Spela upp musik över internet via min NAS?

Permalänk
Medlem

Spela upp musik över internet via min NAS?

Något som enligt mig borde vara relativt trivialt - att kunna spela upp musiken jag har på mitt NAS (flac, mp3 osv) från internet verkar vara snudd på omöjligt. Det går ju hur bra som helst i lokala nätverk men att göra samma sak "externt" kan jag inte riktigt förstå, är det ens möjligt?

Jag skulle vilja nå mitt NAS i Foobar2000 på mitt jobb (Windows 7 burk), men jag kan inte hitta något sätt alls att importera mitt bibliotek på. Via NASet kan jag dela ut på lite olika sätt, FTP, HTTP, WebDAV osv, men hur jag ska få in det i Foobar2000 förstår jag inte. Inte heller Google ger mig speciellt mycket svar. Visst, ett sätt är kanske att köra VPN och få in det den vägen, men att alltid behöva ha igång en tunnel hem verkar lite jobbigt...

Har ni någon lösning? Kanske fel forum att fråga i...?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad har du för NAS? Synology t.ex. erbjuder DS Audio och har appar för iOS och Android och på en dator kan du gå i webbläsaren.

Annars kan du även sätta upp en Plex server (finns säkert andra alternativ också) och göra ett musik bibliotek, beroende på vad du vill ha för features kanske du måste skaffa Plex Pass också.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Inaktiv

Kan du installera php script kanske detta hjälper dig.
http://www.kplaylist.net/

Permalänk
Medlem

@lambdan: Ja, det är Synology. Jo, DS Audio appen fungerar väl dugligt men den finns som sagt endast till telefon då. Jag vill ha möjlighet att spela upp via ASIO ut till en extern DAC. Därför är jag inte heller nöjd med att kunna spela upp direkt i webläsaren via web-gränssnittet.

Jag hittade en Plex för min NAS men saknar kunskap om Plex så det var lite klurigt. Antar att man måste ha en Plex klient på datorn då också? Jag vill ju använda Foobar2000... Om jag får upp Plex, kan jag då importera biblioteket till vad som helst eller är man låste till Plex? (har aldrig använt Plex)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

@lambdan: Ja, det är Synology. Jo, DS Audio appen fungerar väl dugligt men den finns som sagt endast till telefon då. Jag vill ha möjlighet att spela upp via ASIO ut till en extern DAC. Därför är jag inte heller nöjd med att kunna spela upp direkt i webläsaren via web-gränssnittet.

Jag hittade en Plex för min NAS men saknar kunskap om Plex så det var lite klurigt. Antar att man måste ha en Plex klient på datorn då också? Jag vill ju använda Foobar2000... Om jag får upp Plex, kan jag då importera biblioteket till vad som helst eller är man låste till Plex? (har aldrig använt Plex)

Med Plex så måste du använda deras klient eller webbinterface så nja det passar nog inte dig då. Kolla på det hära kPlaylist tipset här ovan som en annan skrev. Aldrig använt det själv men kan ju vara intressant.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeMM:

Kan du installera php script kanske detta hjälper dig.
http://www.kplaylist.net/

Skrivet av lambdan:

Med Plex så måste du använda deras klient eller webbinterface så nja det passar nog inte dig då. Kolla på det hära kPlaylist tipset här ovan som en annan skrev. Aldrig använt det själv men kan ju vara intressant.

Jo, det ska nog gå. Verkar lite shady kanske? Dokumentationen är ju högst bristfällig och deras forum (google group) är inte speciellt aktivt. Men det kanske kan vara en lösning. Tackar för tipset!

Visa signatur