Permalänk
Medlem

8-pin PCIe till 6-pin

Har en fråga som jag hoppas någon kan svara på.

Har ett gäng nya individuellt sleevade PCIe kablar till min Corsair AX860 nätdel som jag ska ansluta mitt grafikkort med. De nya kablarna har endast 6+2 (8) pin kontakter och grafikkortet har 8+6 anslutningar.

Nu till min fråga, går det att ta bort 2 parter från en 6+2 kabel utan vidare? Vill gärna ha ett renare utseende utan att bränna upp någonting.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk

ja det går. de 2 lösa stiften är till för att kunna variera kabeln mellan 6 pin och 8 pin beroende på vad man behöver

så behöver du bara 6 pin skulle du kunna klippa bort de extra 2 lösa pinnarna om du vill dock till kostnaden att om du nån gång skulle behöva en 8 pin där också måste du byta kabeln.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Skulle nästan vilja påstå att det blir fulare om du tar bort 2 kontakter, då behöver du ha eltejp eller liknande runt de utstickande delarna för att inte riskera en kortslutning.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
99:e percentilen

Ja, funderar man på vad det rent kretselektriskt innebär att göra så inser man att det blir exakt samma krets som att bara inte ha de två stiften inkopplade alls.

Men se för allt i världen till att du isolerar stumparna bra så att de inte kan kortslutas med varandra eller något annat och förstöra datorn eller orsaka brand!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tack för svaren allihopa!

@Alling Exakt, tänkte att det bör vara samma sak som att dem hänger löst när de är anslutna mot en 6p kontakt. Tack för klargörandet
Jag har verktyg för att lossa kontakterna från kabeln så ingenting kommer att klippas eller liknande. Tar bort kabeln från kontakten i bägge ändarna.

Såhär ser mina kablar ut:

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850