oregelbundet svårstartad Pc "el fel"?

Permalänk
Medlem

oregelbundet svårstartad Pc "el fel"?

Hej alla självbyggare

Mitt självbygge och har alltid presterat som ett monster. Aldrig haft något fel eller problem med den i övrigt. full load har nått 75c vid några få tillfällen. Brukar ligga runt 27 - 31c idle och mellan 60 - 71c load. Datorn har alltid varit hel och ren. Rent av bortskämd ska jag nog säga.

Iallfall: Den vill inte starta med ett enkelt tryck på on knappen. Utan ibland behöver jag hålla in knappen i typ 20 sekunder och släppa den för att sen trycka in den yttligare en gång hålla in knappen i 20 sekunder till men då startar alltid då OM jag inte är för snabb med att trycka på start 3:e gången. Måste utan väntar i typ 5 sek. Typ som en chok på en automobil

Alltso: tryck och håll in i 20 sek, släpp.. repetera, vänta ca 5 sek och tryck.. Då startar den alltid! vid få tillfällen blir den sur och det kan ta ett tag! Typ som att den tror att den är en gamal skoter med chok!

Allt är uppdaterat, allt "fungerar" som det ska i övrigt. Testat utan enheter i usb kontakterna, haft endast 2 fläktar inkopplade. Bara ett grafikkort i, utan osv. Men oavsätt vad jag gör så beter den sig den på samma sätt. Om jag gör min start ritual så startar den alltid! Den stänger aldrig av sig själv, aldrig bluescreen osv osv. Har mitt nätagg gått med i en sekt som kräver denna ritual eller mitt mobo som inte får tillräckligt med ström för att kallstarta gamla lödningar som spökar? Därav det kommit nu på senare dagar. Känns som ett el relaterat fel.

Specs:

Chassi: Fractal Define R3, fläktar på alla möjliga platser med NZXT Sentry 2 fläktstyrning och tempmätare
Nätagg: Corsair AX 750W Professional Series Gold <— kan vara boven!
Mobo: Asus P8z68-v Pro/Gen3, senaste firmware <— Kan även vara boven!
Cpu: Intel Core i5 2500k @ 4,5 och var 4,7 Första året. Aldrig rört base clock freaq 100.0
Cpukylare: Thermalright SilverArrow
Minne: Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 LP kört XMP
Grafikkort: Gigabyte gtx 670 windforce 3x oc SLI " "clockade till och från" nu i stock

egentligen så är det inget problem eftersom jag alltid kan få den att starta men vore ju kul om man slapp dra på sig Liturgiska kläder när den ska startas

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

Låter som ett glapp i själva switchen på chassit och inte som ett problem med moderkortet. Testa att koppla loss denna från moderkortet, och därefter ansluta två kablar (eller du kanske redan har en Q-connector?). Kortslut därefter + och - polen på Power Connectors på moderkortet för att se om problemet är detsamma som det du har nu. Om inte -> problem med chassits powerknapp -> byt ut det/skicka in det på garantin!

EDIT: Med Q-connector menar jag dessa (tillsammans med kablarna):

Ta och kortslut + och - (PWR och Ground) sidan på Power SW med t.ex. ett gem. Se om datorn startar direkt eller ej, och testa gärna detta ett par ggr!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Tack! kul med ett bra svar!

Men kan det vara felet, då jag även har samma issue när jag försöker starta direkt från mobo startknappen? Dem går väl inte genom samma lödningar eftersom det är väl bara en förlängd ledare så att säga. för knappen på mobo är källan och om det felet föreligger där så spelar det väl ingen roll hurvida jag gör med Q PWR och Ground

ska testa när jag kommer hem iallfall...

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem
Skrivet av sdaniel1:

Tack! kul med ett bra svar!

Men kan det vara felet, då jag även har samma issue när jag försöker starta direkt från mobo startknappen? Dem går väl inte genom samma lödningar eftersom det är väl bara en förlängd ledare så att säga. för knappen på mobo är källan och om det felet föreligger där så spelar det väl ingen roll hurvida jag gör med Q PWR och Ground

ska testa när jag kommer hem iallfall...

Jaså det missade jag! Då är det nog mindre chans att både chassits powerknapp samt moderkortets egna startknapp är trasigt. Men testa detta ändå, och kontrollera även att alla kablar sitter som de ska (dra t.ex. ut 24 pin ATX kabeln ur moderkortet, kolla så att inga kablar "glappar" [t.ex. skjuts ut ur plasthållaren] tryck sedan in den ordentligt tillbaka i moderkortet). Har du möjlighet så pröva även med ett annat nätaggregat, speciellt om det du har nu är rätt gammalt (>4-5 år gammalt eller så).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

Kan vara nätdelen. Jag har haft liknande ritualer som fått utföras på en del system med krånglande nätdelar. Bästa är att testa med ett annat med tipset ovan är helt klart värt att prova med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem för många år sen.
Då berodde det på nätagget behövde också göra nån liknande ritual
När jag provade byta nätagg så gick allt som vanligt igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Har haft nästan exakt samma symptom i dagarna.
Köpte nytt nätagg på chans då det varit det tidigare och då den betett sig på liknande sätt men det hade ingen effekt.
Bytte ut batteriet till CMOS, ingen effekt.
Tog bort on/off-knappen och kopplade in reset dit istället. Detta har nu fungerat med en handfull starter utan problem.

Hade också att felet fanns när jag startade direkt på moderkortet men antar att knappen var kortsluten vilket ledde till avstänging efter ett par sekunder.

Får se ikväll när jag kommer hem om felet fortfarande är löst, uppdaterar då

Permalänk
Medlem

Har läst att en hel del haft udda problem med mobo med skumma omstarter. Men precis som vi är inne på så är det antingen nätagget eller mobo som är boven.. Det är modulärt så jag har bytt sladdar lite fram och tillbaka med samma resultat, ska testa en annan el sladd också, never know til you know! och ska se om jag kan gräva fram ett annat nätagg eller dator att testa mitt i.. tack igen för bra svar!

@johnlennonx då är vi lite i samma båt! hoppas vi kan lösa det..

uppdaterar också när jag testat lite ikväll!

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

@sdaniel1: Kom hem tryckte på reset och allt startar som det skulle. Tidigare var felet väldigt pålitligt och dök alltid upp när datorn varit av ett par timmar.
Antar att det var knappen som löste det för mig. Såg att du också hade Fractal R3, kanske samma batch med knappar.
Något jag upptäckte som fungerade bra om man inte ville offra getter till knappgudarna var att försiktigt trycka ner powerknappen bara någon millimeter efter första misslyckade starten, då vips startade den...ibland.

Iaf om du vill testa med annat nätagg har jag ett ståendes för utlåning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnlennonx:

@sdaniel1: Kom hem tryckte på reset och allt startar som det skulle. Tidigare var felet väldigt pålitligt och dök alltid upp när datorn varit av ett par timmar.
Antar att det var knappen som löste det för mig. Såg att du också hade Fractal R3, kanske samma batch med knappar.
Något jag upptäckte som fungerade bra om man inte ville offra getter till knappgudarna var att försiktigt trycka ner powerknappen bara någon millimeter efter första misslyckade starten, då vips startade den...ibland.

Iaf om du vill testa med annat nätagg har jag ett ståendes för utlåning.

Hann desvärre inte testa något igår, får testa ikväll istället.. Känner igen det där med millimeter tryckningen ”secret weapon"
Men det som jag upplever märkligt är att det blir samma effekt när jag kör direkt på mobo startknappen dvs. Den är stendöd tills jag offrat tillräckligt till gudarna. Kan iofs vara både chassit och mono & eller kombination. Eftersom du upplevt samma med chassit samt att det varit mycket strul med mitt mobo för andra som det ser ut efter lite gogglande.

Sen att grejerna börjar ju få några år på nacken även om dom presterar oerhört bra bör det inte bli så här. Lite glappande / konstruktions miss på mobo och chassi i kombination då typ. För jag vill ju inte tro att ett "lyxigare Corsair AX Guld Modulärt nätagg 750W inte klara mer än 3-4 år innan det börjar braka. Fractal och Asus litar jag dock inte lika mycket på "chassi/mobo"

återkommer så snart jag testat lite..

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sdaniel1:

Hann desvärre inte testa något igår, får testa ikväll istället.. Känner igen det där med millimeter tryckningen ”secret weapon"
Men det som jag upplever märkligt är att det blir samma effekt när jag kör direkt på mobo startknappen dvs. Den är stendöd tills jag offrat tillräckligt till gudarna. Kan iofs vara både chassit och mono & eller kombination. Eftersom du upplevt samma med chassit samt att det varit mycket strul med mitt mobo för andra som det ser ut efter lite gogglande.

Sen att grejerna börjar ju få några år på nacken även om dom presterar oerhört bra bör det inte bli så här. Lite glappande / konstruktions miss på mobo och chassi i kombination då typ. För jag vill ju inte tro att ett "lyxigare Corsair AX Guld Modulärt nätagg 750W inte klara mer än 3-4 år innan det börjar braka. Fractal och Asus litar jag dock inte lika mycket på "chassi/mobo"

återkommer så snart jag testat lite..

Mitt AX 750 började äta hårddiskar så fel förekommer. Överlag bra modell och riktigt bra garanti. 7 år har jag för mig. Min ska skickas in men blir aldrig av men jag rekommenderar att du tar kontakt med Corsairs representant i forumet så bör det kunna lösa sig.

Blir det lika direkt på moderkortet så är det nog just i nätagget problemet sitter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sdaniel1:

Men det som jag upplever märkligt är att det blir samma effekt när jag kör direkt på mobo startknappen

Bara lite fråga, när du testar denna metod har du då plockat bort kontakten till knappen från moderkortet för annars kan den ju lika gärna fortfarande kortsluta.

Eller menar du att du kör skruvmejselstart på moderkortet (på mitt moderkort finn en speciell knapp för start vid sidan av "startpiggarna")

Permalänk
Medlem

Testa att uppdatera BIOS. Har också haft lite konstigheter med att starta datorn med mitt ASUS-moderkort, löste sig när det en dag kom en uppdatering.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Mitt AX 750 började äta hårddiskar så fel förekommer. Överlag bra modell och riktigt bra garanti. 7 år har jag för mig. Min ska skickas in men blir aldrig av men jag rekommenderar att du tar kontakt med Corsairs representant i forumet så bör det kunna lösa sig.

Blir det lika direkt på moderkortet så är det nog just i nätagget problemet sitter.

Det blir mer och mer en RMA fråga än en teknisk lösning som jag hellre hade hoppats på. Kanske ska ta och höra av mig till Corsair efter jag testat nätagget i en annan dator.. Sen ska man ju orka med allt sånt också

Skrivet av johnlennonx:

Bara lite fråga, när du testar denna metod har du då plockat bort kontakten till knappen från moderkortet för annars kan den ju lika gärna fortfarande kortsluta.

Eller menar du att du kör skruvmejselstart på moderkortet (på mitt moderkort finn en speciell knapp för start vid sidan av "startpiggarna")

Jag kör med powerOn och Reset knapparna variant nyare:ish mobo, leker inte med mejsel och starpins kanske borde slipa topplocket och skaffa grovkrök borra upp ventilerna också.. Så det är därför som jag tror att det är mitt nätagg som blivit lite kajko.

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Testa att uppdatera BIOS. Har också haft lite konstigheter med att starta datorn med mitt ASUS-moderkort, löste sig när det en dag kom en uppdatering.

Om det endå hade varit så enkelt skulle jag inte störa er gott folk

@johnlennonx - ditt system lirar stadigt efter din teknik manöver?

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

@sdaniel1: Japp allt har fungerat sen jag ryckte bort powerknappen från kontakten på moderkortet.

Har testat starta med knappen på moderkortet, resetknappen som numera är min on/off (och väldigt svår att hitta när det är mörkt) samt självklart skruvmejsel och allt har fungerat utan problem.

Så använd vilken knapp du vill så länge du plockar bort den som eventuellt är fel först, funkar inte det så ja då är det nog ett allvarligare fel.

För övrigt så krånglar aldrig topplocken på Fractals chassin, tror du tänker på Cooler Master.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnlennonx:

För övrigt så krånglar aldrig topplocken på Fractals chassin, tror du tänker på Cooler Master.

Det var mer en referens till att mecka moppe Men nu vet jag att nästa chassi inte blir ett Cooler master!

Bra att det fungerade för dig med dina nya kopplingar även om du nu hellre sätter på datorn på dagen

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör