Permalänk
Medlem

Inget ljud efter jag moderkortsbyte

Nyligen köpt nya delar till datorn som cpu, mobo o ram så gjorde en ren installation med windows7 64bit och så satte ja i moderkortsskivan för att installera alla drivrutiner men tydligen så verkar inte mitt ljud funka? Står att det inte finns någon ljudenhet installerad och när man väl försöker installera realtek's hd audio drivers från moderkortets hemsida så blir det ett error under installtionen. :S

Någon som kan hjälpa?

§3.1
Visa signatur

Ryzen 7 7700X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIF | Corsair 32G DDR5 6000MHz CL36 | ASUS RTX 3080 10GB TUF | Samsung 860 EVO 2TB | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB | Seasonic Focus GX 850W | Fractal Design Define S | Logitech PRO X Superlight | HyperX Cloud | Xtrfy XG1-R | Artisan FX Hien SOFT

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd flyttad och rubrik redigerad*

Med en bra rubrik och tråden i "rätt" forumdel kan du nog få fler svar

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av sopaKREEM:

Nyligen köpt nya delar till datorn som cpu, mobo o ram så gjorde en ren installation med windows7 64bit och så satte ja i moderkortsskivan för att installera alla drivrutiner men tydligen så verkar inte mitt ljud funka? Står att det inte finns någon ljudenhet installerad och när man väl försöker installera realtek's hd audio drivers från moderkortets hemsida så blir det ett error under installtionen. :S

Någon som kan hjälpa?

Lägg ut vilka delar du köpt, framför allt moderkortets modell osv

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kanske en no-brainer men har du kollat i biosen om ljudkortet är aktiverat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

*tråd flyttad och rubrik redigerad*

Med en bra rubrik och tråden i "rätt" forumdel kan du nog få fler svar

Haha tack, var rätt så trötter när jag skrev tråden!

Visa signatur

Ryzen 7 7700X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIF | Corsair 32G DDR5 6000MHz CL36 | ASUS RTX 3080 10GB TUF | Samsung 860 EVO 2TB | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB | Seasonic Focus GX 850W | Fractal Design Define S | Logitech PRO X Superlight | HyperX Cloud | Xtrfy XG1-R | Artisan FX Hien SOFT

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Lägg ut vilka delar du köpt, framför allt moderkortets modell osv

https://www.komplett.se/product/783614/datorutrustning/pakete... det är jag har skaffat!

Visa signatur

Ryzen 7 7700X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIF | Corsair 32G DDR5 6000MHz CL36 | ASUS RTX 3080 10GB TUF | Samsung 860 EVO 2TB | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB | Seasonic Focus GX 850W | Fractal Design Define S | Logitech PRO X Superlight | HyperX Cloud | Xtrfy XG1-R | Artisan FX Hien SOFT

Permalänk
Medlem

Måste även tillläga att jag har windows 7 och att jag har försökt att avinstallera mina drivers via enhetshanteraren och sedan installerat via moderkortets hemsida men det hjälpte inte.

Visa signatur

Ryzen 7 7700X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIF | Corsair 32G DDR5 6000MHz CL36 | ASUS RTX 3080 10GB TUF | Samsung 860 EVO 2TB | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB | Seasonic Focus GX 850W | Fractal Design Define S | Logitech PRO X Superlight | HyperX Cloud | Xtrfy XG1-R | Artisan FX Hien SOFT

Permalänk
Medlem

Vet inte om du redan gjort det, men du bör nog uppdatera bios på det där moderkortet iallafall, de hade sjukt mycket fixar för diverse problem

Iallafall, kan du ta en screenshot av din enhetshanterare där du visar denna?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Vet inte om du redan gjort det, men du bör nog uppdatera bios på det där moderkortet iallafall, de hade sjukt mycket fixar för diverse problem

Iallafall, kan du ta en screenshot av din enhetshanterare där du visar denna?

https://gyazo.com/239ac458ab3ebb019554b3e8eeebe159

Visa signatur

Ryzen 7 7700X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIF | Corsair 32G DDR5 6000MHz CL36 | ASUS RTX 3080 10GB TUF | Samsung 860 EVO 2TB | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB | Seasonic Focus GX 850W | Fractal Design Define S | Logitech PRO X Superlight | HyperX Cloud | Xtrfy XG1-R | Artisan FX Hien SOFT

Permalänk
Medlem

Det där ser definitivt ut som ett drivrutinsproblem

Har du testat drivrutin direkt från realteks hemsida istället?
http://www.realtek.com/downloads/downloadsView.aspx?Langid=1&...

klicka bara i kryssrutan o gå vidare, tänk bara på att välja för korrekt operativsystem och om du kör 32 eller 64bit

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Det där ser definitivt ut som ett drivrutinsproblem

Har du testat drivrutin direkt från realteks hemsida istället?
http://www.realtek.com/downloads/downloadsView.aspx?Langid=1&...

klicka bara i kryssrutan o gå vidare, tänk bara på att välja för korrekt operativsystem och om du kör 32 eller 64bit

Har testat men de verkar inte direkt funka, men kan testa igen för säkerhetsskull!

Visa signatur

Ryzen 7 7700X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIF | Corsair 32G DDR5 6000MHz CL36 | ASUS RTX 3080 10GB TUF | Samsung 860 EVO 2TB | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB | Seasonic Focus GX 850W | Fractal Design Define S | Logitech PRO X Superlight | HyperX Cloud | Xtrfy XG1-R | Artisan FX Hien SOFT

Permalänk
Medlem
Skrivet av sopaKREEM:

Har testat men de verkar inte direkt funka, men kan testa igen för säkerhetsskull!

Ifall det där inte funkar, så har du något annat problem, de här drivrutinerna misslyckas mycket sällan

Då bör du iallafall prova med att uppdatera bios till senaste versionen och nollställa bios efteråt och prova installera på nytt

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Ifall det där inte funkar, så har du något annat problem, de här drivrutinerna misslyckas mycket sällan

Då bör du iallafall prova med att uppdatera bios till senaste versionen och nollställa bios efteråt och prova installera på nytt

http://prntscr.com/9mrgpe

detta hände under installationen :/

Visa signatur

Ryzen 7 7700X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIF | Corsair 32G DDR5 6000MHz CL36 | ASUS RTX 3080 10GB TUF | Samsung 860 EVO 2TB | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB | Seasonic Focus GX 850W | Fractal Design Define S | Logitech PRO X Superlight | HyperX Cloud | Xtrfy XG1-R | Artisan FX Hien SOFT

Permalänk
Medlem
Skrivet av sopaKREEM:

http://prntscr.com/9mrgpe

detta hände under installationen :/

Du måste ha något annat fel i din dator

Som jag sa, kör en bios update, om du inte vet hur man gör så låt msi live update sköta det åt dig, men bara om datorn är stabil i övrigt
Tänk på att det är alltid riskabelt att uppdatera bios men tror att det i detta fallet kan vara bra

Sen bör du köra memtest på dina minnen och kanske en hårddisktest

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Du måste ha något annat fel i din dator

Som jag sa, kör en bios update, om du inte vet hur man gör så låt msi live update sköta det åt dig, men bara om datorn är stabil i övrigt
Tänk på att det är alltid riskabelt att uppdatera bios men tror att det i detta fallet kan vara bra

Sen bör du köra memtest på dina minnen och kanske en hårddisktest

Det enda jag har kvar från mina äldre delar är min ssd, min hårddisk och mitt kraftpaket.

Visa signatur

Ryzen 7 7700X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIF | Corsair 32G DDR5 6000MHz CL36 | ASUS RTX 3080 10GB TUF | Samsung 860 EVO 2TB | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB | Seasonic Focus GX 850W | Fractal Design Define S | Logitech PRO X Superlight | HyperX Cloud | Xtrfy XG1-R | Artisan FX Hien SOFT

Permalänk
Medlem
Skrivet av sopaKREEM:

Det enda jag har kvar från mina äldre delar är min ssd, min hårddisk och mitt kraftpaket.

Jo, jag antog det också, men bara för att saker är nya, så betyder de inte att de alltid är felfria

Så, börja med att uppdatera bios om ditt system är stabilt i övrigt och inte stänger av sig random

Sen nolla bios efter att uppdateringen är gjort och ställ in korrekta värden

Gör även så att du använder Intels XMP funktion för dina minnen, hur du gör det hittar du i manualen på avsnitt 3-16 Bios Setup

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Jo, jag antog det också, men bara för att saker är nya, så betyder de inte att de alltid är felfria

Så, börja med att uppdatera bios om ditt system är stabilt i övrigt och inte stänger av sig random

Sen nolla bios efter att uppdateringen är gjort och ställ in korrekta värden

Gör även så att du använder Intels XMP funktion för dina minnen, hur du gör det hittar du i manualen på avsnitt 3-16 Bios Setup

Jag har senaste bios verison installerad från början 10.9.

Visa signatur

Ryzen 7 7700X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIF | Corsair 32G DDR5 6000MHz CL36 | ASUS RTX 3080 10GB TUF | Samsung 860 EVO 2TB | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB | Seasonic Focus GX 850W | Fractal Design Define S | Logitech PRO X Superlight | HyperX Cloud | Xtrfy XG1-R | Artisan FX Hien SOFT

Permalänk
Medlem
Skrivet av sopaKREEM:

Jag har senaste bios verison installerad från början 10.9.

Då skulle jag nog rekommendera att du kör memtest iallafall till att börja med
I annat läge då du installerat om windows flera gånger så lär du få kontakta Komplett om det o göra eventuell RMA

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Då skulle jag nog rekommendera att du kör memtest iallafall till att börja med
I annat läge då du installerat om windows flera gånger så lär du få kontakta Komplett om det o göra eventuell RMA

Jag gjorde en clean install med ett annat OS och då funkade det perfekt!

Tack för all hjälp.

Visa signatur

Ryzen 7 7700X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIF | Corsair 32G DDR5 6000MHz CL36 | ASUS RTX 3080 10GB TUF | Samsung 860 EVO 2TB | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB | Seasonic Focus GX 850W | Fractal Design Define S | Logitech PRO X Superlight | HyperX Cloud | Xtrfy XG1-R | Artisan FX Hien SOFT