Filmserver genom plex - hårdvara och tillvägagångssätt

Permalänk
Medlem

Filmserver genom plex - hårdvara och tillvägagångssätt

Min NAS dog för några minuter sen och eftersom jag ändå haft planer att uppgradera min server så tänker jag fråga er vad som vore vettigast.

Jag går från en Readynas rn10400+boxee.

Mina behov:

  • Äger en "dum" TV, den har alltså inte tillgång till plex appen (har en UE46EH5005 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1180433). Behöver alltså något vis att visa allt på tvn

  • Det ska helst göras trådlöst. Mitt hem är inte gjort för att ha dragna kablar överallt

  • Majoriteten av materialet kommer vara 720p, 1080p och 1080p DTS-HD, vilket ställer lite krav på att kunna skicka mer än 100mbit klarar av

  • Max två klienter kommer använda servern samtidigt, dock otroligt sällan att 2 kommer använda den samtidigt

  • Stora majoriteten av all visning kommer ske i det lokala nätverket, vilket betyder att jag helst gärna inte vill att det ska bli sämre kvalitet än orginalfilerna har

Jag har antingen en dator med 3570(ej K)+z97+chassi+4gb ram eller en dator med g3258+z97+chassi+4gb ram. Om min g3258 fixar mitt behov utan problem så ser jag hellre att jag använder den. Då får ni gärna säga till att den gör det.

Vad för hårdvara kommer jag behöva köpa in? Det enda jag vet på förhand är en 6-8TB WD red.
Vad ska jag köra för operativsystem? Jag har ytterst lite koll på linux, men kan köra ubuntu. Föredrar windows otroligt mycket.
Vad ska jag köra för något som visar filmerna på tvn?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Nas + Chromecast alt Apple TV

Om du bara har behov att lagra filer och vill gör det lätt för dig hade jag satsat på de nya NAS från WD som har inbyggd Plex Server och klarar av 4 samtidiga klienter. Kolla på Plex Blog sida för mer information.
Som klient hade jag antingen valt en Chromecast om min vill ha det billigt eller Android TV (Nexus eller ännu hellre en nVidia Shield) alt Apple TV om man göra sin TV smart.

Men har du mer behov så är ju uppenbart alternativet att bygga eget och då finns det ganska många trådar här på forumet.

Permalänk
Avstängd

Apple tv4 med infuse, hur grymt som helst, kan till och med ladda ner sub själv.
Plex behöver du inte, dela bara ut via smb från din server.

Permalänk
Medlem

Jag kör PMS på en i7 2600K och streamar trådat till en apple tv4 via gigabit switch till Plex-appen på apple tvn. Streamar ~35gb 1080p filer utan något lagg.

Jag testade köra trådlöst men det lagga för mycket, beror på hur tunga filer som ska streamas.

Permalänk
Medlem

Den överlägset "bästa" mediaspelaren verkar än så länge vara Nvidia Shield TV.
Jag har länge funderat på att byta ut min NUC mot en sådan men jag har lite svårt att byta ut något som redan fungerar.

Men hade jag börjat från noll så hade Shield TV varit en solklar vinnare, hos mig.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av deniel:

Om du bara har behov att lagra filer och vill gör det lätt för dig hade jag satsat på de nya NAS från WD som har inbyggd Plex Server och klarar av 4 samtidiga klienter. Kolla på Plex Blog sida för mer information.
Som klient hade jag antingen valt en Chromecast om min vill ha det billigt eller Android TV (Nexus eller ännu hellre en nVidia Shield) alt Apple TV om man göra sin TV smart.

Men har du mer behov så är ju uppenbart alternativet att bygga eget och då finns det ganska många trådar här på forumet.

saken är den att även om jag inser att wd nasen är grym, så kostar den 5400kr. allt jag behöver köpa till mina datorer är hårddiskar. vilket gör den vägen mycket billigare. dock får jag inte raid, men kan även köra spelservrar från datorn då. får se helt enkelt vad jag gör. dock ger det svar på min fråga om g3258. den klarar 4 klienter utan problem.

Skrivet av trollhattan:

Apple tv4 med infuse, hur grymt som helst, kan till och med ladda ner sub själv.
Plex behöver du inte, dela bara ut via smb från din server.

fyller dock inte behovet med film utanför hemmet. men klarar jag mig utan den funktionen så är detta av intresse, dock kan jag bara fortsätta använda min boxee då.

Skrivet av Blofeld:

Jag kör PMS på en i7 2600K och streamar trådat till en apple tv4 via gigabit switch till Plex-appen på apple tvn. Streamar ~35gb 1080p filer utan något lagg.

Jag testade köra trådlöst men det lagga för mycket, beror på hur tunga filer som ska streamas.

tack, då vet jag vad limiten är ungefär

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Christley:

fyller dock inte behovet med film utanför hemmet. men klarar jag mig utan den funktionen så är detta av intresse, dock kan jag bara fortsätta använda min boxee då.

Finns en app du kan ha på mobilen surfplattan också

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Finns en app du kan ha på mobilen surfplattan också

har dock ingen iphone eller ipad. plus att den inte transcodar datan då, utan spelar bara upp det vilket gör att jag kommer komma ungefär halvvägs in i en 1080p film innan mitt internet är dött. eller så kommer det buffra massor då när jag är utanför huset inte har tillgång till 100mbit+ internet

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Servern (egentligen vanlig dator, dvs ingen serverhårdvara) i min signatur använder jag plex på utan problem tillsammans med en chromecast på TVn. Kör allt på VMar och plex har väl någon gig ram så 4 räcker absolut. Dock aldrig testat transcoda till 2 enheter samtidigt.

Körde det över wifi (5GHz AC), men hade instabilitet med uppkopplingen, vilket endast var ubuntu relaterat, så kör trådat nu. Men för övrigt gick det jättebra med wifi

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L