Permalänk
Medlem
Skrivet av Oyes:

Hej, jag har börjat titta lite på en ny mus men det är svårt att komma fram till en klar vinnare i djungeln.

Det jag tänkte mig är:
- En bra sensor men skyhög DPI/CPI är som jag förstår onödigt. Gärna optisk.
- Medelstor utan att vara för lätt.
- Bra ergonomi. Jag har använt claw grip i flera år nu och fortsätter gärna med det.
- Tålig nog att hålla i 3+ år.
- En till två lättåtkomliga sidoknappar är ett plus, fler än så känns onödigt.
- RGB "Gaming"-krafs bryr jag mig inte om men det är inget minus om musen annars är bra.

De alternativ jag hittils har snubblat över är:
1. QPAD 8K Pro
2. Steelseries Sensei Raw
3. Mionix Naos 7000 på rekommendation av en annan Sweclockare som prisade dess ergonomi.

Pristaket ligger som sagt på 600. Alla länkar går till Inet där några kostar mer men alla går att få tag på för 600 eller mindre.

Just nu lutar jag åt Naosen. Den är tydligen bekväm, ser bra ut, och har bra recensioner i allmänhet. Däremot har några köpare klagat på att musknapparna blir slöa efter ett tag. På andra plats ligger Sensei. Frågetecknen där är designen som verkar vara väldigt platt, sensorn är en laser som tydligen ger högt liftoffavstånd, och några användare rapporterar att scrollhjulet blir rassligt. Sista platsen lämnas då åt QPAD 8K Pro på grund av att många tydligen har problem med hållbarheten även om musen i sig inte är dålig.

Det är det jag överväger just nu. Vilken av de här mössen tycker du är bäst och varför? Har du något helt annat att rekommendera så är det bara att posta det istället. Tack på förhand!

Köpte själv nyligen en ny mus.
Blev QPAD 8K Pro, riktigt skön & bekväm för handen.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk

Qpad 8K Optical. Föredrar den optiska sensorn före laserversionen för gejming.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Känns som det är lite halvkass byggkvalitet på dessa?

Jag tolkar byggkvalité lite annorlunda, om produkten faller isär i händerna på en efter tre dagar är det dålig byggkvalité. Om produkten redan är trasig när man får den i handen är det dålig Q&A. Sen kan man argumentera att om det var bra byggkvalité skulle inget gå sönder överhuvudtaget.

Skrivet av Nepo:

Köpte själv nyligen en ny mus.
Blev QPAD 8K Pro, riktigt skön & bekväm för handen.

Skrivet av Augustini:

Qpad 8K Optical. Föredrar den optiska sensorn före laserversionen för gejming.

Jag vill som sagt helst undvika laser men den optiska versionen verkar intressant. Ergonomiskt sett är den ju väldigt lik Naos (till utseendet i alla fall). Det är inte så att 8K är en rebrand? Tänker t.ex. på QPADs QH-90 som är HyperX Cloud II. Ni som har en 8K, vad tycker ni om mjukvaran/annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oyes:

Hej, jag har börjat titta lite på en ny mus men det är svårt att komma fram till en klar vinnare i djungeln.

Det jag tänkte mig är:
- En bra sensor men skyhög DPI/CPI är som jag förstår onödigt. Gärna optisk.
- Medelstor utan att vara för lätt.
- Bra ergonomi. Jag har använt claw grip i flera år nu och fortsätter gärna med det.
- Tålig nog att hålla i 3+ år.
- En till två lättåtkomliga sidoknappar är ett plus, fler än så känns onödigt.
- RGB "Gaming"-krafs bryr jag mig inte om men det är inget minus om musen annars är bra.

De alternativ jag hittils har snubblat över är:
1. QPAD 8K Pro
2. Steelseries Sensei Raw
3. Mionix Naos 7000 på rekommendation av en annan Sweclockare som prisade dess ergonomi.

Pristaket ligger som sagt på 600. Alla länkar går till Inet där några kostar mer men alla går att få tag på för 600 eller mindre.

Just nu lutar jag åt Naosen. Den är tydligen bekväm, ser bra ut, och har bra recensioner i allmänhet. Däremot har några köpare klagat på att musknapparna blir slöa efter ett tag. På andra plats ligger Sensei. Frågetecknen där är designen som verkar vara väldigt platt, sensorn är en laser som tydligen ger högt liftoffavstånd, och några användare rapporterar att scrollhjulet blir rassligt. Sista platsen lämnas då åt QPAD 8K Pro på grund av att många tydligen har problem med hållbarheten även om musen i sig inte är dålig.

Det är det jag överväger just nu. Vilken av de här mössen tycker du är bäst och varför? Har du något helt annat att rekommendera så är det bara att posta det istället. Tack på förhand!

Skulle säga Logitech G502

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oyes:

Först, tack för alla tips! Musttips är väl också välkommet även om Apotekarnes ligger mig nära hjärtat.

Hursomhelst, idag gick jag ner till butiken för att testa den Naos 7000 de hade inne. Ergonomiskt sett var den som väntat väldigt bra, viss svårighet fanns med att lyfta den (högersidan ville inte med upp) men efter lite mer tid med den var det inget problem alls. Det som däremot var ett problem var MMB som inte fungerade alls om den inte trycktes ner vädligt hårt efter klicket. Oacceptabelt. Några andra användare har rapporterat samma problem men då efter en tids användning.

Musen returnerades i alla fall på grund av MMB-problemet och p.g.a. att ingen annan fanns i lager blev det ingen ny direkt. Naos ska dock få en andra chans, ett paket från Webhallen är nu på väg. Om den visar sig ha samma problem blir det nog en Avior eller kanske en Zowie.

Rival utgår på grund av lasersensor liksom QPADs 8K och Roccats Kone Pure. Med Razers rykte blir det inget köp av dem heller. Dyra är de också.

Roccat Kone Pure finns som optisk också, Military eller Optical (denna kan ha utgått nu) heter dom. Finns även en aningen större variant med samma form, Kone XTD, som också finns som både laser och optisk. Rival är en optisk för övrigt!

Visa signatur

Rigg: Win 10 - Corsair Carbide 400C - MSI Z170A-G43 Plus - i7 6700K - Prolimatech Megahalems Black - 16GB Kingston Hyper X Fury - EVGA Supernova G2 750 - Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming 6GB - Samsung 750 EVO 250 GB - Samsung 850 EVO 500GB - NAS för lagring

Tangentbord: Arachnid Recore RGB - Mus: Varierande - Musmatta: QPAD UC-90 Pro XXL - Hörlurar: Sony MDR-1A - Mick: Vmoda Boom Pro

Permalänk
Medlem

har en Mionix Naos 7000 och den är väldigt lik QPAD 8K Pro som är den musen jag använder just nu. Ergonomiskt är de nästan identiska den ända skillnaden är nog bara vid högre delen av handen som känns like lägre på mionix är lite sämre tycker jag. Byggkvaliteten är samma på båda mössen fast jag skulle säga att qpad har stabilare scroll fast minoix har skönare scroll. Av de två mössen tycker jag att qpad är lite bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oyes:

Jag tolkar byggkvalité lite annorlunda, om produkten faller isär i händerna på en efter tre dagar är det dålig byggkvalité. Om produkten redan är trasig när man får den i handen är det dålig Q&A. Sen kan man argumentera att om det var bra byggkvalité skulle inget gå sönder överhuvudtaget.

Jag vill som sagt helst undvika laser men den optiska versionen verkar intressant. Ergonomiskt sett är den ju väldigt lik Naos (till utseendet i alla fall). Det är inte så att 8K är en rebrand? Tänker t.ex. på QPADs QH-90 som är HyperX Cloud II. Ni som har en 8K, vad tycker ni om mjukvaran/annat?

Köpte den optiska, funkar även hur bra som helst till gaming!

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Då är det dags för den förhoppningsvis sista uppdateringen. Idag, efter 13 dagar, fick jag till slut en tredje Naos från Webhallen. Så vitt jag kan se fungerar den precis som den ska så musletandet slutar här, däremot kommer jag nog inte att titta på en till Mionix nästa gång det ska köpas mus. Hursomhelst, tack för alla rekommendationer och tips.

Permalänk
Medlem

Zowie FK1 eller Zowie ZA11. Har dom båda och kan säga att de är de bästa mössen jag ägt, punkt.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk

Här trodde man att man skulle komma med ett någorlunda originellt tips så ser jag att en massa redan rekommenderat den. Jag pratar om Zowie FK1 som är den bästa musen jag ägt. Det är en simpel svart/gul mus med en bra sensor som inte har en massa special knappar eller program, bara plug n play. Den har enligt mig ett riktigt bra scroll hjul för spel då den har stora tydliga hack. Det enda som utmärker den som en prestanda mus är dpi knappen som ändrar ledljuset på undersidan för att indikera nuvarande dpi inställning.

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W