Star Wars: Battlefront - En snabbtitt

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Star Wars: Battlefront - En snabbtitt

Spelclockersgänget testade i onsdags Star Wars: Battlefront betan och har summerat tankar och upplevelser från kvällen.

Spelglädje
Dice's största spelserie Battlefield är en tungviktare inom FPS-genren, och det faller sig naturligt att ställa Star Wars: Battlefront mot denna, Spelclockers kan konstatera att äpplet inte faller långt från trädet.
Den som är sugen på en sann uppföljare till Battlefront serien kommer nog inte bli helt nöjd då det senaste Battlefront-spelet liknar Battlefield mer än Battlefront-föregångarna.

Spellägen
De spellägen som finns tillgängliga i betan är Drop Zone och Walker Assault:
Drop Zone är ett spelläge som påminner om ett "king of the hill" läge, droppods släpps ner på olika platser på kartan och om dessa slåss de två lagen. Bäst av 5 erövrade kapslar vinner. Detta spelläge är ett intensivare spelläge som inte skiljer sig nämnvärt från likartade spellägen i andra spel. Kartan som finns i betan är ett 8vs8-spelarläge.

Walker Assault är spelläget som det spelläge som liknar de gamla Battlefront-spelen mest. I detta spelläge skall Imperiumet skydda sina AT-AT tills dess de når fram till Rebell-basen, Rebellerna skall i sin tur erövra radio-stationer och kalla in på flygstöd som slår ut sköldarna på nämnda AT-AT:s. När sköldarna går ner har Rebellerna 60 sekunder på sig att skjuta ner Imperiumets gångfordon innan flygunderstöd måste kallas in på nytt. Kartan utspelar sig i snödynorna i sanna Hoth-anda och 20vs20 slåss på denna kartan.

Vidare finns även ett Co-op läge där man som två spelare kan testa de första 6 vågorna i ett wave-survival läge.

Ska man ha en shooter finns det spel som levererar en renare upplevelse, men tillfredställelsen att svinga ljussablar och panga lasergevär med tillhörande ljudeffekter är en klass i sig. Inbitna fantaster kommer inte bli besvikna på ljudeffekter och inlevelse.

Prestanda
I början av veckan presenterade utvecklarna de officiella systemkraven som fick många att skruva sig i stolen och oroa sig för sina befintliga datorers tillräcklighet.
Spelclockers har sammanfatta sina konfigurationer och presenterar sina FPS.

Konfigurationer och inställningar (GPU efter prestanda i Fallande ordning).

Vem

CPU

GPU

RAM

Settings

Anti-Aliasing

Upplösning

FPS

Lan

3930k

GTX 980ti

32GB

Ultra

FXAA High

1080p

90+

bl0m1

4790k

GTX 980

16gb

Ultra

FXAA High

1080p

80-105

TheMadPanda

3570k

EVGA SSC GTX 970

16GB

Ultra

FXAA High

1080p

75-85

Grabbengrå

3570k

Gigabyte GTX 970 OC

16GB

Ultra

FXAA High

1080p

60-75

Jinxswe

3770k

Gigabyte GTX 680 SOC

16GB

High

Nej

1080p

70-80+

DavidtheDoom

3570k

R9 270

16GB

Medium

Nej

1200p

80+

3570k

HD 7750

16GB

Low

Nej

1200p

58 utemiljö,
40-45 Innemiljö

När @TheMadPandas konfiguration med i5 3570k och GTX 970 sänks till High-preset uppnås en bildfrekvens på 100-120FPS.
Inledningsvis uppfattas systemkraven som något uppblåsta, där majoriteten av konfigurationerna klarar 60FPS i 1080p utan större besvär.
Den som är uppmärksam ser även att ett HD 7750 har smugit sig in, ett kort som i runda slängar har 50% av prestandan av ett HD7850, ett kort som i sin tur enligt utvecklarna skulle vara minimum kravet. Huruvida 58FPS är "spelbart" går att diskutera men det finns hopp för den även med lite äldre eller svagare kort att kunna spela spelet hjälpligt. Spelet rullar stabilt men i inomhusmiljö sjunker bildfrekvensen, en viss misstanke finns om att bildfrekvenserna blir lidande på kartor med mer vegetation eller miljöer med fler objekt än Hoths utsträckta snödynor.

Det som var glädjande var att spelet rullade på så pass väl som det gjorde på flera olika maskiner, även om det skedde ett eller annat missöde med problem med att initialt få igång spelet för någon av Spelclockarna.

Inställningar
När man kommer till inställningar så kommer den som spelat Battlefield känna sig bekant då det är mer eller mindre samma layout och reglage.
Det skall dock nämnas att i default är FOV inställt på 55 grader. (Man undrar sig lite vad de gjort här).
I menyn för ljud märks det att spelet inte riktigt är klart, endast en slider finns och denna är för "Master-volume". Då spelet släpps på fler plattformar än PC så finns det redan bra stöd för handkontroller för den som föredrar detta.
"Auto"-grafikinställningarna i spelet fungerar förhållandevis bra, ungefär som Battlefield 4, och de flesta behöver på sin höjd kliva ner på kantutjämningen för att garantera sina 60FPS.

Man skall självklart ta i beaktande att spelet för nuvarande är i beta och inte nödvändigtvis representerar den slutgiltliga upplevelsen. Vidare är samtligt från våra egna subjektiva upplevelser. Från och med kl 16.00 är betan öppen och den nyfikne uppmanas att testa spelet och bilda sig en egen uppfattning.

För den som är lite nyfiken och vill värma upp innan Beta-släppet kan kika in på vår video från streamingen:

#Spelclockers #Preview #Prestandabedömning #Beta #Snabbtitt #Battlefront

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Spelclockersgänget testade i onsdags Star Wars: Battlefront betan och har summerat tankar och upplevelser från kvällen.
#Spelclockers #Preview #Prestandabedömning #Beta #Snabbtitt #Battlefront

Hur känns nätkoden?

Permalänk
Lego Master

Pew, pew, pew!
Kul att kolla streamen igår, boyoz.

Ser tokigt fram emot att lira på Endor fram i november.
Nu tror jag inte det, men om det här blir en besvikelse så kommer jag tröstspela X-Wing Alliance i flera veckor...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Provade spelet ett par matcher igår och var faktiskt rätt imponerad, det var snabbt roligt gameplay och min dator körde det bättre än bf4 konstigt nog

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem

Fint med en första blick av kravspecifikation!

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Inaktiv

Håller på och tankar ner BETA ifrån Origin i skrivande stund. Är det tänkt att enbart vara onlinespel som CS:GO eller finns det kampanj uppdrag också?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Falcon:

Hur känns nätkoden?

Ah, visste jag hade glömt något, den är åtminstone i samma klass som BF4 i dagsläget, upplevde ingen "någon kommer runt hörnet och jag dör när jag har passerat honom", dock finns "skjuta ihjäl varandra fenomenet". Detta skedde dock endast en gång för mig under hela kvällen. Inte heller märkte jag av någon gång där man laggar fram och tillbaka genom en kompis när man springer lite väl för nära varandra.

Så helt klart godkänt.

Skrivet av KaffeMedKotlett:

Håller på och tankar ner BETA ifrån Origin i skrivande stund. Är det tänkt att enbart vara onlinespel som CS:GO eller finns det kampanj uppdrag också?

Det finns ingen singelplayer så vitt jag kan se med en story-line. Men det finns lite mission liknande game-modes. Sedan hur väl de fungerar kan jag inte svara på då den delen av spelet är stängt i betan.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Falcon:

Hur känns nätkoden?

Nätkoden känns bra skulle säga likvärdig om inte bättre än bf4:as nuvarande.

Skrivet av willaim:

Fint med en första blick av kravspecifikation!

Som du kanske ser på resultaten ovan så får man ta dom med en nypa salt

Skrivet av KaffeMedKotlett:

Håller på och tankar ner BETA ifrån Origin i skrivande stund. Är det tänkt att enbart vara onlinespel som CS:GO eller finns det kampanj uppdrag också?

Det finns ingen riktig singelplayer vad jag kunde hitta, det fanns däremot missions.
Det finns ett mission i betan och det är en survival där man får vågor av fiender emot sig, man kan även köra detta läget i coop.

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Spela i grupp

Är det någon som vet om det går att spela i plutons med polarna eller är det som ryktet säger att det blir rabdom (eller baserat på skill)?

Permalänk
Hedersmedlem

Har lite grafer för hur min hårdvara hanterade betan:
Värt att notera är att spelet chrachade för mig ca 1/3 in i samtliga grafer vilket gjorde att dom visade lägre värden

Minna specs är
CPU: 4790k
GPU: 980
RAM: 16 gb

GPU i %

CPU i %

GPU minne i MB

Ram minne i MB
Jag hade 9gb använt innan jag startade spelet, detta betyder att spelet använder ca 3GB ram

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kateb:

Är det någon som vet om det går att spela i plutons med polarna eller är det som ryktet säger att det blir rabdom (eller baserat på skill)?

Man kan göra en grupp på spelet som har upp till 8 personer, detta är dock bara så man skall kunna spela på samma server.
Det finns dock en gruppfunktion, man kan vara 2 personer i en grupp och man är själv en av dom.

Man kan spawna på varandra i gruppen och så kan man använda varandras kort, kort är olika vapen och tillbehör ex. granat och jetpack.

om det är skill baserat har jag ingen anning om antar att det inte finns så mycket sådant i betan eller så märker man inte av det om man spelar i grupp

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Trevlig info. Får testa ikväll när det är släppt till alla. Kommer undersöka på 2560x1440, 3770k och 980Ti.

Permalänk
Medlem

Kollade på streamen och endel saker som UI och att de dragit ner på spelare käns väldigt konsolemode tyvär... Får se idag om jag gillar det

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Undra vilka inställningar man kommer kunna ha med 4790k, 16gb, 980ti och 3440x1440 😯

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Pathway:

Undra vilka inställningar man kommer kunna ha med 4790k, 16gb, 980ti och 3440x1440 😯

Ultra och ändå 60+ fps skulle jag tippa på. Jag körde ju bara 1920x1080 med 90+ fps vilket borde räcka en bit IMHO.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bl0m1:

Nätkoden känns bra skulle säga likvärdig om inte bättre än bf4:as nuvarande.

Som du kanske ser på resultaten ovan så får man ta dom med en nypa salt

Det finns ingen riktig singelplayer vad jag kunde hitta, det fanns däremot missions.
Det finns ett mission i betan och det är en survival där man får vågor av fiender emot sig, man kan även köra detta läget i coop.

Det är lite synd, då inte alla är så intresserade av onlinespel av olika anledningar - mig själv inkluderat. Hade däremot gärna spelat ett längre SP uppdrag, men men, man kan inte få allt

Permalänk
Medlem

120-160 fps på ultra, fan älskar detta spelet är skitkul ju

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yeah_Right:

120-160 fps på ultra, fan älskar detta spelet är skitkul ju

Hur har ni fått igång det redan? Laddade ner det via origin och ska inte bli tillgängligt förrän kl 16 idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Hur har ni fått igång det redan? Laddade ner det via origin och ska inte bli tillgängligt förrän kl 16 idag

Jag fick en beta nyckel skickad, så det är den vanliga betan. Du har något att se fram emot ikväll kan jag tala om

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yeah_Right:

Jag fick en beta nyckel skickad, så det är den vanliga betan. Du har något att se fram emot ikväll kan jag tala om

Ja det blir säkert några härliga timmar med kaffekoppen framför sig. Är rätt stort starwars fan, så det kommer bli super

Om det sedan bara ville bli premiär för filmen snart också ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Ja det blir säkert några härliga timmar med kaffekoppen framför sig. Är rätt stort starwars fan, så det kommer bli super

Om det sedan bara ville bli premiär för filmen snart också ....

Det är samma här, lite av ett SW fan, kanske det som gör det så rättvist. Det är typ Battlefield med snyggare grafik och riktigt äkta orginal Star Wars känsla.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

Då kanske man kan köra på high med någorlunda fps, återstår att se i eftermiddag...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yeah_Right:

Det är samma här, lite av ett SW fan, kanske det som gör det så rättvist. Det är typ Battlefield med snyggare grafik och riktigt äkta orginal Star Wars känsla.

Shhhh, vill vi verkligen ha Bf folket med oss?

Skrivet av davvarn:

Då kanske man kan köra på high med någorlunda fps, återstår att se i eftermiddag...

Jag tror min fixar att spela bra på Ultra men iom den abrupta ändringen i rekommenderade specs så känner jag nästan att spelet är väldigt dåligt PC optimerat. Det återstår att se, som du säger.

Permalänk

Whut! Ett r9 380 skall klara 42 fps med allt på max och 2560x1440.. stämmer det verkligen?

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Whut! Ett r9 380 skall klara 42 fps med allt på max och 2560x1440.. stämmer det verkligen?

Vete fan om de där stämmer. Som jag nämnde jag får upp till 160 fps och går inte lägre än 115 med mitt 980 ti. Tror inte fabriksövercklickningen står för så mycket marginal.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

Eyefinity funkar sådär bra samma fel som bf3 och/eller 4(kommer inte ihåg om båda hade problem eller inte) hade i början att de flesta hud element hamnar på helt fel skärm. Fast denna gång så hamnar zoom och crosshair på vänster skärm detta hände inte i bf vad jag kommer ihåg.

Visa signatur

Same Shit Differant day

Permalänk
Skrivet av Corax:

Eyefinity funkar sådär bra samma fel som bf3 och/eller 4(kommer inte ihåg om båda hade problem eller inte) hade i början att de flesta hud element hamnar på helt fel skärm. Fast denna gång så hamnar zoom och crosshair på vänster skärm detta hände inte i bf vad jag kommer ihåg.

Samma med Nvidia Surround. Zoom/Crooshair på vänster skärm. Kör man restart kommer det rätt.
Precis som att den skärmen det står [BETA] i blir "zoom-skärm" när man startar spelet..... Har inte hittat var man kan rapportera buggar.

Flyter på bra i Ultra 5920x1080. Min=60, Max=111, Avg= 75

Visa signatur

i7-7700K, 16GB
RTX3080 Aorus Master

Permalänk
Medlem

Noobfråga: Hur fasen gör man superjump eller vad det kallas? Kan bannemig inte lista ut det :/ Annars så flyter det på oväntat bra! Kör dock "bara" på high med en 4690k @stock + MSI 970 + 16gb ram, fast ibland så typ hackade gubben fram och tillbaka, inte som i rubberbanding utan mer bugg-lagg eller hur man ska förklara det...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yeah_Right:

Vete fan om de där stämmer. Som jag nämnde jag får upp till 160 fps och går inte lägre än 115 med mitt 980 ti. Tror inte fabriksövercklickningen står för så mycket marginal.

Hur mäter du fps? Jag drog igång fraps men den stod stilla på 60fps, så antingen är demot låst till 60fps eller så funkar inte fraps på W10.