Microsoft Surface Pro 4 och Surface Book

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Det står klart och tydligt. 15 % kassarabatt. Lägg till den i kassan så uppdateras priset.
För i5:an blir det 9766,50 :-

Lol.
Tack...Nu vet jag fan inte om jag kanske ska uppgradera till en I5 8GB istället eller behålla 4gb :S
Blir ju frestad..Men det är fortfarande 2200 kr skillnad. :S

Permalänk
Medlem

Är den slö med 4GB eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Är den slö med 4GB eller?

Nope..Inte minsta lilla.. men då man är en prylnörd så är man alltid hungrig efter mer, fast i mitt fall är det inte nödvändigt!
En sak dock är att SSDn på 256 är dubbelt så snabb som på I5 och M3 modellerna.
Så jag slog nu till på en 8gb..Dock lär det ta tid innan den kommer in i lager blir nog efter nyår. Lär nog glömma kostnaden om några veckor dum som man är
Fick även en deal hos dem på Tangentbordet för halva priset 750 när jag köpte plattan..nu får vi se om jag får behålla den :s

Jag har vant mig faktist och nöjer mig med plattan helt. Älskar snabbheten. Men enda är att jag har mycket bleeding på min. Så även om jag hade valt en att slå till en 4GB modell så skulle jag ändå byta ut den mot min och behöva nollställa allt.så f*K it det fick bli en 8GB istället..Hoppas den inte lider av hårdvaru fel nu

Permalänk
Medlem

Ok, la in en beställning på den med. Får testa den sen när den kommer den 22 och se om det är något att ha. Vill egentligen ha en surface book men det går ju icke...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Ok, la in en beställning på den med. Får testa den sen när den kommer den 22 och se om det är något att ha. Vill egentligen ha en surface book men det går ju icke...

Lär nog snarare bli jan månad!
22/12 ska den "komma in" på deras lager. Med jul kaos o röda dagar får man sikta in sig på jan istället tråkigt nog..8gb modellen e det ont om. Min tero lär vara pga. Totshiba ssd som sitter i. Dem är inte lika stora o snabba som samsung på att tillverka dem. M3&4gb sitter de samsung ssd i.
Ps. Tror mera på sp4 än spb. Så du lär inte bli missnöjd

Permalänk
Skrivet av 3kgt:

Lär nog snarare bli jan månad!
22/12 ska den "komma in" på deras lager. Med jul kaos o röda dagar får man sikta in sig på jan istället tråkigt nog..8gb modellen e det ont om. Min tero lär vara pga. Totshiba ssd som sitter i. Dem är inte lika stora o snabba som samsung på att tillverka dem. M3&4gb sitter de samsung ssd i.
Ps. Tror mera på sp4 än spb. Så du lär inte bli missnöjd

Det sitter inte Toshiba i alla, bara hälften. Min 256 är Samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thisisafakenick:

Det sitter inte Toshiba i alla, bara hälften. Min 256 är Samsung.

Ringde in till El-gigantens kundtjänst för att fråga ifall det vart möjligt att få ut plattan från en fysisk butik som har den istället för att vänta tills nyår/efter. För butiken i stan hade den i lager.
Any ways svaret vart Nej. Senare bad han mig vänta, återkom och sade att tyvärr är hela ordern för 22/12 restad. Och du kommer inte få någon SP4 även efter det!!!
Vart totallt chockad och frågade vad han menar, och får svaret att jag kan få mina pengar tillbaks eller en "likvärdig" produkt.
Frågade då ifall jag kunde få köpa från en fysisk butik med rabbaten! Nej vart svaret.
Efter lång diskussion med kundtjänst och vägran om att koppla mig till hans chefer så gav jag upp men bad honom att behålla ordern.
Ringde åter och prata med en tjeje på data sidan. Hon trodde först att jag talar om en Mobil. Fick säga Microsoft Surface pro 4 8 Gb mer än 5 gånger. Undra vad dem anställer där på elgiganten. Är Ytterst tveksam om hon ens visste vad ram och ssd var.
Denna gång säger hon att vi kan ej se när dem kommer in. Men du kan vänta tills nästa vecka och ringa in igen. Och ifall ordern skulle inte komma så hör vi av oss efter den 22/12 LOL :S

Så för er som har beställt tyvärr verkar det ha blivit trubbel i paradiset
Ska ringa in nästa vecka med för se om dem har något nytt att komma med!

Permalänk
Skrivet av 3kgt:

Ringde in till El-gigantens kundtjänst för att fråga ifall det vart möjligt att få ut plattan från en fysisk butik som har den istället för att vänta tills nyår/efter. För butiken i stan hade den i lager.
Any ways svaret vart Nej. Senare bad han mig vänta, återkom och sade att tyvärr är hela ordern för 22/12 restad. Och du kommer inte få någon SP4 även efter det!!!
Vart totallt chockad och frågade vad han menar, och får svaret att jag kan få mina pengar tillbaks eller en "likvärdig" produkt.
Frågade då ifall jag kunde få köpa från en fysisk butik med rabbaten! Nej vart svaret.
Efter lång diskussion med kundtjänst och vägran om att koppla mig till hans chefer så gav jag upp men bad honom att behålla ordern.
Ringde åter och prata med en tjeje på data sidan. Hon trodde först att jag talar om en Mobil. Fick säga Microsoft Surface pro 4 8 Gb mer än 5 gånger. Undra vad dem anställer där på elgiganten. Är Ytterst tveksam om hon ens visste vad ram och ssd var.
Denna gång säger hon att vi kan ej se när dem kommer in. Men du kan vänta tills nästa vecka och ringa in igen. Och ifall ordern skulle inte komma så hör vi av oss efter den 22/12 LOL :S

Så för er som har beställt tyvärr verkar det ha blivit trubbel i paradiset
Ska ringa in nästa vecka med för se om dem har något nytt att komma med!

De kom precis in på Microsoftstore igen, ringde nyss.

Permalänk
Medlem

Det står att min är reserverad. Ta lite lungt så löser det nog sig...

Permalänk
Medlem

Argh, min enhet spoltjuter. Man hör det svagt om man kommer nära skärmen och desto starkare om man för örat över ventilationspringorna upptill och på sidorna. Någon annan som märkt av detta?

Har i5/8 GB/256 SSD-modellen

Permalänk
Skrivet av FabriciusRex:

Argh, min enhet spoltjuter. Man hör det svagt om man kommer nära skärmen och desto starkare om man för örat över ventilationspringorna upptill och på sidorna. Någon annan som märkt av detta?

Har i5/8 GB/256 SSD-modellen

Har det också, tycker dock att det är väldigt lågt.

Permalänk
Medlem

@Thisisafakenick: Det är rätt lågt för mig med. Det är som sagt bara om man kommer nära som man hör.

Permalänk
Medlem

Håller på att bli helt galen av att vänta! sist jag hörde nåt så skulle I7an komma 16 december! känns mer och mer tveksamt om det är strul med leveranserna...

Permalänk
Medlem

@morifade: Den som väntar på något gott.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thisisafakenick:

Har det också, tycker dock att det är väldigt lågt.

Blev tvungen att dela med mig av mina erfarenheter känner jag! Om inte annat, som referens till alla som plöjer webben i väntan på leverans.

Jag har inget spolljud på min. Lyssnade lite extra när jag fick den eftersom jag läst att en del upplevde det bekymret. Min gamla Samsung 22" TN skärm låter som växellåda som skurit men SP4:an är tyst. Fast jag håller ju på att bli gammal och lomhörd iofs

Lite backlight bleed uppe o nere men det gör mig inget. Rätt svagt.

En blåskärm har jag haft, mellan någon av uppdateringarna och självklart medan jag surfade i Edge. Har kört Chrome sen dess och inte sett nån mer blåskärm.

Datorn varvar upp fläkten när jag spelar, sällan annars. Vissa uppdateringar drar upp fläkten då den gör nåt jobbigt. Baksidan blir rätt varm då men som sagt inte annars.

Inga problem med pennan. Den är en stor anledning till köpet då jag tänkte ta mig tid och rita lite mer, jobba lite mer med design i Photoshop etc.

Och sen detta med leverans... Jag satt länge med en kundkorg hos Microsoft, redo att beställa... Men det var svårt att få bekräftat att man verkligen skulle få en inom rimlig tid. För några veckor sedan så såg det ut som att MediaMarkt skulle få in på lager en viss dag, så jag åkte förbi efter jobbet fast att lagersaldot på webben fortfarande sa 0 i lager. Och trot eller ej, de hade en kvar - tog den på stående fot!

Tangentbordet ville jag ha i den ljusblåa färgen, fanns ingenstans utom i MS Store. Så jag la en order på det och det kom för nån vecka sedan. Funkar bra! Fast nu har jag köpt ett Razer BlackWidow Chroma TE som jag hellre använder, särskilt efter jag pillade dit Cherry MX dämpare (clear) på det - DET är ett bra tangentbord däremot! Fick ju med en liten väska till det så nu är det ju bärbart också?

Anyway, hoppas att alla som väntar inte får vänta för länge! Och att MS tar problemen på allvar och fixar drivrutiner etc - även om jag verkar ha varit förskonad till stor del.

EDIT: Glömde nämna modell: SP4, 8GB, 256GB

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Skrivet av epatnor:

Blev tvungen att dela med mig av mina erfarenheter känner jag! Om inte annat, som referens till alla som plöjer webben i väntan på leverans.

Jag har inget spolljud på min. Lyssnade lite extra när jag fick den eftersom jag läst att en del upplevde det bekymret. Min gamla Samsung 22" TN skärm låter som växellåda som skurit men SP4:an är tyst. Fast jag håller ju på att bli gammal och lomhörd iofs

Lite backlight bleed uppe o nere men det gör mig inget. Rätt svagt.

En blåskärm har jag haft, mellan någon av uppdateringarna och självklart medan jag surfade i Edge. Har kört Chrome sen dess och inte sett nån mer blåskärm.

Datorn varvar upp fläkten när jag spelar, sällan annars. Vissa uppdateringar drar upp fläkten då den gör nåt jobbigt. Baksidan blir rätt varm då men som sagt inte annars.

Inga problem med pennan. Den är en stor anledning till köpet då jag tänkte ta mig tid och rita lite mer, jobba lite mer med design i Photoshop etc.

Och sen detta med leverans... Jag satt länge med en kundkorg hos Microsoft, redo att beställa... Men det var svårt att få bekräftat att man verkligen skulle få en inom rimlig tid. För några veckor sedan så såg det ut som att MediaMarkt skulle få in på lager en viss dag, så jag åkte förbi efter jobbet fast att lagersaldot på webben fortfarande sa 0 i lager. Och trot eller ej, de hade en kvar - tog den på stående fot!

Tangentbordet ville jag ha i den ljusblåa färgen, fanns ingenstans utom i MS Store. Så jag la en order på det och det kom för nån vecka sedan. Funkar bra! Fast nu har jag köpt ett Razer BlackWidow Chroma TE som jag hellre använder, särskilt efter jag pillade dit Cherry MX dämpare (clear) på det - DET är ett bra tangentbord däremot! Fick ju med en liten väska till det så nu är det ju bärbart också?

Anyway, hoppas att alla som väntar inte får vänta för länge! Och att MS tar problemen på allvar och fixar drivrutiner etc - även om jag verkar ha varit förskonad till stor del.

EDIT: Glömde nämna modell: SP4, 8GB, 256GB

Kul att det fungerat så bra för dig! Jag får väldigt frekvent blåskärmar och allmänt program som kraschar. Min nya SP4 är precis skickad och jag tänkte ta att byta med UPS-gubben på onsdag efter jag sett star wars, så att jag får den nya SP4an och han den gamla.

Har en del light bleed som ser ut som en liten fläck och en del i botten och vänster sida, men det ser jag bara när datorn startar, använder aldrig 100% ljusstyrka.

Kommer även rapportera hur det ser ut på försök nr 2 samt hur returen går.

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Fick sms av elgiganten att varan har tagit slut och dem har makulerat min order! :s
Edit: nu står det dessutom att den säljs ej av deras webshopp längre. Finns enbart i 4 varuhus.
Hur har det går för er andra som beställt?

Permalänk
Medlem

Samma, man kan köpa den till fullpris på kungagatan!
Blir anmälning till ARN, för det här ju snudd på brottsligt att erbjuda något med 15% rabatt och sedan annulera samtliga lagda orders när man fattar att man går back på allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Samma, man kan köpa den till fullpris på kungagatan!
Blir anmälning till ARN, för det här ju snudd på brottsligt att erbjuda något med 15% rabatt och sedan annulera samtliga lagda orders när man fattar att man går back på allt.

Nu har jag precis ringt dem..
Ingen kompensation. Vägrade och koppla in mig till chefer eller ansvariga! Ingen rabbat på en ny hos deras butiker hellre, utan hänvisar att enligt deras köpsvillkor så har dem rätt att annullera ordern om den inte finns i lager. Dem räknar inte fysiska butiker som "internet lager" fast det är samma företag/kedja! Så det är Riktigt dåligt skött av elgiganten. Det blir ARN, dåligt omdöme på prisjakt m.m
Även siba ser jag har plockat bort den. Kan vara att den är svår att få tag på!

Edit: Ringde Microsoft. Dem kunde ej bekräfta när den kommer in, men att 8GBmodelln är betydligt mera efterfrågad. Dock lär de dyka upp hos butiker enligt dem inom max 1 månad!
Dustin stod det 22/12

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3kgt:

Nu har jag precis ringt dem..
Ingen kompensation. Vägrade och koppla in mig till chefer eller ansvariga! Ingen rabbat på en ny hos deras butiker hellre, utan hänvisar att enligt deras köpsvillkor så har dem rätt att annullera ordern om den inte finns i lager. Dem räknar inte fysiska butiker som "internet lager" fast det är samma företag/kedja! Så det är Riktigt dåligt skött av elgiganten. Det blir ARN, dåligt omdöme på prisjakt m.m
Även siba ser jag har plockat bort den. Kan vara att den är svår att få tag på!

Det där låter ju inte klokt, surface pro 4 har ju inte ens varit ute i 2 månader och i5 256 modellen är redan "slutsåld"?

Jag köpte också min från elgiganten webbshop (i7)när de hade 15% rabatt och fick den via posten idag.

Permalänk
Medlem

Beställde också när de hade 15%, dock snåla jag och tog i5 4GB 128 GB (tänkte man kan ju utöka disken med SD kort sen iaf).
Fick den igår iaf och jag är toknöjd. SP3:an var det inga fel alls på direkt, men man märker ändå att 4:an är så mycket bättre i mitt tycke.
Inte ett enda problem har jag haft (peppar peppar ta i trä)

Permalänk
Medlem
Skrivet av olivia.m:

Det där låter ju inte klokt, surface pro 4 har ju inte ens varit ute i 2 månader och i5 256 modellen är redan "slutsåld"?
256an verkar dem inte ha hunnit med ordentligen i tillverkningen och efterfrågan då den säljer mest av alla!
Vad fick du betala för den? Vad kostade lägsta I7 modellen?
Jag köpte också min från elgiganten webbshop (i7)när de hade 15% rabatt och fick den via posten idag.

Om jag visste att nåt sånt idiotiskt skulle hända så skulle jag nog valt något annat! Jag har I5 4Gb modellen, inget fel på den. Som du säger så är det bättre val än M3an. Men för at vara "Framtids" säker + snabbare SSD + Kanske bättre andra hands värde så vill jag nog helst ha 8Gb för att även slippa tänka på det. Men 14000 + Tb känns i plånboken
Jag blir mer och mer kär i SP4an varje dag som går,.. Tangentbordet är super skön att skriva med. Att ha den i knäna som nu medans jag har en film på med hemmabio soffor .Men den har en del problem med så klart Liksom Fläkten som låter som en jet när den väll är på! + dåligt batteri tid tycker jag...Inga buggar finns kvar i mitt tycke..Inga blå skärmar, grafik crash, edge fläkt m.m

Permalänk
Medlem

Sitter på en I5 8gb, riktigt nöjd förutom en sak.

Skärmen flimmrar när jag sitter med den i en mörk miljö och har auto ljusstyrka på. Verkar uppstå när styrkan är under 25%. Ska tydligen vara ett känt fel som många med SP4 har och jag vet inte när/om det kommer lösas. Är förmodligen en mjukvarubugg. Har uppdaterat allt på plattan som går.

Permalänk
Skrivet av smoker1984:

Sitter på en I5 8gb, riktigt nöjd förutom en sak.

Skärmen flimmrar när jag sitter med den i en mörk miljö och har auto ljusstyrka på. Verkar uppstå när styrkan är under 25%. Ska tydligen vara ett känt fel som många med SP4 har och jag vet inte när/om det kommer lösas. Är förmodligen en mjukvarubugg. Har uppdaterat allt på plattan som går.

Hade samma problem, fick köra utan auto.

Permalänk
Medlem

Då har jag fått min Surface Pro 4. Äntligen, beställde i oktober. i7 modellerna var svåra att få tag på... sen att leverantören inte levererade gör inte saken bättre.

Hur som helst! Jag beställde även en Docka så jag skulle slippa koppla in flera olika kablar etc när jag har den på jobb. Det fungerar inte som planerat. Mini-displayportarna på dockan verkar vara väldigt petiga med vad man använder i dem.

Mitt problem är att jag har en mDP till DVI adapter till skärmen som används på jobb. Den fungerar när jag kopplar den i plattan men när jag kopplar den i dockan så blinkar skärmen mellan Input DVi och No signal hela tiden. I windows hittas dock skärmen, identifieras till och med med korrekt modellnamn. Man kan även ändra inställningar på skärmen som verkar fungera.

Jag kollade runt lite och flera har samma problem. Det spelar ingen roll om du har en DVI eller HDMI adapter det kommer inte funka i dockan. Däremot verkar det funka med en aktiv DP-adapter. Jag tänkte testa detta härnäst. Men till er som funderar på dockan bör ha detta i åtanke.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Elgiganten har nu lovat att jag kan hämta ut den och de står för mellanskillnaden. Återkommer lite senare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Mitt problem är att jag har en mDP till DVI adapter till skärmen som används på jobb. Den fungerar när jag kopplar den i plattan men när jag kopplar den i dockan så blinkar skärmen mellan Input DVi och No signal hela tiden. I windows hittas dock skärmen, identifieras till och med med korrekt modellnamn. Man kan även ändra inställningar på skärmen som verkar fungera.

Jag kollade runt lite och flera har samma problem. Det spelar ingen roll om du har en DVI eller HDMI adapter det kommer inte funka i dockan. Däremot verkar det funka med en aktiv DP-adapter. Jag tänkte testa detta härnäst. Men till er som funderar på dockan bör ha detta i åtanke.

Jag kör en i5 8GB med Samsung 256 SSD. Kör dockan och kopplar upp mig mot en enkel Samsung 24" med en mDP - DVI kabel (från Deltaco) och det fungerar klockrent i varje fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olivia.m:

Det där låter ju inte klokt, surface pro 4 har ju inte ens varit ute i 2 månader och i5 256 modellen är redan "slutsåld"?

Jag köpte också min från elgiganten webbshop (i7)när de hade 15% rabatt och fick den via posten idag.

Har du fått din? tror jag går bärsärka gång vart är min?!

uppgiven

Jag har inte fått några svar när min väntas komma och då beställdes den för bra länge sen!
Annars hur känns den? berätta hur nöjd jag borde bli när den väl kommer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av morifade:

Har du fått din? tror jag går bärsärka gång vart är min?!

uppgiven

Jag har inte fått några svar när min väntas komma och då beställdes den för bra länge sen!
Annars hur känns den? berätta hur nöjd jag borde bli när den väl kommer!

aj surt hoppas du får den innan jul åtminstone! beställde du genom företaget eller?

Tyvärr kan jag inte ge några intryck just nu, då kalle ankas jul är ännu inte över. haha jag vet, jultraditioner och så, lite asketism får man utöva då och då eller hur? eller kanske inte..hmm, försöker inte titta under julgranen varje gång man går förbi den ahh bärsärkagång här också!!