Total noob på kryptering: hur krypterar man en mapp på så säkert vis som möjligt?

Permalänk
Medlem

Total noob på kryptering: hur krypterar man en mapp på så säkert vis som möjligt?

Hej!

Jag är en total noob på kryptering som behöver låsa en specifik mapp så säkert som möjligt. Vilket program ska man använda? Har läst om truecrypt men när jag går in på hemsidan avråder de mig från att använda den (!) och den verkar mest vara för att kryptera en hel hårddisk. Jag behöver bara kryptera en mapp så att bara jag kan ha tillgång till den. Vad skulle ni råda mig till här?

Permalänk

@ericone:
hur stor är mappen i GB ?
har andra tillgång till datorn ? (familjemedlemmar)
det finns ju låsbara USB-minnen och hårddiskar skaffa en sån ha usbminnet på nyckelringen..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Mappen är på runt 250 GB. Är ingen annan som har tillgång till den i nuläget. Jag har fixat en extern hårddisk och sparat filerna där, men känner ändå att jag skulle vilja ha dem på min huvuddator också men ha mappen krypterad.

Permalänk
Medlem

250 Gb hemlig data i en mapp kan bara vara en sak

Veracrypt är ersättaren till truecrypt. Finns 1000 konspirationsteorier varför dom la ner.
Menmen, läs här https://veracrypt.codeplex.com/wikipage?title=Beginner%27s%20...

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk

Finns en funktion i 7-zip som krypterar mappar, det är dessutom gratis och funkar bra i övrigt också. Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gn1p: Tack för tipset! Förstod dock inte riktigt hur man gör om man bara vill kryptera en mapp. Behöver inte kryptera hela hårddisken eller så.

Pierre: När det gäller 7-ZIP, är den krypteringen lika stark som t.ex. truecrypt?

Permalänk
Skrivet av ericone:

Gn1p: Tack för tipset! Förstod dock inte riktigt hur man gör om man bara vill kryptera en mapp. Behöver inte kryptera hela hårddisken eller så.

Pierre: När det gäller 7-ZIP, är den krypteringen lika stark som t.ex. truecrypt?

är det så viktiga filer ? vad jag vet är det AES kryptering med 7zip, det brukar räcka ?

http://security.stackexchange.com/questions/100650/how-secure...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericone:

Gn1p: Tack för tipset! Förstod dock inte riktigt hur man gör om man bara vill kryptera en mapp. Behöver inte kryptera hela hårddisken eller så.

Med Veracrypt kan du skapa en fil som kan mountas som en enhetsboktav i windows. Den filen kan du sen lägga vart som helst.
Howto.

Permalänk
Skrivet av gn1p:

250 Gb hemlig data i en mapp kan bara vara en sak

Veracrypt är ersättaren till truecrypt. Finns 1000 konspirationsteorier varför dom la ner.
Menmen, läs här https://veracrypt.codeplex.com/wikipage?title=Beginner%27s%20...

Mm, måste vara ett färdigt installerat skolbibliotek som är en hemlig present!

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X