Någon som kan klargöra lite om medföljande "gluggar" till Nikon?

Permalänk
Medlem

Någon som kan klargöra lite om medföljande "gluggar" till Nikon?

Är på G att införskaffa en entry-level DSLR kamera. Efter en del efterforskning, känn och kläm så kommer valet falla på någon av Nikons.
Problemet jag upplever nu är att informationen jag får av ffa säljare i butiker är motsägelsefull och ibland felaktig mot vad som står på nätet.
Igår var jag t.ex på en känd elektronikfirma och frågade runt lite vilka de rekommenderade för en total nybörjare och varför. Svaret jag fick igår var att Sony A58 is the shit eftersom den har inbyggd bildstabilisator i kamerahuset. När jag frågar om Nikons billigare kameror har någon bildstabilisator öht blir svaret nekande!?

Jahaja, tänkte jag och tackade för mig med motiveringen att jag skulle tänka på saken, övertygad om att jag läst någonstans att det ska finnas en stabilisator i alla Nikons VRII-objektiv.

Idag gjorde jag samma sak hos en konkurrent till gårdagen. Här får man informationen att, Ja, Nikon is the shit och "våra Nikon-paket innehåller objektiv med stabilisator men eftersom "den andra" butiken inte är godkända av Nikon så får de inte sälja High-End eller de bättre paketen av Entry-level modellerna där objektiven har bildstabilisator"!?!?

Jaha, tänkta jag idag igen fullt övertygad om att det var samma j****a objektiv i paketet igår som det jag tittade på idag, dvs AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR II

Så nu till min fråga. Hur i ****** ska jag veta vem som har rätt?? Kamerorna jag väljer mellan är Nikon D3200 för ~3500:-, Nikon D3300 för ~4500:- och Nikon D5200 för ~4500:-
(Jag har läst en del trådar här på forumet och sett att flera är förtjusta i Sony A6000 men denna ligger helt utanför min prisklass i nuläget!)

- Är det så att alla VRII har bildstabilisator eller inte? Någon som vet?
- Och när jag ändå frågar så undrar jag vilken av ovanstående ni rekommenderar och gärna en kort motivering.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

VR betyder stabilisering.

Det han sa om Sony var att stabiliseringen sitter i huset dvs alla objektiv du sätter på kommer alltid ha stabilisering oavsett.
På Nikon heter det VR men på tex Sigma OS och Tamron VC.

Så köp kameran du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

VR betyder stabilisering.

Det han sa om Sony var att stabiliseringen sitter i huset dvs alla objektiv du sätter på kommer alltid ha stabilisering oavsett.
På Nikon heter det VR men på tex Sigms OS och Tanron VC.

Så köp kameran du.

Haha, ja det låter bra!
Rekommendationen jag fick av säljaren idag var D3300. Synpunkter på det??

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilhe1:

Rekommendationen jag fick av säljaren idag var D3300. Synpunkter på det??

Både Nikon D3200 och D3300 är trevliga instegskameror. Den stora skillnaden mellan dessa är att D3300 saknar lågpassfilter (anti-alias) vilket ger något skarpare bilder (men kan medföra moire-effekter i extrema fall). Den optiska sökaren har även något bättre förstoring i just D3300.

I övrigt är det väldigt lite som skiljer dessa modeller åt, vilket gör att D3200 kan vara mer prisvärd i dagsläget.

Har du tight budget, så hade jag skaffat ett Nikkor AF-S 35mm f/1.8 tillsammans med en D3200. Det får du i stort sett på köpet jfm D3300:an

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Både Nikon D3200 och D3300 är trevliga instegskameror. Den stora skillnaden mellan dessa är att D3300 saknar lågpassfilter (anti-alias) vilket ger något skarpare bilder (men kan medföra moire-effekter i extrema fall). Den optiska sökaren har även något bättre förstoring i just D3300.

I övrigt är det väldigt lite som skiljer dessa modeller åt, vilket gör att D3200 kan vara mer prisvärd i dagsläget.

Har du tight budget, så hade jag skaffat ett Nikkor AF-S 35mm f/1.8 tillsammans med en D3200. Det får du i stort sett på köpet jfm D3300:an

Heh!?
Tänk nu på att jag är på vääääg in i fotolivet, jag är inte där än!
Förklara gärna kort vad Nikkor AF-S 35mm f/1.8G tillför till mitt fotokladdande jmf med kit objektivet.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilhe1:

Förklara gärna kort vad Nikkor AF-S 35mm f/1.8G tillför till mitt fotokladdande jmf med kit objektivet.

Det gör det möjligt att ta stilfulla bilder utan blixt inomhus tack vare den höga ljuskänsligheten (f/1.8). Utomhus får även bilderna ett skönt skärpedjup.

Följande bild tog jag på Skansen i Stockholm för många år sedan med just 35mm f/1.8G (Nikon D40)

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det gör det möjligt att ta stilfulla bilder utan blixt inomhus tack vare den höga ljuskänsligheten (f/1.8). Utomhus får även bilderna ett skönt skärpedjup.

Följande bild tog jag på Skansen i Stockholm för många år sedan med just 35mm f/1.8G (Nikon D40)
https://c2.staticflickr.com/4/3318/3418792595_03789a4a2b_z.jpg

Läcker bild och stort tack för svar! Googlade en stund och faktum är att detta verkar vara ett minst sagt mångsidigt objektiv (om man vet vad man pysslar med....). Hittar överallt att det är till för DX, men om jag fattar detta rätt så är det samma som APS-C vilket borde funka till en D3200!?
Helt klart intressant.....!

Älskade denna bilden: http://farm5.static.flickr.com/4023/4362709945_0fda530fef_o.j...
Tagen med Canons motsvarighet som jag förstår det..

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB