Permalänk
Medlem

Enkel UPS

Hej,

Har två enklare serverar, en med freenas (6diskar, AMD A8) o en med proxmox (4diskar, AMD A6). Där till en till maskin som agerar router (SSD, INTEL ATOM).

Vad skulle ni rekommendera för UPS för att bara hinna stänga av dessa snyggt? Helst inte mer än 1000kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Medlem

Utan att räkna på det så skulle jag säga nåt sånt här https://www.dustin.se/product/5010587811/3s (pga rabatten just nu) Det ger troligen ett par minuter för nedstängning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Utan att räkna på det så skulle jag säga nåt sånt här https://www.dustin.se/product/5010587811/3s (pga rabatten just nu) Det ger troligen ett par minuter för nedstängning.

Om du kan och orkar, kan du kort förklara hur man ska räkna? Kan grunderna i el-lära men jag blir förvirrad över W mot VA då v*a=w?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk

Med en så ansträngd budget kanske det blir lite lurigt. Men kolla Bluewalker UPS, dessa är billiga och går att få fungera med hypervisors, men inte fullt så snyggt/enkelt som tex APC.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Skrivet av Joshiegy:

Om du kan och orkar, kan du kort förklara hur man ska räkna? Kan grunderna i el-lära men jag blir förvirrad över W mot VA då v*a=w?

För likspänning är V*A=W, men vid växelspänning kan spänningen och strömmen ligga ur fas med varandra. Max uteffekt blir i det fallet mindre än maxspänning gånger maxström.

Nätaggregat till datorer har vanligtvis kompensering som gör att maximal faktisk uteffekt hamnar ganska nära maximal teoretisk uteffekt.
Kompenseringens effektivitet anges ofta som ett procentvärde (även om det varierar med belastning) och brukar gå att hitta i ditt nätaggregats datablad.

Om du t ex har en UPS som kan leverera 800VA och nätaggregat med 95% faskompensering kan du räkna med att nätaggregatet som mest kan dra 800*0,95=760W från UPSen.