Youtube har börjat hacka på 720p och över efter flera månader

Permalänk
Medlem

Youtube har börjat hacka på 720p och över efter flera månader

Jag har ett skitkonstigt problem.
Det är så här att jag byggde ihop en dator för något år sedan, kanske två eller mer.
Sedan dess har jag kunnat spela upp youtube-klipp i full-HD utan att det hackat (ser ut att tappa frames men enligt infon gör det inte det) och allt har varit frid och fröjd. Men den senaste månaden eller två, kanske tre (håller inte så mycket koll på sånt) så har det blivit värre och värre och nu måste jag välja 480p för att kunna spela upp klipp och till och med där kämpar datorn med att spela upp mjukt och bra. Ljudet brukar flyta på som vanligt har jag för mig, även på högre upplösning.

Jag har inga problem med buffring eller annat, datorn flyter på rätt okej och jag kan spela upp videos i VLC i full-HD utan att datorn går på knäna. Det är bara i youtube som datorn verkar knäckas helt och hållet och det är så otroligt tråkigt då jag ser mycket på youtube och vill i alla fall kunna spela upp i 720p för hyfsad kvalitet.

Så jag undrar om ni har några bra tips på vad som kan vara fel och vad jag kan kolla upp.
Om du har något tips, förklara gärna hur jag kollar upp saken eller vad jag ska göra för jag är inte superbäst på datorer.

Min dator är konfigurerad som följande
AMD A6 6400K APU med Radeon HD8470D som grafik
8 GB ramminne
Samsung 840 EVO med fixen så att den presterar som vanligt och Rapid Mode igång
Windows 8.1 med senaste uppdateringarna
AMD Catalyst version 14.4, tror inte jag har uppdaterat den här sen första dagen med datorn.

Har jag missat någon vital info så säg till.
Problemet har ju tillkommit den senaste tiden så jag tänker att det kanske man vara mjukvarubaserat men är inte skitbra på datorer som sagt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Jag har ett skitkonstigt problem.
Det är så här att jag byggde ihop en dator för något år sedan, kanske två eller mer.
Sedan dess har jag kunnat spela upp youtube-klipp i full-HD utan att det hackat (ser ut att tappa frames men enligt infon gör det inte det) och allt har varit frid och fröjd. Men den senaste månaden eller två, kanske tre (håller inte så mycket koll på sånt) så har det blivit värre och värre och nu måste jag välja 480p för att kunna spela upp klipp och till och med där kämpar datorn med att spela upp mjukt och bra. Ljudet brukar flyta på som vanligt har jag för mig, även på högre upplösning.

Jag har inga problem med buffring eller annat, datorn flyter på rätt okej och jag kan spela upp videos i VLC i full-HD utan att datorn går på knäna. Det är bara i youtube som datorn verkar knäckas helt och hållet och det är så otroligt tråkigt då jag ser mycket på youtube och vill i alla fall kunna spela upp i 720p för hyfsad kvalitet.

Så jag undrar om ni har några bra tips på vad som kan vara fel och vad jag kan kolla upp.
Om du har något tips, förklara gärna hur jag kollar upp saken eller vad jag ska göra för jag är inte superbäst på datorer.

Min dator är konfigurerad som följande
AMD A6 6400K APU med Radeon HD8470D som grafik
8 GB ramminne
Samsung 840 EVO med fixen så att den presterar som vanligt och Rapid Mode igång
Windows 8.1 med senaste uppdateringarna
AMD Catalyst version 14.4, tror inte jag har uppdaterat den här sen första dagen med datorn.

Har jag missat någon vital info så säg till.
Problemet har ju tillkommit den senaste tiden så jag tänker att det kanske man vara mjukvarubaserat men är inte skitbra på datorer som sagt

Har du problem att spela upp oavsett webbläsare?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Om det är Chrome du använder för att spela upp Youtube så används förmodligen software rendering.

Kan vara relaterat till detta
http://www.howtogeek.com/227940/why-youtube-in-chrome-and-fir...

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Har du problem att spela upp oavsett webbläsare?

Skrivet av dazelou:

Om det är Chrome du använder för att spela upp Youtube så används förmodligen software rendering.

Kan vara relaterat till detta
http://www.howtogeek.com/227940/why-youtube-in-chrome-and-fir...

Jag använder Firefox, det glömde jag ju skriva så klart.
Jag testade det där tillägget som var i den där länken och nu verkar det gå lite bättre, vet inte om det är inbillning eller om det gjort någon skillnad. Det är dock inte helt okej, det hackar lite grann fortfarande redan på 720p. Ljudet verkar heller inte vara synkat riktigt så något fel är det.

Kollade nu aktivitetshanteraren och ser att Youtube nu äter upp all min cpu-kraft. Kanske är det därför det hackar nu efter att jag installerat tillägget?

Permalänk
Medlem

Jag har experimenterat lite med att ha WebM igång och icke igång i Firefox och kommer fram till att med WebM disabled så att youtube använder "video/mp4; codecs="avc1.4d401f" istället gör att min CPU-användning går upp i taket och hamnar på 100%

Med WebM enabled så ligger min firefox CPU-belastning på kanske 20-25%

Jag fick inaktivera h264ify-tillägget också så klart för att få tillbaks WebM codec.
Det verkar som att det flyter på bäst med WebM nu men jag får kolla och återkomma. Tack för hjälpen i vilket fall