Oculus bekräftar högre pris för VR-glasögonen Rift

Permalänk
Melding Plague

Oculus bekräftar högre pris för VR-glasögonen Rift

Den som väntar på den skarpa versionen av Oculus Rift kan förbereda sig på att glasögonen blir dyrare än utvecklingsversionerna och anledningen stavas påkostad teknik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det bra så kan det vara värt det. Jag har däremot svårt att se mig själv sitta med dem på mig i några timmar.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Synd att dem höjer priset men jag kommer köpa oavsett.. hoppas mitt 970 orkar driva spelen annars blir detta en dyr historia..

Permalänk
Entusiast

Om man inte blir yr i bollen och upplösningen ser okej ut så är det ett helt okej pris tycker jag!

Har endast provat första Development-kitet på Dreamhack Winter 2013 och det var grymt redan då med den enda bieffekten att jag då blev yr redan efter den 5-10 minuter långa sekvensen...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Hedersmedlem

Klart dom ska sikta på kvalité.
Hade gärna sett att de strök extraprylarna däremot. Hörlurar och handkontroll "exempelvis".

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@CamelActivate:

2160*1200*90fps. Piece of cake

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem

Låter fortfarande rimligt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Det är vad en bra gamingskärm kostar. Ser inget problem med priset. Kommer köpas så snabbt det går!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CamelActivate:

Synd att dem höjer priset men jag kommer köpa oavsett.. hoppas mitt 970 orkar driva spelen annars blir detta en dyr historia..

Jag vet dem rekommenderar ett 970 kort, men jag har svårt att tro att ett 970 kort klarar 1080P x2 i konstant 90hz på lite mer grafikkrävande spel.
Men det e ju bara min åsikt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

@anon5930: Mer eller mindre sugen nu?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

En fråga då jag inte har läst på så mycket detaljer inom VR.
Visst kommer man kunna spela alla sina pc spel med oculus ? Eller måste dom fixa speciellt stöd för det?
Isf kan jag absolut tänka mig köpa Oculus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

En fråga då jag inte har läst på så mycket detaljer inom VR.
Visst kommer man kunna spela alla sina pc spel med oculus ? Eller måste dom fixa speciellt stöd för det?
Isf kan jag absolut tänka mig köpa Oculus.

För att det ska fungera bra så bör spelet vara byggt för VR. Annars riskerar du åksjuka och det kanske inte i övrigt fungerar bra. (FOV etc.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Monarchy:

En fråga då jag inte har läst på så mycket detaljer inom VR.
Visst kommer man kunna spela alla sina pc spel med oculus ? Eller måste dom fixa speciellt stöd för det?
Isf kan jag absolut tänka mig köpa Oculus.

Kan är inte detsamma som bör. För att VR ska bli bra måste spelen anpassas för det.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Skrivet av CamelActivate:

Synd att dem höjer priset men jag kommer köpa oavsett.. hoppas mitt 970 orkar driva spelen annars blir detta en dyr historia..

Det blir väl i alla fall två st 2K Skärmar som ska drivas i hög fps. Så jag skulle säga att du inte kommer få en bra upplevelse med det mellankortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Det kommer väl dröja innan VR "slår igenom" hos gemene man eftersom det innebär en stor kostnad till en början.

Ny teknik är ju nästan alltid dyr i början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Det blir väl i alla fall två st 2K Skärmar som ska drivas i hög fps. Så jag skulle säga att du inte kommer få en bra upplevelse med det mellankortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska ju dock inte vara högsta upplösningen på dessa skärmar, 1080x1200 om jag inte missminner mig vilket gör det hela lite enklare.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Så lät det inte för drygt ett år sedan.
http://www.sweclockers.com/nyhet/18933-oculus-beredda-att-sub...

Tveksam till om jag är beredd att ge mer än 4000kr för första generationens VR-headsets. Man ser ju bara hur snabbt utvecklingen har gått från det att DK1 släpptes för drygt 3 år sedan till CV1. Innan vi ens vet ordet av det så står Oculus Rift CV2 med 4K och 120hz runt hörnet. Dock har ju jag redan en DK2 och därför så rycker det inte tillräckligt mycket i köpfingrarna för att motivera en allt för dyr uppgradering till CV1 som likaväl kan få ett pris på 5000-6000kr.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Ska ju dock inte vara högsta upplösningen på dessa skärmar, 1080x1200 om jag inte missminner mig vilket gör det hela lite enklare.

Ja det ska kräva ungefär som att köra ett spel idag i 1440P och då kan man lätt se att ska man ha 90hz konstant så blir det inte lätt..
http://www.sweclockers.com/test/21045-amd-radeon-r9-nano/6#co...
http://www.sweclockers.com/test/21045-amd-radeon-r9-nano/13#c...

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

4000:- är mycket pengar, men det kommer antagligen vara värt det!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Ja det ska kräva ungefär som att köra ett spel idag i 1440P och då kan man lätt se att ska man ha 90hz konstant så blir det inte lätt..
http://www.sweclockers.com/test/21045-amd-radeon-r9-nano/6#co...
http://www.sweclockers.com/test/21045-amd-radeon-r9-nano/13#c...

Spelen som görs till VR är ju inte grafikpressade AAA titlar heller så vet inte varför du jämför med de benchmarksen. Det bör va bättre att jämföra med lite äldre spel i 1440 , eller spel som BF4/tombraider med lite nerskruvade inställningar. Då börjar de se "ganska" enkelt ut då ett gtx970 klarar detta med 90fps.

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Klart dom ska sikta på kvalité.
Hade gärna sett att de strök extraprylarna däremot. Hörlurar och handkontroll "exempelvis".

Jag håller med. Jag betalar hellre lite extra för en bättre produkt, men tillbehören får de gärna ta bort för att hålla nere priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Ja det ska kräva ungefär som att köra ett spel idag i 1440P och då kan man lätt se att ska man ha 90hz konstant så blir det inte lätt..
http://www.sweclockers.com/test/21045-amd-radeon-r9-nano/6#co...
http://www.sweclockers.com/test/21045-amd-radeon-r9-nano/13#c...

Njae inte riktigt det är ju betydligt färre pixlar att rendera.

(1440p) 2560x1440 = 3 686 400
(VR) 1080x1200x2 eller 2160x1200 = 2 592 000
(1080p) 1920x1080 = 2 073 600

så det är ju betydligt närmre resultaten för 1080p än 1440p

Skrivet av adzer:

Jag håller med. Jag betalar hellre lite extra för en bättre produkt, men tillbehören får de gärna ta bort för att hålla nere priset.

Tillbehör kommer såvitt jag vet inte att vara standardtillbehör utan kommer att säljas separat.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Inaktiv

Hehe, ingen skillnad då priset inte specificerats. Fortfarande tveksam till att de får ut något i början av 2016 men märks snart nog.

Personligen är jag ointresserad av kringutrustningen så priset utan det lär samtidigt vara vad de minst 350 dollar också lär ge konsumenten förmodar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det känns väl rätt rimligt att inte tulla på kvalitén när "biverkningarna" av VR blir värre då. Billiga grejer lär man ju bli åksjuk och få huvudvärk av. Men så småningom kanske även den finare tekniken sjunker i pris.

Hur som helst känns det inte jättefarligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 13ers3rk:

Njae inte riktigt det är ju betydligt färre pixlar att rendera.

(1440p) 2560x1440 = 3 686 400
(VR) 1080x1200x2 eller 2160x1200 = 2 592 000
(1080p) 1920x1080 = 2 073 600

så det är ju betydligt närmre resultaten för 1080p än 1440p

Vet inte om det stämmer, men från en del andra diskussioner kring ämnet så verkar det gå åt en del extra kraft att rendera till VR. Krökning av bilden, olika perspektiv med mera lägger väl till lite last antar jag.

Skrivet av 13ers3rk:

Tillbehör kommer såvitt jag vet inte att vara standardtillbehör utan kommer att säljas separat.

Hörlurarna ska vad jag vet ingå och xboxone-kontrollen sade de i en presskonferens för någon månad sedan eller två att den kommer levereras med alla oculusheadsets. Så de två blir man nog inte av med initialt iaf. Om inget drastiskt ändras så som raging community eller liknande ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Söderbäck:
Citerar: "The pre-distort target is where we render the two eye images. This is typically around 1.5 times the oculus native res in order to have best image quality in the centre of vision."

Så ja, första generationens konsument VR motsvarar i runda slängar 2560x1440x90Hz minimum FPS.
Men å andra sidan har vi ju då också grafikkort med på 16nmFF och HBM, så det borde väl gå att ordna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Njae inte riktigt det är ju betydligt färre pixlar att rendera.

(1440p) 2560x1440 = 3 686 400
(VR) 1080x1200x2 eller 2160x1200 = 2 592 000
(1080p) 1920x1080 = 2 073 600

så det är ju betydligt närmre resultaten för 1080p än 1440p

Nja, du renderar scenen i betydligt högre upplösning internt. Ofta 20-30 % minst. Sedan vill du inte köra utan 4xFSAA. Så tungdrivet är det nog.

Därmed sagt så är ju spelen troligtvis konstruerade och testade för att flyta i 90 fps just på ett 970.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Tillbehör kommer såvitt jag vet inte att vara standardtillbehör utan kommer att säljas separat.

swec länk
"Förutom kronjuvelen, själva VR-headsetet, kommer en kamerasensor och Xbox One-spelkontroller att ingå i priset."
Xbox fjärren hade de kunnat slopa imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

swec länk
"Förutom kronjuvelen, själva VR-headsetet, kommer en kamerasensor och Xbox One-spelkontroller att ingå i priset."
Xbox fjärren hade de kunnat slopa imo.

Missade det, my bad. Instämmer helt.

Då är det väl dags att sikta in sig på SteamVR eller annat headset. Hörlurarna är det värsta då jag tvivlar på att dom kan skapa en bra miljö.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Inte oväntat med en prishöjning och det gör ingenting för min del. Är det bra grejer så kostar det att tillverka, så enkelt är det.

Det är för övrigt något som gemene svensk borde förstå...