Dator startar inte efter vanlig avstängning?

Permalänk
Medlem

Dator startar inte efter vanlig avstängning?

Hej Sweclockare, söker tips och hjälp angående uppstartsproblem på min kompis dator med följande komponenter:
- Intel core i7 4770k
- ASUS Z87-PRO
- MSI GTX 970
- 16GB Kingston hyper beast DDR3
- Antec High Current Gamer 900W 80+ Bronze

OBS! Postar detta åt en kompis som har problem med sin dator, jag har försökt hjälpa honom med allt jag kommit på men ingenting verkar ge resultat.

"Jag kom hem igår natt efter att jag har varit bortrest i 2 dar och utan problem kunde starta upp oo spela i ca 1-2 timmar innan jag gick och la mig.

Dock imorse när jag satt mig framför datorn så vägrar datorn starta upp. Lampan tänds i en splitsekund sen inget mer. Tangenbordet, skärmarna och moderkortet har LED som är upplysta. När man försökt starta upp datorn så händer det ingenting nästa gång man försöker starta upp den. Man måste då koppla ur PSUn från strömuttaget för att kunna försöka starta den igen.

Jag har utfört "papercut" testet på min psu och den startade upp som den ska. Har även "breadboardat" utan några större framsteg, alltså kopplat ur och monterat bort allt förutom CPU, moderkort och psu."

Uppskattar alla svar. Tack i förhand.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av RasmusC:

Hej Sweclockare, söker tips och hjälp angående uppstartsproblem på min kompis dator med följande komponenter:
- Intel core i7 4770k
- ASUS Z87-PRO
- MSI GTX 970
- 16GB Kingston hyper beast DDR3
- Antec High Current Gamer 900W 80+ Bronze

OBS! Postar detta åt en kompis som har problem med sin dator, jag har försökt hjälpa honom med allt jag kommit på men ingenting verkar ge resultat.

"Jag kom hem igår natt efter att jag har varit bortrest i 2 dar och utan problem kunde starta upp oo spela i ca 1-2 timmar innan jag gick och la mig.

Dock imorse när jag satt mig framför datorn så vägrar datorn starta upp. Lampan tänds i en splitsekund sen inget mer. Tangenbordet, skärmarna och moderkortet har LED som är upplysta. När man försökt starta upp datorn så händer det ingenting nästa gång man försöker starta upp den. Man måste då koppla ur PSUn från strömuttaget för att kunna försöka starta den igen.

Jag har utfört "papercut" testet på min psu och den startade upp som den ska. Har även "breadboardat" utan några större framsteg, alltså kopplat ur och monterat bort allt förutom CPU, moderkort och psu."

Uppskattar alla svar. Tack i förhand.

fel på nätagg ? hur gör du "breadboardat" vad innebär detta ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

fel på nätagg ? hur gör du "breadboardat" vad innebär detta ?

Såhär tror jag

Citat:

alltså kopplat ur och monterat bort allt förutom CPU, moderkort och psu.

Permalänk
Rekordmedlem

Antagligen har det med nätdelen att göra, kondensatorernas självläkning störs eller så behöver de laddas ur helt innan det går att starta igen.
Man kan försöka bryta strömmen helt och hoppas de kan läka normalt och fortsätter problemen efter nån vecka/10-20 stsarter med den metoden så får man börja fundera på att byta nätdel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Jag trodde att det var nätdelen jag också men eftersom den startar helt normalt när man startar det med t.ex. ett gem så började jag undra. Men jag ska låna ut min psu så får vi se om det är den eller moderkort/cpu.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro