Permalänk
Medlem

Gain till portable cmoy

Tjena!

Sitter just nu och bygger ihop min Cmoy pocket amp, så jag kan använda mina lurar när jag inte sitter vid datorn. Men jag märkte nyss att jag har beställt lite fel resistorer. Specifikt 2 resistorer som jag hade tänkt att ha 1k ohm på men jag la order for 10k ohm istället. Resistorerna i fråga är just till för att ställa in gain i förstärkaren.

Jag är helt ny inom ljud av lite bättre kvalite. Har aldrig använt mer än 3.5mm jacket man får på dom flesta enheterna. Så jag har ingen aning om detta kommer påverka kvaliteten av bygget. Enligt guiden jag följer så rekommenderar dom att man börjar på en gain av 11, men pågrund av mitt felköp motsvarar 10k ohm i denna kretsen en gain på 2. Skulle ni säga att det är ok att köra på ändå eller är det bättre att skaffa hem ett par 1k resistorer istället?
Det skulle även uppskatta om någon skulle kunna förklara vad gain egentligen är då jag inte riktigt har förstått vad gain gör

Hörlurarna i fråga är ett par Beyerdynamics dt990 med en impedans på 250.

Permalänk
Skrivet av Matsson82:

Enligt guiden jag följer så rekommenderar dom att man börjar på en gain av 11, men pågrund av mitt felköp motsvarar 10k ohm i denna kretsen en gain på 2. Skulle ni säga att det är ok att köra på ändå eller är det bättre att skaffa hem ett par 1k resistorer istället?

Gain (utan enhet) är skillnaden i inspänning och utspänning. Med en gain på 2 blir utspänningen dubbelt så hög som inspänningen, med gain på 11 blir utspänningen 11 gånger så hög.
Oftast anges gain i decibel. 0 dB motsvarar gain=1, +6 dB motsvarar 2, +12 dB motsvarar 4 osv.

Lägre gain medför att:

  • Maximal kräm ut ur förstärkaren begränsas.

  • Volymkontrollen måste ställas högre för att ge samma utnivå som en förstärkare med högre gain. Detta är troligtvis bara en fördel, eftersom precisionen hos potentiometrar brukar vara bättre i potentiometerns lågohmiga område.

  • Förstärkaren blir mer benägen att börja självsvänga. För de flesta opampar är det inget problem med gain ned till 1, men äldre modeller (NE553*, t ex) kan vara lite stingsliga vid låg (<5, ca) gain och kapacitativ last

Skrivet av Matsson82:

Hörlurarna i fråga är ett par Beyerdynamics dt990 med en impedans på 250.

Om vi räknar med en inspänning på 1,5 V kommer förstärkaren att lämna i från sig 3 V (olika källor lämnar lite olika utspänning, vanligtvis mellan 1-2V). Med dina lurars impedans blir det 3/250=0,012 A, vilket ger en maximal uteffekt på 3*0,012=0,036 W, vilket är ca en tredjedel av lurarnas effekttålighet. Jag gissar att du kommer att kunna spela så högt du vill med en gain på 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Gain (utan enhet) är skillnaden i inspänning och utspänning. Med en gain på 2 blir utspänningen dubbelt så hög som inspänningen, med gain på 11 blir utspänningen 11 gånger så hög.
Oftast anges gain i decibel. 0 dB motsvarar gain=1, +6 dB motsvarar 2, +12 dB motsvarar 4 osv.

Lägre gain medför att:

  • Maximal kräm ut ur förstärkaren begränsas.

  • Volymkontrollen måste ställas högre för att ge samma utnivå som en förstärkare med högre gain. Detta är troligtvis bara en fördel, eftersom precisionen hos potentiometrar brukar vara bättre i potentiometerns lågohmiga område.

  • Förstärkaren blir mer benägen att börja självsvänga. För de flesta opampar är det inget problem med gain ned till 1, men äldre modeller (NE553*, t ex) kan vara lite stingsliga vid låg (<5, ca) gain och kapacitativ last

Om vi räknar med en inspänning på 1,5 V kommer förstärkaren att lämna i från sig 3 V (olika källor lämnar lite olika utspänning, vanligtvis mellan 1-2V). Med dina lurars impedans blir det 3/250=0,012 A, vilket ger en maximal uteffekt på 3*0,012=0,036 W, vilket är ca en tredjedel av lurarnas effekttålighet. Jag gissar att du kommer att kunna spela så högt du vill med en gain på 2.

Fantastisk svar! Blir att jag körde med gain på 2. Fungerar det inte riktigt införskaffar jag flera olika resistorer och testar mig fram!