Hjälp med att gå från I7-960/GTX680 till i7-6x/Xeon

Permalänk

Hjälp med att gå från I7-960/GTX680 till i7-6x/Xeon

Tjenare!

Har tänkt uppgradera min nurvarande rigg då den är... bokstavligen rätt gammal och uppfyller inte de behov som jag har.

I dagsläget har jag följande:

  • CPU: i7-960 på stock

  • MOBO: Något random Acer-mobo

  • RAM: 2x4GB 1600Mhz DDR3 CL9 minnen (tror de är dessa: http://www.kingston.com/datasheets/KHX1600C9D3K2_8GX.pdf)

  • GPU: GTX 680, minns tyvärr inte på rak hand vilken modell, eftermarknadskylare & på 2GB VRAM

  • SC: Sound Blaster Z

  • HDD: 250GB SSD + 1TB HDD + 3TB NAS

  • DISPLAY: Asus VG278HE (144Hz/1080p) + 24" 1080p skärm för icke-spelrelaterade grejer (spotify/discord/OBS/m.fl)

Det jag gör:

  • Bildredigering i rätt så hög upplösning. (~3,600 x 5,400 pixlar, 300dpi)

  • Videoredigering (Premiere/AE), 1080p @ 60fps i dagsläget. Tar typ.. 100 år, men varför stressa?

  • Spelar: Arma 3, CS:GO, DotA2, DayZ, Squad, eventuellt BF1(?)

  • Streamar i 720p i 30fps, och det är allt annat än njutbart

Jag vill kunna:

  • Göra det ovan lite smidigare, snabbare & bättre

  • Att inte video-redigeringar tar 100 år att pre-rendera

  • Streama i 1080p, gärna på 60 fps

  • Eventuellt överklocka ifall detta är nödvändigt.

Som sagt så ligger Arma 3 lite efter i prestanda, där får jag flaskhals på processorn p.g.a. att den är så slö, liknande riggar med i5/i7 ligger i överkant än vad min gör (ex. 3770k). Grafikkortet verkar dock hänga med i de spelen jag tryckt på. Är absolut INTE ute efter att spela i maximala inställningar, snarare bara få en bra upplevelse (ARMA har förstört mig, tyvärr).

Har suttit och funderat på att antingen hoppa på en i7/Xeon-processor (vilken?), gå upp till 16GB i RAM, eventuellt skaffa en SSD för att lägga som cache-disk för PS/AE/Premiere.

Det blir nog INET att handla ifrån, har bara bra erfarenheter med dem. Övriga förslag välkomnas självklart, begagnat om det så är.

Det jag tittat på:
i7-6700K INET
Ett Z170 moderkort antar att detta är de överklockningsvänliga moderkorten fortfarande(?) INET
SSD 250/500GB Intel/Samsung beroende på dagspris.
RAM 2400Mhz DDR4 (2x8GB(?))
CPU-kylning i form av luftkylning (ej vatten).

Så min stora fundering är om jag bör köra på en i7 eller hoppa på en Xeon-processor för mina ändamål. Min stora "dröm" så att säga är att egentligen kunna streama då folk efterfrågar att jag borde göra det mer ofta.
Videoredigeringen är mest för skojs skull, dock om man börjar streama hade det ju vart trevligt om det flöt på.
Bildredigeringen i dagsläget lirar som det ska, segt ibland, med nyare rigg så kommer jag vara mer än nöjd, då det i dagsläget fungerar.

Kommer GPU:n flaskhalsa mycket? Som sagt; jag är inte kräsen över grafiken, men klart... det hade vart skönt med lite finare grafik

Har absolut inte 16000Mhz minnen, fixat till detta.
Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Medlem

Alltså det är klart 2GB vram börjar bli lite för lite i nyare titlar men är du inte kräsen kanske du kan kolla på ett begagnat GTX 970 medans du ändå uppgraderar? DOm brukar gå för 1300 - 1700 beroende på modell och ålder.

Ang 6700K och Z170 kombo så är det ju att föredra då du kan förlänga livslängden den dagen du känner att den börjar bli trött. Jag personligen ångrar inte mitt val av en 6700K då jag streamar och multitaskar en del.

Hoppas det klargjorde lite.

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Skrivet av Gyhlen:

Alltså det är klart 2GB vram börjar bli lite för lite i nyare titlar men är du inte kräsen kanske du kan kolla på ett begagnat GTX 970 medans du ändå uppgraderar? DOm brukar gå för 1300 - 1700 beroende på modell och ålder.

Ang 6700K och Z170 kombo så är det ju att föredra då du kan förlänga livslängden den dagen du känner att den börjar bli trött. Jag personligen ångrar inte mitt val av en 6700K då jag streamar och multitaskar en del.

Hoppas det klargjorde lite.

// Marcus

Tack för ditt svar!

Ja, absolut. Jag är som sagt inte kräsen, har snurrat kring att kika på ett vassare grafikkort, framförallt ett beggat 970/980 nu när 1070/1080 presenterades. Eventuellt att AMD's nya kort kan vara aktuella.

Roligt att höra att det är fler som streamar, känns som att det ökar markant i dagsläget. Vad streamar du, och hur upplever du att det fungerar med 6700K, och vad streamar du i för kvalité (upplösning/FPS)?
Pratar vi om några större AAA-titlar i högre grafik, utan problem i 1080p i 30/60fps eller?

Edit: Uppskattningsvis, vad kan min i7-960, med mobo+ram eventuellt gå lös för. Får man mellan 1000-2000kr eller fantiserar jag bara?

Mvh

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dustforce:

Tack för ditt svar!

Ja, absolut. Jag är som sagt inte kräsen, har snurrat kring att kika på ett vassare grafikkort, framförallt ett beggat 970/980 nu när 1070/1080 presenterades. Eventuellt att AMD's nya kort kan vara aktuella.

Roligt att höra att det är fler som streamar, känns som att det ökar markant i dagsläget. Vad streamar du, och hur upplever du att det fungerar med 6700K, och vad streamar du i för kvalité (upplösning/FPS)?
Pratar vi om några större AAA-titlar i högre grafik, utan problem i 1080p i 30/60fps eller?

Edit: Uppskattningsvis, vad kan min i7-960, med mobo+ram eventuellt gå lös för. Får man mellan 1000-2000kr eller fantiserar jag bara?

Mvh

Ju nu streamar jag i 720p och 60FPS. Jag spelar uteslutande bara Blizzardspel och då mest WoW.
Jag sitter på ett lite klent grafikkort för att vilja streama några tyngre titlar, visst processorn gör det mesta jobbet men vill ändå kunne köra med lite ögongodis på utan att det ska impacta för mycket på frameraten.

Jag skulle säga att det inte ens märks när jag streamar, så bra har i7:orna blivit med tiden.
Och då ska det tilläggas att WoW framförallt är ett väldigt CPU-intensivt spel. Dåligt optimerat!

Skulle tippa på 1000 här och kanske 1500 på blocket!

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Testa släng i mer minne och en xeon x5670 och klocka den till 4ghz. Då får du sex kärnor vilket lär hjälpa till. Mer minne lär ju hjälpa till med. Ett beggat 970/980 på det ...

Permalänk

@Gyhlen: Då kanske man går på något liknande:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9503212/dustforce-rev-1

Eventuellt att jag går på mATX-kort och byter ner mitt chassi litegrann, det jag har nu är så jävla stort.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9503223/dustforce-rev-matx

Processorkylaren kommer bokstavligen vara maxxat på höjden, men jag får klämma in det lite bara. Överklockning kommer knappt ändå ske.

bilderna strular, fixade länkar till kundvagnarna
Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk

@Fantomen: Men vad är jämförbart/prisvärt jämt emot en i7-6700k?

Fördelar med Xeon:
6-kärnig / 12 trådar - lär märkas vid Videoredigering/Streaming

Fördelar med 6700K:
Högre klockfrekvens (4GHz jämtemot 2.93) - även "Turbon" är 1.1GHz mer, lär bli bättre för "spel".
x5670 är från 2010? 6700k är från 2015, nyare teknik
Bättre prestanda per krona om man jämför klockfrekvensen.

Hittar inga fördelar att gå på en x5670, förutom att priset eventuellt kan bli lägre. Verkar dock inte finnas någonstans?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=569173

Finns det några andra Xeon-prollar man kan titta på som är lite mer jämförbart mot i7-6700k?

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Avstängd

Du kan ju spana på i7-6800K, 6 core cpu med 3.8ghz turbo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dustforce:

@MaACc1i: Då kanske man går på något liknande:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9503212/dustforce-rev-1

https://www.inet.se/kundvagn/bild/9503212/

Eventuellt att jag går på mATX-kort och byter ner mitt chassi litegrann, det jag har nu är så jävla stort.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9503223/dustforce-rev-matx
https://www.inet.se/kundvagn/bild/9503223/

Processorkylaren kommer bokstavligen vara maxxat på höjden, men jag får klämma in det lite bara. Överklockning kommer knappt ändå ske.

En bra kylare är alltid att föredra även om man inte överklockar. Får ner tempen och dessutom får ner ljudet från datorn om man är en sån som ogillar ljudet från datorn.

Jag kör min stock med en Noctua NH-D14, overkill? Jo en del men datorn är näst intill knäpptyst och välkyld hela tiden. Och jag har utrymme att överklocka om jag så vill.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dustforce:

Hittar inga fördelar att gå på en x5670, förutom att priset eventuellt kan bli lägre. Verkar dock inte finnas någonstans?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=569173

Tanken var nog att köpa en begagnad X5670 från t.ex. Ebay, de verkar gå på 700-800 kr där ungefär. Men Intels senaste generation processorer har ~30% bättre IPC än X5670 och din i7 960, så en X5670 överklockad till 4 GHz skulle ungefär motsvara en 6800K på 2.8 GHz. Så en begagnad X5670 är ett billigt sätt att få lite mer fart på en gammal 4-kärnig i7 9X0-dator, men halkar efter en del jämfört med en modern processor.

Jag ser för övrigt ingen anledning för dig att titta på Xeon-processorer, eftersom de största skillnaderna är stöd för ECC och lite funktioner riktade mot servrar. Den enda egentliga anledningen för dig att kolla på Xeon vore om Core i7-processorerna inte räcker till i prestanda, och du därför vill köra med två eller fyra processorer (men då blir det också rejält dyrt).

Permalänk

@perost: Jamen du, du tänkte så. Kikade inte riktigt på specsen för processorn. Ja, klart en Xeon kan bli en billig uppgradering för min nurvarande rigg. Har varit i de tankebanorna, men moderkortet jag har nu är från någon gammal Acer Predator-dator, dåligt med anslutningsmöjligheter och cpu-kylaren som är där nu är fästena sönder för.

Så, river jag bort processorn så kommer jag mest troligen inte få fast den igen, eller jag kommer snarare inte orka göra det.

Däremot är ju begagnat inte helt fel, typ en 4770k eller liknande; men de försvinner så fort och jag vet inte riktigt vad de är värda. Känns kanske dags att för första gången köpa något eget.

Det jag har nu; processor, moderkort och ljudkort kommer från 'snälla vänner' som jag har hjälpt bygga datorer åt. Samt från den förra datorfirman jag jobbade på som stängde ner.

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk

Tack för allas input.

Lyckades hitta en i5-4670k samt RAM för en billig peng, så det blev det. Provade köra lite igår och är mer än nöjd med resultatet.

Blir lite pengar över till semestern som börjar nästa vecka på fredag. \o/

Mvh
Dusty

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]