Windows 10 - dator startar om för att installera uppdateringar flera gånger

Permalänk
Medlem

Windows 10 - dator startar om för att installera uppdateringar flera gånger

I går var jag borta från datorn en timme eller så, och när jag kom tillbaka hade den startat om.
Jag hinner bara sitta framför den under någon minut innan det kommer upp en ruta som säger att datorn kommer att reboota om 30 minuter. Det finns ingen möjlighet att skjuta upp skiten.
I dag har den startat om två gånger (10:00 och 10:45).

Jag har gått in via Settings/Update and Security/Windows Update/Advanced Options och valt "Notify to schedule restart".
Jag har också kört "gpedit.msc" och valt "enable" på "No auto-restart with logged on users for scheduled automatic updates installations".

Datorn skiter fullständigt i det. Det ser ut som om den tänkt starta om sig 15:46 i dag igen.
Jag fattar inte varför det ska vara så svårt att låta uppdateringarna installeras när man stänger av datorn.
De kan inte vara så livsviktiga att de behöver installeras direkt.
Jag har inte haft några klagomål på Windows 10 tidigare, men nu vill jag kasta datorn genom fönstret.

Finns det någon annan inställning som jag missat?

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem

Enda jag vet som fungerar är att döda WU tjänsten, helt.
Stäng av den, inaktivera den. Gör det du ska. När du vill låta den pilla, aktivera och starta tjänsten igen och se till att den gör allt, sen stäng av och inaktivera den igen när den är klar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Enda jag vet som fungerar är att döda WU tjänsten, helt.
Stäng av den, inaktivera den. Gör det du ska. När du vill låta den pilla, aktivera och starta tjänsten igen och se till att den gör allt, sen stäng av och inaktivera den igen när den är klar.

Okej, tack för svaret!

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av v1lle:

I går var jag borta från datorn en timme eller så, och när jag kom tillbaka hade den startat om.
Jag hinner bara sitta framför den under någon minut innan det kommer upp en ruta som säger att datorn kommer att reboota om 30 minuter. Det finns ingen möjlighet att skjuta upp skiten.
I dag har den startat om två gånger (10:00 och 10:45).

Jag har gått in via Settings/Update and Security/Windows Update/Advanced Options och valt "Notify to schedule restart".
Jag har också kört "gpedit.msc" och valt "enable" på "No auto-restart with logged on users for scheduled automatic updates installations".

Datorn skiter fullständigt i det. Det ser ut som om den tänkt starta om sig 15:46 i dag igen.
Jag fattar inte varför det ska vara så svårt att låta uppdateringarna installeras när man stänger av datorn.
De kan inte vara så livsviktiga att de behöver installeras direkt.
Jag har inte haft några klagomål på Windows 10 tidigare, men nu vill jag kasta datorn genom fönstret.

Finns det någon annan inställning som jag missat?

Tror du missat nått med gpedit.msc tex jag har ställt in Windows update till att dels inte ladda ner och uppdatera Windows förren jag har tid med detta och att starta om datorn, och dels att omstarten schemaläggs till senare tidpunkt, kan också ändra till valfri tidpunkt om omstarten inte skulle passa mig.

Gjorde detta dagarna efter Windows 10 släpptes så minns inte exakt hur jag gjorde, använd google finns massa guider om detta.

Förresten har du Windows 10 pro? för mig det inte fungerar så bra med detta med "home" versionen av tian..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Jag råkade för några veckor sedan ut för det globala problemet MS hade med auto-uppdatering, jag (med många andra) blev alltså utkastad ur ett spel och datorn var i färd med att uppdatera fr 8.1 till W10 trots att jag aldrig bett om det.

Efter uppdateringen var det problem med alla möjliga saker, framför allt funkade inte spel vettigt, de hackade, jag kastades ut t skrivbordet i 8-sekunders omgångar o sen in igen, knappast praktiskt i team multiplayer...

Jag återställde t W 8.1, och fick höra från MS support att W10 "inte fungerar ordentligt med Nvidia-kort" och de tyckte det var Nvidias fel och ej Microsoft...ganska lamt utlåtande med tanke på andelen användare som har Nvidiakort och att MS tjatar om hur fantastiskt W10 är för alla gamers...vet inte om ditt problem kan ha med grafikkortet att göra, det låter ju inte så.

Så märkliga fel är det gott om i W10, har dock ej hört om just detta. Tyvärr blir vi ju alla snart påtvingade detta iaf...

Visa signatur

Intel i7 5820K, Ballistix Sport 16GB DDR4 2400mhz, ASUS STRIX GTX 980ti Gaming CUIII, ASUS X99, Samsung Evo 512GB SSD, Seagate 3TB HD, Antec Kühler 950 (vätskekyld CPU), beQuiet Straight Power 10 800w Gold Modular, Chassi:Fractal Design R5,
Q-Pad MK-80 tangentbord, Q-Pad QH-90 headset, Q-Pad MK8 Lasermus, Razer Orbweaver Chroma, Zowie Camade sladdbungie.
Konsoler & annat: Nintendo NES Mini Classic, PS 1,2 & 3, Xbox, Xbox 360, SEGA Dreamcast, Nintendo 64, Gamecube, PSP + en mängd Game & Watch och obskyra 80-talsderivat av dessa, Samt en Amiga 500 och en Colour Genie hemdator fr 1982.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Tror du missat nått med gpedit.msc tex jag har ställt in Windows update till att dels inte ladda ner och uppdatera Windows förren jag har tid med detta och att starta om datorn, och dels att omstarten schemaläggs till senare tidpunkt, kan också ändra till valfri tidpunkt om omstarten inte skulle passa mig.

Gjorde detta dagarna efter Windows 10 släpptes så minns inte exakt hur jag gjorde, använd google finns massa guider om detta.

Förresten har du Windows 10 pro? för mig det inte fungerar så bra med detta med "home" versionen av tian..

Jag såg nu att det finns en "Always automatically restart at the scheduled time" under gpedit.msc.
Jag tog disable på den, så nu kanske det ska fungera.
Jag har W10 Pro.

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM