Senaste update (2015-12-06) skumma saker?

Permalänk
Medlem

Senaste update (2015-12-06) skumma saker?

Min lilla dator gjorde någon auto update under natten, märkte att den körde det och install procenten var över hela skärmen men efter det verkar allt gått "tits up".

Först inte jätte förtjust i de nya overlay grejerna på komprimerade mappar men kan väl leva med det men nu verkar datorn allmänt HATA alla andra overlays som funkat felfritt förut så som AMDs gaming och MSI Afterburner.
Vidare har jag upplevt helt random krashar som bara resulterar i svart skärm, har bytt nätagg för att utesluta det problemet men samma sak och aldrig varit med om det innan denna update.
Vidare så har något skumt hän med Windows namnen på t.ex. "Computer" som nu heter "computer (1)", det där (1) tillägget har även dykt upp på flera genvägar, det är officiella genvägar o.O

Testat att installera om den och får se om det hjälper men någon som har en aning om vad som kan ha hänt? Sjukt frustrerande, det är inte så att jag behöver load för att den ska krasha utan det är ransom, i spel, film, surf, idle, you name it och svårt att felsöka när man inte har något att gå efter utom att datorn bara dör.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Gjorde en clean install och nu verkar problemen upphört iaf för stunden, mysigt med automatiska påtvingade uppdateringar som sabbar hela datorn <3

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.
Försöker uppdatera men får (KB3122947) - fel 0x80070643 någon mer som har problem med denna update?

OnT:

@Ferrat
Det är i och för sig inte så mystiskt då de är en påtvingad inställning att update ska ske automatiskt för att man ska slippa kolla upp de själv samt att man får de allra senaste, vilket jag heller inte gillar helt 100.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@bärplockaren
Har du testat
https://www.infopackets.com/news/9735/how-fix-kb3122947-faile...

Mjo visst jätte bra att den kollar men det har ju varit standard men nu kan man inte vänta med updates på samma sätt utan systemet avgör, vilket resulterar i att flera råkar ut för struliga updates

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

@bärplockaren
Har du testat
https://www.infopackets.com/news/9735/how-fix-kb3122947-faile...

Mjo visst jätte bra att den kollar men det har ju varit standard men nu kan man inte vänta med updates på samma sätt utan systemet avgör, vilket resulterar i att flera råkar ut för struliga updates

Nu kör de ju att antingen skippar den alla uppdateringar en viss tid eller så installerar den allt, man kan inte skippa bara en viss uppdatering och aldrig skippa en uppdatering helt:(

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

@Ferrat
Tackar, de ska jag genast kolla upp.

Absolut är sten bra med auto update men jag vill ändå ha valet vad jag vill installera och inte, som nu i mitt fall bråkar moderkortets grafik drivisar, med att installera sig fast jag inte vill ha dem.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Nu kör de ju att antingen skippar den alla uppdateringar en viss tid eller så installerar den allt, man kan inte skippa bara en viss uppdatering och aldrig skippa en uppdatering helt:(

Vet, all valfrihet borta typ det suger och extra mycket när updates verkar muppa datorer för en hel del eller inte funkar som de ska.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@Ferrat
Tackar, de ska jag genast kolla upp.

Absolut är sten bra med auto update men jag vill ändå ha valet vad jag vill installera och inte, som nu i mitt fall bråkar moderkortets grafik drivisar, med att installera sig fast jag inte vill ha dem.

Drivrutiner kan man dock hindra att sådana laddas ner och installeras via Windows update https://support.microsoft.com/en-us/kb/3073930

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag har inte helt gått över till W10 än. Får kanske installera en WSUS så man kan ta kontrollen över uppdateringarna.

Permalänk
Medlem

@Ferrat en headsup bara om du inte visste det, men TrueCrypt rekommenderas inte på Win10, använd bitlocker istället. Glöm bara inte att spara upplåsningsnyckeln, annars kan det bli tråkigt

Permalänk
Inaktiv

Det är 2015, snart 2016 och jag trodde utvecklingen skulle gå framåt och att du som användare skulle få mer kontroll över din dator och vad du gjorde men med Windows 10 känns det som ett stort steg bakåt där användare inte är betrodda med att ändra hur vida man vill ha uppdateringar eller inte.

Windows 8.1, lätt som en plätt att stänga av uppdateringar. Windows 10, nej inte så lätt.

Dessutom, sitter man ute i skogen uppe i Norrland och har mobilt bredband på en 6GB datamängd så är det inte ens på världskartan att ha automatiska uppdateringar igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

@Ferrat en headsup bara om du inte visste det, men TrueCrypt rekommenderas inte på Win10, använd bitlocker istället. Glöm bara inte att spara upplåsningsnyckeln, annars kan det bli tråkigt

Kör veracrypt numera, truecrypt låg kvar sedan update från Win8

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Drivrutiner kan man dock hindra att sådana laddas ner och installeras via Windows update https://support.microsoft.com/en-us/kb/3073930

Gjorde som de stog i länken, men den kommer ju tillbaka efter jag har boota om datorn...ingen större fara bara ett litet i-landsprogram.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Gjorde som de stog i länken, men den kommer ju tillbaka efter jag har boota om datorn...ingen större fara bara ett litet i-landsprogram.

Du ska ladda ner och köra wushowhide.diagcab. som finns i tidigare länk, det fixar problemet mer permanent.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Efter mycket testande verkar det som att nya updates vägrar gilla overlays och för många krashar allt >_< super ... Troligen någon klash med AMD drivers.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood