Spela upp Plex med billig lösning

Permalänk
Medlem

Spela upp Plex med billig lösning

Vad är den billigaste lösningen för att spela upp plex och även Spotify idagsläget?

Plexserver finns redan så det handlar om klienten.

Önskemål hade också varit något som tar liten plats och inte låter heller.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Chromecast är väl billigaste alternativet, styr med telefon eller surfplatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bugg:

Vad är den billigaste lösningen för att spela upp plex och även Spotify idagsläget?

Plexserver finns redan så det handlar om klienten.

Önskemål hade också varit något som tar liten plats och inte låter heller.

Chromecast/Raspberry Pi?

Jag kör Chromecast idag.

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi 2 med RasPlex kör jag. Pris beror lite på vad du har liggande sedan tidigare.

Edit :Styr md tvns fjärr

Permalänk
Medlem

Chromecast då Spotify ÄNTLIGEN stödjer Chromecast

Permalänk
Medlem

Tittade lite på Chromecast. Men att behöva använda mobilen för att spela upp plex till tv gör det inte så smidigt som jag vill ha det.

Kanske Raspberry 2. Ni som testat hur är den i menyerna och är det enkelt att sätta upp. Även spela spotify?
Klarar vem som helst att hantera en raspberry 2?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Chromcast är definitivt det du letar efter. Förstår inte varför det skulle vara osmidigt, är det något du alltid har med dig så är det ju telefonen. Går även att styra från datorn. Vet inte om den stödjer HDMI kontroll.

Visst kan du sätta upp Rasberry pi, men du får räkna med problem till och från. Hur hade du tänkt styra den? Mus och tangentbord?

Permalänk
Medlem

Har du en tv med CECstöd styr du både Chromecast och Pi med tv'ns fjärrkontroll, behövs ingen mus eller tangentbord.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Jag kör båda alternativen så kan göra en personlig lista varför jag låter raspberryn vara på och chromcasten mer och mer bara sitter i onödan inkopplad.

Rasperry pi 2 fördelar:
-Kan styra med fjärren på tven
-Tankar ner subtitles automatiskt till filmer som streamas från min nas
-Har i biblioteket lagt in min nas så när nya filmer finns ser jag dom direkt i rasperryn som dessutom fixar trailers samt info om filmen automatiskt.

Nackdelar:
- typ var tredje dag är det något strul så man får dra ur kabeln till den och boota om.
-Lite krångel att installera första gången
-Spotifystöd finns ej? Men kör airplay från iPhonen ändå

Kör Kodi på min raspberry.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Chromcast är definitivt det du letar efter. Förstår inte varför det skulle vara osmidigt, är det något du alltid har med dig så är det ju telefonen. Går även att styra från datorn. Vet inte om den stödjer HDMI kontroll.

Visst kan du sätta upp Rasberry pi, men du får räkna med problem till och från. Hur hade du tänkt styra den? Mus och tangentbord?

Ser endel serier och film och vill inte belasta mobilens batteri med detta. Vill kunna surfa på mobilen samtidigt som jag ser film eller prata o telefon. Dvs jag vill ha mobilen fri.

Eller har jag förstått det fel?
Jag har gärna ett tangentbord och mus eller annan fjärrkontroll för att styra med. Hade varit najs att kunna surfa på chromecasten går det?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bugg:

Ser endel serier och film och vill inte belasta mobilens batteri med detta. Vill kunna surfa på mobilen samtidigt som jag ser film eller prata o telefon. Dvs jag vill ha mobilen fri.

Eller har jag förstått det fel?
Jag har gärna ett tangentbord och mus eller annan fjärrkontroll för att styra med. Hade varit najs att kunna surfa på chromecasten går det?

Du har förstått fel, när du använder en chromecast gör den hela jobbet själv. Du använder mobilen för att säga vad som ska spelas upp sedan tar CC över helt och laddar ner video på egen hand.

Din mobil är inte mer än en fjärrkontroll men du kan om du vill spegla mobilens skärm till CC. Något jag har gjort hela en gång bara för att testa.

Chromecast är den absolut simdigaste lösningen du kan hitta då mobilappen är mycket lättare att använda i soffan än om du skulle behöva dra fram tangentbord+mus och klicka på små ikoner.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bugg:

Ser endel serier och film och vill inte belasta mobilens batteri med detta. Vill kunna surfa på mobilen samtidigt som jag ser film eller prata o telefon. Dvs jag vill ha mobilen fri.

Eller har jag förstått det fel?
Jag har gärna ett tangentbord och mus eller annan fjärrkontroll för att styra med. Hade varit najs att kunna surfa på chromecasten går det?

Du har missuppfattat Chromecast Du använder bara telefonen som en fjärrkontroll (väl inne i Plex-appen) och du kan använda telefonen som vanligt under tiden du spelar upp material.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Du har förstått fel, när du använder en chromecast gör den hela jobbet själv. Du använder mobilen för att säga vad som ska spelas upp sedan tar CC över helt och laddar ner video på egen hand.

Din mobil är inte mer än en fjärrkontroll men du kan om du vill spegla mobilens skärm till CC. Något jag har gjort hela en gång bara för att testa.

Chromecast är den absolut simdigaste lösningen du kan hitta då mobilappen är mycket lättare att använda i soffan än om du skulle behöva dra fram tangentbord+mus och klicka på små ikoner.

Det låter bra.

Låt säga att jag ser på en film som jag startat med min mobil via plex-appen. Mitt i filmen ringer det eller får jag för mig att använda mobilen till att surfa. Fungerar det att prata i mobilen och surfa utan att man stänger ned filmen eller att det hackar?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bugg:

Det låter bra.

Låt säga att jag ser på en film som jag startat med min mobil via plex-appen. Mitt i filmen ringer det eller får jag för mig att använda mobilen till att surfa. Fungerar det att prata i mobilen och surfa utan att man stänger ned filmen eller att det hackar?

Kort sagt, ja. Som sagt så använder du bara mobilen för att tala om för chromecasten vad den ska göra. När du väl valt vad du vill spela osv så sköter chromecasten resten och är telefonen gör inget så du kan använda den fritt utan att något avbryts.

Permalänk
Medlem

Själv kör man med plexserver och plex media player på en nuc. med en extern hdd ståendes brevid. ska uppgradera snart till ett nas och köpa en rasberry pi och sedan endast använda nucen som en server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bugg:

Det låter bra.

Låt säga att jag ser på en film som jag startat med min mobil via plex-appen. Mitt i filmen ringer det eller får jag för mig att använda mobilen till att surfa. Fungerar det att prata i mobilen och surfa utan att man stänger ned filmen eller att det hackar?

Så fort du tryckt play så kan du göra vad du vill med mobilen, tom stänga av den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bugg:

Det låter bra.

Låt säga att jag ser på en film som jag startat med min mobil via plex-appen. Mitt i filmen ringer det eller får jag för mig att använda mobilen till att surfa. Fungerar det att prata i mobilen och surfa utan att man stänger ned filmen eller att det hackar?

Ja, efter att du har startat en film så kan du göra vad du vill med mobilen utan att det påverkar uppspelningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

Ja, efter att du har startat en film så kan du göra vad du vill med mobilen utan att det påverkar uppspelningen.

Jag skaffade chromecast och är väldigt nöjd. Är bara inte helt kompis med plex ännu. Finns det annan media lösning än plex?

Tex hittar inte plex alla mina serier samt inte covers till filmerna. Jag tror det ska ha och göra med vad film filen heter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bugg:

Tex hittar inte plex alla mina serier samt inte covers till filmerna. Jag tror det ska ha och göra med vad film filen heter.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta har troligtviss med hur du sorterar filerna att göra, plex använder ett speciellt system för att hitta och känna igen filmer/serier, om dom inte följer detta så är risken att den inte förstår exakt vad som pågår eller att den inte hittar dom alls.

Läs här för att förstå hur Plex vill att du sorterar dina filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bugg:

Jag skaffade chromecast och är väldigt nöjd. Är bara inte helt kompis med plex ännu. Finns det annan media lösning än plex?

Tex hittar inte plex alla mina serier samt inte covers till filmerna. Jag tror det ska ha och göra med vad film filen heter.

Skickades från m.sweclockers.com

Döp mappen till vad serien heter och år, tex Breaking Bad (2008) och sen döper du filerna till S01E01 osv. Den hittar alla mina utan problem utan att döpa om men detta säkerställer att det fungerar.
Plex är utan tvekan den bästa lösningen så jag rekommenderar dig att försöka bli kompis med den!

Permalänk
Medlem

Tack men jag har ungefär likadana namn upplägg fast två olika datorer. På min laptop la jag in plex för att testa och där får jag posters på alla filmer. Men på min stationära får jag bara några posters medans resten av filmerna är screenshots från filmen.

Och båda har samma namn upplägg. Väldigt konstigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Rapsberry pi 2 är en fantastisk lösning annars om man vill ha en "smart tv" utan att ha en "smart tv"^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bugg:

Tack men jag har ungefär likadana namn upplägg fast två olika datorer. På min laptop la jag in plex för att testa och där får jag posters på alla filmer. Men på min stationära får jag bara några posters medans resten av filmerna är screenshots från filmen.

Och båda har samma namn upplägg. Väldigt konstigt.

Gör bara en ny media sökning, alternativt välj en annan media agent så ska det fungera.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av thwa:

Rapsberry pi 2 är en fantastisk lösning annars om man vill ha en "smart tv" utan att ha en "smart tv"^^

Håller med, Rapsberry pi 2 i all ära om man endast ska köra lokal filer, men när det kommer till playtjänster är den ändå lite osmart tyvärr tycker jag..

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Håller med, Rapsberry pi 2 i all ära om man endast ska köra lokal filer, men när det kommer till playtjänster är den ändå lite osmart tyvärr tycker jag..

Aldrig haft något problem att streama något i den, Twich på hd.. men går inge bra att streama 4k vilket inte borde chocka någon

Permalänk
Medlem

Går säkert att googla, men frågar här ändå. Funkar Logitech harmony fjärrkontrollerna med Chromecast och pajen? Och nån som testat om det funkar bra?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bugg:

Jag skaffade chromecast och är väldigt nöjd. Är bara inte helt kompis med plex ännu. Finns det annan media lösning än plex?

Tex hittar inte plex alla mina serier samt inte covers till filmerna. Jag tror det ska ha och göra med vad film filen heter.

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla in Videostream Chromecast, installeras på datorn och sedan finns en app på telefonen som styr allt och för att kolla igenom hela biblioteket. Enda nackdelen är att den inte tar .rar (men det gör inte plex heller)
Vet att den visar covers men har inte kollat närmare på denna funktion.

Visa signatur

[unRaizen Server] - Ryzen 5 1400 | Asus Prime X370-Pro | 16GB DDR4 @ 3000mhz | MSI 1060 Dual OC 3GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Gör bara en ny media sökning, alternativt välj en annan media agent så ska det fungera.

Jag gjorde en ny sökning och klickade i något mer i agent menyn och nu har jag covers på allt. Super och tack.

Nu har jag börjat fundera på att skaffa något som är kraftfullt nog att vara plexserver, transkoda 1080, ha en 2tb disk, liten och tyst. Tänkte ha den igång 24/7 istället för min stationära om det är billigt nog. Är lite osäket på vad jag vill ha exakt är. Jag har inte hängt med senaste åren alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bugg:

Jag gjorde en ny sökning och klickade i något mer i agent menyn och nu har jag covers på allt. Super och tack.

Nu har jag börjat fundera på att skaffa något som är kraftfullt nog att vara plexserver, transkoda 1080, ha en 2tb disk, liten och tyst. Tänkte ha den igång 24/7 istället för min stationära om det är billigt nog. Är lite osäket på vad jag vill ha exakt är. Jag har inte hängt med senaste åren alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Det brukar bli ganska dyrt, lär vara billigare att använda din befintliga dator, uppdatera den till tystare kylning eller något istället.

Permalänk
Medlem

Om vi säger så här då. Klarar Chromecast att sköta all kodning (1080) själv att det inte behövs någon kraftigt plex media server hårdvara?
Eller kräver chromechast 2nd gen transkoding?

Visa signatur

...