Permalänk
Medlem

Dåligt RAM två gånger i rad?

Hej !

En av mina minnesstickor har drabbats av något slags fel som gör att datorn blir instabil över en kvart/halvtimme. Dvs, blåskärm.

Memtest86+ visar fel från allra första början oavsett vilken slot den trasiga stickan sitter i.

- Den andra stickan verkar helt ok, och kör jag enbart med den är datorn fullt stabil.

- Kör jag bara med den felaktiga stickan kan jag boota och kommer märkligt nog till loginskärmen i Win7. Win 8.1 vägrar däremot att starta helt och hållet. Tvingas därefter att köra chkdsk då fel hittas på hårddiskarna, förmodligen då internminnet korrumperat filer.

Överklockar inte och kör den XMP-profil som finns rakt av.

Bra temperaturer och cirkulation i lådan, i stort sett inget damm alls, har en radiator som blåser på minnena som är försedda med kylflänsar. CPUn har inte använts till något krävande på länge. Fick först problem, ganska plötsligt, i Notepad. Hade dock fört över många filer mellan externa och interna hårddiskar tidigare under dagen (men inget som jag inte gjort tidigare).

Det stora problemet däremot, som föranleder tråden, är att jag hade samma problem för nästan exakt fem månader sedan. Då hade jag placerat minnena i samma kanal (nu kör de i dual channel och har mycket mer luft emellan). #15458312 (för specs)

Jag fick minnena utbytta, körde memtest igen efter installation, inga fel.

Nu får jag alltså samma slags problem, men med utbytt hårdvara, på ganska kort tid? Varför? Håller just den här serien dålig kvalitet? Kan något annat generera problemet eller borde stickorna hålla om resten av datorn håller? Inget annat är uppenbart trasigt eller fel, förutom att en extern HD inte startar med datorn sålänge jag inte repluggar USBn.

Är det en slump, eller borde jag misstänka djupare fel (som på något sätt går att felsöka och verifiera)?

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Kan va slump men även något dolt problem med moderkortet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Hedersmedlem

Skadade sockelpinnar till CPU eller möjligen instabilt nätaggregat. Kanske felmonterad moderkortsdistans som kortsluter.

Lista alltid alla delar.

Förtydligande
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Borde inte fel som skadade sockelpinnar/instabilt nätagg också kunna orsaka andra problem t ex med skada på moderkortet och utebliven boot som följd? Eller blir minnet svagaste länken?

Moderkortsdistansen, tänker du dålig jord där?

Rent generellt är strömförsörjningen i området ganska dålig, ofta avbrott och det märks på belysningen när t ex kyl/frys går igång, men inget, som jag vet, nyligen.

Finns något sätt att testa sockelpinnarna eller felsöka utan att montera loss CPUn (och i viss mån då riskera bend)?

Nätdel HX750
CPU 4790K @ 4.0 GHz och H100i
Moderkort Gigabyte Z97X-UD5H-BK
Minne Corsair Vengeance Pro 2x8GB 1866Mhz.

Låt säga det händer en tredje gång. Vad bör jag göra?

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Hittade PerformanceTest 8.0 som har "Memory Mark"

Körde det på den fungerande stickan (i den slot som det dåliga minnet satt i):

Skrivhastigheten kunde varit bättre, men det är svårt att jämföra.

AIDA64, Sandra, m.m. ger ungefär hälften av mätvärden i reviews, men det lär bero på att jag bara har en sticka (och halva bandbredden?). I så fall ser det i alla fall bra ut.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Nu börjar knasiga saker hända, trots att jag inte använder datorn. Jag ser ut att få nya minnen på RMA (vet inte om det är samma typ som tidigare bara), det är bra. Men, noterar nu att min avstängda de-RAMade dator clickar till och lyser upp num-lock bokstavligen ett halvt ögonblick ungefär var tjugonde minut, trots att PSUn är av på I/O-knappen!

Det har inte hänt förr, men skulle kunna förklara hur det kom sig att min externa HD inte startade upp automatiskt och att minnena pajats. PSUn verkar inte helt stabil med tanke på ovan. Men 750W är ändå rätt mycket?

Är detta något som Corsair kan reproducera lätt? Skickar jag tillbaka rubbet med lösa kablar (modulärt) och låda?

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Hedersmedlem

Lägg upp några bilder på datorn, inklusive vilken "I/O"-knapp du menar.

Angående det jag nämnde, är samtliga moderkortsdistanserna kollade och rätt placerade?

Använder du enbart de modulära kablar som medföljde nätaggregatet?

Frekventa strömavbrott och/eller svikatnde spänningar är väldigt obra för datorer/nätagg, så är det så måste du skaffa en UPS, annars kommer du aldrig få bra driftsäkerhet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Distanserna är kollade, alla är monterade som de ska och de sitter bra.

Nätaggregatet är inte helmodulärt, men jag använder kablarna som följde med.

Strömavbrott har blivit ganska vanliga. Ibland är de över på någon sekund, i andra fall dröjer det timmar. Jag ska överväga handla en UPS, men vet inte riktigt vad som gäller där. Bör nätverkskabeln dras igenom, och vad är ett rimligt wattal? Jag har inga jordade uttag.

Hur har du tänkt kring din UPS? Vad har du för VA, och hur har det fungerat?

Här är lite bilder:
http://imgur.com/a/QgxKp

Inget bra ljus och några bilder är roterade. Nätaggregatet är närmast golvet.

Strömbrytaren som jag kallade I/O (egentligen on/off) är den som är längst till vänster på den här bilden:
http://i.imgur.com/O0jSET4.jpg

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Distanserna är kollade, alla är monterade som de ska och de sitter bra.

Nätaggregatet är inte helmodulärt, men jag använder kablarna som följde med.

Strömavbrott har blivit ganska vanliga. Ibland är de över på någon sekund, i andra fall dröjer det timmar. Jag ska överväga handla en UPS, men vet inte riktigt vad som gäller där. Bör nätverkskabeln dras igenom, och vad är ett rimligt wattal? Jag har inga jordade uttag.

Hur har du tänkt kring din UPS? Vad har du för VA, och hur har det fungerat?

Här är lite bilder:
http://imgur.com/a/QgxKp

Inget bra ljus och några bilder är roterade. Nätaggregatet är närmast golvet.

Strömbrytaren som jag kallade I/O (egentligen on/off) är den som är längst till vänster på den här bilden:
http://i.imgur.com/O0jSET4.jpg

Inget jätte dålig agg, moderkort ser det bara ut att vara gigabyte men modell ingen aning.

Jäkligt skumt det med minnen. vad kör du för volt på minnena?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på att jag inte kopplat ur min externa HD som har extern strömkälla. Är det tänkbart att det är den som fört över ström till tangentbordet etc via moderkortet?

Hårddisken verkar egentligen fungera fint, och med flera datorer. Men senast jag flyttade en större mängd filer mellan hårddiskarna uppkom minnesproblemet.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.