Åsikter om objektivsetup till D750

Permalänk
Medlem

Åsikter om objektivsetup till D750

Jag har fått lite pengar över och tänker nog byta upp mig från min D300 till en D750. Skiftet innebär dock att ny normalzoom och vidvinkelzoom behöver införskaffas och även om jag tror att jag bestämt mig för vad jag kommer skaffa så är det alltid nyttigt att höra andras åsikter och infallsvinklar.

Jag fotograferar till större delen landskap/cityscape men är intresserad av att börja fota människor lite mer.

Den setup som jag tänker är denna:
Samyang 14/2.8
Tokina 17-35/4
Tamron 24-70/2.8 VC USD

Som vidvinkelzoom har jag övervägt även Sigma 12-24, Tamron 15-30/2.8, Tokina 16-28/2.8, Nikon 18-35 och Nikon 16-35.
2.8-zoomarna och Sigma 12-24 har välvda frontlinser och är jobbigt och dyrt att få till det med filter, vilket jag använder en hel del. Det är dessutom väldigt sällan jag har behov av ljusstyrkan. I det omfånget fotar jag nästan uteslutande nedbländat ändå.
Nikon 18-35 presterar bra, men hade gärna kunnat få ha lite mer vidvinkel. Den motsvarar dock det jag har som vidast idag, så jag skulle ju inte förlora något jämfört med min nuvarande setup.
Nikon 16-35 är väl eg den som presterar bäst, men den är rätt mycket dyrare och klumpigare och jag kommer inte att ha jättemycket nytta av stabiliseringen.
Tokinan verkar prestera tillräckligt bra nedbländad, den har väldigt lite distortion och är ganska nätt. Den tar dessutom samma filterstorlek som Tamron 24-70, så man slipper ha dubbel uppsättning filter.

Som normalzoom har jag även övervägt Nikon 24-85/3.5-4.5, Nikon 24-120/4, Sigma 24-70/2.8, Tamron 28-75/2.8.
Nikon 24-85 och 24-120 är helt okej objektiv, men jag har f/2.8 på min nuvarande zoom, så skulle jag välja någon av dessa skulle skiftet till FX inte ge så jättestora fördelar, utan jag kunde nästan lika gärna köpa en D7200 och spara rätt många tusen. Annars är ju omfånget på 24-120:n trevligt och de säljs i kit med D750 så man sparar in lite pengar.
Sigma 24-70 är inte bättre en Tamron 24-70 och saknar stabilisering och är inte särskilt mycket billigare.
Tamron 28-70 har ju nackdelen att den börjar först på 28mm. Den är billig och presterar rätt bra, även om den inte är i klass med de nya 24-70:orna. Den har även extremt mycket distortion. Den "nya versionen med inbyggd fokusmotor fokuserar långsamt och högljutt, så ska man ha acceptabel AF får man jaga den gamla versionen begagnat.

Samyangen har jag lagt till som ett komplement till vidvinkelzoomen. På så sätt kan jag använda filter i i stort sett hela vidvinkelområdet, men har samyangen att ta till, utan filter, (jag vet att det finns en filteradapter till den, men filtrena är special och dyra och de som jag vill ha finns inte ännu) de gånger jag vill ha något extremt vidvinkligt.
Den ger åxå möjlighet att utforska wide field astrophotography lite, vilket hade varit roligt.

Tycker ni att jag tänker rätt?

Permalänk
Medlem

Jag funderade också på Tokinan, tills jag läste denna... http://www.lenstip.com/384.9-Lens_review-Tokina_AT-X_PRO_FX_S...

Jag hade 18-35an, den nya AF-S, den var skarp men mkt distortion på 18mm, och fula distortionstjärnor. Har konstaterat att det inte finns någon vidvinkelzoom som jag gillar, och landat på Nikons 20mm/1.8, den är perfekt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag funderar starkt på 16-35/4 till min D750 mest för att den har vettig filterstorlek. Den går att få skapligt billig begagnad.
Samyang 14mm faller bort just pga filterkrav för mig. Hade jag inte behövt det så hade den varit given.

Jag är för övrigt nöjd med 24-120/4 men då bör tilläggas att 24-70/2.8 inte skulle ge mitt fotande något då jag oftast behöver större bländare än så eller mindre. Allt sånt gör jag alltid med fasta objektiv.
Så om du mot förmodan tycker lite högre iso är ok istället så är det en mycket trevlig glugg. Som kitzoom är begpriserna jäkligt rimliga.

Nästa objektiv jag funderar på är Tamron 35/1.8 med stabilisering. Har en 15% rabattkod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Jag funderade också på Tokinan, tills jag läste denna... http://www.lenstip.com/384.9-Lens_review-Tokina_AT-X_PRO_FX_S...

Jag hade 18-35an, den nya AF-S, den var skarp men mkt distortion på 18mm, och fula distortionstjärnor. Har konstaterat att det inte finns någon vidvinkelzoom som jag gillar, och landat på Nikons 20mm/1.8, den är perfekt.

20mm är med på min lista också. Den, 16-35 eller såklart Sigma 20mm f1.4 ART.

Förövrigt så får jag hem en lika tjusig 85/2.2 som du har nästa vecka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

20mm är med på min lista också. Den, 16-35 eller såklart Sigma 20mm f1.4 ART.

Förövrigt så får jag hem en lika tjusig 85/2.2 som du har nästa vecka

Å, grattis! Den är ju så charmig.
Nikons 20mm är en riktig favorit, skarp, ljusstark och ger väldigt fina stjärnor vid nerbländning. Dessutom 77mm filterdiameter vilket är ett stort +. Har även Samyangs 14mm/2.8, kombon är perfekt för astrofoto.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Å, grattis! Den är ju så charmig.
Nikons 20mm är en riktig favorit, skarp, ljusstark och ger väldigt fina stjärnor vid nerbländning. Dessutom 77mm filterdiameter vilket är ett stort +. Har även Samyangs 14mm/2.8, kombon är perfekt för astrofoto.

Ja 77, 67 eller 72mm är stora plus hos mig eftersom jag har variabla ND i alla tre och Xume adapter i 67mm.
Får se om det blir Nikon 20 eller Sigma 20/1.4.
Ytterligare ett plus är att Nikons lär gå färgmässigt bra ihop med min Nikon 50mm för video.

Permalänk
Medlem

Tack för att ni tog er tid att svara. Jag är nog mer osäker nu än jag var innan, men det var väl, på sätt och vis, lite det vjag var ute efter. Man snöar ju själv in på saker och det är nyttigt att andra kommer mer input.

Skrivet av Marie96:

Jag funderade också på Tokinan, tills jag läste denna... http://www.lenstip.com/384.9-Lens_review-Tokina_AT-X_PRO_FX_S...

Jag hade 18-35an, den nya AF-S, den var skarp men mkt distortion på 18mm, och fula distortionstjärnor. Har konstaterat att det inte finns någon vidvinkelzoom som jag gillar, och landat på Nikons 20mm/1.8, den är perfekt.

Jag vet inte hur mycket av ett problem motljusegenskaperna skulle bli i praktiken. Mitt 12-24 har åxå lite "problem" med det, men då jag inte så ofta fotar så att solen lyser på frontlinsen eller är med i bild så har det sällan inneburit några problem för mig. 17-35:an verkar dock en bra bit värre, så det är absolut något som jag behöver fundera lite över. Tack för heads up på den.

Skrivet av Nisse-Tuta:

Jag funderar starkt på 16-35/4 till min D750 mest för att den har vettig filterstorlek. Den går att få skapligt billig begagnad.
Samyang 14mm faller bort just pga filterkrav för mig. Hade jag inte behövt det så hade den varit given.

Jag är för övrigt nöjd med 24-120/4 men då bör tilläggas att 24-70/2.8 inte skulle ge mitt fotande något då jag oftast behöver större bländare än så eller mindre. Allt sånt gör jag alltid med fasta objektiv.
Så om du mot förmodan tycker lite högre iso är ok istället så är det en mycket trevlig glugg. Som kitzoom är begpriserna jäkligt rimliga.

Högre ISO-tal är "okej". Jag kan väl, i runda slängar använda nästan två steg högre ISO-tal på en D750 jämfört med min D300 med samma brusnivå, men det finns ju andra egenskaper som man inte rår på med högre ISO-tal, såsom kortare skärpedjup, plus, som sagt, att man förlorar en del av födrelen med FX. En del av fördelen med den större sensorn äts ju upp av sämre ljusstyrka på objektivet.
Jag har ju idag ett par fasta objektiv som ger ännu lite bättre ljusstyrka än min normalzoom, men jag tänker att behovet av dem skulle minska med en ljusstark normalzoom och större och bättre sensor. Sen kommer man väl alltid att vilja ha mer, så på sikt kommer jag säkert att skaffa en fast 35:a (eller något) ändå (en 50mm har jag redan som tecknar ut FX), men med f/2.8 på FX och bättre ISO-prestanda blir det ju nästan som att ha en f/1.4 på min D300 (bortsett skärpedjupet som blir motsv f/2).
Fördelen med 24-120 är ju att den har större omfång och att den har samma filterstorlek som jag har på mina nuvarande objektiv. 16-35:an har ju åxå den samma filterstorlek.
Hmm, svåra val... :-/

Permalänk
Medlem

Jag tänkte passa på att tacka för era åsikter och att ni tog er tid att skriva och ventilera lite samt återkoppla hur det blev.

Det blev en Tamron 24-70/2.8 och en Samyang 14/2.8. Jag hittade filterhållaren för samyangen billigt så det har jag beställt bara för att, men jag får se hur jag gör med att verkligen skaffa filter sedan. Den är ju lite omständig att använda och filtrena rätt dyra.

Jag har inte riktigt kunna bestämma mig för någon vidvinkelzoom ännu, men jag har ju en Tokina 12-24 för APS-C idag som jag tänker att jag kan använda tills jag bestämt mig. Den funkar från 18mm på småbild om man kan svälja att man man får lite mjuka hörn. I värsta fall kan jag använda den i 1.2x eller 1.5x crop. med 1.5x crop får jag ändå ut 10Mpix, vilket bara är 2Mpix mindre än jag har på min D300 idag. Med svagare lågpassfilter och bättre sensor blir nog inte förlusten så stor i praktiken. Så får jag fundera lite till på vad jag eg ska skaffa sedan. Kanske spanar jag efter en begagnad 16-35 att hugga...