Testpilot: Aorus X7 Pro v5 – ett bärbart gamingmonster

Permalänk
Datavetare

Testpilot: Aorus X7 Pro v5 – ett bärbart gamingmonster

En riktig värsting till bärbar gamingdator dimper ned hos testpiloten Yoshman, som passar på att gå in på djupet i recensionen av Aorus X7 Pro v5.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Citat:

Föredrar att laptops saknar numerisk del, i alla fall om de ska användas som arbetsredskap.

Är jag trög, eller borde det inte vara "om de INTE ska användas som arbetsredskap?"

Intressant läsning, lite väl mycket innehåll kanske. Tack!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Datavetare
Skrivet av superapan:

Är jag trög, eller borde det inte vara "om de INTE ska användas som arbetsredskap?"

Intressant läsning, lite väl mycket innehåll kanske. Tack!

Som jag skrev är detta väldigt personligt. Sitter nästan 100 % framför en laptop när jag arbetar och personligen tycker jag värdet av att ha "home-row" samt touchpad centrerat med skärmen överväger värdet i att ha en numerisk del.

Framförallt om det sedan inte finns det mellanrum mellan ENTER-tangenten som man har på ett fullstort tangentbord, svårare att "känna" att man håller fingrarna i rätt position när det blir massor med tangenter i en lång rad. När man skriver mycket måste man hålla blicken på skärmen för att se resultatet, inte sitt och glo på vilken tangent man trycker på.

Sitter man och knappar in siffror hela dagen kanske värdet att ha en separat numerisk del överväger.

Oavsett: om målet är en arbetsmaskin är inte detta rätt dator. Visst kan man jobba på den här maskinen, men finns långt bättre alternativ för detta. Denna köper man om man vill ha den bästa tänkbara spelmaskinen i ett hyfsat portabelt format och med en, för spel, grym skärm.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av gamingdatorer är att man tröttnar väldigt fort på dom. Oftast väldigt högljudda med ett trist fläktljud och dålig ergonomi jämfört med en stationär dator.

Jag vet att användningsområdet skiljer sig åt, men oftast brukar dessa datorer ganska snabbt utrustas med en separat skärm, tangentbord och mus och då blir det bara en dyr och dålig stationär dator som man skulle kunna ta med sig.

Permalänk

Grym recension! Mycket bra skrivet! Lite tveksam till gradering och skala på staplarna på HT gain, Ruby Pdigits bara.. Kunde nästan tro du praoat på AMD eller nåt.

Permalänk
Inaktiv

Lite tråkigt att köpa just en bärbar dator med gamla grafikkretsar nu när framför allt energiförbrukning och värmeutveckling är paradgrenarna vid övergången till 14nm.

Permalänk
Medlem

Tja det finns säkert en marknad för denna, men den lär ju tappa väldigt snabbt i värde.
Frågan är om jag inte skulle byggt ett mini-ITX-system i ett mindre chassi om jag skulle släpa runt på burken till ex. ett LAN, till en klart lägre kostnad.

Jag har hellre en stationär dator + en laptop personligen, eller kompletterat en sådan här med externt tangentbord och skärm när jag sitter hemma.

Plus för en utförlig recension dock, man fick en bra fingervisning om prestanda.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Clint Eastwood:

Grym recension! Mycket bra skrivet! Lite tveksam till gradering och skala på staplarna på HT gain, Ruby Pdigits bara.. Kunde nästan tro du praoat på AMD eller nåt.

Ger dig +1 på den

Då detta är första gången jag skriver ett sådant test så var det lite svårt att veta hur mycket krut man ska lägga på varje del. Ursprungsplanen för att visa HT-skalning var varken Pi-digits eller ens Windows, är ganska struligt att styra exakt vilken CPU-tråd som ska används där.

Hade tänkt att köra kompilator-tester med automatiserade Linux-script, det är något jag kan svänga ihop i sömnen. Men i detta fall så var det rätt mycket strul att få igång Linux på den här dator, har inte så många gråa hår men de är garanterat fler nu... Nämner överhuvudtaget inget om det i testet då det trots allt är en speldator. Även om jag är ett stort Linux-fan och använder Linux dagligen så är det ett OS som idag är irrelevant för spel. Inte så att det inte gick att få igång Linux, men avsaknad av iGPU-stöd och SLI-konfigurationen ställde till det grafiska en del.

Började skapa min egen test image som helt körde i text-läge (som fungerar utmärk på denna dator), men efter att spenderat ett par timmar på det tänkte jag att det finns bättre saker att lägga tid på...

Poängen som man ska ta med sig är: de ändringar som man gjort i Skylake ger framförallt en boost när HT används så man ska nog ta sig en funderare innan man slår till på en Skylake CPU utan HT. På bärbara finns inte ens en sådan CPU, så där är det ett icke-val, men även något att tänka på när man bygger stationärt.

För bärbara är denna ändring väldigt trevlig då de flesta bärbara endast har två kärnor och fyra kärnor och åtta trådar som denna maskin har är ju toppsegmentet för bärbara.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

@Yoshman:
Tack för en kanon bra recension

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Medlem

Nästa gång du skriver såpass mycket kan du väl be någon ordsmed korra texten när den är färdig från din sida? Det flyter ganska onaturligt, ordval är svårsmälta och ibland saknas hela ord mitt i eller i början av meningar vilket drar ner nivån onödigt mycket på en lång och grundlig text.

Bra recension, jävligt nykter förhållning till maskinen tycker jag!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Synd att det inte var 980m SLI istället :/

Visa signatur

Intel Core i9 9900K 4.6ghz, Gigabyte RTX 2080 Ti 11GB GAMING OC,
ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING Samsung 970 EVO Plus 1TB, Fractal Design Define R6 Gunmetal, Corsair RM1000x, Corsair 32GB DDR4 3200MHz, Noctua NH-D15, Asus Xonar Essence STX II Acer Predator XB271HU, Logitech G Pro Wireless, CM Storm Quickfire TK, Logitech C920, Sennheiser GSP670

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hade tänkt att köra kompilator-tester med automatiserade Linux-script, det är något jag kan svänga ihop i sömnen. Men i detta fall så var det rätt mycket strul att få igång Linux på den här dator, har inte så många gråa hår men de är garanterat fler nu... Nämner överhuvudtaget inget om det i testet då det trots allt är en speldator. Även om jag är ett stort Linux-fan och använder Linux dagligen så är det ett OS som idag är irrelevant för spel. Inte så att det inte gick att få igång Linux, men avsaknad av iGPU-stöd och SLI-konfigurationen ställde till det grafiska en del.

Tycker absolut inte att det är irrelevant för spel. Mindre använt? Ja utan tvekan. Men själv, likt många andra, spelar faktiskt på Linux.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka att det är märkligt att hänga upp sig på att en 17"-dator inte går ner i din 15"-ryggsäck

Permalänk
Datavetare
Skrivet av NodCommander:

Tycker absolut inte att det är irrelevant för spel. Mindre använt? Ja utan tvekan. Men själv, likt många andra, spelar faktiskt på Linux.

Självklart kan man spela på Linux, har själv Steam-klienten installerad på min Linux-laptop. Men rent kommersiellt är Linux irrelevant för speltillverkarna idag, tyvärr.

Skrivet av Broder Truck:

Jag kan tycka att det är märkligt att hänga upp sig på att en 17"-dator inte går ner i din 15"-ryggsäck

Kanske lite otydligt, men hade naturligtvis inte klagat om det specifikt var en ryggsäck för 15" laptops. Nu handlade det om en rätt typisk "ryggsäck med fack för laptop" som man kan köpa på de flesta sport- eller väskbutiker.

Har totalt tre ryggsäckar med laptopfodral av olika märken och den här maskinen går faktiskt inte ner i någon av dessa, är på vippen att 15" laptopen går ned så de är nog främst avsedda för 13/14" som också är klart vanligast. Finns självklart andra väskor, men det är en faktor att ta i beaktande om man avser att bära med sig maskinen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Bra och löjligt detaljerad recension. Ser bara ett problem med det här. Om "vikariernas" recensioner ser ut så här måste ju ordinarie personal på Swec jobba ihjäl sig

Snyggt Yoshman

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk

Professionell recension. Bra jobbat!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Yoshman:
Bra och proffsig artikel och väldigt intressant att du använde dig av en värmekamera, kanske något även övriga SweC redaktionen borde se över för framtida tester

Permalänk
Medlem

Den recensionen var riktigt detaljerad bra där med värmekamera. En het kandidat som stående testpilot

Visa signatur

Mobo: ASUS ROG Strix B660-F CPU: Core i7 13700K GPU: Zotac GeForce RTX 4080 Trinity OC RAM: Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000mhz SSD: Samsung 950 PRO 512GB, Force MP510 960GB, 850 EVO 500GB X2 Case: Meshify 2 Compact TG PSU: Cooler Master V850 Gold Cooler: Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffo792000:

Den recensionen var riktigt detaljerad bra där med värmekamera. En het kandidat som stående testpilot

Håller med. TS skriver alltid bra inlägg på forumet.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Avstängd

Otroligt detaljerad recension, om alla kunde vara som denna!

10/10

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant att så många tillverkare som Gigabyte, Asus och MSI släpper mindre datorer med 970m i storlek 15' samt denne best.

Bra recension. Som förbättringspunkt så hade det varit roligt att se ett 980m som jämförelse.

Varför ens köpa denna best när man kan köpa en bärbar med 980m för 10k mindre med ungefär samma prestanda, eller med vanliga 980 (notebook) för 30-35k? Eller när det finns en helt ny grafikgeneration runt hörnet. =/

Permalänk
Medlem

Imponerande recension, samtidigt ett exempel på varför man inte köper en bärbar för att spela på om man inte måste.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Vilket jäkla pris...Inte värt med tankte på byggkvalliten verkar det ju som, och prestanda skulle jag säga. Coola bilder med värmen

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Med den prislappen skulle jag inte vara orolig om den gick ner i väskan eller ej xD

Tror den faller undan lika mycket som batteri tid och ser inte större ut än övriga 17" som finns på marknaden.

Dock känns detta inte exklusivt som det borde för 30K.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Grym recension! Mycket bra skrivet! Lite tveksam till gradering och skala på staplarna på HT gain, Ruby Pdigits bara.. Kunde nästan tro du praoat på AMD eller nåt.

Haha ja ögnade igenom testet igår, fastnade på grafen, och stängde ner webbläsaren. Men idag läste jag testet på nytt när jag såg att det var yoshman. Så klart var resten till min belåtenhet

Snyggt jobbat!

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Väldigt intressant att så många tillverkare som Gigabyte, Asus och MSI släpper mindre datorer med 970m i storlek 15' samt denne best.

Bra recension. Som förbättringspunkt så hade det varit roligt att se ett 980m som jämförelse.

Varför ens köpa denna best när man kan köpa en bärbar med 980m för 10k mindre med ungefär samma prestanda, eller med vanliga 980 (notebook) för 30-35k? Eller när det finns en helt ny grafikgeneration runt hörnet. =/

Håller med angående 980 dock är det lite kul att få se denna som kör med just 2st 970.
Sen antar jag att han inte direkt fick "välja och vraka" bland modeller

Har själv en Clevo enligt signatur som jag betalade 10k mindre för.
Den har 2st NGFF + 2st 7mm SATA platser 980m 8gb, 15"6 FHD med G-Sync.

I övrigt så var recensionen mycket bra och välskriven tycker jag. Gillar stark värmekameran som användes.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Datavetare

Visst är detta en väldigt dyr maskin, men det vissa kanske missar vid en snabb jämförelse med motsvarande stationär är att räkna in kostnaden för en G-sync skärm.

Sedan går det inte att komma ifrån att det är dyrare att göra saker i ett kompakt format, framförallt när det som i detta fall också utvecklas en hel del effekt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Visst är detta en väldigt dyr maskin, men det vissa kanske missar vid en snabb jämförelse med motsvarande stationär är att räkna in kostnaden för en G-sync skärm.

Sedan går det inte att komma ifrån att det är dyrare att göra saker i ett kompakt format, framförallt när det som i detta fall också utvecklas en hel del effekt.

ASUS G752VY 980m (8GB) med G-sync skärm kostar mellan 8-5k mindre än denna. I vissa speltester jag har sett så får man bara ca 5fps med 970m SLI än ett 980m. I andra speltester med spel med bra SLI stöd (typ tombraider) så får man ca 20 fps mer.

Har svårt att se vilka som skulle köpa denna dator tyvärr med de jag sagt tidigare.

Permalänk
Skrivet av employed:

ASUS G752VY 980m (8GB) med G-sync skärm kostar mellan 8-5k mindre än denna. I vissa speltester jag har sett så får man bara ca 5fps med 970m SLI än ett 980m. I andra speltester med spel med bra SLI stöd (typ tombraider) så får man ca 20 fps mer.

Har svårt att se vilka som skulle köpa denna dator tyvärr med de jag sagt tidigare.

Jo det kan stämma men här betalar man extra för i7-6820HQ och 32gb ram och 2x256gb i raid som kan vara viktigt i andra applikationer än spel. Kan dock hålla med om att det är löjligt mycket extra pengar om man bara spelar på sin laptop.

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Medlem

Lite skumt att du skriver "Föredrar att laptops saknar numerisk del, i alla fall om de ska användas som arbetsredskap." när det handlar om en spellaptop, både vid arbete och spel underlättar ju en num pad ordentligt.
I övrigt en trevlig recension.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730