Permalänk

DDR4 2666Mhz minnen ostabila?

La in Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz Vengeance LPX Svarta i mitt system som inet ska bygga och när jag snackade med kundsupport sa han att DDR4 2666Mhz är jäkligt ostabila och dom bygger ihop datorn med deras monteringstjänst använder dom inte mer än 2133MHz för att allt ska bli stabilt.

Vad är det som blir ostabilt med snabbare minnen undrar jag?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Jao..vore lite intressant att veta grunden. Har också köpt sånt minne och kommer inte att köra det i 2133MHz.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

@blue eyed devil:

Förstår inte riktigt frågan.

Datorn blir instabil vilket innebär att Windows och Spel kraschar eller datorn blåskärmar och startar om slumpvis.

Om frågan är varför så är det för att moderkortet och minnet inte fungerar bra tillsammans i given hastighet. Ibland kommer det nya bios-uppdateringar som kan fixa problemet.

Du skriver inte vilket moderkort du köpt, oftast så kan specifika minnesmoduler fungera olika bra med olika moderkort eller så har moderkortet generella problem, det kan även vara problem att köra hög hastighet med flera minnesmoduler men vara stabilt med färre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blue eyed devil:

La in Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz Vengeance LPX Svarta i mitt system som inet ska bygga och när jag snackade med kundsupport sa han att DDR4 2666Mhz är jäkligt ostabila och dom bygger ihop datorn med deras monteringstjänst använder dom inte mer än 2133MHz för att allt ska bli stabilt.

Vad är det som blir ostabilt med snabbare minnen undrar jag?

Grejen är väl att även om minnena stöder hastigheter på 2666 med xmp profiler så räknas det ändå som OC då moderkorten ofta specar hastigheter över 2133 som just OC. Inet vill väl vara säkra på att de inte kan beskyllas för att systemen blir instabila.

Permalänk
Medlem

Hmm har inte märkt några problem själv. Men bra att veta om jag skulle få problem. Systemet är ganska färskt så har inte hunnit testa det allt för mycket ännu.

Men misstänker att problemen kan har att göra med vilket moderkort man har också

Visa signatur

Fractal Design Define 7 w/ Seasonic FOCUS PX 850W | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5900X | 32GB TridentZ 3600Mhz DDR4 | Geforce RTX 3080 Ti