986: varför måste amd alltid vara billigare än intel och nvidia om dom har lilvärdiga eller bättre produkter?

Då de inte kommer köra någon inbyggd GPU så finns det ingen anledning att de inte skulle vara en slänga billigare.

Intel skulle även kunna släppa en mycket billigare CPU med samma prestanda om de sket i GPUn men de vill tjäna pengar så de bryr sig inte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Emil Hansson:

I jämförelse med vad? Om man tittar på Intels Sandy Bridge (32nm) jämfört med Skylake (14nm) så är det väl knappt en 40% förbättring i ipc?

Jo visst men Zen är ju en helt ny arkitektur och Skylake är ju en vidareutveckling av Core artikteturen som introducerades med Sandy Bridge?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Att utgå från det värsta gör dig till en pessimist. Bättre att inte ha några förväntningar alls.

Jag vill kunna utgå efter nåt, därav har jag hellre några förhoppningar även om de är ''pessimistiska'' Kan man ju rulla på ögonen sen när man antingen blir överträffad eller ''vad var det jag sa''

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Skrivet av anon114264:

Jo visst men Zen är ju en helt ny arkitektur och Skylake är ju en vidareutveckling av Core artikteturen som introducerades med Sandy Bridge?

Både Haswell och Skylake är "Nya" arkitekturer kan man säga, Medans Ivy Bridge och Broadwell är krympningar, Men även med flera arkitektoniska förändringar och krympning från 32nm till 14nm så hamnar Intel mellan 20-30% ipc förbättringar medans Zen påstås leverera ca 40% bättre ipc, Jag förstår bara inte vad du jämför med när du kallar den förbättringen "urdålig"?

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Intel har ju avsiktligt stagnerat marknaden genom att hålla 6- och 8-kärniga processorer borta från konsumenter p.g.a bristande konkurrens. Dock har de säkert sådana processorer redo och kan lansera dem ganska snart om behovet uppstår. Själv så gissar jag att de bara avvaktar för att se hur Zen presterar. De vill ju inte slösa pengar på att släppa bättre produkter till konsumenterna i onödan.

Är det då verkligen en helt ny plattform, på sista tiden har det mest bara väl varit samma fast i nya kläder hos Intel eller har jag förstått fel. Medan Zen är väl helt ny?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Har Zen samma prestanda som Haswell tror jag jag kan vara nöjd. Om priset är rätt, naturligtvis. Vad jag mest ser fram mot är 2017/2018:s års APUer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Hoppas på Zen, 8-kärning CPU på en ITX-bräda med klass i Skylake prestanda för 15% billigare än konkurrentens.

Men det blir 8 kärning 140W TDP, inga ITX och prestandan är lite under sandy bridge I3.

Vad sägs om ett mellanting? Det mesta tyder på nånting i krokarna av Haswell, om vi nu ska snacka enkel skrivbordsprestanda. Men Zen är riktad mot server, HPC och power users där många trådar gör skillnad. En Core i3 lär nog fortfarande vara bättre för vad den är.

Skrivet av Pudeln:

Det är märkvärdigt tyst om Bristol Ridge. Kanske det bara blir ett OEM chip.
Ser ut som att jag får vänta att få en APU ända till Raven Ridge.

Det är väl inte bara AMDs fel att det blivit förseningar. Asmedia verkar ju också ha krånglat till det för AM4.

Är inte Bristol ridge ute redan? Var det inte det som visades upp i laptops på Computex?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Y Tu T @GilbertG:

Bristol Ridge till AM4 menar jag. Samma med Raven Ridge.
Jag behöver inte dedikerad GPU och jag behöver inte 16 trådar. En billig men kompetent APU är vad som intresserar mig.

De som tycker Kaveri är långsam har bara kollat på Benchmark och inte ägt en själv. Jag ångrar själv att jag sålde min och köpte Haswell. Jag var lika produktiv innan bytet.
Benchar är alltid riggade mot AMD ändå.

AMD kommer tyvärr antagligen inte ha ECC stöd i AM4. Men jag hoppas att jag har fel.
Får AM4 ECC stöd så har de en vinnare även om Intel klockar högre och har något högre IPC.

Permalänk
Medlem

Ser att det spekuleras rätt vilt gällande TDP och övrigt gällande AMD ZEN
Vad som är känt idag är att det existerar 4 olika ES (Engineering Samples), Två för Desktop AM4 och två för server SP3.

Alla med SMT, två trådar/core.

AM4 4 cores with 65W TDP 2,8/3,2GHz 2 MB L2 / 8MB L3 cache
AM4 8 cores with 95W TDP 2,8/3,2GHz 4 MB L2 / 16MB L3 cache
Idle är här på 550MHz och sägs då dra 2,5W respektive 5W

SP3 24 cores with 150W TDP -/2,75GHz 12 MB L2 / 48MB L3 cache
SP3 32 cores with 180W TDP -/2,9GHz 16 MB L2 / 64MB L3 cache
Idle ska här vara på 400MHz, det sägs även att 32 core varianten ska ha 128 PCI-E 3.0 Lanes

Alla ska även vara stepping A0

Fortfarande så är inget spikat gällande slutgiltig variant för slutkund, det kan vara så att den blir stepping A1, samt att den kommer i olika binning = hastigheter. Däremot så bör det ge en liten fingervisning.

För den som vill förkovra sig mer, använd Google.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Y Tu T @GilbertG:

Bristol Ridge till AM4 menar jag. Samma med Raven Ridge.
Jag behöver inte dedikerad GPU och jag behöver inte 16 trådar. En billig men kompetent APU är vad som intresserar mig.

De som tycker Kaveri är långsam har bara kollat på Benchmark och inte ägt en själv. Jag ångrar själv att jag sålde min och köpte Haswell. Jag var lika produktiv innan bytet.
Benchar är alltid riggade mot AMD ändå.

AMD kommer tyvärr antagligen inte ha ECC stöd i AM4. Men jag hoppas att jag har fel.
Får AM4 ECC stöd så har de en vinnare även om Intel klockar högre och har något högre IPC.

Så du väntar också på Bristol Ridge till am4. Jag har väntat och väntat, har tänkt kombinera den med ett antec ISK 110 VESA och ansluta den på baksidan av skärmen. Men det har verkligen varit tyst om Bristol Ridge när det kommer till den stationära sidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Hmm. Jag hoppas att Zen och AM4 har stöd för ECC-minnen som AM3+ har, och att det inte blir (som på Intel) bara en server-grej.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Avstängd

Men då finns ju Intels Kaby Lake redan ute och Cannonlake runt hörnet.

Permalänk
Avstängd

Redo...............

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Emil Hansson:

Både Haswell och Skylake är "Nya" arkitekturer kan man säga, Medans Ivy Bridge och Broadwell är krympningar, Men även med flera arkitektoniska förändringar och krympning från 32nm till 14nm så hamnar Intel mellan 20-30% ipc förbättringar medans Zen påstås leverera ca 40% bättre ipc, Jag förstår bara inte vad du jämför med när du kallar den förbättringen "urdålig"?

"40 % högre IPC" slängs runt rätt mycket, men har något sett några konkreta tester än? Utan det har man ingen aning om hur mycket "upp till" eller ens om "IPC" refererar till prestanda per CPU-tråd (vilket är ett krav för att alla uppskattning om att den hamnar nära Haswell ska stämma) eller om det är per CPU-kärna (då når man inte ens Sandy Bridge).

Sedan säger IPC ingenting om man inte också vet vilken frekvens man kan förvänta sig. Pentium 4 hade varit en bra idé om Intel nått de 10 GHz man hade som mål med designen, det trots att designen har en usel IPC då det som spelar roll är produkten IPC * frekvens.

Skylake kan ha mer än 50 % högre prestanda än motsvarande Sandy Bridge. T.ex. ger Hyperthreading långt mer på Skylake än tidigare så t.ex. kompilering är väsentligt mycket snabbare på 6700K jämfört med 2600K.

Tittar man sedan på saker som använder AVX (Sandy Bridge är första Intel CPU att stödja AVX) så finns fall där redan Haswell närmare 100 % högre IPC jämfört med föregångaren Ivy Bridge, t.ex. Linpack

4960X (Ivy Bridge) är marginellt högre klockad jämfört med 5930K (Haswell) och båda har sex kärnor, rätt rejäl skillnad i Linpack-prestanda!

För PC-gamers har inte ökning i CPU-prestanda spelat så stor roll då CPU-delen nästan aldrig är flaskhals i dagens spel, men det har absolut varit en utveckling av prestanda inom vissa områden. Än större är vinsten för CPUer med 15 W TDP!

Edit: lade till länkar till där sidorna bilderna kommer från

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Mycket nyfiken på den 8-kärniga. Men ja, tror inte så många "gamers" känner sig otillfredsställda med nuvarande CPU:er, så det kanske blir svårt att få breda massan att köpa nytt.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

"40 % högre IPC" slängs runt rätt mycket, men har något sett några konkreta tester än? Utan det har man ingen aning om hur mycket "upp till" eller ens om "IPC" refererar till prestanda per CPU-tråd (vilket är ett krav för att alla uppskattning om att den hamnar nära Haswell ska stämma) eller om det är per CPU-kärna (då når man inte ens Sandy Bridge).

Sedan säger IPC ingenting om man inte också vet vilken frekvens man kan förvänta sig. Pentium 4 hade varit en bra idé om Intel nått de 10 GHz man hade som mål med designen, det trots att designen har en usel IPC då det som spelar roll är produkten IPC * frekvens.

Skylake kan ha mer än 50 % högre prestanda än motsvarande Sandy Bridge. T.ex. ger Hyperthreading långt mer på Skylake än tidigare så t.ex. kompilering är väsentligt mycket snabbare på 6700K jämfört med 2600K.
http://techreport.com/r.x/skylake/qtbench.gif

Tittar man sedan på saker som använder AVX (Sandy Bridge är första Intel CPU att stödja AVX) så finns fall där redan Haswell närmare 100 % högre IPC jämfört med föregångaren Ivy Bridge, t.ex. Linpack
https://www.pugetsystems.com/images/pic_disp.php?id=32669
4960X (Ivy Bridge) är marginellt högre klockad jämfört med 5930K (Haswell) och båda har sex kärnor, rätt rejäl skillnad i Linpack-prestanda!

För PC-gamers har inte ökning i CPU-prestanda spelat så stor roll då CPU-delen nästan aldrig är flaskhals i dagens spel, men det har absolut varit en utveckling av prestanda inom vissa områden. Än större är vinsten för CPUer med 15 W TDP!

Edit: lade till länkar till där sidorna bilderna kommer från

Men du vet att den nya amd cpun som kom rätt nyligen, inte säker på vilken det e presterar lika bra som 8350/8250 tror jag det va fast en hel ghz långsammare klock, så vem vet.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Det bådar aldrig bra för framtiden när AMD drar till med stora lögner så här långt från färdig produkt. (Dvs det de kan massproducera och specca konsumentprodukten till).

Om Zen var 40% högre IPC hade de aldrig sagt det så ordagrant. Då hade produkten varit bra nog att tala för sig själv utan PR-makeri. Så nu vet vi i stort sett garanterat att Zen i konsumentversion kommer prestera som en Haswell i5 som bäst. Trist men högst troligt.

Vilket inte är fel i sig men det kommer inte knuffa till Intel i varken pris eller släpp-cykel. Men om den kostar 1200:- blir det en bra prolle för många byggen.

Visa signatur

Burk: NZXT 440 Vit - i5-2500K@4.3 - FD Kelvin360 - ASUS P67B3Evo - Corsair 2x8GB - ASUS GTX780 - Crucial m4 128GB / MX100 240GB - EVGA g2 850W - ASUS PB278Q - Logitech G710+ + G502 Ljud: Simple Audio Listen - Aune X1S - Sennheiser 598SE
HTPC: FD Node304 - i3-3225 - ASUS P8H77 - Kingston 2x4GB - Crucial m4 128GB + WD Green 10TB - Samsung 55"LED - Logitech K400P Ljud: Onkyo TX-NR609 - KEF iQ30

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DST:

Men du vet att den nya amd cpun som kom rätt nyligen, inte säker på vilken det e presterar lika bra som 8350/8250 tror jag det va fast en hel ghz långsammare klock, så vem vet.

Vid 3.0 GHz borde rimligen Zen prestera bättre än 8350 vid 4.0 GHz då Zen ska ha 40 % bättre IPC jämfört med Excavator, inte Piledriver. Det förutsatt att 40 % siffran refererar till prestanda per CPU-tråd och inte prestanda per CPU-kärna (och man räknar 8350 som åtta kärnor).

Skylake är mellan 40-80 % snabbare i de program SweClockers testade med alla kretsat satt till 2,8 GHz.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman vad är det du försöker förklara? jag fattar inte. Du håller med om det jag säger men ändå måste du debattera i onödan.. Duger det inte att säga att det e mycket möjligt att och troligt att nya Zen kommer ha 40% ökning i ipc eftersom den senaste cpun från amd redan har ett rejält ipc lyft? Måste du typ krångla till det å göra en halmgubbe för babblets skull?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd

Jag gissar på att 8 kärnor cpun landar runt 3000kr och 4 runt 1500. Och en med 6 kärnor mitt emellan.
Ligger den med 8 kärnor under 4000 är det ett köp.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon114264:

14nm mot 32nm och de kan inte ge mer än 40% mer prestanda? Urdåligt!

Sedan tittar man på skillnaden mellan Haswell och min Sandy-Bridge och ser att IPCn har gått upp mellan 30-35%. Kallar du också Intel för att vara urdåliga? Eller det kanske är så att tekniska aspekter sätter stopp? Precis som det är med Intel?

Skrivet av Hymer:

@Fisken1986: varför måste amd alltid vara billigare än intel och nvidia om dom har lilvärdiga eller bättre produkter?

För att de inte har samma rykte som Intel och därför måste konkurrera efter helt andra förutsättningar? Kallas PR och AMD har inte direkt haft klockren PR direkt på senare år medan Intel och Nvidia mer eller mindre får gratis PR genom folks mindre kunnande av hårdvara.

Skrivet av hwasser:

Så 40% snabbare än en 7850 som inte ens när upp till den billigaste i3 processorn från den senaste generationen?

Skickades från m.sweclockers.com

Eller så menar han 40% av Athlon x4 845 ? För han säger Excavator.. Inte Kaveri.

Skrivet av anon114264:

Jo visst men Zen är ju en helt ny arkitektur och Skylake är ju en vidareutveckling av Core artikteturen som introducerades med Sandy Bridge?

So? Bara för att det är en arkitektur så betyder det inte att AMD kan trolla med knäna. Sedan så tog inte ditt ursprungspåstående upp arkitektur utan krympning... vilket i sin tur du verkar tro ska ge astronomiska förbättringar.. vilket i sin tur inte är direkt sant.

Skrivet av rektor:

Men då finns ju Intels Kaby Lake redan ute och Cannonlake runt hörnet.

Cannonlake beräknas att släppas Q3-Q4 2017. Hur det är runt hörnet förstår jag inte.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Om de flesta klarar sig på en 2600k och Zen är bättre än den så blir det helt super ju (för spel)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Inaktiv

Har sagt det förut men känner fortfarande att 40% känns som för lite. Önskar att någon hade gjort ordentliga jämförelser mellan Excavator och Skylake så man kunde få en bättre uppfattning om vad 40% kan innebära. Jag upplever det som att Intel har bra mycket mer försprång än så.
Jag gissar att AMD når Sandy Bridge/Ivy Bridge prestanda i bästa fall.

Permalänk

Inte helt olikt Intel då. Skylake var ju stor bristvara i flera månader, vilket ledde till ruskiga överpriser för de enstaka exemplar som fanns i lager.

Jag tror inte det kommer spela så stor roll. Huvudsaken är att det presterar, för jag tror att många helt enkelt är sugna på något roligare än Intel.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Kunzite:

AMD verkar satsa på servermarknaden. En 16 kärnig och 32 trådad Opteron som verkar kunna släppas relativt snart, kommer sälja bra även om den har lägre IPC och clock än Intels.
AMD är små, de kan bara göra en nysatsning på en marknad åt gången. Det logiska är att satsa på Server nu när de har lägre IPC och clock än Intel. Många kärnor kommer kunna ge hög (prestanda / watt) / krona ändå.
Intels stora chip är ju sjukt dyra. Det är här AMD kommer kunna konkurrera väldigt lätt.
Desktop blir svårare. Toppskiktet är bara att glömma just nu. Men en 8 kärnig /16 trådad AM4 maskin kommer nog kunna vara intressant för vissa som kör multitrådade program. Om AMD låter ECC vara kvar i AM4 blir det ännu mer intressant.