Spel i Steam OS presterar avsevärt sämre än med Microsoft Windows

Permalänk
Melding Plague

Spel i Steam OS presterar avsevärt sämre än med Microsoft Windows

Speldatorerna Steam Machines har fått ett minst sagt blandat mottagande av entusiaster, som nu får ytterligare en anledning att vända konceptet ryggen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan vi ta upp att Source spelen fortfarande kör Direct3D -> OpenGL lager. (aka Wine) Dota 2 är det enda spelet (Reborn) som kör native OpenGL som släpptes inte så länge sen.

Skall vi sedan ta upp att Metro inte heller är en vidare portning där mycket är önskevärt samt att vissa inställningar tar extremt mycket prestanda utan att göra någon större skillnad och samma funktion inte tar något närmevärt på Windows porten.

Värt att nämna är att Shadow Of Mordor är ännu ett WB spel, en port av Feral Interactive (Linux) som är ganska nya när det kommer till portningar till Linux inte tal om att de ofta inte siktar på väldig hög OpenGL gräns pga Mac's begränsningar.

Inte tal om andra WB spel (Dying Light) som är en buggfest och knappt funkar på Linux trots support.

När det kommer till drivrutiner är optimiseringar obefintliga på Linux, AMD har knappt fungerande OpenGL stöd, CS:GO har ingen Linux profil alls för att hjälpa med prestandan. (Du kan ändra namnet på CS:GO till HL2 och få magisk prestanda), skulle inte förvåna mig liknande för andra spel.

Crossfire är inte en tanke. Kommer vi till Nvidia som faktiskt är de som drar på OpenGL utveckligen så funkar inte SLI då de inte anser att det är en viktig funktion. Likaså överclockning som inte funkat alls tidigare.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Flopp ?

Permalänk
Medlem

Anmärkningsvärt att Valve fick så många aktörer med sig på att göra Steam machines när de själva inte levererar en bra produkt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Den kritik jag sett rörande detta är att de borde ha testat med senaste generationens hårdvara också. Chansen finns t.ex. att Linuxdrivarna är bättre optimerade för modern hårdvara. Men det är bara spekulation.

Hur som helst så är det ett alldeles för begränsat test för att dra några större slutsatser.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Commander:

Sedan kan vi ta upp att Source spelen fortfarande kör Direct3D -> OpenGL lager. Dota 2 är det enda spelet (Reborn) som kör native OpenGL som släpptes inte så länge sen.

Och där ser vi ändå en skillnad på nästan 20%

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det är sämre prestanda men som backfeed sa så är det kanske inte det bästa testet.

Något som är positivt dock är att prestandan fortfarande är bättre än konsolerna

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Att drivrutinerna för Linux/OpenGL är sämre för 3D prestanda är ju inte direkt något nytt. Trodde att det var uppenbart att prestandan skulle bli lägre. Nåja, vulkan kommer snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Och där ser vi ändå en skillnad på nästan 20%

Släpptes nyligen så skulle inte förvåna mig. Samt att Direct3D hade säkerligen mer personal och större team. Ser inte heller mening att satsa på OpenGL för Dota 2 nu när Vulkan är så nära att släppas.

OpenGL lär finnas kvar för kompabilitet (AMD). Vulkan stödet är redan med Dota 2 och Vulkan skulle släppas i slutet av året med 0day launch från Nvidia.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Sedan kan vi ta upp att Source spelen fortfarande kör Direct3D -> OpenGL lager. Dota 2 är det enda spelet (Reborn) som kör native OpenGL som släpptes inte så länge sen.

Detta verkar ju stämma (även om det för mig är oklart ifall det faktiskt används i spelen nämnda i artikeln), men att det skulle stå för den prestandaförlust som nämns i artikeln är inte realistiskt.

Skrivet av Commander:

Skall vi sedan ta upp att Metro inte heller är en vidare portning där mycket är önskevärt samt att vissa inställningar tar extremt mycket prestanda utan att göra någon större skillnad och samma funktion inte tar något närmevärt på Windows porten.

Källa på detta? Låter som ett typiskt "gamer"-uttalande.

Permalänk
Avstängd

Jag är inte förvånad. Prestandan i Windows/DirectX har optimerats och under många år tillsammans med speltillverkare. Samtidigt är det endast 1% eller liknande som spelar på Linux med Steam, inte lätt att optimera drivrutiner m.m. då.

Lägg på det faktum att DX12 kommer med en massa prestandaförbättringar så är SteamOS stendött.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Det jag har upptäckt som problemet med spel på Linux är CPU prestanda, drivrutinsoverhead och grafikkort från andra än nvidia, men har man en bra CPU(hög klockfrekvens, 4 kärnor) och nvidia grafik så brukar de flesta spelen ligga väldigt nära eller ibland till och med vara bättre än Windows.

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem

Meh.. Ett enda test ger ju inte hela bilden såklart. Men om det skulle visa sig stämma så är det väl inte hela värden för steam machine ska ju vara som en konsol och konsolspelare accepterar ju avsevärt sämre prestanda. Så *gäsp* vilken icke-nyhet säger jag bara.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Meh.. Ett enda test ger ju inte hela bilden såklart. Men om det skulle visa sig stämma så är det väl inte hela värden för steam machine ska ju vara som en konsol och konsolspelare accepterar ju avsevärt sämre prestanda. Så *gäsp* vilken icke-nyhet säger jag bara.

Well. Konsolerna är väldigt prisvärda iaf. Mycker spelprestanda per krona.
Om steam machines uppvisar 20-40% sämre prestanda per krona än för en windowsdator så är det troligen ett problem. Det öppnar ju för dörren att köpa ett lite svagare grafikkort + windows för samma slutpris och ändå få ut mer prestanda och fler fungerande titlar vilket inte direkt gynnar valves steam-machine satsning.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Meh.. Ett enda test ger ju inte hela bilden såklart. Men om det skulle visa sig stämma så är det väl inte hela värden för steam machine ska ju vara som en konsol och konsolspelare accepterar ju avsevärt sämre prestanda. Så *gäsp* vilken icke-nyhet säger jag bara.

Men hallå.

Det påverkar ju inte bara steamos burkar utan linuxspel överlag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Inaktiv

Valve har haft minst tre år på sig med SteamOS och ändå ser det inte bättre ut. Prestandavinsterna som påstås finnas syns inte när produkten granskas. Valve har helt missat att de själva måste lägga ner tid och resurser för att få stöd för sin egna plattform, de kan inte sitta och vänta på att andra gör deras jobb.

Nu har det iallafall kommit ett par spel (ca 5) som intresserar mig men fortfarande fattas massor av titlar. Samt EA och Ubi blandannat.
Men att de inte fått AMD och Nvidia att få fram bättre drivare för SteamOS är också ett misslyckande för Valve. Om AMD och Nvidia inte trott på Valves satsning så hade de alltid kunnat locka med att betala för drivarutveckling eller något. Nu sitter vi här med dålig prestanda och dåligt spelutbud, ingen vidare start för Valve.

Får hoppas de inser problemet snart nog och börjar satsa hårdare. Produkten är lanserad nu, det går inte skylla på beta och annat nu.

Evolve or die! Många andra aktörer har försökt och misslyckats. Det är inte helt utan anledning att vi har tre konsollaktörer kvar i dagsläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Inte (bara) Valves fel. De satsar ju på linux, men det är många spelutvecklare som inte verkar göra det nämnvärt. I de fall som portningen ges till företag med tvivelaktig erfarenhet så är det inte värt att ens beskylla opengl, SteamOS eller valve för den dåliga prestandan.
Det är AMD, Nvidia, spelutvecklarna och främst tomtarna som bestämmer vem som ska porta vad och hur som är ansvariga, vilka de nu än är.

Skrivet av Grilljohan:

Det jag har upptäckt som problemet med spel på Linux är CPU prestanda, drivrutinsoverhead och grafikkort från andra än nvidia, men har man en bra CPU(hög klockfrekvens, 4 kärnor) och nvidia grafik så brukar de flesta spelen ligga väldigt nära eller ibland till och med vara bättre än Windows.

Det kan ligga något i det, även om jag bara kan ta FTL som exempel. FTL är löjligt krävande för ett spel som egentligen är 2D och sprites. Laggar som FAN på linux. Kan vara pga overhead.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Reborn har ju varit en riktig fail dock. Ända sedan Reborn kom så har jag fått sämre ping, slumpmässigt stutter och betydligt fler buggar. T.ex måste jag starta med launchoption "-DX11" för att spelet ska starta överhuvudtaget, om jag är inne i inställningar och sedan ska gå tillbaka till menyn eller "home" så att säga så kraschar spelet. Om jag är inne i en match/spectatear och trycker på pilen i vänstra hörnet för att komma till menyn så fryser spelet i några sekunder. Buggar som gör att ibland när jag trycker på en ability så händer ingenting alls, många gånger så stannar heroen även om jag klickat att jag ska gå någonstans, ibland vänder sig heroen om helt utav sig självt (nej jag råkar inte trycka på minimappen). Att det är aningen sämre fps nu i Linux är inte konstigt med tanke på alla andra problem som finns nu. Innan Reborn så fick man ungefär samma fps i Linux som i Windows. Notera även att alla felen som jag nämnt händer för andra jag spelar med också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Well. Konsolerna är väldigt prisvärda iaf. Mycker spelprestanda per krona.
Om steam machines uppvisar 20-40% sämre prestanda per krona än för en windowsdator så är det troligen ett problem. Det öppnar ju för dörren att köpa ett lite svagare grafikkort + windows för samma slutpris och ändå få ut mer prestanda och fler fungerande titlar vilket inte direkt gynnar valves steam-machine satsning.

Fast ska du ha Windows så får du ju ta med en Windowslicens i beräkningarna. Det är ju inte direkt gratis även om en OEM-licens inte är så farligt dyr.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Fortsätt kasta skit på Valve om ni vill, det är ändå bara er själva som får lida för att steamos går dåligt. Micro$oft skrattar bara för att ni spelar dem i händerna
DirectX12 och DirectX11 må vara bra, vilket John Carmack vittnat om då han tidigare kritiserat gränssnittet gentemot Opengl.
Carmack och Id kan ju opengl dock, till skillnad från många andra i branchen. De har ju kört det i sina engines sen de portade quake till opengl om jag inte minns fel, vilket var när... 90-talet?

Tagit bort citat (flamebait) /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

"blandat mottagande" var det nån/är det nån som ser syftet med detta? Jag förstår uppriktigt inte varför när det redan finns datorer

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Är detta ens jämförbart? Kör DirectX i windwos och OpenGL i Linux? Antar att både drivrutiner och grafikmotorer inte är lika välslipade då målgruppen är väldigt liten.

De borde bara bygga SteamOS på Windows istället. Någon form av windwos embedded verdsion + big screen mode som de redan har. Köra som ett rent lager över windows. kommer kosta en liten slant, men då har de hela spelbiblioteket istället.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Fast ska du ha Windows så får du ju ta med en Windowslicens i beräkningarna. Det är ju inte direkt gratis även om en OEM-licens inte är så farligt dyr.

Ja precis. Det var ju det jag gjorde i förra inlägget ;). Ta lite billigare komponenter och lägg till winblows. Samma slutpris för samma prestanda och bättre spelutbud.
Sedan såg det ut som att priserna på steam-machines var rätt höga i förhållande till prestandan i dem, så man kanske inte ens behöver gå ner i komponentval för att ända hamna på samma slutpris (fast jag har inte jämfört så noga så det kanske inte stämmer?).

Det är onekligen lite problematisk konkurrens i nuläget för steam machines oavsett.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Detta verkar ju stämma (även om det för mig är oklart ifall det faktiskt används i spelen nämnda i artikeln), men att det skulle stå för den prestandaförlust som nämns i artikeln är inte realistiskt.

Källa på detta? Låter som ett typiskt "gamer"-uttalande.

Skall försöka hitta källa, GamingOnLinux // eller Linux_Gaming på Reddit brukar komma med många nyttiga artiklar/test från personer. ToGL är bara en demo för hur Valve gjorde inget som underhålls, men alla sourcespel förutom just Source 2 (Dota2) kör en wrapper runt Direct3D du kan starta valfritt Source spel i Linux och se alla fina Direct3D fel som slängs ut i consolen.

Att detta inte skulle realistisk, varför inte? Du har begränsningar som slås i taket när man inte anpassar spelmotorn för ett gränsnitt. ToGL är likt google translate, funkar ypperligt men fortfarande inget som funkar direkt bra. Wine kör samma metod dock har de haft många många år att utveckla sitt och sitter fortfarande med att implementera D3D10.

Virtual Programming utvecklaren gör en liknande metod för sina ports för Linux, där fick exempelvis Wine bättre prestanda än "officiella porten" med Witcher 2.

Feral Interactive säger sig använda native och har haft ganska bra ports när det kommer till kvalite, prestandan har varit efter dock.

Video inställningar för Metro 2033 Redux (är samma för tidigare versionen)
Värt att nämna, inget PhysX, ingen tesslering och brist på inställningar samt buggar pga lata utvecklare.

Video inställningar för Metro Last Light:

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja precis. Det var ju det jag gjorde i förra inlägget ;). Ta lite billigare komponenter och lägg till winblows. Samma slutpris, mer/samma prestanda och bättre spelutbud. Det är onekligen lite problematisk konkurrens i nuläget för steam machines.

"Ja du tänke zååååååå".. OK, då är ja med.. Ja spelutbudet är förståss ett problem oavsett.. Men Valve fortsätter väl att göra vad de kan för att promotea steamspel till Linux får man anta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag är inte förvånad. Prestandan i Windows/DirectX har optimerats och under många år tillsammans med speltillverkare. Samtidigt är det endast 1% eller liknande som spelar på Linux med Steam, inte lätt att optimera drivrutiner m.m. då.

Lägg på det faktum att DX12 kommer med en massa prestandaförbättringar så är SteamOS stendött.

Inte om folk hoppar på Vulkan och utvecklar för ett öppet gränssnitt som funkar på flera platformar och låter sedan konsumenterna välja vilket OS de vill använda utifrån tycke istället för artificiella begränsningar som dagens spelmarknad gör.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Luminous:

Inte (bara) Valves fel. De satsar ju på linux, men det är många spelutvecklare som inte verkar göra det nämnvärt. I de fall som portningen ges till företag med tvivelaktig erfarenhet så är det inte värt att ens beskylla opengl, SteamOS eller valve för den dåliga prestandan.
Det är AMD, Nvidia, spelutvecklarna och främst tomtarna som bestämmer vem som ska porta vad och hur som är ansvariga, vilka de nu än är.

Det kan ligga något i det, även om jag bara kan ta FTL som exempel. FTL är löjligt krävande för ett spel som egentligen är 2D och sprites. Laggar som FAN på linux. Kan vara pga overhead.

Nu är det dock Valves plattform så det yttersta ansvaret ligger hos dom. Valve måste övertyga andra aktörer att stödja men också se till så att hårdvaran tänkt att användas fungerar optimalt, att spelutbud finns men även support för kunder.

Valve måste vara beredda på att förhandla och även betala för det de vill ha till plattformen.

Att exempelvis AMD, Nvidia och alla de spelföretag som finns själva inte vill riskera förluster på en plattform de inte verkar tro på är ganska självklart. Om plattformen lyckas överleva och kanske plocka någon procent kanske intresset ökar. Finns det pengar att tjäna så kommer intresset kanske att öka.

Intresset hade nig varit större om Valve själva visat att de tror på satsningen. Ett tidsexklusivt Half Life 3 för SteamOS/Linux i någon månad exempelvis, det hade fått fart på försäljningen. Kanske.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag är inte förvånad. Prestandan i Windows/DirectX har optimerats och under många år tillsammans med speltillverkare. Samtidigt är det endast 1% eller liknande som spelar på Linux med Steam, inte lätt att optimera drivrutiner m.m. då.

Lägg på det faktum att DX12 kommer med en massa prestandaförbättringar så är SteamOS stendött.

Det är ju så det är, Microsoft vet att de måste hålla liv i directx på något sätt så gamers åtminstone dual bootar.
Microsoft vinner ju på att de (förmodligen) är duktiga på att abstrahera bort krångel med programmeringen och dokumentering gissar jag, varför skulle annars utvecklare välja directX över openGL?

Vilket api som körs spelar ju ingen roll, problemet är att DirectX är windowsexklusivt, att spelutvecklare inte portar ordenligt utan använder översättningstekniker som skapar overhead mm.
Och ja, sist men inte minst "fanboys" som gillar att sparka på underdogs som har drömmar. Ni är väl egentligen less på steammachines och att spel inte släpps till linux på steam. Det är jag också. Men jag kan köra windows ändå, det får gå. Men inte fan sparkar jag på Valve för det de åstadkommit, eller linux och opengl bara för att någon inkompetent programmerare på ett spelbolag skyller ifrån sig.

Skrivet av anon5930:

Nu är det dock Valves plattform så det yttersta ansvaret ligger hos dom. Valve måste övertyga andra aktörer att stödja men också se till så att hårdvaran tänkt att användas fungerar optimalt, att spelutbud finns men även support för kunder.

Valve måste vara beredda på att förhandla och även betala för det de vill ha till plattformen.

Att exempelvis AMD, Nvidia och alla de spelföretag som finns själva inte vill riskera förluster på en plattform de inte verkar tro på är ganska självklart. Om plattformen lyckas överleva och kanske plocka någon procent kanske intresset ökar. Finns det pengar att tjäna så kommer intresset kanske att öka.

Intresset hade nig varit större om Valve själva visat att de tror på satsningen. Ett tidsexklusivt Half Life 3 för SteamOS/Linux i någon månad exempelvis, det hade fått fart på försäljningen. Kanske.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har rätt, jag glömde att tråden handlar om SteamOS och hur spel där presterar gentemot på windows.
Jag menar, det är ju inte så att det hela spårar ur när folk först diskuterar opengl och overhead mm som anledningar till dålig prestanda, där ansvaret ligger på Valve ur ett konsumentperspektiv, för att sen bli någon slags krig mellan fanboys av windows och linux som inte egentligen hör till saken.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nu är det dock Valves plattform så det yttersta ansvaret ligger hos dom. Valve måste övertyga andra aktörer att stödja men också se till så att hårdvaran tänkt att användas fungerar optimalt, att spelutbud finns men även support för kunder.

Valve måste vara beredda på att förhandla och även betala för det de vill ha till plattformen.

Att exempelvis AMD, Nvidia och alla de spelföretag som finns själva inte vill riskera förluster på en plattform de inte verkar tro på är ganska självklart. Om plattformen lyckas överleva och kanske plocka någon procent kanske intresset ökar. Finns det pengar att tjäna så kommer intresset kanske att öka.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är just det som händer, Valve tar första steget. Många portar skulle inte ha kommit utan Steam Machines, jag skulle nog inte få spela Alien Isolation som funkar utmärkt mot exempelvis Metro Last Light som släpptes utan multiskärm stöd, eller har video iställningar med en "quality" slider.

Att sedan Valve inte gör något själva är så fel förstått som det bara går. Valve gick med Khronos group för att få fram sina egna förslag för hur man kan förbättra läget. Valve har väldigt mycket pill i bland annat Vulkan inte tal om alla utvecklingsverktyg de har utvecklat tillsammans med Rad Games för att få dessa verktyg klara inför Vulkan släppet i år.

De har öppnat såsen på en del av sina projekt (ta en titt på deras GitHub). SDL är exempelvis urpsrungligen från Valve som idag körs på princip alla spel som har multiplatformstöd. Valve har också sponsrat flera projekt som exempelvis: http://lunarg.com/blog/ för att föra fram utveckligen.

Folk som inte har suttit på Linux, försökt spela på Linux må kalla Steam Machines en flopp eller Valve att de gör för lite. Men ta en titt på vilka spel och kvaliten på spel som har släppts under dessa 3 år sen Valve började rörelsen mot Linux. Feral Interactive säger själva att utan Steam Machines så skulle deras ports inte varit lika atraktiva att göra.

Skrivet av Feral Interactive:

o, essentially without SteamOS & Steam Machines Feral wouldn't be porting games to Linux?

The scope and quality of Linux gaming have been steadily improving for a few years. However, Valve’s decision to use Linux for SteamOS was in our view a big validation, and certainly made the decision to develop for Linux easier.

https://www.gamingonlinux.com/articles/gamingonlinux-intervie...

https://www.gamingonlinux.com/articles/feral-interactive-are-...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Folk som inte har suttit på Linux, försökt spela på Linux må kalla Steam Machines en flopp eller Valve att de gör för lite. Men ta en titt på vilka spel och kvaliten på spel som har släppts under dessa 3 år sen Valve började rörelsen mot Linux.

Vi kan ju tacka AMD för att Mantle förmodligen gett oss DIrectX12, och Vulkan.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself