Ska man stänga av Prefetch And Superfetch på ssd enheter?

Permalänk

Ska man stänga av Prefetch And Superfetch på ssd enheter?

Har satt ihop en ny dator, 2st samsung evo 850 och det var så länge sedan jag skruvade i ssd diskarna i min andra dator, ska man stänga av Prefetch och Superfetch om man kör windows 10?

Är det något annat man också ska stänga av? minns något dos-kommando för att ta bort någon energispar grej också, något som minns?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Har satt ihop en ny dator, 2st samsung evo 850 och det var så länge sedan jag skruvade i ssd diskarna i min andra dator, ska man stänga av Prefetch och Superfetch om man kör windows 10?

Är det något annat man också ska stänga av? minns något dos-kommando för att ta bort någon energispar grej också, något som minns?

Hibernate bör väl stängas av, samt prefetch.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Hibernate bör väl stängas av, samt prefetch.

Inte Superfetch då?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Inte Superfetch då?

Jo, sannolikt. Det gör ingen skillnad ändå på SSD.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Har satt ihop en ny dator, 2st samsung evo 850 och det var så länge sedan jag skruvade i ssd diskarna i min andra dator, ska man stänga av Prefetch och Superfetch om man kör windows 10?

Är det något annat man också ska stänga av? minns något dos-kommando för att ta bort någon energispar grej också, något som minns?

powercfg -h off - för att ta bort hibernate-filen som tar ett antal GB i C:\, använder man inte hibernate så kan man ta bort den för att spara utrymme.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Windows 10 är väl smart nog och vet om det är en SSD och man behöver inte ställa in något manuellt?

Eller?

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Windows 10 är väl smart nog och vet om det är en SSD och man behöver inte ställa in något manuellt?

Eller?

Trodde jag också, men tydligen inte..

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av smkr:

powercfg -h off - för att ta bort hibernate-filen som tar ett antal GB i C:\, använder man inte hibernate så kan man ta bort den för att spara utrymme.

Varför får jag detta meddelande?, "Unable to perform operation. An unexpected error (0x65b) has occurred: Funktionen misslyckades under körning."

När jag kör powercfg.exe /hibernate off eller powercfg -h off

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Varför får jag detta meddelande?, "Unable to perform operation. An unexpected error (0x65b) has occurred: Funktionen misslyckades under körning."

När jag kör powercfg.exe /hibernate off eller powercfg -h off

Det vet jag inte, men man måste köra kommandot i ett kommandofönster med administratörsrättigheter.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Du behöver inte göra något. Hibernate kan du stänga av om du inte använder det men då försvinner även quick boot.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Skrivet av smkr:

Det vet jag inte, men man måste köra kommandot i ett kommandofönster med administratörsrättigheter.

Ah körde som admin, tror det funkade, hur kan man kolla att det är av?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Trodde jag också, men tydligen inte..

Vad är det man tjänar på att stänga av Prefetch och Superfetch?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kilroy:

Vad är det man tjänar på att stänga av Prefetch och Superfetch?

Man spar ram minne. Vilket verkar vara viktigt när man sitter på 16GB.

Prefetch & Superfetch laddar in resurser du ofta använder i förväg in i ram. Ram är snabbare än en vanlig hårddisk. Där med spar man tid när datorn istället laddar i från ram. I verkligen så fungerar det riktigt bra, man får ner loading times rejält i bland annat spel.

T.ex Moba spel, Lol, Hon, Dota2, Smite, HoTS etc. Första map laddningen tar tid eftersom du laddar direkt i från hårdisken, resten av laddningarna under dagen går fortfare eftersom det finns lagrat i ram, som är betydligt snabbare att ladda i från än en hårdisk. Tack vare detta så går det fortare och du slipper även slita lika mycket på hårdisken.

Stäng av Prefetch och Superfetch när du har för lite ram i datorn eller när din SSD är snabbare än ditt ram-minne. Vilket jag starkt tvivlar på. Jag köper hellre mer ram än att ladda BF4 om och om igen i från en sketen disk utan Prefetch och Superfetch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Man spar ram minne. Vilket verkar vara viktigt när man sitter på 16GB.

Prefetch & Superfetch laddar in resurser du ofta använder i förväg in i ram. Ram är snabbare än en vanlig hårddisk och där med spar man tid att istället ladda i från ram. I verkligen så fungerar det riktigt bra, man får ner loading times rejält i bland annat spel.

T.ex Moba spel, Lol, Hon, Dota2, Smite, HoTS etc. Första map laddningen tar tid eftersom du laddar direkt i från hårdisken, resten av laddningarna under dagen går fortfare eftersom det finns lagrat i ram, som är betydligt snabbare att ladda i från än en hårdisk. Tack vare detta så går det fortare och du slipper även slita lika mycket på hårdisken.

Stäng av Prefetch och Superfetch när du har för lite ram i datorn eller när din SSD är snabbare än ditt ram-minne. Vilket jag starkt tvivlar på. Jag köper hellre mer ram än att ladda BF4 om och om igen i från en sketen disk utan Prefetch och Superfetch.

Är Windows inte ganska bra på att bara använda ledigt RAM-minne till detta?
Om man kör program eller spel som använder hela ram-minnet så är det ju dessa funktioner som ryker först ur minnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Man spar ram minne. Vilket verkar vara viktigt när man sitter på 16GB.

Prefetch & Superfetch laddar in resurser du ofta använder i förväg in i ram. Ram är snabbare än en vanlig hårddisk och där med spar man tid att istället ladda i från ram. I verkligen så fungerar det riktigt bra, man får ner loading times rejält i bland annat spel.

T.ex Moba spel, Lol, Hon, Dota2, Smite, HoTS etc. Första map laddningen tar tid eftersom du laddar direkt i från hårdisken, resten av laddningarna under dagen går fortfare eftersom det finns lagrat i ram, som är betydligt snabbare att ladda i från än en hårdisk. Tack vare detta så går det fortare och du slipper även slita lika mycket på hårdisken.

Stäng av Prefetch och Superfetch när du har för lite ram i datorn eller när din SSD är snabbare än ditt ram-minne. Vilket jag starkt tvivlar på. Jag köper hellre mer ram än att ladda BF4 om och om igen i från en sketen disk utan Prefetch och Superfetch.

Med en SSD märker du ingen skillnad med prefetch och "superfetch" över huvud taget. Den skriver med prefetch en liten del i "början" av din hårddisk för att kunna läsa in filerna snabbare. På en SSD spelar det ingen roll för datan går lika snabbt att läsa in var den än ligger på disken. Alltså en funktion framtagen för mekaniska diskar, som ingen eller inte så många använder längre antar jag.
Ha det på om du vill, eller stäng av om du vill. Det gör tydligen ingen skillnad på SSD.
Läs lite här:
http://www.overclock.net/t/1427829/any-solid-reason-to-turn-o...

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kilroy:

Är Windows inte ganska bra på att bara använda ledigt RAM-minne till detta?
Om man kör program eller spel som använder hela ram-minnet så är det ju dessa funktioner som ryker först ur minnet?

Ja, det är dessa funktioner som först ryker ur minnet när man börjar få slut på ram. Sen om Windows alltid är tillräckligt snabbt på att tömma dessa kan jag inte uttala mig om.

Skrivet av Dockland:

Med en SSD märker du ingen skillnad med prefetch och "superfetch" över huvud taget. Den skriver med prefetch en liten del i "början" av din hårddisk för att kunna läsa in filerna snabbare. På en SSD spelar det ingen roll för datan går lika snabbt att läsa in var den än ligger på disken. Alltså en funktion framtagen för mekaniska diskar, som ingen eller inte så många använder längre antar jag.
Ha det på om du vill, eller stäng av om du vill. Det gör tydligen ingen skillnad på SSD.
Läs lite här:
http://www.overclock.net/t/1427829/any-solid-reason-to-turn-o...

Stänger du av Superfetch/prefetch för att du har en SSD som systemdisk, så förlorar du även superfetch/prefetch på dina mekaniska hårdiskar som är inkopplade.

Spel på din SSD kanske inte behöver superfetch/prefetch. Däremot så tjänar spel och annan mjukvara på dina mekaniska hårdiskar mycket på att ha superfetch/prefetch igång.

Permalänk
Skrivet av anon185723:

Ja, det är dessa funktioner som först ryker ur minnet när man börjar få slut på ram. Sen om Windows alltid är tillräckligt snabbt på att tömma dessa kan jag inte uttala mig om.

Stänger du av Superfetch/prefetch för att du har en SSD som systemdisk, så förlorar du även superfetch/prefetch på dina mekaniska hårdiskar som är inkopplade.

Spel på din SSD kanske inte behöver superfetch/prefetch. Däremot så tjänar spel och annan mjukvara på dina mekaniska hårdiskar mycket på att ha superfetch/prefetch igång.

Trodde folk bara körde mekaniska diskar i nas nu för tiden..

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Trodde folk bara körde mekaniska diskar i nas nu för tiden..

Trodde du verkligen det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Trodde du verkligen det?

Enda anledningen torde vara om man inte har råd med SSD av ngn outgrundlig anledning.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Enda anledningen torde vara om man inte har råd med SSD av ngn outgrundlig anledning.

1TB, 2TB, 4TB SSD kostar fortfarande endel. skulle inte tro att dom flesta byter ut alla sina mekaniska diskar till SSD i första taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Enda anledningen torde vara om man inte har råd med SSD av ngn outgrundlig anledning.

Tror du på allvar detta?