Minecraft / Flash spels dator åt 6-7åring

Permalänk
Medlem

Minecraft / Flash spels dator åt 6-7åring

Hejsan,

Jag har tagit åt mig uppgiften att bygga en dator åt en arbetskollegas son, han är 6-7år och spelar endast Minecraft och enkla flashspel i webbläsaren.

För nuvarande så sitter han på en gammal dator från en skola med följande specs:

Chassi : standard HP skol dator.
CPU : Intel Pentium 4, 651 @ 3,4 ghz
Moderkort : HP's egna design med LGA775 socket.
RAM: 256 MB DDR2
HDD: Seagate Barracuda 250GB
PSU : Integrerat i Chassit.

Undrar om ni kära forumslurkers vill hjälpa mig sätta ihop något enkelt och billigt då kollegan inte har mycket pengar för tillfället.

Säg Budget på ca 3000 (för att ha lite svängrum men helst så lågt du kan gå utan att använda dåliga delar)

Behöver i princip allt utom Hårdisk och OS.
Ungen är inte kräsen på chassi eller storlek på det hela.

Kan ni åter använda CPU'n från förra datorn så hade det vart guld, men ej ett krav!

Visa signatur

Var god citera mig så jag vet om ni svarar!

Permalänk
Medlem

Förslagsvis, sätt ut en köpes annons i marknaden om detta. Jag kollade lite förut och det finns ett par kompletta datorer för dom pengarna...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Inte trycka i typ 4GB ram istället för de 256MB som sitter i då?
Samt en GPU för typ 300-400, typ Radeon 6970/6950 eller Nvidia GTX 550 Ti eller nå.
Borde finnas mängder begagnade.

Detta hänger såklart på att HP-moderkortet samt PSU'n klarar det.