Skärmar med AMD Freesync får bredare frekvensspann med mjukvaruhack

Permalänk
Melding Plague

Skärmar med AMD Freesync får bredare frekvensspann med mjukvaruhack

Ett smalt intervall för dynamiska uppdateringsfrekvenser lyfts ofta fram som en nackdel med AMD Freesync, men nu framgår att det kan utvidgas genom en lång rad mjukvaruändringar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Allt som går att modda ska moddas.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag vågar sätta en hundring på att Nvidia på något sätt har ett finger med i detta, och tillverkarna medvetet gimpar Freesyncskärmar till fördel för G-sync. </foliehatt>

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Varför är jag inte förvånad över att läsa om hur AMDs teknik behöver hackas för att fungera likvärdigt?

Jag betalar hellre mer för att få en färdig produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag vågar sätta en hundring på att Nvidia på något sätt har ett finger med i detta, och tillverkarna medvetet gimpar Freesyncskärmar till fördel för G-sync. </foliehatt>

Vill säga att det där är trams men jag kan inte, för jag tycker inte det låter helt orimligt. Menar.. Kom igen.. Freesync är ÖPPET så det borde ju vara helt upp till tillverkarna, och om det går att modda så det blir likvärdigt måste man ju fråga sig "Vad har fått tillverkarna att låta bli från att göra detta själva?"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Låter bra! Då räknar jag med detta i nästa Catalyst!

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Inaktiv

Nåja. Det finns ofta ett skäl till att den undre gränsen finns. Om inte panelen uppdateras så vänder sig kristallerna tillbaka till svart, så om uppdateringsfrekvensen blir för låg så kommer skärmen börja flimra. Däremot att t.ex. MG279Q har övre gräns på 90hz vet jag inte riktigt hur jag ska förklara. Vore kul att testa att öka det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Vad har fått tillverkarna att låta bli från att göra detta själva?"

Det kanske medför andra problem?

När folk säljer en defekt vara och påstår att det är en "lätt fix", men inte gör det själva, finns all anledning att vara misstänksam. Samma sak här, det finns sannolikt någon bra anledning till deras designval.

Permalänk
Medlem

Kommer garanterat ut ett program snart som gör de där automatiskt. Rätt invecklad modd för den oerfarne.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Entusiast

Låter väldigt långsökt att tillverkarna skulle strypa sina egna produkter utan god anledning, och nej att Nvidia skulle hoppat in å satt press räknas inte som en god anledning. Lite fånigt att ens komma på tanken.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Firkraag:

Låter väldigt långsökt att tillverkarna skulle strypa sina egna produkter utan god anledning, och nej att Nvidia skulle hoppat in å satt press räknas inte som en god anledning. Lite fånigt att ens komma på tanken.

Sådant har vi sett förr, därför är det inte fånigt. Efter att ha bevittnat Intels mutskandal är det inte mycket som förvånar mig längre och förtroendet för att en fri marknad ska fungera är borta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hoppas tillverkarna kommer med en bra anledning varför de spärrat Hz på en lägre nivå än vad som är möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Varför är jag inte förvånad över att läsa om hur AMDs teknik behöver hackas för att fungera likvärdigt?

Jag betalar hellre mer för att få en färdig produkt.

Det är inte Freesync som har problem, det är skärmtillverkarna som har det. Freesync är helt färdigt för 9-240Hz om mitt minne stämmer. Ett bredare spann än G-sync, även om inte det finns skärmar med sådant stöd. (Rörelse interpolering ej medräknat.) Sedan att Nvidia håller skärmtillverkarnas hand och leder dem under Nvidias krav är en annan diskussion där man kan tycka som man vill.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Det är inte Freesync som har problem, det är skärmtillverkarna som har det. Freesync är helt färdigt för 9-240Hz om mitt minne stämmer. Ett bredare spann än G-sync, även om inte det finns skärmar med sådant stöd. (Rörelse interpolering ej medräknat.) Sedan att Nvidia håller skärmtillverkarnas hand och leder dem under Nvidias krav är en annan diskussion där man kan tycka som man vill.

uppenbarligen fixar ju inte skärmtillverkarna det själva så det behövs handhållning

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Hoppas tillverkarna kommer med en bra anledning varför de spärrat Hz på en lägre nivå än vad som är möjligt.

För att de vill vara 100% och inte 99.99% säkra på att skärmen ska klara sina specifikationer antagligen. Lite samma som detta med Qnix skärmarna som använde exakt samma paneler som de vanliga tillverkarna men var upplåsta så man kunde höja uppdateringsfrekvensen. Gissar på att typ 99%+ av Qnix skärmarna klarade 96Hz, många klarade 110Hz och i alla fall hyfsat många (hälften?) klarade 120Hz men ändå sålde tex Dell alla sina skärmar med samma panel som 60Hz skärmar utan möjlighet att öka frekvensen trots att de kunde sålt skärmen i högre frekvens och fått ut en bättre produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Efter att ha bevittnat Intels mutskandal är det inte mycket som förvånar mig längre och förtroendet för att en fri marknad ska fungera är borta.

Om du tänker på deras extra bra mängdrabatter till tillverkare som avstod från att leverera AMD så vet jag inte om man kan kalla det "mutskandal". Att därtill avfärda den fria marknaden med ett ca 15 år gammalt exempel framstår som oinformerat, som bäst.

Permalänk
Medlem

What the....
Give that man the winning award! Just give him all of them...

Visst, det är en "överklockning"/mod, men det är ju superhärligt att den är gjord iaf. Det återstår dock att se hur bra det fungerar i praktiken

@anon78208 det går ju att lösa.
När du går under säg 30 fps, så skickar du ut 60 istället till skärmen, dvs samma bild 2 gånger.
Når du tillräckligt lågt som säg 10 fps (varför i tusan någon skulle spela med det) så lägg samma bild 4 eller fler gånger, men ändå i perfekt synk med nya frames.

Vsync osv är egentligen en bra teknik, men problemet är att du inte har konstant fps i spel. Om du dock lägger ut ny bild, exakt när den nya kommer så är det inte negativt att visa samma bild fler gånger, så länge som den åter uppdateras igen när nästa kommer. Du får bästa bild, men lägsta input-lagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Om du tänker på deras extra bra mängdrabatter till tillverkare som avstod från att leverera AMD så vet jag inte om man kan kalla det "mutskandal". Att därtill avfärda den fria marknaden med ett ca 15 år gammalt exempel framstår som oinformerat, som bäst.

Det räckte för miljardböter. Att tro att den fria marknaden fungerar framstår som naivt, som bäst.

Vad vet vi vad tillverkarna betalar för G-syncmodulerna? Inte helt otänkbart att de får "extra bra mängdrabatter" på modulerna om de gimpar Freesync.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Sveklockarn:

Om du tänker på deras extra bra mängdrabatter till tillverkare som avstod från att leverera AMD så vet jag inte om man kan kalla det "mutskandal". Att därtill avfärda den fria marknaden med ett ca 15 år gammalt exempel framstår som oinformerat, som bäst.

Ett utmärkt exempel. Intel är dömda inom EU så det är en mutskandal i juridisk mening, jag vet inte mer vad som behövs för att du ska anse att det är en muta men enligt europeisk lag var de det och vi bor ju i Europa, så att...

Åldern på exemplet har väl ingenting att göra med att det inte kan pågå liknande exempel i dessa tider? Kolla på FIFA, enorm organisation som står anklagade för väldigt grova mutbrott. Kan man köpa folk så gör man det, det har historien bevisat gång efter annan.

Jag anser det inte alls omöjligt att Nvidia har haft för sig konstigheter bakom lykta dörrar som kan ha fått effekten att FreeSync har blivit medvetet gimpat. Om det nu är så att det finns hårdvaruproblem så kommer ju dom ganska snart att visa sig och företagen lär ju komma ut och säga någonting om saken.

Den som lever får se.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Att tro att den fria marknaden fungerar framstår som naivt, som bäst.

Vilka kapitalvaror äger du just nu som inte kommit till tack vare den fria marknaden?

Skrivet av superapan:

Inte helt otänkbart att de får "extra bra mängdrabatter" på modulerna om de gimpar Freesync.

Det spelar ju ingen roll om de så får dem gratis, då Freesync är just gratis.

Den som bestämmer är den som betalar för skärmen d.v.s. konsumenten.

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn: Här finns en hel del att läsa angående sånt: https://www.reddit.com/r/AMD/wiki/sabotage

OnT: Undrar vad som hindrar tillverkaren att sätta det större spannet?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sveklockarn:

Det kanske medför andra problem?

När folk säljer en defekt vara och påstår att det är en "lätt fix", men inte gör det själva, finns all anledning att vara misstänksam. Samma sak här, det finns sannolikt någon bra anledning till deras designval.

Asus har varit med om att ta fram G-Sync, tillsammans med Nvidia, tror även att AOC var med på tåget.
Om Asus tjänar mer på att G-sync säljer bra, är det en väldigt bra anledning att gimpa Freesync.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

@Sveklockarn: Här finns en hel del att läsa angående sånt: https://www.reddit.com/r/AMD/wiki/sabotage

Är detta det bästa de kunde hitta? Tillåt mig kommentera!

* GameWorks overview
Nvidia vill inte jobba gratis, eftersom de måste betala lön till sina anställda. Hur är det en konspiration?
* Crysis 2 - intentionally over-tessellating the environment
Ja detta är ju en speltillverkare det gick mindre bra för också. Hur är Nvidia ansvariga för deras designval?
* NVidia using GameWorks API to obfuscate Radeon-sabotaging code
Det här argumentet är otroligt löjligt, inte minst för att Watch Dogs är ett sånt bra exempel på sjukt dålig programmering. Ett spel släppt 2014 med sämre teknik än vissa spel från 2007. Här är det faktiskt läge att inse vad man får när man köper Ubisoft.
* NVidia treats Linux users poorly after openly advocating Linux, upsets the creator of Linux
Jaja, Linus är så upprörd och pekar finger åt att dumma Nvidia inte ger dem källkoden längre. Varför skulle dom?
* NVidia intentionally tessellates water under the level in Crysis 2 to slow down older NVidia (and AMD) cards
Samma som ovan, hur är Nvidia ansvariga?
* NVidia still using GameWorks to sabotage AMD cards in 2015
Märker du att flera av dessa bara är nya Reddit-länkar, där någon med svaga källangivelser påstår en mängd mer eller mindre sensationella saker?
* Reverses gravity for AMD users on games that use PhysX
* NVidia disables dedicated PhysX cards if the main GPU isn't also NVidia

Varför ska Nvidia ge bort något gratis?
* Markets their cards as fastest, gets beat by something half the price
Ja? Sen när finns någon form av sanningskrav i marknadsföring? Hur är det sabotage mot AMD???
* Long history of proprietary lock-ins
Det finns ingen fri lunch.

Det var precis som jag trodde, massa gråt av någon med svår offermentalitet. Hur vore det om de skulle ta och inse att vissa saker har andra förklaringar än en konspiration, t.ex. folks fria vilja? Det som alltid kommer igen är att dessa "sanningssägare" aldrig kan överbevisas, oavsett vilka fakta som läggs fram för dem. Till slut är även konsumenterna med i konspirationen, något som märks även här på Sweclockers, då det finns ett antal som gärna slänger ur sig att medlemmar är betalda av Nvidia när de opponerar sig mot löjeväckande konspirationsteorier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Är detta det bästa de kunde hitta? Tillåt mig kommentera!

* Markets their cards as fastest, gets beat by something half the price
Ja? Sen när finns någon form av sanningskrav i marknadsföring? Hur är det sabotage mot AMD???

Just den biten är väl mer att det faktiskt är sant vid tillfället som det påstås, oftast begränsat till något/några exempel vars relevans kan diskuteras.
Kan i alla fall inte komma ihåg att de brukar säga att det är snabbast på allt.

Permalänk
Inaktiv

Mycket bra upptäckt som förhoppningsvis kommer ge användare lite bredare frekvens spann. Frågan är om inte en smidigare lösning skulle kunna integreras direkt i CCC framöver, dock beror det nog mycket på om AMD eller skärm tillverkarna vill att detta ska vara åtkomligt.

Att de snäva frekvens spännen finns har troligen att göra med att få tillräckligt många skärmar som möjligt att klara specifikationerna. För lite data ännu om hur bra skärmar klarar detta. Jag läste artikeln på Guru3D i fredags och såg lovande ut då men är inte alltför uppdaterad sedan dess.

Att framförallt ASUS väljer att begränsa sina egna produkter är inte helt orimligt då det finns argument för detta. Men utan bevis så är jag ändå rätt tveksam.

Oavsett är det bra för konsumenten som nu får mer alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Varför är jag inte förvånad över att läsa om hur AMDs teknik behöver hackas för att fungera likvärdigt?

Jag betalar hellre mer för att få en färdig produkt.

Det fungerar fortfarande inte likvärdigt. Det saknas mjukvara (vilket Nvidia använder hårdvara för), att dubblera alternativt trippla antalet bilder/s när man kommer ner i riktigt låga frekvenser. Är iallafall hyfsat säker på att AMD kommer lösa även den biten. Gör dom det, så finns det (enligt mig) ingen orsak till att vara låst till ett viss aktör.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Är detta det bästa de kunde hitta? Tillåt mig kommentera!

* GameWorks overview
Nvidia vill inte jobba gratis, eftersom de måste betala lön till sina anställda. Hur är det en konspiration?
* Crysis 2 - intentionally over-tessellating the environment
Ja detta är ju en speltillverkare det gick mindre bra för också. Hur är Nvidia ansvariga för deras designval?
* NVidia using GameWorks API to obfuscate Radeon-sabotaging code
Det här argumentet är otroligt löjligt, inte minst för att Watch Dogs är ett sånt bra exempel på sjukt dålig programmering. Ett spel släppt 2014 med sämre teknik än vissa spel från 2007. Här är det faktiskt läge att inse vad man får när man köper Ubisoft.
* NVidia treats Linux users poorly after openly advocating Linux, upsets the creator of Linux
Jaja, Linus är så upprörd och pekar finger åt att dumma Nvidia inte ger dem källkoden längre. Varför skulle dom?
* NVidia intentionally tessellates water under the level in Crysis 2 to slow down older NVidia (and AMD) cards
Samma som ovan, hur är Nvidia ansvariga?
* NVidia still using GameWorks to sabotage AMD cards in 2015
Märker du att flera av dessa bara är nya Reddit-länkar, där någon med svaga källangivelser påstår en mängd mer eller mindre sensationella saker?
* Reverses gravity for AMD users on games that use PhysX
* NVidia disables dedicated PhysX cards if the main GPU isn't also NVidia

Varför ska Nvidia ge bort något gratis?
* Markets their cards as fastest, gets beat by something half the price
Ja? Sen när finns någon form av sanningskrav i marknadsföring? Hur är det sabotage mot AMD???
* Long history of proprietary lock-ins
Det finns ingen fri lunch.

Det var precis som jag trodde, massa gråt av någon med svår offermentalitet. Hur vore det om de skulle ta och inse att vissa saker har andra förklaringar än en konspiration, t.ex. folks fria vilja? Det som alltid kommer igen är att dessa "sanningssägare" aldrig kan överbevisas, oavsett vilka fakta som läggs fram för dem. Till slut är även konsumenterna med i konspirationen, något som märks även här på Sweclockers, då det finns ett antal som gärna slänger ur sig att medlemmar är betalda av Nvidia när de opponerar sig mot löjeväckande konspirationsteorier.

Har väll ingenting med konspirationsteorier att göra
Konsumenter är idioter, hade konsumenter tänkt långsiktigt hade man rimligtvis inte köpt Nvidia. (edit: och det är en generalisering att människan inte tänker längre än vad näsan räcker, baserat på individens egna erfarenheter )

Alltså baserat på dina egna citat och kommentarer så borde man alltså undvika Nvidia då det finns alternativ som är "mindre" konsumentfientliga, bättre och billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

@Sveklockarn: Här finns en hel del att läsa angående sånt: https://www.reddit.com/r/AMD/wiki/sabotage

OnT: Undrar vad som hindrar tillverkaren att sätta det större spannet?

De har förmodligen märkt av kvalitetsproblem vid låga uppdateringsintervall och lade ribban en bit upp för att vara säkra. Ett problem som inte kan uppstå med en G-sync modul.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Konsumenter är idioter, hade konsumenter tänkt långsiktigt hade man rimligtvis inte köpt Nvidia.

Ok? Kan du vidareutveckla?

Jag antar att du inte vill att vi ska behöva byta hårdvara lika ofta?

Skrivet av lappen81:

Trots det verkar dom anställda få lön

I gengäld verkar det inte gå särskilt bra för företaget.

Skrivet av lappen81:

Alltså baserat på dina egna citat och kommentarer så borde man alltså undvika Nvidia då det finns alternativ som är "mindre" konsumentfientliga, bättre och billigare.

Vad som är "bättre" är nog diskutabelt utifrån personliga preferenser.

Jag är duktigare på att tjäna mina pengar på mitt arbete, än på att utveckla grafikkort/drivrutiner. Därför väljer jag att lägga tiden på mitt arbete, vilket visar sig som lön på kontot, vilket gör att jag kan välja en bättre (om än dyrare) produkt. Nu har jag ett 980 Ti, vad har AMD för motsvarande produkt som är bättre och billigare?

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn: Du är ju uppenbart betald av Nvidia!

@elajt_1: Ja så kan det ju vara.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]