Star Wars: Battlefront - En snabbtitt
Spelclockersgänget testade i onsdags Star Wars: Battlefront betan och har summerat tankar och upplevelser från kvällen.
Spelglädje
Dice's största spelserie Battlefield är en tungviktare inom FPS-genren, och det faller sig naturligt att ställa Star Wars: Battlefront mot denna, Spelclockers kan konstatera att äpplet inte faller långt från trädet.
Den som är sugen på en sann uppföljare till Battlefront serien kommer nog inte bli helt nöjd då det senaste Battlefront-spelet liknar Battlefield mer än Battlefront-föregångarna.
Spellägen
De spellägen som finns tillgängliga i betan är Drop Zone och Walker Assault:
Drop Zone är ett spelläge som påminner om ett "king of the hill" läge, droppods släpps ner på olika platser på kartan och om dessa slåss de två lagen. Bäst av 5 erövrade kapslar vinner. Detta spelläge är ett intensivare spelläge som inte skiljer sig nämnvärt från likartade spellägen i andra spel. Kartan som finns i betan är ett 8vs8-spelarläge.
Walker Assault är spelläget som det spelläge som liknar de gamla Battlefront-spelen mest. I detta spelläge skall Imperiumet skydda sina AT-AT tills dess de når fram till Rebell-basen, Rebellerna skall i sin tur erövra radio-stationer och kalla in på flygstöd som slår ut sköldarna på nämnda AT-AT:s. När sköldarna går ner har Rebellerna 60 sekunder på sig att skjuta ner Imperiumets gångfordon innan flygunderstöd måste kallas in på nytt. Kartan utspelar sig i snödynorna i sanna Hoth-anda och 20vs20 slåss på denna kartan.
Vidare finns även ett Co-op läge där man som två spelare kan testa de första 6 vågorna i ett wave-survival läge.
Ska man ha en shooter finns det spel som levererar en renare upplevelse, men tillfredställelsen att svinga ljussablar och panga lasergevär med tillhörande ljudeffekter är en klass i sig. Inbitna fantaster kommer inte bli besvikna på ljudeffekter och inlevelse.
Prestanda
I början av veckan presenterade utvecklarna de officiella systemkraven som fick många att skruva sig i stolen och oroa sig för sina befintliga datorers tillräcklighet.
Spelclockers har sammanfatta sina konfigurationer och presenterar sina FPS.
Konfigurationer och inställningar (GPU efter prestanda i Fallande ordning).
Vem | CPU | GPU | RAM | Settings | Anti-Aliasing | Upplösning | FPS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lan | 3930k | GTX 980ti | 32GB | Ultra | FXAA High | 1080p | 90+ |
bl0m1 | 4790k | GTX 980 | 16gb | Ultra | FXAA High | 1080p | 80-105 |
TheMadPanda | 3570k | EVGA SSC GTX 970 | 16GB | Ultra | FXAA High | 1080p | 75-85 |
Grabbengrå | 3570k | Gigabyte GTX 970 OC | 16GB | Ultra | FXAA High | 1080p | 60-75 |
Jinxswe | 3770k | Gigabyte GTX 680 SOC | 16GB | High | Nej | 1080p | 70-80+ |
DavidtheDoom | 3570k | R9 270 | 16GB | Medium | Nej | 1200p | 80+ |
3570k | HD 7750 | 16GB | Low | Nej | 1200p | 58 utemiljö, |
När @TheMadPandas konfiguration med i5 3570k och GTX 970 sänks till High-preset uppnås en bildfrekvens på 100-120FPS.
Inledningsvis uppfattas systemkraven som något uppblåsta, där majoriteten av konfigurationerna klarar 60FPS i 1080p utan större besvär.
Den som är uppmärksam ser även att ett HD 7750 har smugit sig in, ett kort som i runda slängar har 50% av prestandan av ett HD7850, ett kort som i sin tur enligt utvecklarna skulle vara minimum kravet. Huruvida 58FPS är "spelbart" går att diskutera men det finns hopp för den även med lite äldre eller svagare kort att kunna spela spelet hjälpligt. Spelet rullar stabilt men i inomhusmiljö sjunker bildfrekvensen, en viss misstanke finns om att bildfrekvenserna blir lidande på kartor med mer vegetation eller miljöer med fler objekt än Hoths utsträckta snödynor.
Det som var glädjande var att spelet rullade på så pass väl som det gjorde på flera olika maskiner, även om det skedde ett eller annat missöde med problem med att initialt få igång spelet för någon av Spelclockarna.
Inställningar
När man kommer till inställningar så kommer den som spelat Battlefield känna sig bekant då det är mer eller mindre samma layout och reglage.
Det skall dock nämnas att i default är FOV inställt på 55 grader. (Man undrar sig lite vad de gjort här).
I menyn för ljud märks det att spelet inte riktigt är klart, endast en slider finns och denna är för "Master-volume". Då spelet släpps på fler plattformar än PC så finns det redan bra stöd för handkontroller för den som föredrar detta.
"Auto"-grafikinställningarna i spelet fungerar förhållandevis bra, ungefär som Battlefield 4, och de flesta behöver på sin höjd kliva ner på kantutjämningen för att garantera sina 60FPS.
Man skall självklart ta i beaktande att spelet för nuvarande är i beta och inte nödvändigtvis representerar den slutgiltliga upplevelsen. Vidare är samtligt från våra egna subjektiva upplevelser. Från och med kl 16.00 är betan öppen och den nyfikne uppmanas att testa spelet och bilda sig en egen uppfattning.
För den som är lite nyfiken och vill värma upp innan Beta-släppet kan kika in på vår video från streamingen:
#Spelclockers #Preview #Prestandabedömning #Beta #Snabbtitt #Battlefront
| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin