nytt chassi, hur ofta byter ni?

Permalänk
Medlem

nytt chassi, hur ofta byter ni?

köpte ett r5 från mitt tidigare r3 chassi. Mitt gamla chassi var run 4cm smalare vilket gjorde stor skillnad vid bygget. Mitt gamla chassi klämde sladdarna på baksidan vilket hade krökt bakplåten under de 5år jag haft det. Bakplåten kunde man inte helt stänga utan den glappade i ett hörn efter allt slitage från sladdarnas tryck. Framplåten hade också blivit svårstängd med tiden.

Dra sladdarna på badsidan var hur enkelt som helst specielt med kardborrebanden som sitter på r5 var det lätt och blev snyggt betydligt mer utrymme än vad r3 hade.

Ljudnivån är runt 5-10 db lägre med stockfläktar på r5 än vad jag hade på mitt gamla även fast båda chassin har bra ljuddämpning. Temperaturen gick ner ca. 5grader över alla komponenterna dessutom.

Gjorde jätteskillnad att byta chassi i mitt fall. Sitter många kvar på sina gamla chassin fortfarande ? eller hur ofta byter ni chassi ?

Permalänk
Medlem

omväxling förnöjer, inne på mitt 3e i år haha men nu tror jag att jag har hittat rätt med mitt phanteks eclipse p400s

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

köpte ett r5 från mitt tidigare r3 chassi. Mitt gamla chassi var run 4cm smalare vilket gjorde stor skillnad vid bygget. Mitt gamla chassi klämde sladdarna på baksidan vilket hade krökt bakplåten under de 5år jag haft det. Bakplåten kunde man inte helt stänga utan den glappade i ett hörn efter allt slitage från sladdarnas tryck. Framplåten hade också blivit svårstängd med tiden.

Dra sladdarna på badsidan var hur enkelt som helst specielt med kardborrebanden som sitter på r5 var det lätt och blev snyggt betydligt mer utrymme än vad r3 hade.

Ljudnivån är runt 5-10 db lägre med stockfläktar på r5 än vad jag hade på mitt gamla även fast båda chassin har bra ljuddämpning. Temperaturen gick ner ca. 5grader över alla komponenterna dessutom.

Gjorde jätteskillnad att byta chassi i mitt fall. Sitter många kvar på sina gamla chassin fortfarande ? eller hur ofta byter ni chassi ?

Byter när jag känner att det är dags för något nytt.
Senaste bytet var från ett Bitfenix Prodigy M (Skräp) till ett FD Node 304. Innan dess gick jag från ett NZXT H440W till just Bitfenix för att byta ner mig till M-ITX på samma gång.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Avstängd

Jag är missnöjd över mitt H440, så det ska bytas till ett C400 från Corsair så fort jag kan.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem

Jag byter faktiskt inte jätte ofta utan blir bara när jag ser nått nytt chassi och tänker "Det där ska jag ha" dock brukar jag inte kolla temp osv. Jag sitter idag med ett MasterCase 5 PRO chassi och det är inte någon tyst burk jag har, men har aldrig direkt stört mig på ljudet (Kör med EVGA GTX580 Classified ULTRA 3GB) och dessa låter värre än en hårblås när fläkten drar igång

Det jag kollar på är mer hur mkt utrymme det finns för att dra kablar bakom moderkortsplåten, vilket detta chassit har rätt så bra utrymme för, samt att det har ett golv så att man skiljer Nätagg från resterande delar och slipper kablar på så sätt oxå

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Inaktiv

När något nytt släpps som är intressant och ger tillräckligt med fördelar mot det jag har för stunden eller om jag behöver en speciell formfaktor.

Rätt missnöjd med min Corsair 350D jag kört i snart tre år. Smidigare och enklare att arbeta i jämfört med min gamla Antec Mini 180 och saker som USB3-utgångar, 140mm fläktstöd och 2,5" platser och en snyggare utsida var trevliga nyheter men samtidigt saknar chassit all form av ljuddämpning och är lite väl stor för min smak.

Samtidigt har jag inte sett något nytt som väckt tillräcklig intresse så kör vidare med denna, iallafall tills jag byter moderkort i höst (förhoppningsvis).

Permalänk
Medlem

Jag bytte till fractal design r5 från ett gammalt antec sonata 2
Bytte enbart pga ungarna behövde chassi och att jag inte fick plats med mitt nya grafikkort gtx 970.
Byter otroligt sällan chassi själv med andra ord
Fast jag känner för att byta ner mig i storlek till mini-itx så när jag uppgraderar nästa gång så blir det ett mindre chassi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd

jag brukar byta när det ser risigt ut och när det har gått igenom ett par/3 generationer av hårdvara och min filosofi är att står det under skrivbordet så spelar det ingen roll vad man har och får man i alla saker utan dremmel så varför spendera extra och köper bara billiga för en femhundring eller så

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Bytte chassi nyligen. Gick ifrån ett Corsair Obsidian 350D (mATX) till ett Fractal Design Define R4 (ATX). Båda chassina köpta begagnade här på Sweclockers marknad. Blev lite större med R4. Men framförallt bättre ljudisolering, bättre kylningsmöjligheter med flera och större 140mm fläktar. Bättre kabeldragning samt möjligheten att kontrollera de extra chassifläktarnas hastigheter via den inbyggda fläktkontrollen. I det gamla 350D har jag numera flyttat över en överbliven HP dator och installerat det gamla grafikkortet tillsammans med ett överblivet nätaggregatet och piggat upp det gamla härket med en ssd. Så numera är det en överkvalificerad surfdator. Testade först med ett Cooler Master Elite 342 till HP datorns komponenter men blev inte nöjd med det pga utav för små och för få fläktplatser. Kul att hålla på och montera

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Jag hade mitt Corsair 800Di över 4 år, upptäckte dock att det var helt åt helvete för stort för mina komponenter. Gäller att man hittar det rätta sen kan man ha det i 4-5 år innan man tröttnar på det.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem

Vid varje datorbygge kanske? Var 6e år i snitt.

Permalänk
Medlem

Köper nytt chassi var gång jag köper en ny dator, typ var 3de år.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pellski87:

omväxling förnöjer, inne på mitt 3e i år haha men nu tror jag att jag har hittat rätt med mitt phanteks eclipse p400s

Är lite likadan! Det är roligt med nya chassin. Då får man en bra anledning till lite rejält mekande också

Permalänk
Medlem

Byter aldrig chassi utan bygger i så fall en ny dator i samma veva istället.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Inte så ofta hade mitt R3 från lanseringen till bara ett par månader sen. Ända anledningen till att jag bytte till ett Define S var att mitt Gigabyte kort inte fick plats. (fattades 2mm tror jag).

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Aldrig bytt chassi bara för att.
Gått atx > matx > atx.
Även haft datorn på moderkortslådan två månader om man räknar det som ett chassi

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag byter så fort det kommer ut ett nytt som matchar mina önskemål ännu bättre, vilket i praktiken har blivit varje eller varannat år. Önskemålen har varierat ganska mycket också.

Har gått från ATX till mATX till ITX och sedan tillbaka till ATX igen (pga dubbla grafikkort för 4K-spelande).

För närvarande har jag ett nära nog optimalt chassi (Silverstone FT05 med lättåtkomligt dammfilter och mycket god ventilation), så jag ser inget byte på horisonten. Men när det kommer singelgrafikkort som orkar driva 4K utan att kräkas så kan det mycket väl bli återgång till mATX eller ITX.

I grund och botten blir jag aldrig 100% nöjd, så jag kommer sannolikt fortsätta byta chassin lite som kalsonger.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

köpte ett r5 från mitt tidigare r3 chassi. Mitt gamla chassi var run 4cm smalare vilket gjorde stor skillnad vid bygget. Mitt gamla chassi klämde sladdarna på baksidan vilket hade krökt bakplåten under de 5år jag haft det. Bakplåten kunde man inte helt stänga utan den glappade i ett hörn efter allt slitage från sladdarnas tryck. Framplåten hade också blivit svårstängd med tiden.

Dra sladdarna på badsidan var hur enkelt som helst specielt med kardborrebanden som sitter på r5 var det lätt och blev snyggt betydligt mer utrymme än vad r3 hade.

Ljudnivån är runt 5-10 db lägre med stockfläktar på r5 än vad jag hade på mitt gamla även fast båda chassin har bra ljuddämpning. Temperaturen gick ner ca. 5grader över alla komponenterna dessutom.

Gjorde jätteskillnad att byta chassi i mitt fall. Sitter många kvar på sina gamla chassin fortfarande ? eller hur ofta byter ni chassi ?

När jag byter burk.
Det jag på sin höjd byter emellan är graffakort annars bygger jag ny maskin.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Jag försöker hitta en bra balans mellan ljudnivå och kylning vilket är svårare sagt än gjort. Sen dras jag även till estetik och smarta lösningar. Kört FD ett tag, R3 samt R4 men bytte upp mig till Corsair Air 540 för att få maximal kylning på mitt före detta SLI-system. Dock var chassit speciellt med sin form och funktion och jag återgick därmed gärna till Fractal och kördep å ett Define S som saknar 5,25 platser och ändå kyler hyfsat bra samt bibehåller låg ljudnivå.

Helst av allt hade jag köpt ett H440 New Edition men det kostar lite väl mycket och är inte anpassat för SLI för fem öre (ifall det behovet skulle dyka upp).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

byter när man tröttnat på det man har, haha XD

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

varierar
1-4 år mellan gångerna
antingen vid nybygge eller om det kliar i mekfingrarna ^^

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

2005 till slutet av 2015 så alltså 10 år körde jag helt utan chassi men nu gick jag över till NZXT H440 New Edition och är supernöjd! Chassi utvecklingen har verkligen gått låååååångt framåt sen 2005 haha.

Mest positiva är ju att jag t.o.m. fick lägre temperatur nu med chassi pga luftflödet (dock kan tilläggas att har ju 3x120 framme och 3x120 uppe och 1x 140mm där bak) som jag ställt in med H440 New Editions PWM stöd genom min moderkortsbios att blåsa på ca 50% hastighet vid idle och var det kanske 80 eller 85% vid en viss temperatur (går i jämna steg uppåt där emellan) för lådfläktarna och har ställt in en skild hastighetskurva på CPU fläktarna och har riktigt förvånans låga temperaturer och dessutom är det fortfarande helt acceptabelt i ljudnivå (är inte så kräsen där då jag vant mig med fläktarnas blåsljud, däremot hatar jag motorljud och sånt). Själva chassit är ju supersnyggt också för min smak, det klart snyggaste enligt mitt tycke. Kommer nog använda detta chassi ett bra tag framöver (4~5 år?).

Jag var ju orolig för kylningsprestandan med luftkylningssetup för H440 då det inte har varit dess starkaste kort men dessutom läste att New Edition skulle ha någorlunda bättre resultat och vägde länge mellan Phanteks Enthoo Pro/Luxe och det men gillade ju utseendet mera på H440 så. Men i efterhand är jag riktigt nöjd att jag valde H440 New Edition, kylningsprestandan visade sig för mig vara långt över förväntningarna.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Byter inte så ofta. Körde från slutet av 90-talet till ~2004 med ett sån där Enlight beige låda som alla hade på den tiden. Sedan blev det ett Shuttle SFF som jag hade i många år. Nästa byte var mitt under studenttiden ca. 2007-2008, så det blev ett extremt billigt chassi. Nu sist ett Fractal Design XL R2.
Så 4 chassin under ca. 17 år.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Master of Overkill

var 3-8 månader.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Byter när jag hittar något snyggare och bättre. Sitter fortfarande på ett Corsair 800D till huvuddatorn och har svårt att släppa det. Väntar dock på att Phantek ska släppa sitt Phanteks Enthoo EVOLV ATX med glassidor, möjligt att det blir ett byte då.

Permalänk
Medlem

Har haft sex olika sedan 2000, så drygt tre år per chassi i snitt. Dock har jag bara bytt chassi två gånger de senaste tio åren drygt, så ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Mina senaste två chassin har jag mer eller mindre fått med på köpet när jag köpt begagnade system. Skulle egentligen vilja gå ner till mATX och ett Corsair Carbide Air 240, men är lite för lat/snål då det skulle kräva nytt moderkort, med allt vad det innebär

Permalänk
Medlem

Byter inte så ofta som jag skulle vilja. Är en hoarder och skulle ha hela lägenheten full av gamla chassin om jag bytte så ofta som jag skulle vilja. Har till och med kvar kartongerna från datorn jag byggde 06. Försöker att bara byta vid större uppgraderingar. Är väldigt nöjd med det jag har men är ändå riktigt sugen på ett thermaltake core x5. Får se hur länge man kan låta bli att trycka på köpknappen.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Jag är svinnöjd med mitt FD R4, helt perfekt. Har ingen anledning till att byta.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

var 3-8 månader.

kostnadseffektivt?

Visa signatur

Asus Dark Hero VIII | 5900x | Noctua NH-D15s chromax | Asus strix 4090 OC | Trident Z Neo DDR-3800 c14 32gb | Samsung 980 Pro