Varför tvingar M$ alla användare till gratisuppgradering till Win10???

Permalänk
Medlem

Att majoriteten(?) av Swec medlemmar inte kommit längre än "rent mjöl i påsen" i integritetstänk år 2015 är faktiskt sorgligt att se. Det behövs ingen foliehatt för att förstå att personlig integritet är viktigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Christley:

är du en person som normalt går med aluminiumfoljehatten på eller? allt för dig verkar ju vara spyware och sånt.

uppenbarligen är inte windows 10 något för dig, för du hatar att dom spionerar på dig.
användare har rapporterat att dom även lagt till dessa funktioner i windows 7 och 8.1. så i ditt läge hade jag bara övergett windows helt och hållet och gått över till ubuntu eller debian.

Ganska kul lösning, att få folk att frivilligt övervaka sig själv, helt gratis.

Tänk på den gamla tiden, då man fick sprätta upp brev, avlyssna telefon & lägenhet, för att få reda på saker om folk.

Sådant sköts numera automatiskt, och det med gljädje, av folk själva.

Jo, foliehatt, men tänk om i framtiden du får din gamla datorhistorik nedkörd i halsen, när du exempelvis vill söka arbete.

Eller nekas visum till USA för något du skrev för 20 år sedan.

Tror för övrigt att NSA har defenitionen "starkt misstänkt person" på Linuxanvändare.

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hzup:

@Mithras: Tackar! Känns skönt att jag inte är ensam om att vara irriterad på dessa popups.

Går lätt att ta bort.

Men hur får man inte skriva om på detta forum.

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SWIN:

Går lätt att ta bort.

Men hur får man inte skriva om på detta forum.

Vad menar du? Att avinstallera några KBs, vilket det handlar om, är givetvis ok. Att hänvisa till piratforum är det inte, hos SweClockers. Det finns en mängd andra forum som berättar vilka KB man ska ta bort, utan pirater i lasten.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bergla:

Att majoriteten(?) av Swec medlemmar inte kommit längre än "rent mjöl i påsen" i integritetstänk år 2015 är faktiskt sorgligt att se. Det behövs ingen foliehatt för att förstå att personlig integritet är viktigt.

Jo, utpressning om inte annat.

Hur lätt är det inte att få en hög regeringsperson eller militär att göra som man vill.
Bara hota med att publicera hela hans internethistoria offentligt.

Kunskap och informatio är makt.
Makt över människor och stater.

Är väl därför vi har SÄPO, bland annat.

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWIN:

Jo, utpressning om inte annat.

Hur lätt är det inte att få en hög regeringsperson eller militär att göra som man vill.
Bara hota med att publicera hela hans internethistoria offentligt.

Kunskap och informatio är makt.
Makt över människor och stater.

Är väl därför vi har SÄPO, bland annat.

Nej men det skulle väl aldrig kunna förekomma?
Storföretag skulle väl aldrig heller använda metadata på ett sätt som inte är fördelaktigt för kunderna?

Sånt händer väl bara i foliehattarnas värld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vad menar du? Att avinstallera några KBs, vilket det handlar om, är givetvis ok. Att hänvisa till piratforum är det inte, hos SweClockers. Det finns en mängd andra forum som berättar vilka KB man ska ta bort, utan pirater i lasten.

Vad som åsyftas är lösningen som tar bort dessa mer eller mindre permanent. Vilket tyvärr bryter mot §7 här.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Vad som åsyftas är lösningen som tar bort dessa mer eller mindre permanent. Vilket tyvärr bryter mot §7 här.

Jag har avinstallerat och undvikit vissa specifika KB och får inga popups längre, varken på W8.1 eller W7. I vilka scenarios räcker inte det?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWIN:

Ganska kul lösning, att få folk att frivilligt övervaka sig själv, helt gratis.

Tänk på den gamla tiden, då man fick sprätta upp brev, avlyssna telefon & lägenhet, för att få reda på saker om folk.

Sådant sköts numera automatiskt, och det med gljädje, av folk själva.

Jo, foliehatt, men tänk om i framtiden du får din gamla datorhistorik nedkörd i halsen, när du exempelvis vill söka arbete.

Eller nekas visum till USA för något du skrev för 20 år sedan.

Tror för övrigt att NSA har defenitionen "starkt misstänkt person" på Linuxanvändare.

om NSA anser att varje linuxanvändare är starkt misstänktsamma så byt till Mac då.
jag gör inte tillräckligt mycket olagligt eller för rasistiska diskutioner online för att kunna behöva bry mig över detta. det värsta dom kan trycka ned i min hals är att jag inte gillar justin beiber.
om du är så rädd för övervakning, vad gör du ens på nätet? varenda annons på varenda sida är smart nog och lär sig vad du sökt på sist. tex om du söker på bildäck på google eller kjell eller så, så kommer reklamen på facebook att inom 10 minuter visa reklam för bildäck.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag har avinstallerat och undvikit vissa specifika KB och får inga popups längre, varken på W8.1 eller W7. I vilka scenarios räcker inte det?

Nu kör ju jag själv Windows 10... men hade jag velat stanna kvar på Windows 7 eller 8 så hade jag ju klart föredragit att helt slippa dessa upppdateringar.

Givetvis kommer Microsoft åtgärda detta, så man inte kan kringgå det.

Permalänk
Medlem

Jag har inga popup som ni snackar om trots att jag kör Windows 7, men jag har också rensat datorn från KB's med ett program för att slippa dessa

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AMD-FX:

Jag har inga popup som ni snackar om trots att jag kör Windows 7, men jag har också rensat datorn från KB's med ett program för att slippa dessa

Ja, det finns iaf detta som jag minns lite snabbt: http://ultimateoutsider.com/downloads/

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av celoz:

Hela Googles verksamhet bygger på att samla in data från sina användare...

Innan man får massa svar "men använd inte Googles tjänster!" ja då kan jag lika gärna skita i att använda Android. Och det är ju isåfall samma sak som med Windows, bara att stänga av datainsamlingen så slipper du den.

Om det gick ja.

Permalänk
Medlem

Datainsamlingen är inget jag bryr mig om längre samma sak med min mobil..Bara inse fakta detta är tyvärr framtiden.

Isåfall får man ge upp allt som har med online att göra..Bara betala kontant.Sluta använda internet och skaffa fast telefoni med hemligt nummer osv

Att ni orkar bry er undrar jag och varför ödlsa tid och huvudvärk på sånt.

Gör inget speciellt med min dator ändå.Spelar mest och sms morsan ibland

Har slutat ladda ner musik eller film utan använder streaming tjänster som Netflix osv
Musik kör jag spotify..

mer info
Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz