Bröt av låset till pcie-slot, måste jag skaffa nytt moderkort?

Permalänk

Bröt av låset till pcie-slot, måste jag skaffa nytt moderkort?

Halloj.
Här kommer ett litet råd,
Börja inte impulsivt att förbättra kabel dragningen i ditt chassi samt plocka bort processor kylaren kl 02.00 på natten. Stor chans är att något går fel.

Hur som helst. När jag plockade ihop datorn igen så var jag tvungen att flytta på grafikkortet en snabbis. Låsmekanismen till pci-e platsen tjärvade och trött och stressad som jag var att krypa i säng så lyckades bryta av låsmekanismenen som håller fast i grafikkortet. Jag har ett liggande upplägg på chassit så moderkortet är monterat liggande och grafikkortet sitter fast i bakkant av chassit med en tumskruv.
Den stora frågan är, tycker ni att jag ska köpa nytt moderkort?
Går detta på garantin? . Det lutar ju till handhavande fel med jag vill påpeka att låsmekanismen satt som sten. Alla delar är nyköpta sedan 4 månader tillbaka från inet. Se. Jag har inte märkt någon skillnad sedan detta hände. Jag har inte märkt någon påverkan av detta. Vad tror ni? All hjälp uppskattas och bilder finns vid intresse /Mvh David

§3.1 i reglerna
Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Medlem

Så länge grafikkortet sitter som det ska ser jag ingen anledning att köpa nytt, det är som sagt endast en låsmekanism. Skruven i kombination med att vara lite extra försiktig vid flyttande av burken borde räcka.

Någon garanti kan du nog inte räkna med tyvärr.

Permalänk
Skrivet av kronwalled:

Så länge grafikkortet sitter som det ska ser jag ingen anledning att köpa nytt, det är som sagt endast en låsmekanism. Skruven i kombination med att vara lite extra försiktig vid flyttande av burken borde räcka.

Någon garanti kan du nog inte räkna med tyvärr.

Halloj!
Tack för snabbt svar.
Det som stör mig mest är ju att pcn är relativt ny och att den inte är helt 100 om du förstår vad jag menar. Tror du att denna "defekt" påverkar mycket när man ska sälja och uppgradera?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNewsV2:

Halloj!
Tack för snabbt svar.
Det som stör mig mest är ju att pcn är relativt ny och att den inte är helt 100 om du förstår vad jag menar. Tror du att denna "defekt" påverkar mycket när man ska sälja och uppgradera?

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt, skruv räcker gott i kombination med sunt handhavande vid flytt av burken. Visst kommer det att påverka vad du kan få ut för burken om du säljer, men bara med en bråkdel av vad ett nytt moderkort kostar ...

Störande - absolut (lyckats med samma sak jag), men värt att köpa ett helt nytt moderkort för? Knappast!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNewsV2:

Halloj!
Tack för snabbt svar.
Det som stör mig mest är ju att pcn är relativt ny och att den inte är helt 100 om du förstår vad jag menar. Tror du att denna "defekt" påverkar mycket när man ska sälja och uppgradera?

Skickades från m.sweclockers.com

Störande absolut, vi har alla gjort liknande grejer någon gång. Försämrar ju inte funktionaliteten på något vis så uppgradering - inga problem, någon hundring kapas väl av på moderkortets värde, men har du köpt en hyfsad burk lär du sitta med den såpass länge att den inte är värd några enorma summer vid säljningsdags iaf (såvida du inte tröttnar i förtid).

Permalänk
Skrivet av Crazy Ferret:

Som sagt, skruv räcker gott i kombination med sunt handhavande vid flytt av burken. Visst kommer det att påverka vad du kan få ut för burken om du säljer, men bara med en bråkdel av vad ett nytt moderkort kostar ...

Störande - absolut (lyckats med samma sak jag), men värt att köpa ett helt nytt moderkort för? Knappast!

Jaa, vid närmare inspektion av datorn så sitter grafikkortet riktigt stadigt.
Jag kollade också lite närmare vad som egentligen gick sönder på fästet.
Det visa sig vara klorna som håller kvar låsmekanismen när den är öppen.
Alltså att sätta tillbaka den går bra, men så fort den ska öppnas så vill den bara bakåt som tillslut gör att den inte sitter kvar. Men skönt att få lite andra synpunkter. Det tackar jag för och skönt att jag inte är den enda att lyckas med detta 😀.
Njaa. Det är nog bättre att spara dem pengarna när det är dags för både ny processor och moderkort. Förhoppningsvis så är det ett tag kvar 😉.
Tack Igen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Skrivet av kronwalled:

Störande absolut, vi har alla gjort liknande grejer någon gång. Försämrar ju inte funktionaliteten på något vis så uppgradering - inga problem, någon hundring kapas väl av på moderkortets värde, men har du köpt en hyfsad burk lär du sitta med den såpass länge att den inte är värd några enorma summer vid säljningsdags iaf (såvida du inte tröttnar i förtid).

Otroligt störande !
Skönt att höra! Man känner sig lite klantig att man lyckats men men.
Man lär sig av sina misstag har jag hört. Det hoppas jag alltid stämmer till nästa pc bygge 😁.
När det kommer till pcn i övrigt så är jag nöjd.
I5 4690K
Gtx 970 windforce G1
256Gb Samsung 850 EVO
HYPER X 8Gb Ram.
Evga G2 supernova 850W
Msi SLI kraft edition moderkort.
När vi ända pratar lätta misstag.
Är det något mer du kan tipsa mig om att tänka på?
Typ misstag som är ganska vanliga att göra?
Tack för din hjälp! /David ☺

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Skrivet av TheNewsV2:

Jaa, vid närmare inspektion av datorn så sitter grafikkortet riktigt stadigt.
Jag kollade också lite närmare vad som egentligen gick sönder på fästet.
Det visa sig vara klorna som håller kvar låsmekanismen när den är öppen.
Alltså att sätta tillbaka den går bra, men så fort den ska öppnas så vill den bara bakåt som tillslut gör att den inte sitter kvar. Men skönt att få lite andra synpunkter. Det tackar jag för och skönt att jag inte är den enda att lyckas med detta 😀.
Njaa. Det är nog bättre att spara dem pengarna när det är dags för både ny processor och moderkort. Förhoppningsvis så är det ett tag kvar 😉.
Tack Igen!

Skickades från m.sweclockers.com

Du gör helt rätt i att låta bli med ett nytt inköp! Alla datorer, eller rättare sagt de flesta har sina skavanker! Jag bröt av en liten hake på ett filter när mitt chassi var fräscht ur kartong, så det hängde ut i ena hörnet. Störde mig sjukt mycket i början men nu sitter jag är i skrivande stund - 1,5 år efter incidenten och jag hade glömt bort det tills jag såg ditt inlägg, haha! Lycka till kompis!

Permalänk
Skrivet av tyroneglock:

Du gör helt rätt i att låta bli med ett nytt inköp! Alla datorer, eller rättare sagt de flesta har sina skavanker! Jag bröt av en liten hake på ett filter när mitt chassi var fräscht ur kartong, så det hängde ut i ena hörnet. Störde mig sjukt mycket i början men nu sitter jag är i skrivande stund - 1,5 år efter incidenten och jag hade glömt bort det tills jag såg ditt inlägg, haha! Lycka till kompis!

Efter denna feedback så tror jag det också 😀.
Haha! Sorry för påminnelsen 😉.
-Är du säker på att du kan släppa det igen då? haha 😁
Detsamma! /David

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Hedersmedlem

@TheNewsV2:

§3.1: Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

*Trådrubrik redigerad och förtydligad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheNewsV2:

Halloj.
Här kommer ett litet råd,
Börja inte impulsivt att förbättra kabel dragningen i ditt chassi samt plocka bort processor kylaren kl 02.00 på natten. Stor chans är att något går fel.

Hur som helst. När jag plockade ihop datorn igen så var jag tvungen att flytta på grafikkortet en snabbis. Låsmekanismen till pci-e platsen tjärvade och trött och stressad som jag var att krypa i säng så lyckades bryta av låsmekanismenen som håller fast i grafikkortet. Jag har ett liggande upplägg på chassit så moderkortet är monterat liggande och grafikkortet sitter fast i bakkant av chassit med en tumskruv.
Den stora frågan är, tycker ni att jag ska köpa nytt moderkort?
Går detta på garantin? . Det lutar ju till handhavande fel med jag vill påpeka att låsmekanismen satt som sten. Alla delar är nyköpta sedan 4 månader tillbaka från inet. Se. Jag har inte märkt någon skillnad sedan detta hände. Jag har inte märkt någon påverkan av detta. Vad tror ni? All hjälp uppskattas och bilder finns vid intresse /Mvh David

Gjorde samma "misstag" när jag skulle byta grafikkortet i min gamla rigg. Kompenserade det med att se till att det satt fast i själva chassit ordentligt. Så länge som kortet sitter ordentligt i uttaget så ska inte det vara några problem alls.

Skrivet av TheNewsV2:

Jaa, vid närmare inspektion av datorn så sitter grafikkortet riktigt stadigt.
Jag kollade också lite närmare vad som egentligen gick sönder på fästet.
Det visa sig vara klorna som håller kvar låsmekanismen när den är öppen.
Alltså att sätta tillbaka den går bra, men så fort den ska öppnas så vill den bara bakåt som tillslut gör att den inte sitter kvar. Men skönt att få lite andra synpunkter. Det tackar jag för och skönt att jag inte är den enda att lyckas med detta 😀.
Njaa. Det är nog bättre att spara dem pengarna när det är dags för både ny processor och moderkort. Förhoppningsvis så är det ett tag kvar 😉.
Tack Igen!

Skickades från m.sweclockers.com

Det är den som vanligen går av. Brukar sällan vara några problem.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

@TheNewsV2: Ingen fara med PCI-E lås-grejen, jag råkade göra samma sak i min dator när jag byggde den för något år sedan och det har inte resulterat i några problem alls!
Vad tycker du om MSI Krait moderkortet? Jag funderar på att skaffa mig just ett sådant då mitt nuvarande inte stöder SLI eftersom PCI-E port nr.2 endast är x4

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

@TheNewsV2:

§3.1: Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

*Trådrubrik redigerad och förtydligad*

Sorry!
Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Gjorde samma "misstag" när jag skulle byta grafikkortet i min gamla rigg. Kompenserade det med att se till att det satt fast i själva chassit ordentligt. Så länge som kortet sitter ordentligt i uttaget så ska inte det vara några problem alls.

Det är den som vanligen går av. Brukar sällan vara några problem.

Skönt att höra 😊!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Skrivet av TheYardbird:

@TheNewsV2: Ingen fara med PCI-E lås-grejen, jag råkade göra samma sak i min dator när jag byggde den för något år sedan och det har inte resulterat i några problem alls!
Vad tycker du om MSI Krait moderkortet? Jag funderar på att skaffa mig just ett sådant då mitt nuvarande inte stöder SLI eftersom PCI-E port nr.2 endast är x4

Skönt att höra!
Jo tycker det är riktigt bra faktiskt.
Jag gillar att det går i svart och vit samt att jag personligen tycker det är väldigt prisvärt med den typ av funktioner och annat som msi har valt att ta med.
Haha jaa X4 är inget att hänga i julgranen 😀.
Rekommenderas

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNewsV2:

Otroligt störande !
Skönt att höra! Man känner sig lite klantig att man lyckats men men.
Man lär sig av sina misstag har jag hört. Det hoppas jag alltid stämmer till nästa pc bygge 😁.
När det kommer till pcn i övrigt så är jag nöjd.
I5 4690K
Gtx 970 windforce G1
256Gb Samsung 850 EVO
HYPER X 8Gb Ram.
Evga G2 supernova 850W
Msi SLI kraft edition moderkort.
När vi ända pratar lätta misstag.
Är det något mer du kan tipsa mig om att tänka på?
Typ misstag som är ganska vanliga att göra?
Tack för din hjälp! /David ☺

Skickades från m.sweclockers.com

Trevliga delar!

Får uppfattning av att du beställde datorn färdigmonterad av inet. Om du inte har byggt en dator förrut, och får för dig att göra det i framtiden, så är det sak jag tycker att man främst ska tänka på (bortsett från statisk elektricitet) är att vara lite extra försiktig vid montering av cpu/kylare, speciellt vad gäller intel i dagsläget. Böjda pins kan vara väldigt förödande.

Har själv aldrig brytt mig mycket om det estetiska, men det verkar vara ganska vanligt här. Har för närvarande ett 10-15 år gammalt chassi, stort som fan, kommer inte ens ihåg dess modellbeteckning eller specifikationer. Troligtvis stort ATX, men kan vara e-ATX. Kör ett itx moderkort i det, sidan av, hade tidigare nätagget liggandes ovanpå, och intern hårddisk liggandes utanför, under en längre sedan tidigare felsökning (och latheten hade segrat när det var klart). Nätverkskabeln saknar sin låsmekanism så ibland åker den ut och nätet dör. Saknar jag skruvar eller korrekta platser för 2.5" diskar skruvar jag bara i de i sidan så de sitter OK (precis som du får göra med ditt grafikkort).

Så länge saker funkar som det ska spelar det mig mindre roll, bryr mig mer om överklocken än att ha grejerna i ett stiligt chassi hehe. Men det är klart, när grejerna är såpass nya som dina är så skulle det ha irriterat mig när det hände, för att sedan släppa efter några dagar/någon vecka.

Permalänk
Skrivet av kronwalled:

Trevliga delar!

Får uppfattning av att du beställde datorn färdigmonterad av inet. Om du inte har byggt en dator förrut, och får för dig att göra det i framtiden, så är det sak jag tycker att man främst ska tänka på (bortsett från statisk elektricitet) är att vara lite extra försiktig vid montering av cpu/kylare, speciellt vad gäller intel i dagsläget. Böjda pins kan vara väldigt förödande.

Har själv aldrig brytt mig mycket om det estetiska, men det verkar vara ganska vanligt här. Har för närvarande ett 10-15 år gammalt chassi, stort som fan, kommer inte ens ihåg dess modellbeteckning eller specifikationer. Troligtvis stort ATX, men kan vara e-ATX. Kör ett itx moderkort i det, sidan av, hade tidigare nätagget liggandes ovanpå, och intern hårddisk liggandes utanför, under en längre sedan tidigare felsökning (och latheten hade segrat när det var klart). Nätverkskabeln saknar sin låsmekanism så ibland åker den ut och nätet dör. Saknar jag skruvar eller korrekta platser för 2.5" diskar skruvar jag bara i de i sidan så de sitter OK (precis som du får göra med ditt grafikkort).

Så länge saker funkar som det ska spelar det mig mindre roll, bryr mig mer om överklocken än att ha grejerna i ett stiligt chassi hehe. Men det är klart, när grejerna är såpass nya som dina är så skulle det ha irriterat mig när det hände, för att sedan släppa efter några dagar/någon vecka.

Tack du!
Haha née fy fan.
Inet rör inte min dator.
Jag byggde min och brorsans.
Men man lär sig ju nya saker hela tiden och det här med statisk elektricitet och montering av cpu och liknande har jag full koll på. Det var väl mera om du kunde ge något tips på komponenter eller kontakter på moderkortet som man ska vara lite extra försiktiga med. Jag hade tex ingen aning om att låset till pci-e var så känsligt. Men det har ju nu hört från andra så det ska jag ta det extra försiktigt med nästa gång.
Ditt bygge låter intressant. Men har du hårddisken utanför chassit?
Eller har jag missuppfattat något?
/David

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNewsV2:

Tack du!
Haha née fy fan.
Inet rör inte min dator.
Jag byggde min och brorsans.
Men man lär sig ju nya saker hela tiden och det här med statisk elektricitet och montering av cpu och liknande har jag full koll på. Det var väl mera om du kunde ge något tips på komponenter eller kontakter på moderkortet som man ska vara lite extra försiktiga med. Jag hade tex ingen aning om att låset till pci-e var så känsligt. Men det har ju nu hört från andra så det ska jag ta det extra försiktigt med nästa gång.
Ditt bygge låter intressant. Men har du hårddisken utanför chassit?
Eller har jag missuppfattat något?
/David

Skickades från m.sweclockers.com

Bygga själv är det enda rätta, spendera 5-10% av burkens värde för att få den ihopbyggd när man kan lägga det på prestandaförbättringar, nej tack!

Arbetar inte med att bygga datorer utan sker endast privat, så min erfarenhet är väl begränsad jämfört med en del andras. Kan inte direkt sätta fingret på något återkommande problem, utan mer individuellt var del för sig. Bäst att först försäkra sig om att man sätter i/plockar ur en del rätt först, men ibland stöter man på problemdelar där det krävs att man brukar "försiktigt våld" för att få till det. Ram-moduler som inte vill, chassin som inte vill (har själv ett laptop chassi som är jävligt att öppna, man tror det ska gå sönder, och det har gjort det till viss del), kylning som kräver att man bänder litegrann, osv.

Nej hehe mitt bygge är inte så intressant och har inte hdd utanför så länge det är en permanent disk och jag orkar sätta in den, var mest för att illustrera min lathet, att jag inte bryr mig allt för mycket om det estetiska, och att det inte är hela världen för mig om någon del "skönhetsskadas" så länge funktionaliteten inte påverkas.