Installera Windows på (halvfull) HDD

Permalänk
Medlem

Installera Windows på (halvfull) HDD

Hejsan,

Ska upp till Öland imorgon och hjälpa en polare sätta ihop sin dator. Beställde allt förutom HDD, eftersom han har en sedan tidigare som fungerar, men kom nyss på att den förmodligen inte är formaterad och därmed antagligen har en gammal Windows-kopia och lite annat skräp på sig. Mina frågor är alltså:

1) Går det att installera nytt Windows på en hårddisk där en gammal W-kopia (förmodligen) redan ligger? (Alltså att det nya OS:et bara skriver över det gamla).

2) Går det att formatera en hårddisk från en dator även om det är den enda hårddisken som är inkopplad?

3) Kan jag formatera en hårddisk från en Mac?

Taack för svar!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

I windows installationen kan man formatera disken under avancerat. Men vill man inte det så installerar man bara en till på samma disk. Då kommer den gamla bytas namn på till windwos.old.
Sen för att ta bort den så använder du diskrensning och väjer att ta bort systemfiler. Då kan du bocka i gamla windows.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

I windows installationen kan man formatera disken under avancerat. Men vill man inte det så installerar man bara en till på samma disk. Då kommer den gamla bytas namn på till windwos.old.
Sen för att ta bort den så använder du diskrensning och väjer att ta bort systemfiler. Då kan du bocka i gamla windows.

Okej, tack för svar. Men det kommer alltså funka att sätta i en HDD med en gammal Windows-kopia på, och sedan helt enkelt installera ett nytt, fräscht Windows över det?

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rama:

Okej, tack för svar. Men det kommer alltså funka att sätta i en HDD med en gammal Windows-kopia på, och sedan helt enkelt installera ett nytt, fräscht Windows över det?

Det går att installera på en disk med ett gammalt os så länge det finns plats nog, typ 20 Gbyte eller mera ledigt men inte "installera över"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Rama. Om du vill ta bort allt som finns på hårddisken och göra en ren windows installation så kan du kolla denna video som visar hur man tar bort dom gamla partitionerna och installerar windows https://www.youtube.com/watch?v=hZivYMA2qRA

Om du gör som videon visar så kommer windows installationen automatiskt formatera hela hårddisken och skapa partitioner för windows.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går att installera på en disk med ett gammalt os så länge det finns plats nog, typ 20 Gbyte eller mera ledigt men inte "installera över"

Dåligt formulerat av mig, men i vilket fall så verkar det jag tänkt fungera. Tack så mycket för svar! Räddare i nöden är ni!

Visa signatur