Lustigt problem med långsam filöverföring på server.

Permalänk
Medlem

Lustigt problem med långsam filöverföring på server.

Rätt som det är har min "server" fått för sig att bli superseg. Kopiering mellan hårddiskar går med 6 MB/sec och alla typer av nätverkstrfik (exempelvis torrents) ligger på 10 KB/sec.

Startar jag om datorn fungerar det normalt igen ett par timmar innan det blir likadant.

"Servern" är en I3 540 på ett Gigabyte moderkort med 8 GB ram. Bootdisk är en Intel 160 GB X25 eller 330. Inte säker. Ett gäng olika hårddiskar internt. Samsung, Seagate och WD samt en extern USB 3 WD Mybook 4 TB.

OS= Windows 10 Pro.

Har som sagt fungerat felfritt i ett antal år. Det enda jag gjort på sistone är att koppla in den externa disken. Men hur skulle den kunna påverka nätverkstrafik?

Är helt förbryllad. All input välkommen.

Edit: Problemet uppstår vid kopiering av filer till den externa hårddisken om jag samtidigt laddar tex en torrent.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad menar du med nätverkstrafik? Torrent belastar ju framförallt HDs och dess interface, inte nätverket. USB kör inte med DMA och är väl dessutom interupt-styrt vilket belastar CPU mångfallt mer. Antagligen är det budgetmoderkort som går på knäna med samtidig USB/massiv SATA-trafik från torrent.

Kan vara drivrutinsrelaterat så se över det, eller olösligt enligt ovan och kräver bättre konstruerade grejer. USB kanske delar pcie-buss med sata, t ex. Eller kanske nätverksdelen delar med USB och därför slår ut allt (gäller framförallt om du kör gigabit mot internet). Kan eventuellt lösas med löst nätverkskort i rätt kortplats som inte delar med något annat.

Läs på om konstruktionen och fundera en stund.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro